Pjotr'k Postad 15 Oktober, 2003 Rapport Postad 15 Oktober, 2003 Vad kommer ferengerna från för djur på sin hemplanet? och vad heter deras planet? :vulcan: Vilket djur de har utvecklats från vet jag inte, men planeten heter Ferenginar.
speck Postad 6 November, 2003 Rapport Postad 6 November, 2003 var kan jag hitta något om deras språk? :vulcan:
Morn Postad 6 November, 2003 Rapport Postad 6 November, 2003 hur många regler finns det? :vulcan: 285 st finns det
Pjotr'k Postad 24 November, 2003 Rapport Postad 24 November, 2003 Jag såg precis avsnittet TNG Battle från första säsongen. Där kunde halv-betazoiden Deanna Troi läsa ferengen Damon Baks tankemönster. Är det en kontinuitetsmiss? Betazoider skall ju inte kunna läsa ferengers tankar? Eller kanske är det så att Damon Baks tankemönster var tydligare då hela han var genomsyrad av hämnd, så att det ändå lyste igenom för betazoiden? Jag gillar inte kontinuitetsmissar, men de är väl omöjliga att undvika...
Morn Postad 24 November, 2003 Rapport Postad 24 November, 2003 Jag såg precis avsnittet TNG Battle från första säsongen. Där kunde halv-betazoiden Deanna Troi läsa ferengen Damon Baks tankemönster. Är det en kontinuitetsmiss? Betazoider skall ju inte kunna läsa ferengers tankar? Eller kanske är det så att Damon Baks tankemönster var tydligare då hela han var genomsyrad av hämnd, så att det ändå lyste igenom för betazoiden? Jag gillar inte kontinuitetsmissar, men de är väl omöjliga att undvika... Det kan ju vara som i B5 att starka tankar (typ stark ilska mm.) kan tränga fram lättare
Pjotr'k Postad 26 Januari, 2004 Rapport Postad 26 Januari, 2004 Jocke har skapat ett nytt tema (alltså en samling med information om ett visst ämne) på StarTrekDB.se som handlar om ferengernas "rules of acquisition". Titta gärna in där och kommentera direkt till Jocke om det är något som saknas. Den verkar vara så fullständig som vi människor kan känna till om ferengernas berömda regelbok. --> Tema: Ferengernas Rules of acquisition
thestargaze Postad 29 Januari, 2004 Rapport Postad 29 Januari, 2004 (redigerade) Varifrån kommer Ferenger ifrån? Och när var första mötet med rasen? Under Enterprise tid? Redigerad 29 Januari, 2004 av Captain Mariah
Karl Postad 29 Januari, 2004 Rapport Postad 29 Januari, 2004 (redigerade) Varifrån kommer Ferenger ifrån? Och när var första mötet med rasen? Under Enterprise tid? Ferengiers hemplanet heter Ferenginar. Det första avsnittet var i första säsongen av Enterprise. Avsnittet heter Acquisition Redigerad 29 Januari, 2004 av Karl
MrsRiker Postad 7 Maj, 2004 Rapport Postad 7 Maj, 2004 Hej hej. Är det någon som vet varför vissa ferenger har den där lilla sjal-prylen i nacken men andra inte? Har det nåt att göra med rang eller? Quark har ingen, men Rom har en tex. :ferengi:
Karl Postad 7 Maj, 2004 Rapport Postad 7 Maj, 2004 Hej hej. Är det någon som vet varför vissa ferenger har den där lilla sjal-prylen i nacken men andra inte? Har det nåt att göra med rang eller? Quark har ingen, men Rom har en tex. :ferengi: Jag kollade upp detta och hittade lite bilder på ferenger. De som hade denna saken bar kläder som jag tyckte såg ut som att de kom från en högre samhällsklass. Även ferenger inom det militära hade dessa saker på sig.
MrsRiker Postad 7 Maj, 2004 Rapport Postad 7 Maj, 2004 Jag kollade upp detta och hittade lite bilder på ferenger. De som hade denna saken bar kläder som jag tyckte såg ut som att de kom från en högre samhällsklass. Även ferenger inom det militära hade dessa saker på sig. Hm, men det verkar ju inte helt rätt. Eftersom Rom alltid har en på sig men inte Quark...? Jag menar, hör det till samhällsställning så borde de ju båda ha en (eller inte ha en) eftersom de är bröder och hör till samma samhällsskikt. Dessutom har jag för mig att Grand Nagus inte har en och han hör väl ändå till den högsta klassen? Jag är förvirrad ...
Locutus Postad 1 Juli, 2004 Rapport Postad 1 Juli, 2004 Tjenare Tjenare Det finns egentligen bara en ras jag verkligen avskyr i StarTrek och det e Ferengi. Dom e juh så ***** falska och tjuvande och jag bara hatar dom dom borde utrotas...... Ett bra exempel på detta finns i serien Enterprise. Där ett gäng Ferengi kapar Enterprise och dom tömmer juh ta mig *** hela skeppet på saker och om inte detta vore nog så skall dom sälja alla kvinnor till diverse slavhandlare....... Jag röstar för utrotning av Ferengi....... Men :borg2: är coola som ***
crazy_voyager Postad 9 Juli, 2004 Rapport Postad 9 Juli, 2004 Det är väll klart att ferengis inte är dom vänligaste men arten är faktiskt ett viktigt inslag i serierna och utan ferengis så skulle många avsnitt och händelser inte finnas, till. Självklart är detvarken vänligt eller snällt att tömma ett helt skepp men det är sådana dom är, och dom behövs faktiskt. Tänk ds9 utanquark, eller dom andra serierna utan ferengis som "hälsar på" och dyker upp.
EoNeel Postad 2 September, 2004 Rapport Postad 2 September, 2004 Jag tycker att Ferenger är ganska harmlösa. De är struliga, mansgrisar, giriga mm. precis som vi är. Jag är mer som Jadzia Dax, jag tycker att de är ganska underhållande. Sen att de har gjort kapitalismen till religion är ju vidrigt, men det är ju så de är de små "trollen". Det kanske är så att man antingen älskar dem eller så hatar man dem. Jag tycker att Odo's förhållande till Quark är kul, han vill så gärna bli av med dem men samtidigt är han beroende av dem, p.g.a deras förmåga att hålla koll på allt som händer. De kan ju inte vara helt förlorade till sina laster, då Nog en dag blir medlem av StarFleet. Jag är helt säker på att om Ferngerna att bott på jorden idag, och då i U.S.A, så hade de röstat på Bush i nästa presidentval. :ferengi: :ferengi: :ferengi: :ferengi: :ferengi: :ferengi: :ferengi:
EoNeel Postad 24 September, 2004 Rapport Postad 24 September, 2004 SPOILER :!!!: :!!!: Jag tycker det är så häftigt i boken Avatar del ett, att Nog använder sina ferengiska kunskaper, som köpslående och försäljningsteknik när det gäller att laga saker och ting på det sönderfallande Defiant.
holodoc Postad 29 September, 2004 Rapport Postad 29 September, 2004 Som EoNeel säger, så är Ferengerna som vi...förmodligen likare oss än vad människorna i serien är. De har ju lagt av med alla laster som vi har..typ kapitalism! Tror att många affärsmän idag är små ferenger, fast de kanske inte utåt sett är så framfusiga... Hur som helst kan jag inte tycka illa om dem, eftersom de ju inte är särskilt våldsbenägna utan snarare lite fega. Irriterande och roliga på samma gång...
Thalaxian Postad 29 September, 2004 Rapport Postad 29 September, 2004 Min första Star Treff jag var på var på Draken i Göteborg och hade tema Ferengi. Men att sitta från klockan 10.00 till ca 01.00 med ca 2 timmars paus och med bara Ferengitema var nästan för mycket. Men en lagom portion ferengi är alltid kul! Vad hade väl DS9 varit utan Quark, Rom och Nog?
OnO Postad 7 Oktober, 2004 Rapport Postad 7 Oktober, 2004 Har funderat lite på det här med ferengier (fast det tar emot ;) ) Vad är det som håller deras samhälle igång? Om nu alla ferengier växer upp med ordet profit på ögonhinnorna? Vad är det då som får någon ferengi att vilja göra någon samhällsnytta? Utbilda sig till läkare, bli forskare eller göra karriär inom det militära? Etc. etc. Om t.ex. grannarna, cardassierna skulle försöka sig på en invasion av "The Ferengi Alliance" Vad skulle då få en ferengi att kämpa emot, militärt? Istället för att föråda sitt land mot 100 tackor guldpressad latium och sen tillbringa resten av sitt liv med en paraplydrink på Risa? :ferengi:
EoNeel Postad 7 Oktober, 2004 Rapport Postad 7 Oktober, 2004 Jag tänker på Nog (se tidigare inslag), han jobbar i Star Fleet. I boken Avtar, som handlar om tiden strax efter sista avsnittet på DS-9, så läser man om Nog hur han lägger sitt "genetiska arv" på att se till att Defiant, som håller på att falla isär efter en strid, på att skeppet fungerar igen. Han köpslår med olika ideer och olika förslag. Han lägger sina ferengiska "kunskaper" till besättningens bästa. Jag tror att ferengerna är otroligt inteligenta varelser och att de kan anpassa sig efter olika situationer, som de flesta andra varelser.
OnO Postad 7 Oktober, 2004 Rapport Postad 7 Oktober, 2004 Jag tvivlar inte på att ferengierna är inteligenta. Absolut inte. (Nåja, lite kanske ;) ) De kan säkert lösa diverse problem, exempelvis det du nämner, OM DE VILL! Men varför skulle de vilja göra vissa saker när det finns alternativa saker att göra, saker som dessutom ger mer profit och goda drinkar. Moral är ju inte deras starka sida. De skiter ju i andra bara det gynnar dem själva. Se bara på Quarks brossa Rom, som inte drog sig för att slänga ut brossan i rymden via en luftsluss.
EoNeel Postad 7 Oktober, 2004 Rapport Postad 7 Oktober, 2004 Jag håller med dig och jag tänker inte försvara ferengerna, men jag tror det är tvungna att anpassa sig, som Quark på DS-9. Han kunde ju inte härja helt fritt och jag kan förstå att brosan ville kasta ut honom, men Quark anpassa sig så gott han kunde och det gick ganska bra. De är nog offer för sedvänjor, kultur mm. :ferengi:
Quark Postad 7 Oktober, 2004 Rapport Postad 7 Oktober, 2004 Moral är ju inte deras starka sida... <{POST_SNAPBACK}> Vi har inte tid med moral...det ända som betyder något är att få en så stor förtjänst som möjligt - helst i guldpläterade latinumtackor!
Great Bird Postad 7 Oktober, 2004 Rapport Postad 7 Oktober, 2004 Vad är det då som får någon ferengi att vilja göra någon samhällsnytta? Utbilda sig till läkare, bli forskare eller göra karriär inom det militära? Etc. etc. <{POST_SNAPBACK}> Jag tycker inte om att Ferengerna är så ENORMT fixerade vid vinst. Precis som om alla Klingoner skulle vara krigare. Liksom alla andra har det väl givit mej hundratals goda skratt men som sagt verkar det lite "orealistiskt" Men Jag kan utan problem tänka mig en Ferengisk läkare. En tjock snubbe som spelar på patienternas imbillning. Ger fuskmediciner och skickar dyra räkningar. Forskarna är vimsiga och tankspridda typer som är övertygade om att deras upptäckter kommer ge dem latinum för resten av livet. Självklart kommer de inte på något, eller blir lurade av nån som är smartare. Jag kan inte förstå varför någon Fereng skulle utbilda sig till officer. Men jag kan tänka mig unga Ferenger som blir lurade att skriva på värvningskontrakt, som försöker fly från nått, eller som bara söker lycka. De utgör manskapet. Jag tvivlar inte en sekund på att en Fereng skulle sälja sitt folk för 100 latinumtackor. Men han får se upp för alla Eliminatorer :ferengi:
Quark Postad 7 Oktober, 2004 Rapport Postad 7 Oktober, 2004 Jag tvivlar inte en sekund på att en Fereng skulle sälja sitt folk för 100 latinumtackor. <{POST_SNAPBACK}> 100!!! Det var ingen stor förtjänst... :ferengi:
Rekommenderade inlägg