Nyhet Posted April 6, 2014 Report Share Posted April 6, 2014 (edited) 2014 års mottagare av Suecica Astrum Erratus Praemium - Star Trek Databas Award är Sveriges första astronaut: Christer Fuglesang. Motivering: "Christer Fuglesang tilldelas Suecica Astrum Erratus Praemium 2014 för att ha färdats dit ingen svensk eller skandinav färdats förut. 2006 blev han förste svensk i rymden. Bedriften upprepades 2009. Totalt har Fuglesang nästan vistats 27 dygn i rymden, och innehar tidsrekordet för rymdpromenader för ESA-astronauter med knappt 32 timmar. Fuglesang har väckt hela svenska folkets intresse för rymdfart och mänsklig utforskning av rymden. Hans rymdfärder visar också prov på den bemannade rymdfartens enande kraft för mänskligheten, då han rest med internationella besättningar samt utbildats och arbetat vid ESA, i Stjärnstaden i Ryssland samt hos Nasa i USA. Fuglesang har även som forskare i partikelfysik deltagit vid försök vid Cern under 1980-talet. Mer jordnära har Fuglesang uttalat sig positivt om Star Trek i media samt spelar sig själv (som hologram - se bilden här intill) i den kommande skandinaviska Star Trek- och Star wars-fanfilmen Gatekeeper." Vår redaktör Felix Malmenbeck (loghaD) intervjuade Christer på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, där han nu arbetar, i fredags och intervjun ser ni nedan: Star Trek Databas säger stort grattis och "live long and prosper" till Christer som är en mycket värdig vinnare nu när Suecica Astrum Erratus Praemium - Star Trek Databas Award fyller fem år. Priset instiftades alltså redan 2009. Mer om priset och tidigare pristagare hittar du här. [ Till originalnyheten ] Edited April 6, 2014 by Nyhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted April 6, 2014 Report Share Posted April 6, 2014 Välförtjänt och ett stort grattis till Christer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 6, 2014 Report Share Posted April 6, 2014 Stort grattis och mycket kul intervju! Bra gjort Felix! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted April 6, 2014 Report Share Posted April 6, 2014 Mycket välförtjänt vinnare. Jag får ta och tacka loghaD för en riktigt cool intervju! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 6, 2014 Report Share Posted April 6, 2014 Otroligt välförtjänt vinnare och en mycket bra intervju! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted April 6, 2014 Report Share Posted April 6, 2014 Ett perfekt val och mycket välförtjänt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted April 6, 2014 Report Share Posted April 6, 2014 (edited) En mycket värdig vinnare; känns helt rätt så här lagom till prisets femårsjubileum! (beroende på hur man räknar) Kul att ni gillade intervjun! Jag är inte alls en van intervjuare, men som tur är är Christer desto bättre på att bli intervjuad ;) Den mesta credden för intervjun bör dock gå till Aike och Pjotr'k, vars initiativ ledde till att vi fick intervjun. Se'n råkade jag ha turen att jag både bor och pluggar med gångavstånd till hans kontor Edited April 6, 2014 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 7, 2014 Report Share Posted April 7, 2014 Jag är, som jag sagt tidigare, allt lite avundsjuk på att jag inte själv bodde i Stockholm och kunde göra intervjun. Dock gjorde nog loghaD ett bättre arbete än vad jag skulle ha gjort... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted April 7, 2014 Report Share Posted April 7, 2014 Måste också hålla med om att Christer Fuglesang helt klart är en värdig vinnare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elim Garak Posted April 8, 2014 Report Share Posted April 8, 2014 (edited) Årets pristagare var ett bra val och det var riktigt hyggligt av Fuglesang att ställa upp på en intervju. Edited April 8, 2014 by Elim Garak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts