Kashked Postad 10 Januari, 2007 Rapport Postad 10 Januari, 2007 Kai Dukat: Intresant förklaring (har bara hört om den fria viljan) då så har jag en fråga till dig, om nu onskan är ett mänskligt påfund/svaghet, varför händer de "onda" saker som katastrofer/sjukdomar etc som ligger bortom människans förmåga att hindra, och de spelar ingen roll om hon är ond eller god. Problemet med hela det här problemet är ju också att "ondska" är ett relativt, och inte ett absolut begrepp. Människooffer ser vi som ondska, vid vissa tidpunkter i vissa kulturer var det fullständigt acceptabelt, rent av ädelt. Alla kulturer/religioner, ja rent av individer har egna definitioner. Man kan lätt säga att sjukdomar inte är onda, eller ens negativa, eftersom de avlägsnar de svagare individerna ur populationen, och därigenom förbättrar männskligheten. Och man kan lika lätt säga att de är onda, eftersom de orsakar lidande, eller neutrala, eftersom de inte har någon vilja att skada, och många anser att det är just viljan att skada för skadans skull som är ondska... Angående orginalfrågan så ställer jag mig bakom teorin att sekulariseringen i Star Trek har gått mycket långt, men människorna är mycket öppensinnade för nya intryck, så vi märker att de inte tar direkt avstånd från möjligheten till en skapare, även om de har varierande grad av spiritualism.
orville Postad 10 Januari, 2007 Rapport Postad 10 Januari, 2007 Kai Dukat: Intresant förklaring (har bara hört om den fria viljan) då så har jag en fråga till dig, om nu onskan är ett mänskligt påfund/svaghet, varför händer de "onda" saker som katastrofer/sjukdomar etc som ligger bortom människans förmåga att hindra, och de spelar ingen roll om hon är ond eller god. Man kan lätt säga att sjukdomar inte är onda, eller ens negativa, eftersom de avlägsnar de svagare individerna ur populationen, och därigenom förbättrar männskligheten. Och man kan lika lätt säga att de är onda, eftersom de orsakar lidande, eller neutrala, eftersom de inte har någon vilja att skada, och många anser att det är just viljan att skada för skadans skull som är ondska... Ondska brukar i olika sammanhang kunna beskrivas som frånvaro av godhet men jag tycker att det känns som ett cirkelbevis. Kaskhed: Jag håller med dig om att det är svårt att kalla en sjukdom ett ont ting. Dock har du inte rätt beskrivning ur ett evolutionärt perspektiv. Att det bara är "klena individer" som drabbas av sjukdomar och slås ut stämmer inte. Det perspektivet på evolution är helt enkelt fel.
Kashked Postad 11 Januari, 2007 Rapport Postad 11 Januari, 2007 Kai Dukat: Intresant förklaring (har bara hört om den fria viljan) då så har jag en fråga till dig, om nu onskan är ett mänskligt påfund/svaghet, varför händer de "onda" saker som katastrofer/sjukdomar etc som ligger bortom människans förmåga att hindra, och de spelar ingen roll om hon är ond eller god. Man kan lätt säga att sjukdomar inte är onda, eller ens negativa, eftersom de avlägsnar de svagare individerna ur populationen, och därigenom förbättrar männskligheten. Och man kan lika lätt säga att de är onda, eftersom de orsakar lidande, eller neutrala, eftersom de inte har någon vilja att skada, och många anser att det är just viljan att skada för skadans skull som är ondska... Ondska brukar i olika sammanhang kunna beskrivas som frånvaro av godhet men jag tycker att det känns som ett cirkelbevis. Kaskhed: Jag håller med dig om att det är svårt att kalla en sjukdom ett ont ting. Dock har du inte rätt beskrivning ur ett evolutionärt perspektiv. Att det bara är "klena individer" som drabbas av sjukdomar och slås ut stämmer inte. Det perspektivet på evolution är helt enkelt fel. Nej, det är fullständigt riktigt. Motståndskraft mot sjukdom är en av miljoner variabler som gör en särskild individ mer lämpad än övriga av sin art att överleva. Fast nu låter det ju faktiskt som att jag lägger in värderingar i det hela, vilket är helt fel, mer riktigt är att vi som nu lever kommer från förfäder som hade lite bättre immunförsvar än alla andra. Någon kan lyfta 200 kilo och springa 15 mil och vara allt utom klen, men om den individen inte har god motståndskraft mot sjukdomar så spelar det ingen roll. Hur som helst, mitt argument håller.
Kai Dukat Postad 11 Januari, 2007 Rapport Postad 11 Januari, 2007 Nej, det är fullständigt riktigt. Motståndskraft mot sjukdom är en av miljoner variabler som gör en särskild individ mer lämpad än övriga av sin art att överleva. Fast nu låter det ju faktiskt som att jag lägger in värderingar i det hela, vilket är helt fel, mer riktigt är att vi som nu lever kommer från förfäder som hade lite bättre immunförsvar än alla andra. Någon kan lyfta 200 kilo och springa 15 mil och vara allt utom klen, men om den individen inte har god motståndskraft mot sjukdomar så spelar det ingen roll. Hur som helst, mitt argument håller. Det är alltid lika härligt med religiösa människor. ;) Ditt argument bygger på att allt följer en plan med ett syfte. Detta betyder att det finns en tydlig mening och därmed en skapad plan och därmed en skapare. Men tänk dig för nu Herr K. innan du svarar allt är inte så som det ser ut
Kashked Postad 12 Januari, 2007 Rapport Postad 12 Januari, 2007 (redigerade) Nej, det är fullständigt riktigt. Motståndskraft mot sjukdom är en av miljoner variabler som gör en särskild individ mer lämpad än övriga av sin art att överleva. Fast nu låter det ju faktiskt som att jag lägger in värderingar i det hela, vilket är helt fel, mer riktigt är att vi som nu lever kommer från förfäder som hade lite bättre immunförsvar än alla andra. Någon kan lyfta 200 kilo och springa 15 mil och vara allt utom klen, men om den individen inte har god motståndskraft mot sjukdomar så spelar det ingen roll. Hur som helst, mitt argument håller. Ditt argument bygger på att allt följer en plan med ett syfte. Detta betyder att det finns en tydlig mening och därmed en skapad plan och därmed en skapare. Men tänk dig för nu Herr K. innan du svarar allt är inte så som det ser ut Det är just det jag säger att det INTE gör, jag har ingen förståelse för hur du vill få till det att jag erkänner en skapare eller en kosmisk plan. Vi talar om fullständigt slumpartade händelser, t.ex. att en individ får en bättre motståndskraft mot sjukdomar genom en genetisk slump. Men det är en annan diskussion, jag är rädd att vi ramlar ur ämnet. Mening är något vi själva skapar, det existerar inte utanför våra sinnen. Edit: Ville bara lägga till att allt är precis vad det ser ut som. Ser det ut som en anka och säger kvack så är det med största sannolikhet en anka. Man kan försöka linda in världen i filosofiska spetsfundigheter, men i slutändan så finns det bara en verklighet, människor bara väljer att uppleva den på olika sätt. Redigerad 12 Januari, 2007 av Kashked
Sanmare Postad 17 Januari, 2007 Rapport Postad 17 Januari, 2007 Angående mänsklighetens religion i Star Trek-serierna så saknas den mycket riktigt till stor del. Grundtemat i Star Trek är ju ENHET (mänsklighetens enande, därefter flera arters/världars enande i en federation av planeter). Man kan ju tänka sig att en parallell process har skett när det gäller jordens olika religioner (kristendom, islam, hinduism, buddhism, judendom, etc har blivit Guds religion och att man slutligen förstått att religionsgrundarna egentligen haft samma budskap. Men av förståeliga skäl har man valt att undvika att fokusera på detta i en TV-serie som lever på reklam-intäkter på i första hand marknaden i världens mest kristna land -- USA. Det skulle emellertid vara oerhört intressant med en Star Trek-serie som behandlade ämnet, och som dessutom tog upp frågan om kulturen, filosofin och religionen förändrades under 2200-talet och 2300-talet i kolonier människan etablerat långt bort från moderplaneten jorden. Besättningen på Voyager började ju utveckla en egen kultur efter bara ett decenniums isolering från jorden. Jag har dock ofta hört att skaparen Gene Roddenberrys positiva syn på framtidens mänsklighet har att göra med att han i likhet med t.ex. en rad science fiction-författare inspirerades av BAHÁ'Í-RELIGIONENS positiva framtidssyn. (Gå till www.bahai.se och följ länkarna och läs mer, eller läs böcker som Civilisationens Förnyelse, De Upplysta Horisonterna, En Värld Ett