Gå till innehåll
ickamicka

Vetenskap, kloning

Rekommenderade inlägg

Detta är enligt mig en mkt intressant diskussion :)

Ja, vad tycker ni?

Ska det vara okej att klona människor eller ska det vara en sträng, sträng lag emot kloning?

Här kan ni Diskutera detta.

OBS!!! Detta är självklart en seriös diskussion, inget om kloning av borger eller liknande, detta ska handla om Real Life!!

Själv tycker jag att det ska vara en sträng, sträng lag EMOT kloning. Har naturen gjort oss olika så ska vi vara olika, då ska ingen komma där och manipulera med våra gener och DNA. :arg:

Tillåter man detta är det ju många som kommer att missbruka det, (som med allt annat). Nä, ingen kloning för min del! Då strider man mot naturlagarna och de är ju där för att skydda människan från, om inte annat sig själv...

Man har ju klonat mängder med får, bara för att testa. Många av dessa fåren föddes missbildade, dvs t.ex. med tio ggr för stora blodådror så att de inte kunde förflytta runt blodet tillräckligt; så de helt enkelt dog, med inälvorna på utsidan, jättestora kroppsdelar så att de dog direkt.

OK om man klonar ett får kan man ju avliva det om det blir missbildat vid födseln, men kan man verkligen göra så med ett nyfött människobarn? Blir man inte åtalad för dråp då?

Är det verkligen sjysst att föda ett klonat barn när man inte vet hur missbildat eller inte det kommer att bli? Nä, det tycker inte jag! Obviously kommer det ju att få någon form av missbildning.

Vad tycker ni?

Redigerad av seven of nine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen så tycker jag att man i nuläget, och den närmsta framtiden, inte skall tillåta kloning av hela människor. Det är möjligt att när tekniken utvecklas, och vi kan garantera att det blir ett bra resultat, att det skulle kunna vara aktuellt. Men som sagt i nuläget så tycker jag inte det. däremot tycker jag absolut att man skall klona vävnad, som man redan gör idag, för att t ex ersätta skadade organ eller dylikt. Men även där måste man naturligtvis vara säker på att det kommer att funka, innan man börjar använda det (naturligtvis kan man aldrig vara 100% säker innan man testat, men ni fösrtår nog vad jag menar).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kloning av människor är ju något som bara förekommer i sf-berättelser än, men kan mycket väl komma att bli verklighet om några år .. själv tycker jag inte att själva kloningen av hela individer är så intressant, vi är så många människor på jorden i vilket falls om helst.

Däremot hur man utforskar kloning i syfte att hjälpa människor medicinskt är jätteintressant. T.ex. är jag väldigt nyfiken på vad man skulle kunna göra om stamcellsforskarna får utveckla sin forskning.

Då kanske scenariot där Dr McCoy i ST: IV ger en dam ett piller och så växer det ut ett nytt friskt organ i henne blir sanning ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tycker, som essray och quiet, att kloning är helt okej när det gäller medicinsk hjälp. annars är jag mer än lite skeptisk. man kan gå djupt in på de existensiella frågorna här. vad innebär det för en eventuellt klonad människa som person då man är en genetisk kopia av någon annan? ett skräckscenario är ju "slaget om tellus" där klonade människor användes som slavarbetare utan mänskliga rättigheter. såg ett tng-avsnitt på liknande tema häromdan. the hunted hette det. mycket sevärt.

för en riktig tankeställare gällande kloning kan jag rekomendera peter singers filosofiböcker. mycket intressant man. för en riktig chock gällande kloning kan jag rekomendera neon genesis evangelion, som jag tidigare tipsat om i anime-tråden. efter att ha sett den kommer man aldrig se på kloning på samma sätt igen. jag grät floder.

nu blev ni nyfikna va? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kloning av människor är ju något som bara förekommer i sf-berättelser än, men kan mycket väl komma att bli verklighet om några år ..

Det är ju nån rymdsekt i USA som påstår sig ha klonat mäniksor och att några av kvinnorna är gravida med klonade bäbisar. Vet inte hur sant det är.

I vilket fall som helst så ställer jag mig tveksam till att klona människor. Det är meningen att varje individ ska vara unik.

