Jump to content

Sverige i Star Trek!

Stoffe

Recommended Posts

Här kan man vara lite patriotiska och skriva om hur Sverige nämns i Star Trek och det kanske sägs något på svenska i filmerna eller i de olika serierna också.

Jag har hittat följande:

I avsnittet "Dagger of the Mind" av Star Trek, orginalserien, traskar kapten James T. Kirk (William Shatner) in i transporterrummet och har följande lilla konversation med mr. Berkeley där:

Kirk: "Any incoming cargo?"

Berkeley: "Just one item, sir. Some research material bound for the Central Bureau of Penology at Stockholm."

• Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 3 weeks later...

Sevens pappa är norsk! :)

Men var inte Sevens föräldrar danskar?! för det har jag i alla fall alltid trott. jag tror dom sade i ett avsnitt.

Det har väl egentligen inte bekräftats vad Sevens föräldrar hade för nationalitet, eller har det? I alla fall så har jag vid de diskussioner jag sett utmynnat i att de var svenskar men att de har danskklingande namn eftersom manussrkivarna inte hade helt koll på skillnaderna mellan scenska/danska/norska namn. Har även för mig att det även sagts nåt från Paramouints håll om att de är svenskar men att det inte är direkt bekräftat.

Sevens pappa är norsk! :)

Men var inte Sevens föräldrar danskar?! för det har jag i alla fall alltid trott. jag tror dom sade i ett avsnitt.

Det har väl egentligen inte bekräftats vad Sevens föräldrar hade för nationalitet, eller har det? I alla fall så har jag vid de diskussioner jag sett utmynnat i att de var svenskar men att de har danskklingande namn eftersom manussrkivarna inte hade helt koll på skillnaderna mellan scenska/danska/norska namn. Har även för mig att det även sagts nåt från Paramouints håll om att de är svenskar men att det inte är direkt bekräftat.

Men Sevens faster (eller vad det nu är hon är i "Endgame") är ju dansk tror jag det nämns i Endgame...skall kolla på avsnittet så jag är säker. Och Sevens far och syster borde antagligen växt upp i samma land.

Men Sevens faster (eller vad det nu är hon är i "Endgame") är ju dansk tror jag det nämns i Endgame...skall kolla på avsnittet så jag är säker. Och Sevens far och syster borde antagligen växt upp i samma land.

Hon kan ju vara halvdansk. Om hennes faster nu är dansk så är ju hennes pappa det också, sen kan ju hennes mamma vara svensk. Men hur menar du med Sevens syster? Hon hade väl ingen syster eller menar du mamma och det bara blev en felskrivning?

Det varv i Göteborg som byggde det där nya ostindeifararen båten (Det man kunde se den 6 juni på TV), heter Terra Nova, samma namn hade det varvet som på 1700 talet byggde de gamla båtarna.... Nu till kopplingen: Terra Nova hette den där planeten som man skickade ditt bosättare, som sen enterprise skulle kolla efter vad som hände...

Från startrek.com:

Full Name at Birth: Annika Hansen

Parents: Magnus & Erin Hansen (both assimilated by Borg ca. 2356); only known surviving relative is an aunt, Irene Hansen

Place of birth: Tendara Colony, SD 25479

Alltså är hon varken svensk dansk eller norsk utan tendarian ;) Fast det låter ju ganska danskt Hansen.

Hon kan ju vara halvdansk. Om hennes faster nu är dansk så är ju hennes pappa det också, sen kan ju hennes mamma vara svensk. Men hur menar du med Sevens syster? Hon hade väl ingen syster eller menar du mamma och det bara blev en felskrivning?

Nej jag menar sevens fars syster, altså hennes faster

• 2 weeks later...
Från startrek.com:

Parents: Magnus & Erin Hansen (both assimilated by Borg ca. 2356); only known surviving relative is an aunt, Irene Hansen

Alltså är hon varken svensk dansk eller norsk utan tendarian  Fast det låter ju ganska danskt Hansen.

Men hennes ursprung kanske är sverige.

Hennes föräldrar kanske är svenska !'

Men i amerikanska filmer och i USA allmänt blandas danmark oc sverige ihop, samma sak md sverige o tyskland.

Amerikanerna tror att alla svenska tjejer är storbystade blondiner vid namn helga eller Eva.

Har hört detta i fler än en serie! (vanligt i komediserier som spin city eller vänner)

Från startrek.com:

Alltså är hon varken svensk dansk eller norsk utan tendarian ;) Fast det låter ju ganska danskt Hansen.

ja sant hon är inte änns från jorden. Och då både avserie och Danmark bara finns på jorden så kan hon omöjligt vara något av det. Sant att hennes rötter kan finnas där men hon är en Tendaraian (eller vad man nu ska kalla det)

• 1 month later...

Kanske ett lite långsökt men S.S. Botany Bay vilket var Khans och hans följeslagares (sleeping)skepp och som sköts upp i rymden 1996.

James Cook med sitt skepp Endeavour seglade in i Botany Bay i Södra Australien 1770. Platsen fick sitt namn av att Linnes lärjunge Daniel Solander som var med på resan upptäckte så många nya växtarter där. Där ritade han oxå av den första teckningen av en känguru.

Dessa amerikanare förnekar oss svenskar ganska duktigt.

Allt detta låter ungefär som Stockholmssyndromet som Amerikanarna kallar Helsingforssyndromet trots

att detta är vårat eget Norrmalmstorgdrama.... Kortfattat går det hela ut på att fångarna blir kompisar med terroristerna som vaktar dom. Slut på Out of Topic...

Jag tyckte mig höra nån snacka om "Kapten Anderson" i DS9 Avsnittet Defiant.