Emher Posted April 29, 2003 Report Share Posted April 29, 2003 (edited) Tänkte bara starta ett ämne angående den kommande X-Men 2 som ju har premiär på fredag. Skriv era åsikter om filmen, om ni ser fram emot den, om ni hatade den, o.s.v. Personligen har jag redan bokat biljetter på Rigoletto till på fredag kväll. Ser klart fram emot filmen eftersom jag gillar den första (som för övrigt satte igång mitt läsande utav serietidningen) samt för att Hugh Jackamn är Wolverine, världens underbaraste Kanadick! Edited April 29, 2003 by Emher Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted April 30, 2003 Report Share Posted April 30, 2003 Ska ju såklart se den, och för ovanlighetens skull så kommer jag inte behöva åka nånstans för att se en film. Eskilstuna har en dålig vana att visa "dåliga" filmer istället för dem som jag vill se. Just Volverine var ju en av anledningarna till att jag gillade första filmen så mycket. Tuff, cool och otroligt sexig. Fram med fler halvnakna scener med Hugh Jackman (Hoppas inte sambon lyckas läsa det här. :rodna:) I vilket fall som helst så började jag iaf efter att ha sett filmen kolla på den tecknade serien som då gick på TV3(?). Hoppas bara att filmen uppfyller det jag hoppas av den. Uppföljare brukar ju tyvärr inte vara lika bra som orginalet, men vem vet. Den här gången kanske den är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emher Posted April 30, 2003 Author Report Share Posted April 30, 2003 Hittade den här recensionen på CHUD.com. Och den verkar ju positiv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 30, 2003 Report Share Posted April 30, 2003 Jag har hört att den har fått jättebra recensioner! Jag kommer i alla fall se den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted April 30, 2003 Report Share Posted April 30, 2003 Jag har hört att den har fått jättebra recensioner! Jag kommer i alla fall se den! Va kul att den fått det. Recensionerna på den första filmen var ju ganska svala. Jag ska absolut se den så fort jag får tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted April 30, 2003 Report Share Posted April 30, 2003 DVD-tidningar (Empire, Allt om DVD) har gett X-Men 1.5 en 5a, vilket är tämligen högt. Hugh Jackman passar perfekt som Wolven (trots att han är lite längre än originalet) - visste ni att han var musikalartist innan han blev Wolverine? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted April 30, 2003 Report Share Posted April 30, 2003 Jag ska absolut se den. Men den går inte i Nässjö så jag får åka in till Jönköping. Det blir spännande att få se Nightcrawler. Om de har gett honom samma snälla personlighet som i serierna eller nåt annat. Själv tycker jag att de första bilderna på honom var något av en besvikelse, eftersom jag alltid tyckt han varit söt på ett sätt (och är en av mina favoriter i x-men) Men, jag får väl se. ;) :ninja: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted May 1, 2003 Report Share Posted May 1, 2003 Nightcrawler/Curt Wagner var söt och pratade en del på tyska. Det är väl rätt för han är ju tysk, sedan hade han massa tatueringar och fyra fingrar (med tumme) istället för fem som vanligt. Han var filmens behållning, tyckte Lady Deathstrike var med alleleds för lite - hon hade väl bara en replik om jag minns rätt. Mystique var också skön - de blåa var bäst i filmen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sweetycow Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Ska troligen gå och se den. Gillade redan den teknade serien och första filmen vara otroligt bra. Reklamen för 2:an gör att filmen verkar väldigt lovande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Har nog ändrat mig om Nightcrawler. Har visserligen inte sett filmen än, men såg några klipp från den på Filmkrönikan. Alan Culming har i alla fall en perfekt röst för att spela Nightcrawler, även om filmmakarna inte gjort utseendet på honom som i serierna. Filmen verkar grymt bra och jag