Jump to content

Rykten om kommande Enterprise-avsnitt

Pjotr'k

Recommended Posts

Jag citerar nyheterna på stenterprise.nu:

I avsnittet Cogenitor, som sänds över UPN den 30 april, upptäcker Enterprise en ras som har ett tredje kön.

While studying a star in the early stages of going supernova, Enterprise encounters a race called the Vissians. The two crews get along famously, until Trip Tucker gets a little too curious about a member of the species' third gender — a nameless individual called a "cogenitor."

I avsnittet dyker Andreas Katsulas upp, det var han som spelade G'Kar i Babylon 5 och även Tomalak i TNG. Laura Interval har även hon en roll i detta avsnitt. Hon spelade Seven of Nines mamma i VOY Dark Frontier

Enligt rykten förmedlade via TrekToday, behandlas Cogenitor som en andra klassens medborgare av övriga Vissians.

Andra klassens medborgare - är detta måhända anspelningar på liknande händelser i människans historia, att behandla vissa delar av befolkningen som icke önskvärda. Jag tänker speciellt på Hitlertidens utrotningar av icke önskvärda personer. Här i ENT handlar det kanske inte om ren utrotning, men ändå om att behandla andra individer på ett nedvärderande och förnedrande sätt.

Många andra avsnitt i Star Trek-serierna känner jag igen det här från, så det är ju ett återkommande tema.

Avsnittet verkar bli ett bra avsnitt, och LeVar Burton, som regisserar, har ju gjort bra ifrån sig tidigare på detta område.

Andra klassens medborgare - är detta måhända anspelningar på liknande händelser i människans historia, att behandla vissa delar av befolkningen som icke önskvärda. Jag tänker speciellt på Hitlertidens utrotningar av icke önskvärda personer. Här i ENT handlar det kanske inte om ren utrotning, men ändå om att behandla andra individer på ett nedvärderande och förnedrande sätt.

Jag kommer iofs mer att tänka på apartheid, som tidigare fanns i Sydafrika och Sydstaterna i USA. Hur som helst är det ett alltid lika aktuellt ämne. Även om det inte finns ngt sådant just nu, så gäller det att påminna om hur det var, så att det inte faller i glömska, och kommer tillbaka sedan.

*Mini-NEM-spoilervarning*

Finns det fler flerkönade arter?

Data säger ju i NEM när han håller tal ngt i stil med: "Mina damer och herrar, medlemmar av flerkönade arter..."

Jag brukar ofta på krogen se "typer" på herrtoan, utrustade med manliga könsdelar men med ett starkt kvinnligt beteende framför spegeln.

Vet inte vad den arten är för något, men det är något ohumant över dem... Räknas den arten? :D

Jag brukar ofta på krogen se "typer" på herrtoan, utrustade med manliga könsdelar men med ett starkt kvinnligt beteende framför spegeln.

Vet inte vad den arten är för något, men det är något ohumant över dem... Räknas den arten? :D

hmm,

måhända är det sådana vi får se i kommande avsnitt Cogenitor, i Ent.? :D

:borg1: SPOILER VARNING! :borg1:

Läste någonstanns att man i säsong 2 avsnitt 22 kommer att hitta an Borg sphere med en dron i som kommer att börja assimilera teamet som skickats över för att undersöka.

Äntligen kommer borgerna med i enterprise! :borg1::borg1::borg1:

*Mini-NEM-spoilervarning*

daggmaskar är ju två könade...

är det inte räkor som kan bestämma sitt kön? <_< eller är det nåt annat djur jag tänker på. eller de kanske bara är tvåkönade. <_< udda är det iaf

är det inte räkor som kan bestämma sitt kön?  <_<  eller är det nåt annat djur jag tänker på. eller de kanske bara är tvåkönade.  <_<  udda är det iaf

Räkor börjar som hanar när de är små. När de blir större och äldre blir de honor. Räkor som vi äter har oftast hunnit bli honor och de har många gånger rom.

Daggmasken och de flesta snäckor är samkönade, d.v.s. de är både hanar och honor samtidigt.

Och därmed tycker jag vi går tillbaks till "Rykten om Enterprise".

***SPOILER***

*

*

*

*

Från sidan Star Trek UK

In the 23rd episode of ENTERPRISE's second season, humanity meets the Borg for the first time in "Regeneration."

The episode opens when three researchers on Earth discover the debris of a crashed vessel in the Arctic Circle. We later learn that this is a Borg Sphere that crashed almost a century ago. As the researchers are salvaging the craft, they discover two cybernetic humanoids, frozen solid and decide to call Starfleet.

It is believed that the Borg Sphere is the one that was shot down by Captain Picard and the crew of the Enterprise-E during the events of "Star Trek: First Contact" when they travelled back in time to ensure a successful first contact witht he Vulcans.

The researchers speculate that if the ship hadn't been destroyed they would have made first contact with them instead of the Vulcans. While studying the cybernetic lifeforms they discover that the cell membranes are repairing themselves through some form of Nanotechnology, which in this time period only the Denobulans have experimented with but apparently have nothing that resembles the cyborg.

As the Borg awakens and prepares to assimilate the researchers, the action moves to Admiral Forrest's Office at Starfleet Headquarters. Worried that they haven't heard from the researchers for some time, Admiral Forrest and Commander Williams send a full armed shuttle to find out whats happened.

Later in the episode, the Enterprise encounters a borgified vessel - the assimilated Earth transport ship used by the researchers at the beginning of the episode. Archer and Reed transport over to the borgified transport ship. Meanwhile in Sickbay, Doctor Phlox makes adjustments to the Imaging Chamber, it appears that Phlox has somehow been assimilated and is gradually advancing with Borg tendrils appearing on his neck and face and starts hearing an eerie whispering and echoes of the Borg hive mind.

The borg ship then locks onto the Enterprise with a tractor beam, while exploring the Borg ship, Archer and Reed recognise one of the faces of the borg lifeforms as that of Doctor Moninger. While trying to communicate, the drone marches forwarded towards Archer and Reed, the captain blasts the drone with his rifle and they both then head down the corridor to try and make their escape...

Edited by P'tack

• Create New...