När det gäller att klona organ i mediskinskt syfte så vet jag inet riktigt. Det skulle - om det fungerar - minska köerna till för de som behöver nya organ och minska risken för att kroppen skulle stöta bort organen.

Hur mycket kan vi mixtra med modernatur innan det slår tillbaka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är ju nån rymdsekt i USA som påstår sig ha klonat mäniksor och att några av kvinnorna är gravida med klonade bäbisar. Vet inte hur sant det är.

Det finns väl även ett gäng italienska forskare som påstår sig har gjort samma sak, om jag inte missminner mig? :lugn:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den där rymdsekten har det varit tyst om de senaste veckorna. det sista jag hörde var att de hade gått med på att få barnets dna analyserat och att testet skulle vara klart förra fredagen. vet inte riktigt hur man ska tolka tystnaden...scary... :osäker:

men sen såg jag också en intevju med någon ledande forskare på cnn [ja, jag vet att man inte ska lita alltför mycket på cnn] som sa att det bara var ett tiotal forskare i världen som i teorin skulle klara av att klona en människa. ingen av forskarna arbetade inom clonaid, sektens företag.

den som lever får se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men som sagt i nuläget så tycker jag inte det. däremot tycker jag absolut att man skall klona vävnad, som man redan gör idag, för att t ex ersätta skadade organ eller dylikt. Men även där måste man naturligtvis vara säker på att det kommer att funka, innan man börjar använda det (naturligtvis kan man aldrig vara 100% säker innan man testat, men ni fösrtår nog vad jag menar).

Jag håller med om att det är okej om det gäller som organ eller någor för alla vet ju att man kan få vänta i många år på organ om man berhöver ett nytt.. det skulle ju underlätta och många fler skulle ju överleva.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rymdsekten heter Raeliterna, och enligt de så är Elohim, en beteckning för gud som finns i gamla testamentet (på hebriska) i själva verket namnet på den rymdvarelserasen som planterade liv på jorden, enligt Raeliterna så klonade dessa aliens fram människor, och nu tycker de att de ska klona fram människor i sin tur, fast det hela verkar nog vara en stor bluff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nu är det officiellt: det hela var en stor bluff. provtagningarna hade bara dragit ut på tiden. någon klon är det alltså inte frågan om.

Tack för det!! Hela den sekten verkar ju vara mer eller mindre knäpp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nu är det officiellt: det hela var en stor bluff. provtagningarna hade bara dragit ut på tiden. någon klon är det alltså inte frågan om.

Vad bra, nu kan vi sova lungt ett tag till framöver. Iaf tills nästa kris med klonade mäniskor och genmanipulerade tomater poppar upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

exakt, det lär ju inte vara över där direkt. Snarare kommer det nog försökas på kloning ännu mer i framtiden.

Skrämmande är det. Jag menar Judge Dredd, ena klonen blev ju bra, men verkligen inte klonbrodern...usch ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad bra, nu kan vi sova lungt ett tag till framöver. Iaf tills nästa kris med klonade mäniskor och genmanipulerade tomater poppar upp.

Genmanipulerade frukt och grönsaker finns ju redan på marknaden, även här i Sverige. Även om marknaden fortfarande inte är lika accepterande här i Sverige som den är i t.ex. USA så finns det faktiskt.

Teoretiskt sett så har man faktiskt sysslat med en mild form av genmanipulering av djur och människor i alla tider, ända sedan den första forskaren kom på att om man korsade två snabba hästar med varandra så blev med stor sannolikhet fölet snabbt det också ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Genmanipulerade frukt och grönsaker finns ju redan på marknaden, även här i Sverige. Även om marknaden fortfarande inte är lika accepterande här i Sverige som den är i t.ex. USA så finns det faktiskt.

Teoretiskt sett så har man faktiskt sysslat med en mild form av genmanipulering av djur och människor i alla tider, ända sedan den första forskaren kom på att om man korsade två snabba hästar med varandra så blev med stor sannolikhet fölet snabbt det också ...

Jag är väl medveten om det. Men saken är den att det då och då poppar upp nyhter om att genmanipulerade frukter och grönsaker skulle vara farliga. Vilket jag tvilar på att de är. På dessa nyheter låter det som det alltid är nått nytt och början till jordens undergång.