längtar verkligen till tisdag (då jag förmodligen ska se den) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emher Posted May 2, 2003 Author Report Share Posted May 2, 2003 NU har jag sett filmen. Wow. Vilken rulle! De som gillar den första och även de som gillar serierna kommer gilla den här filmen. Den är väldigt mycket sådant som man känner igen från serierna. Alla är perfekta i sina roller och Singer visar återigen att han är en kapabel regissör. Jag vill inte spoila, men jag måste ändå säga att Nightcrawler är perfekt och att Wolverine äntligen får röja lite! Se den, se den, se den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Efter mycket blandad kritik i media var jag supernyfiken på nya Xmen-filmen. Och det lönade sig! Alla favoritmutanterna var med, även om de bara glimtade förbi i farten så var de gjorda med stil och eftertanke, allas förmågor var tydligt illustrerade. Första 45 minuterna var en grundlig genomgång av alla karaktärerna, och Orvar i filmkrönikan trodde att man som inbitet fan skulle somna av all upprepning av f??r oss redan kända fakta, men jag tror att jag satt och flinade mig igenom hela första halvan av filmen. Som sagt, alla mutanterna var med, och de redan etablerade personerna som var med i ettan fick lite mer djup, samtidigt som nya presenterades. Vi som redan känner till personerna glömdes inte, otroligt coola effekter användes för att visa deras krafter. Storyn var jag dock lite besviken på, många vinklingar och problem i en och samma händelse gjorde det nästan svårt att hänga med i alla händelser och kast mellan olika platser. Där ligger nog filmens största svaghet, den som inte är intresserade av karaktärsbyggen och inte heller greppar historien får nog inte ut speciellt mycket ur den här filmen. Flera parallella handlingar och trådar löpte, dels flera forsättningar från förra filmen, och dels en del nya som man kom att förstå kommer att användas i en uppföljare till tvåan (kommer till detta senare), vilket gjorde det aningen rörigt om man inte höll sig helskärpt genom hela filmen. Om man ska jämföra lite med ettan så är denna filmen roligare, visar på lite mer självdistans men samtidigt autencitet i handlingarna. Självironin gjorde det hela mer äkta, och när de slängt in en blå, teleporterande, heltatuerad liten religiös figur med tysk accent vid namn Nightcrawler/Kurt Wagner så fattar man vinken, de vill att vi ska ha roligt, för de har haft roligt när de filmade. Samtidigt tar man Nightcrawler på relativt stort allvar, hans repliker får ungefär samma tyngd som de andra personernas, och vi känner förstår honom på ett annat sätt än t. ex. Storm som jag gärna hade sett fått en lite längre introduktion, både i ettan och tvåan. Just att filmen introduceras (efter det hisnande åkandet inuti kapilärer (stavning?) i den mänskliga kroppen) med Nightcrawlers försök att mörda USAs president, för att sedan se honom i hans rätta element, en fallfärdig men vacker katedral, ger oss en lång inblick i just Nightcrawlers liv. Mycket längre än många av de andra fått, förutom Wolverine naturligtvis. De flesta hade nog trott att tvåan mest skulle fokusera på Wolvie/Magneto, men Wolvie fick inte så stor plats som man kunnat tro, trots att det var Wolverine (Hugh Jackman) som lyfte stora delar av ettan, och fick så mycket uppmärksamhet och gav filmen en extra inkomst i form av intäkter från leksaksförsäljning. Oj nu börjar jag babbla. Ingen uppsats. Men, i alla fall. Filmen som helhet var framför allt underhållande, lite tänkvärd och mycket actionspäckad. I slutet blev det dock väldigt tydligt att de kommer att göra en uppföljare. Kanske inte helt dåligt att förvarna oss om detta, men lite fult tycker jag allt att det är. Man ska kunna se varje film som en egen enhet utan att behöva hänvisa till tidigare eller senare filmer. Många saker lämnades ingen förklaring i slutet av filmen, som är uppenbara att de ska knyta an till i nästa film. Precis som att jag verkligen rekommenderar att man ser ettan innan man ser denna, det vinner man mycket på. Frågan är om det nästan inte är obligatoriskt, om man överhuvudtaget förstår tvån utan att ha sett ettan. Tål att funderas på. För att sammanfatta så förstår jag både recensenterna som gett den ett minst sagt svalt mottagande, samtidigt som de som älskar den. En ganska smal film för en stor publik. En undergroundserie som fortfarande slåss för sitt erkännande som helt plötsligt blir filmatiserad flera gånger, med oscarsbelönade skådisar. Underlig sammansättning, men det funkar. Min uppmaning: alla SF-fans: se den! Men se till att ha sett ettan först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted May 2, 2003 Report Share Posted May 2, 2003 Hejsan hoppsan här blev det spoilers. Nu har filmen haft premiär i Sverige, så jag sätter spoilervarning på ämnet. Ni som inte sett filmen läser på egen risk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted May 3, 2003 Report Share Posted May 3, 2003 (edited) För er X-Men nördar: Gambit - hans namn (Remy laBeu) dyker upp på listan över mutanter när Mystique hackar Deathstryke's dator Beast - han dyker upp på TV'n (som Henry McCoy hans "riktiga" namn) när Mystique raggar upp en vakt Archangel - är inte med men hans vinge syns på röntgenbilderna på Strykers hemliga bas. Det kan ju tilläggas att X-Men 1 drog in 300 miljoner dollar (hittils) samt att adlade och oscarssbelönade skådespelerare ställer upp för filmen så X-Men har väl fått sin erkännande? Sedan kommer det en X-Men 3 (flera skådisar är redan klara) samt det snackas om en 4a och en 5a också. Edited May 3, 2003 by Crayle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted May 3, 2003 Report Share Posted May 3, 2003 Det kan ju tilläggas att X-Men 1 drog in 300 miljoner dollar (hittils) samt att adlade och oscarssbelönade skådespelerare ställer upp för filmen så X-Men har väl fått sin erkännande? En liten missuppfattning. Filmen har förstås fått sitt välförtjänta erkännande, det förnekar jag inte. Serietidningen däremot slåss fortfarande för sin existens och Marvel Comics är väl inte det mest välmående företaget i USA kan tänkas. Diskussionen om serietidningen X-men slutar här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Med den halvtaskiga? teknar-stilen med äkliga data-färger och ett motto större muskler för menen och större bröst för kvinorna är det väl inte konstigt att marvel går dåligt. Eller har någon anna en annan uppfattning? Nu till X men 2 blev positift överaskad, men de kändes att man skulle vara insatt i marvel universumet. Publiken måste bli förvirad när de bara har med tex colosus med i någon sen och sedan strunta i honom. SPOILER för X-men 2 Sedan har jag alltid trot Roge kunde flyga men tydligen hadde de ändrat det, tänkte när hon föll ur planet. Hon kanske själ tidningens egenskaper av någon skurk i någon komande film. Angående slutet, om de nu måste ta kål på Jen Grey i slutet för att kunna ta med Phonex i nästa film, gör det på något bättre sätt, och kom inte med dåliga förklaringar i efterhand, hon gjorde ett val, eller Nightcrawler inte fick? rädda henne. De måste finnas åtminstånde ett halft dussin sätt man kunde tagit kål på Jen Grey på ett heoiskt sätt utan de andra kunde rädda henne. Eftersom möjligheten att slänga in en sen då hon kör en krachande rymdskyttel i denna filmen är minimal så kunde man tänka sig att x-mens plan drivs av någon slags reaktor som hon kutar in i för att laga och hon får lida den strålningsdöden för Phonex historiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 För er X-Men nördar: Gambit - hans namn (Remy laBeu) dyker upp på listan över mutanter när Mystique hackar Deathstryke's dator Beast - han dyker upp på TV'n (som Henry McCoy hans "riktiga" namn) när Mystique raggar upp en vakt Archangel - är inte med men hans vinge syns på röntgenbilderna på Strykers hemliga bas. Du glömde en. Jubilee - var en av barnen som Strycker lyckats ta med från skolan. (Hon är med i den teckande serien.) Och nu till filmen. Filmen var riktrigt bra, men håller med Quet att man bör ha sett 1:an för att förstå och kunna hänga med i allt. Nightcrawler/Kurt Wagner var en underbar karaktär att stifta bekantskap med (har ju inte läst serien, bara sett den teckande.) Han kändes äkta på nått vis, trots sitt troende och tyska accent, eller var det kanske tack vare det som han kändes äkta. Wolverine fick inte lika mycket plast som i ettan och trots att han är min favorit karaktär så kändes det bra. Att ha ihjäl Jean Gray kändes onödigt, framförallt på sättet som hon dog. Att det ska komma en 3:de film blev klart då det slutatde utan ett "riktigt" slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Nja. Jubilee glömde jag inte - hon har ju en ganska framtrände roll som mutant, så henne är det svårt att missa. Men när vi ändå är inne på "kidsen" så har vi ju även Shadowcat och Colossus, som liksom Rogue i serien inte är en ungdom utan vuxen (eller iaf 10 år äldre än i filmen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 X-Men 3? Jajamensan! X M E N 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Mycket intresant att de kanske ska göra Midnight Nation, serien var mycket bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Att ha ihjäl Jean Gray kändes onödigt, framförallt på sättet som hon dog. Det var nödvändigt att döda av Jean Grey för Phonex historien oroa dig inte hon kommer tilbaka med råge. Håller med dig om att döds sättet var riktigt töntigt. De riktiga sättet ur tidningen tog bara med 2 sidor för att inte få problem med uphovsrätt etc (sidora tillhör marvel etc har de några problem så får de säga till så tar jag bort dem etc osv bla bla) Spoiler http://medlem.spray.se/rehnvall123/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emher Posted May 4, 2003 Author Report Share Posted May 4, 2003 ^Hm...tycker nog om filmens version mer. Om än så bara för att hon inte kommer tillbaka direkt och säger "I AM PHOENIX!" O-kej...trevligt att träffas, ungefär... Glömde nämna förut att John Ottmans score var trevligt. Inte som typ Sagan om Ringen trevligt, men ändå trevligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Det var nödvändigt att döda av Jean Grey för Phonex historien oroa dig inte hon kommer tilbaka med råge. Håller med dig om att döds sättet var riktigt töntigt. De riktiga sättet ur tidningen tog bara med 2 sidor för att inte få problem med uphovsrätt etc (sidora tillhör marvel etc har de några problem så får de säga till så tar jag bort dem etc osv bla bla) Spoiler http://medlem.spray.se/rehnvall123/ Aha, nu har jag mer koll på saken. Tackar. Borde kanske ta mig till ett antikvariat och leta reda på lite tidningar, verkar som man missat en del genom att inte läsa dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Nu har även jag sett X2 - vilken höjdare! Eftersom ämnet är spoilervarnat fortsätter jag av bara farten! Om slutet: Jean Grey - hon kan alltså inte ha dött helt och hållet, eller hur? Kapten Picard, f'låt Charles Xavier menar jag, verkade ju i slutet förstå att hon ändå fanns där ute någonstans. Filmen fick ett bra betyg (men jag s??tter det inte riktigt än) och var i stil med X1. Uppföljare kan i bland vara bleka och i bland är de allt för späckade med specialeffekter för att dölja blekheten, men den här var en värdig uppföljare, IMM! Samma fart och ny story (även om den självklart är en fortsättning så kändes storyn fräsch). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Jean Grey - hon kan alltså inte ha dött helt och hållet, eller hur? Kapten Picard, f'låt Charles Xavier menar jag, verkade ju i slutet förstå att hon ändå fanns där ute någonstans. Som vi redan diskuterat så kommer Jean Grey tilbaka som Phonex om nästa film blir någerlunda trogen serie tidningen. Så Charles Xavier har nog rätt att hon finns kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts