Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Jag tycker mig se många "hedniska" inslag, både filosofiska inställningar såsom bokstavliga yttranden.

Jag är ju förvisso själv "asatroende" sedan större delen av mitt liv, och läser således såklart in många egna tankar och igenkänningar för saker som kanske _kan_ vara gemensamma faktorer även för andra synvinklar.

Men jag minns t.o.m fortfarande när Voy-doktorn avlägger sin hippokratiska ed till "all the gods and goddesses", har för mig att det var romerska gudomar det handlade om då.

• 3 år senare...
  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Vi har väll inte direkt sett någon säker källa på att religionen på jorden har dött ut? Vi har ju dessutom många kulturer som värnar om sin religion som Klingon och Bajorans. Just på jorden så är väll det snarare en logisk utveckling att religionen puttats undan lite, om man jämför bara hur det ser ut idag och på 20 talet då det var husförhör och prällen kom och förhörde om biblen och kunde man inte fick man stryk, medans idag så är många icke-troende men dock inte ateister. Om 200-300 år så är det troligt att människor blivit ännu mer avvanda med religion och jag tror dock att religionen finns kvar i Star Trek vi har tex Chakotay som är en ganska religös snubbe jag tror också jag vill minnas att någon annan människa bett nån gång, men jag tror det är mer en personlig sak en något på samhälls nivå. Att det inte finns någon "präst" eller liknande på federations skepp kan ju förklaras med antalet olika religioner det måste finnas på ett skepp, även om man mest ser människor på tv:n så får man ju tänka att det finns dussintals olika raser på skeppen, så vilka religioner ska man prioritera? Då löser man det snarare med en kurator som mer fokuserar på personens känslor.

Postad

I nästa serie tycker jag absolut att de ska ha med en karaktär tillhörande islam, för att spegla hur det faktiskt ser ut i världen. Lägg en kristen återkommande karaktär på det och vi får en härlig konflikt :)

Postad

I nästa serie tycker jag absolut att de ska ha med en karaktär tillhörande islam, för att spegla hur det faktiskt ser ut i världen. Lägg en kristen återkommande karaktär på det och vi får en härlig konflikt :)

Ser inte något problem att en muslim och kristen inte skulle fungera på ett skepp då religionen inte skulle vara central i deras vardag, det skulle nog på höjd leda till debatter a´la Spock och Mcoy.

Postad

Läste i DN att religionen var på väg att försvinna i 9 länder.

Här är artikeln

Tyckte alltid att Chakotays religionsuttryck inte var trovärdigt i VOY.

Ja det känns ju inte direkt otroligt att religionens inflytande ständigt minskar, bara hur vi ser på hur den utvecklats här i väst på 100 år, samma sak kommer troligtvis hända i de muslimska länderna i framtiden, folk vill ju trots allt vara fria och ha egna åsikter och i och med dessa extremistiska ledare dör bort en efter en så är det ganska troligt att de ligger nära där vi är idag om c.a 100 år.

Angående Chakotay så kan du väll ha en poäng men det tror jag snarare är skådespelartalang fråga, karaktären skulle i alla fall verka ha en stark religös tro.

• 1 månad senare...
Postad

Jag tror inte man kan koppla den artikeln till Star Trek. Religion undviks i TNG och framåt hos människor, men Roddenberry har i alla fall sagt att de olika figurerna har sina egna trosuppfattningar, dvs han säger inte vad, så man kan föreställa sig att de tror eller inte tror. Detta tror jag är mer ett kommersiellt beslut än har att göra med Roddenberrys egna uppfattningar. Med andra ord han och andra är rädda att tittare ogillar om de säger att de tror på ditt eller datt eller inget. Han var mycket emot manuset i Star Trek 5 på grund av detta.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...