Vi har ju hållt på med genmaipulation i århundraden. Skillnaden vara bara att vi inte gått in och ändrat på en gen utan bara försökt få fram det vi har genom att korsa två individer som ha de egenskaper vi söker. ex. just snabbhet hos hästar. Heh, till och me jag har gjort det, när jag avlat på kaniner och hjälpt till i avelsstall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genmanupilation är ju en sak, men en exakt klon av något känns inte så bra.

Hur månjga kloner finns det i Star Trek egentligen? Jag har inte hittat någon där faktiskt i den framtiden. Dock så klonade man mycket för i tiden i Star Wars världen....

En klon är ju bara en kopia med, det är ju inget unikt över den som en född människa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle ju vara bra om man kunde klona en människa utan huvud, då kunde man använda de olika delarna av kroppen till reserv för andra människor när man transplanterar. Egentligen skulle det inte vara så fel då hjärnan äe det som ger "själ" till en människa men på något sätt så känns det ju fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från gårdagens Metro:

Klondoktor beredd att dö för sin sak

ItalienDen omstridde Severino Antinori imledde en hungerstrejk igår i protest mot "myndigheternas förföljelser" av honom och hans forskningsprojekt rörande mänsklig kloning. Severino Antinori sade sig vara beredd att dö för sin sak (TT-Reueters)

:o :o :o

Det finns ett DS9 avsnitt (1x04 - A man alone) där en person mördar sin egen klon.

Ett annat bra avsnitt i DS9, med kloner, är ju "Whispers"(2x14?). :)

Redigerad av Essray

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det skulle ju vara bra om man kunde klona en människa utan huvud, då kunde man använda de olika delarna av kroppen till reserv för andra människor när man transplanterar. Egentligen skulle det inte vara så fel då hjärnan äe det som ger "själ" till en människa men på något sätt så känns det ju fel.

Exakt hur sjutton ska du kunna klona och sedan föda en baby utan huvud?? Möjligtvis om man genmanipulerar den kanske <_< men inte om du klonar, väl?!

Nu har säger UFO-sekten att det har fötts ännu en klonade baby, denna gång en pojke i Japan. Men man har ännu inte fått något bevis på att de har fötts. Sekten ska/skulle hålla presskonferens idag.

Det är allt jag vet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det finns ett DS9 avsnitt (1x04 - A man alone) där en person mördar sin egen klon.

Ett annat bra avsnitt i DS9, med kloner, är ju "Whispers". :)

OBS!!

Detta skulle inte bli någon diskussion om att klona i Star Trek!

OBS!!! Detta är självklart en seriös diskussion, inget om kloning av borger eller liknande, detta ska handla om Real Life!!
Redigerad av seven of nine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Exakt hur sjutton ska du kunna klona och sedan föda en baby utan huvud?? Möjligtvis om man genmanipulerar den kanske  <_<  men inte om du klonar, väl?!

Man kan kanske låte ett får föda barnet?? Det kanske funkar eller så var det kanske inte en sån bra ide att föda upp en människa utan huvud. :blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett foster utan hjärna skulle inte kunna utveklas och skulle dö. Sen tvivlar jag på att någon skulle vilja låna ut sitt DNA för ett huvudlöst foster.

Man kan kanske låte ett får föda barnet?? Det kanske funkar eller så var det kanske inte en sån bra ide att föda upp en människa utan huvud.

Ett får kan inte bära ett människofoster. De skiljer sig för mycket fysiologiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett foster utan hjärna skulle inte kunna utveklas och skulle dö. Sen tvivlar jag på att någon skulle vilja låna ut sitt DNA för ett huvudlöst foster.

Man kan kanske låte ett får föda barnet?? Det kanske funkar eller så var det kanske inte en sån bra ide att föda upp en människa utan huvud.

Ett får kan inte bära ett människofoster. De skiljer sig för mycket fysiologiskt.

Jo jag förstod att jag började komma in på lite konstiga idder där. Men det finns ju något som heter stamceller och av dem kan man nog i framtiden göra organ och blod så man inte längre behöver ha bloddonatorer...ska bli en bloddonator nu när jag är 18, alla som kan borde bli en bloddonator man räddar liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu