Jump to content

B-uppsats om Sci-fi

Recommended Posts

Jag ska skriva en B-uppsats om varför folk tittar på Science fiction och jag undrar om ni skulle kunna svara på dessa frågor?

1. Varför fascineras människor av framtiden och rymden?

2. Är sci-fi i allmänhet en trolig verklighet av framtiden?

3. Stämmer tesen: Ju mindre du tror på gud, ju mer gillar du sci-fi?

4. Varför har sci-fi så låg status i Sverige?

5. Varför har populariteten till sci-fi ökat så trastiskt det senare åren?

Människor är nyfikna helt enkelt.

NEJ, det beror helt och hållet på vad författaren hadde för avsikt när han/hon skrev boken, tex underhålning, bevis av en tes, käna pengar osv

En bok om Svensson 2100 skulle nog vara ganska "tråkig" (svårsåld) jämfört med efter katastroffen eller invationen från rymdinperiet.

Kankse, vetenskapen har "bevisat" att sanolikheten för Gud finns är mindre en små gröna män.

Det anser väll inte som fin kultur och kultur människorna  (vill inte) förstår sig inte på sci-fi

Sverige saknar en sci-fi författar som blivit riktigt berömd.

Har den? På viket sätt då? Syftar du på vissa amrekanska filmer som lancerats med buller och bång?

Hoppas att detta har varit hjälpsamt.....

:)

Edited by rehnvall

Va roligt! Blev nyss (Knutos ;)) färdig med min b-uppsats om 2001: a space odyssey. Säg till om du behöver tips eller hjälp.

Just det, en sak till: vilket ämne läser du? Kan va bra att veta från vilken synvinkel du ska se på SF liksom. :P

Om du är bra på att skriva, skriv bara från hjärtat. Det hjälper mig till VG-MVG i svenska hela tiden....

Ett annat bra tips är att skriva te x. They bodly go where no-one go before! They explore new worlds, but not for real! Så påbörjades min engelska uppsats om Sci Fi i åttan....

Jag tror på Gud och jag gillar sci-fi jättemycket, så den tesen stämmer inte alltid i alla fall.

Jag instämmer till fullo med föregående talare.

Jag skulle dessutom vilja veta var du "fått" den tesen från? Är detta den allmänna synen på troende, att de inte kan tycka sci-fi är kul? Är detta den allmänna synen på sci-fi-fantaster, att de därmed är utestängda från tron? Kanske är det som folk ser på oss (och med "oss" menar jag troende och/eller sci-fi-fantaster), men jag hoppas inte det.

Jag säger som Christer Fuglesang: "Jag tror att det finns inteligent liv i universum, men jag är tveksam på att det finns det i vår galax".

IMM är det det. Detta till skillnad från Fantasy som mer är en fantasi, ett välgjort påhitt. Se diskussionen om "Vad är Sci-Fi", så kanske du får mer uppslag.

För det första tror jag att engelskan har svårt att slå igenom i Sverige. Självklart kan många engelska, men böcker, etc, vill folk nog gärna ha serverade på ett enklare språk. Eftersom Sci-Fi är mer av tekno-babbel, krävs det mer tanke och engagemang för att man skall hänga med i berättelsen, jämfört med ex Sagan om ringen eller kärleksfilmer, där det mer är känslan man spelar på. Känslor är inte språkligt bundna.

Drastiskt vet jag inte, men SVT som är den stora kanalen i Sverige har ju satsat mycket på att föra in Science-Fiction, framför allt på ST:VOY och ST:ENT. De som vuxit upp under 80- och 90-talen har dessutom fått väldigt mycket ungdoms-sci-fi via alla kanaler, där mycket är producerat i Kanada eller Australien. De är alltså "uppfödda" på det och vill därför ha mer.

Va roligt! Blev nyss (Knutos ;)) färdig med min b-uppsats om 2001: a space odyssey. Säg till om du behöver tips eller hjälp.

Just det, en sak till: vilket ämne läser du? Kan va bra att veta från vilken synvinkel du ska se på SF liksom. :P

Jag läser medie- och kommunikationsvetenskap B

Synvinkeln är just varför folk tittar på Sci-fi?

Jag tror på Gud och jag gillar sci-fi jättemycket, så den tesen stämmer inte alltid i alla fall.

Jag instämmer till fullo med föregående talare.

Jag skulle dessutom vilja veta var du "fått" den tesen från? Är detta den allmänna synen på troende, att de inte kan tycka sci-fi är kul? Är detta den allmänna synen på sci-fi-fantaster, att de därmed är utestängda från tron? Kanske är det som folk ser på oss (och med "oss" menar jag troende och/eller sci-fi-fantaster), men jag hoppas inte det.

Jag säger som Christer Fuglesang: "Jag tror att det finns inteligent liv i universum, men jag är tveksam på att det finns det i vår galax".

IMM är det det. Detta till skillnad från Fantasy som mer är en fantasi, ett välgjort påhitt. Se diskussionen om "Vad är Sci-Fi", så kanske du får mer uppslag.

För det första tror jag att engelskan har svårt att slå igenom i Sverige. Självklart kan många engelska, men b??cker, etc, vill folk nog gärna ha serverade på ett enklare språk. Eftersom Sci-Fi är mer av tekno-babbel, krävs det mer tanke och engagemang för att man skall hänga med i berättelsen, jämfört med ex Sagan om ringen eller kärleksfilmer, där det mer är känslan man spelar på. Känslor är inte språkligt bundna.

Drastiskt vet jag inte, men SVT som är den stora kanalen i Sverige har ju satsat mycket på att föra in Science-Fiction, framför allt på ST:VOY och ST:ENT. De som vuxit upp under 80- och 90-talen har dessutom fått väldigt mycket ungdoms-sci-fi via alla kanaler, där mycket är producerat i Kanada eller Australien. De är alltså "uppfödda" på det och vill därför ha mer.

Tesen kommer från en lärare som gjorde en undersökning bland eleverna på högskolan här och där hade det kommit fram att filmer som t ex: Matrix hade fått folk mindre troende.

Det jag menar med att det ökat drastiskt är att så mycket att så många amerikanska sci-fi filmer har fått så stort utrymme de senaste 10 åren

• 2 weeks later...

Du har ju redan fått diverse kommentarer från mig, men här får du lite svar också.

Allt det okända är ju intresant. Det ligger i människans natur att vara frågvis och om framtiden och rymden finns inte många färdiga svar. Det är egentligen inte svaren vi är intreserade av utan frågorna.

Det beror på hur filmen/boken är gjord. Coola rymdstrider och katastrofer är kanske inte en så trolig bild om hur det kommer att vara, men de säljer bra.

Tekniken kan ju i vissa fall bli en verklighet (så länge de inte bryter mot fysikens lagar) och kan då ge en ide om hur den kan tänkas bli.

För att gilla sci-fi så måste man vara öppen och flexibel. Man ska kunna tro på det mesta och varför då inte på gud. Men visst jag är inte troende iaf inte i den meningen att jag tror på den kristna guden och jag älskar sci-fi så på mig stämmer den.

Det räknas ju inte som "fin" kultur utan alla dessa "kultur nissar" ser väll oss som gillar sci-fi som töntar. Om de sen har rätt eller fel får alla avgöra för sig själv.

Sen är ju språket en barriär. Sci-fi blir sällan bra om det översätts eftersom månag termer inte går att översätta till svenska. Tekniska termer är oftas på engelska och kräver då att man är bra på engelska eller iaf hyfsat bra.

Vissa filmer och böcker kräver en relativt hög inteligens för att man ska förstå dem. De kan ligga på ett filosofiskt plan som gör att man kan tänka på ett speciellt sätt, den stora massan kan sakna det sättet att tänka på (utan att för den delen vara dumma i huvudet) och därmed förlora en del av filmen/boken.

Egentligen har den ju inte det. Vi är långt ifrån samma popularitet som fanns på 50-70-talet, men vi är på god väg.

En anledningn kan vara att tekniken gått framåt. Specialeffekterna har blivit bättre och det är lättare att göra de scener man vill.

Det större utbudet av tv-kanaler gör att vi svenkar han en möjlighet att se mer utlänska program och sänds programet på bra tid och riktar sig till rätt typ av publik så kollar ju folk på dem. Fast det är en annan typ av sci-fi. Ungdoms sci-fi känns IMM inte som riktigt sci-fi då många av de saker som krävs för att bli en "riktig" sci-fi film/serie saknas. De är mer som en vanlig ungdomsserie med inslag av sci-fi.

• 2 weeks later...

Man kan ju säga att "Guden" i Star Trek är Q

Fast inte riktigt på så sätt ändå.. nmågon som har makt överallting osv..

Det som saknas är bara att han inte ska gripa in och be Janeway vara mamma till hans son, utan bara sitta "högt uppe" och betrakt det han skapat.. :rolleyes:

Fast nu säger säkert nångon att jag har helt fel, att det förklaras vad Q är för nåt i något fint avsnitt.. <_<

• Create New...