Folk, Kallelse Till Nationerna, Löftet Om Värlsfred, Vem Skriver Framtiden, Världsmedborgarskap, Bahá'u'lláh Och Den Nya Tidsåldern.) Bahá'í-litteratur av Bahá'u'lláh och 'Abdu'l-Bahá låg på bordet när FN skulle bildas och de första förberedande mötena och kongresserna skulle hållas. Jag tror att samma litteratur påverkade Roddenberry och har inspirerat flera manusförfattare till Star Trek. I vissa avsnitt är likheterna för stora för att det skulle röra sig om en slump. Jag kan emellertid inte bevisa detta, men å andra sidan har jag inte gjort så många efterforskningar heller. Plockar man bort Gud ur Bahá'í (Gud förlåte :rodna: ) så har man kvar en framtidsvision om att efter enorma födslovåndor (världskrig, klimatförändringar, hanterande av farlig teknik medan etiken kommer på efterkälken) så tar mänskligheten ett språng och skapar en bättre värld som karaktäriseras av att: "jorden är ett enda land och mänskligheten dess medborgare" (Bahá'u'lláh, 1863).på jorden finns bara en ras -- den mänskliga rasen, nationernas era är slut och därmed även rustningsvansinnet, alla jordens medborgare får mat, kläder och utbildning och alla begåvningar tas till vara så att man inte missar någon ny Einsten (eller Dr. Cochrane ;) man har en federation och en gemensam huvudstad med världsregering och världsparlament, gemensam högsta domstol, gemensamt valuta-, mått- och viktsystem,ett nytt ekonomiskt system som allokerar världens resurser så att bl.a vetenskapliga framsteg prioriteras,ett gemensamt andraspråk "så att varje människa känner sig hemma och förstådd vart än hon reser" (Shoghi Effendi, 1952),en kraftig satsning på vetenskap, teknologi, medicin, kommunikationer (rymdfart), kulturDet låter kanske underligt för er om tanken är ny, men det är all science fiction jag proppat i mig sedan jag lärde mig läsa som gjorde att jag slutligen själv blev bahá'í (Vi är 1 200 i Sverige och närmare 8 miljoner i världen). Att det existerar verkligheter vid sidan om den rum-tid dimension vi kan uppfatta stod klart redan för Bahá'í-religionens skapare i mitten och slutet av 1800-talet, liksom att Gud har skapat många "världar", inte bara vår jord. Det finns platser där all tid pågår samtidigt och där man befinner sig utanför alla fysiska dimensioner (så beskriver Bahá'í t.ex. den plats dit våra själar kommer efter den fysiska kroppens död). Just nu försöker jag övertyga svenska bokförlag om att översätta bestsellern The Golden Age: Thy Kingdom Come av TK Ralya, som nischat in sig på ett om inte nytt så tämligen litet område i romanvärlden -- religiös science fiction. Romanen handlar om hur huvudpersonen Geoffrey Waters anklagar Gud sedan hans bästa vän dött i Irak-kriget. Waters förflyttas då framåt i tiden till en planet i fred och harmoni; ett paradis där bahá'í-principerna genomförts och som Gud kommer att etablera även på jorden vare sig mänskligheten vill det eller inte. Denna andliga civilisation kan uppnås på två sätt: antingen relativt snabbt genom att mänskligheten lägger sina tvister åt sidan och påskyndar byggandet av en sådan värld, eller genom att vi fortsätter som nu vilket innebär att hundratals miljoner människor kommer att dö och än fler lemlästas, lida och plågas. Det blir Geoffrey Waters uppgift att förklara för mänskligheten att profeterna hade rätt och att finna nyckeln till att öppna människornas sinnen så att de annalkande katastroferna kan undvikas. Med önskningar om morgondagar i lycka och förnöjsamhet Sanmare, umeåbo, men i sinnet världsmedborgare
Kashked Postad 19 Januari, 2007 Rapport Postad 19 Januari, 2007 Jag kom själv i kontakt med Baha'i som tonåring, och jag kan förstå hur du menar att det på väldigt många sätt liknar Star Trek-utopin, men andlighet var aldrig varit något större tema i Roddenberry-erans Star Trek, oftare handlade det om hur besättningarna avmytiserade diverse 'gudar' och mytologier. Roddenberry var snarare ärke-humanist, som bygger på mycket samma saker, samarbete i stället för konflikt, upplysning och vetenskap i stället för vidskepelse.
P'kea Postad 26 Januari, 2007 Rapport Postad 26 Januari, 2007 Jag har en bra ide(tycker jag i alla fall). Star Trek som religon.
Supreme Commander JAF Postad 26 Januari, 2007 Rapport Postad 26 Januari, 2007 Ja!!! Pass för att vara klingonerna... Men du har rätt om man bortser från det något mörkare ds9 så står ju faktiskt federationen för den bästa religionen jag någonsin sett. Sedan är frågan vad man ska tro på, Rodenberry? J.
Kashked Postad 2 Februari, 2007 Rapport Postad 2 Februari, 2007 Kolla in Futurama-episoden om Star Trek ("Where no fan has gone before") för en idé om hur Star Trek som religion skulle fungera... :lol: "It resulted in the Star Trek Wars." "Ah, the massive migration of Star Wars fans?" "No, that was the Star Wars Trek." Star Trek "priest": "And Scotty beamed them to the Klingon ship, where they would be no tribble at all" The crowd chants, "All power to the engines!" Och när The Church of Star Trek fick mer inflytande så bestämdes det att Tyskland skulle byta namn till "Nazi Planet Episode Land"... :lol:
P'kea Postad 2 Februari, 2007 Rapport Postad 2 Februari, 2007 (redigerade) Och när The Church of Star Trek fick mer inflytande så bestämdes det att Tyskland skulle byta namn till "Nazi Planet Episode Land"... :lol: Som det står i min profil så kommer jag från spegeluniversumet. Här har Star Trek stort inflytande över politiker. Så Tyskland heter "Das Deustch Star Trek Republic". För övrigt heter Ryssland Sovjet Imperiet och kontrolerar störe delen av Europa förutom, England, Skottland, Wales(storbritanien är splitrat), Tyskland, Frankrike och Sverige(dom gav sig inte på oss för att vi har kärnvapen). Gene Roddenbery lever också. Och er färg grön heter röd här. Redigerad 2 Februari, 2007 av Pkea
Unkas Postad 5 Februari, 2007 Rapport Postad 5 Februari, 2007 Och när The Church of Star Trek fick mer inflytande så bestämdes det att Tyskland skulle byta namn till "Nazi Planet Episode Land"... :lol: Som det står i min profil så kommer jag från spegeluniversumet. Här har Star Trek stort inflytande över politiker. Så Tyskland heter "Das Deustch Star Trek Republic". För övrigt heter Ryssland Sovjet Imperiet och kontrolerar störe delen av Europa förutom, England, Skottland, Wales(storbritanien är splitrat), Tyskland, Frankrike och Sverige(dom gav sig inte på oss för att vi har kärnvapen). Gene Roddenbery lever också. Och er färg grön heter röd här. Ett sverige med kärnvapen? Låter imponerande och skrämmande.
P'kea Postad 5 Februari, 2007 Rapport Postad 5 Februari, 2007 Och när The Church of Star Trek fick mer inflytande så bestämdes det att Tyskland skulle byta namn till "Nazi Planet Episode Land"... :lol: Som det står i min profil så kommer jag från spegeluniversumet. Här har Star Trek stort inflytande över politiker. Så Tyskland heter "Das Deustch Star Trek Republic". För övrigt heter Ryssland Sovjet Imperiet och kontrolerar störe delen av Europa förutom, England, Skottland, Wales(storbritanien är splitrat), Tyskland, Frankrike och Sverige(dom gav sig inte på oss för att vi har kärnvapen). Gene Roddenbery lever också. Och er färg grön heter röd här. Ett sverige med kärnvapen? Låter imponerande och skrämmande. Ja. I mitt universum så slutade Sverige inte med sina kärnvapen program som vi hade på 50-talet(tror det var då).
Brunt Postad 6 Februari, 2007 Rapport Postad 6 Februari, 2007 I spegeluniversumet är sovjet imperiet kommunistiskt? Och kan du förklara närmare varför storbritannien splittrats?
Sanmare Postad 6 Februari, 2007 Rapport Postad 6 Februari, 2007 (redigerade) Här är artikeln ur Illusterad Vetenskap nr 3 -05. Engelsmannen Stephen D Unwin, som är doktor i teoretisk fysik, har nyligen räknat på frågan om Guds existens. Han kom fram till att sannolikheten för att Gud existerar är 67 procent. ---------------REPLY SEPARATOR--------------- 2007-02-06 10:25:52 Salve! Det skulle vara intressant om det gick att räkna på sannolikheten att Jesus finns/har funnits. Som ni vet har det länge pågått en debatt kring det faktum att Paulus i sina brev – som är de äldsta texterna i Nya Testamentet (NT) – uppvisar en total okunnighet om de händelser i Jesus liv som beskrivs i de fyra evangelierna (som visserligen är placerade före breven i NT men skrevs senare). Paulus nämner bl.a inte ett ord om Maria, Josef, Judas Iskariot, Johannes Döparen, Golgata, Lasarus, m m. Och han färlägger Jesu död och uppståndelse till den andliga världen, d.v.s. han placerar inte Jesus på jorden och i historien. Om detta kan man läsa under sökordet "Jesusmyten" på Wikipedia. Dessutom saknas historiska källor om att Jesus ska ha levt vid den tidpunkt som evangelierna anger. Det senaste tillskottet är Lena Einhorns bok Vad hände på vägen till Damaskus?: På spaning efter den verklige Jesus från Nasaret. Hon framkastar hypotesen att Paulus egentligen är Jesus, som genom god eftervård överlevde korsfästelsen, som varade blott 6 timmar. Det är därför Paulus är tvungen att hålla sig borta från Jerusalem, Judéen och Galliléen, och det är därför som Paulus plågas av kroniska smärtor och någon slags sjukdom. Tidsresandet i Star Trek omges forfarande av stor mystik, i stort sett inga frågor är bevarade. Och det är självklart att manusförfattarna och de som planerar serien vill ha det så. Uppenbarligen är det möjligt att på 2800-talet resa tillbaka till Jesu tid (eller Muhammeds) och kontrollera vad som egentligen hände, och kanske har det gjorts, men vi kommer aldrig att ens få se en replik i någon Star Trek-serie om detta. Men det är någonting man känner till om världsreligionerna redan i den tid ENTERPRISE utspelar sig, något som är allmänt känt för mänskligheten men som ej nämns för oss tittare. Vad kan det vara? Vi tittare tror – och förleddes redan i orginalserien att tro – att det bara har skett någon slags utveckling som innebär att mänskligheten har kastat vidskepelsen av sig. Men det är egentligen inte möjligt på så kort tid; det måste ha inträffat något mer. Eller också är det så att aktivt troende inte kan söka till Stjärnflottans utbildning. Ingenting sägs ju i Star Trek om vad som försiggår i religiös väg på planeten jorden. Sanmare Redigerad 6 Februari, 2007 av Jocke Fixat citat-taggen
everybodyknows Postad 6 Februari, 2007 Rapport Postad 6 Februari, 2007 mja, jag tror inte att federationen diskriminerar mot aktivt troende som vill söka till flottan då det skulle gå helt emot deras egna uppsatta stadgar. dessutom finns det ju exempel på religiösa medlemmar i starfleet, så som chakotay som troligen sysslade med sin indianstams trosåskådning även under sin utbildning. har för mig att janeway uttryckligen säger i något avsnitt att alla hennes besättningsmedlemmar har full religionsfrihet. detta har också varit ett tema i tng om jag inte minns fel. något avsnitt där worfs tro gick stick i stäv med federationens regler på någon punkt och detta ledde till diskussion. har ingen aning om vilket avsnitt det rör sig om dock. istället för att tolka det som att vi har "kastat av oss vidskepelsen" har jag alltid tolkat den religiösa situationen på jorden ungefär som den är för de flesta troende idag - ett system att leva sitt liv inom till rimlighetens gräns. det som jag lite luddigt kallar för "rimlighetens gräns" syftar på extremism, vilket aldrig är av godo vilken religion det än rör sig om. vidare tror jag att det liksom idag också finns en stor del ateister på sina ställen i världen. anledningen till att det inte finns särskilt mycket om religion när det handlar om människor i star trek är väl helt enkelt därför att det skulle ställa till med en väldig massa problem. så fort man blandar in reella religiösa teman i en tv-serie så finns det alltid humorlösa och alldeles för allvarliga "heliga" män och kvinnor som blir förbannade. ett exempel på detta är ett avsnitt av "xena". kikar på den serien lite sporadiskt med min flickvän just nu och blev väldigt förvånad när ett avsnitt började med en formell ursäkt från lucy lawless och manusförfattaren beroende på att följande avsnitt hade väckt anstöt bland de amerikanska hinduistiska samfunden. jisses...
P'kea Postad 7 Februari, 2007 Rapport Postad 7 Februari, 2007 I spegeluniversumet är sovjet imperiet kommunistiskt? Och kan du förklara närmare varför storbritannien splittrats? 1.Ja. 2. En rörelse av natolasiter(osäker på stavning) i Skottland ville skapa ett frit Skottland och dom fick förvånarts värt många supportrar och efter ett tag så beslutade parlamentet att Skottland skulle bli frit för att undvika inbördeskrig. En liknade rörelse skapades i Wales och snart... tja ni kan räkna ut resten. Annan fakta: Gene Roddenberry har köpt Hawaii och gjort om hela ön till ett Star Trek nöjesland. Hela ön är uppdelad i zoner som TNG zonen, DS9 zonen o.s.v. Och så finns det fulskaliga modeller av alla skepp som man kan gå omkring i. Så finns det alla typer av snabbmat. Kirk vanilla drink, Picrad cream(glass), Worf Burger och min favorit Enterprise-stake(biff formad som valfrit Enterprise skepp).
K´hogh son of Klintoch Postad 11 Februari, 2007 Rapport Postad 11 Februari, 2007 det har kanske mycket att göra med vetenskap vs. religion ?
Brunt Postad 13 Februari, 2007 Rapport Postad 13 Februari, 2007 I spegeluniversumet är sovjet imperiet kommunistiskt? Och kan du förklara närmare varför storbritannien splittrats? 1.Ja. 2. En rörelse av natolasiter(osäker på stavning) i Skottland ville skapa ett frit Skottland och dom fick förvånarts värt många supportrar och efter ett tag så beslutade parlamentet att Skottland skulle bli frit för att undvika inbördeskrig. En liknade rörelse skapades i Wales och snart... tja ni kan räkna ut resten. Annan fakta: Gene Roddenberry har köpt Hawaii och gjort om hela ön till ett Star Trek nöjesland. Hela ön är uppdelad i zoner som TNG zonen, DS9 zonen o.s.v. Och så finns det fulskaliga modeller av alla skepp som man kan gå omkring i. Så finns det alla typer av snabbmat. Kirk vanilla drink, Picrad cream(glass), Worf Burger och min favorit Enterprise-stake(biff formad som valfrit Enterprise skepp). Då är det ju inte så stor skillnad mellan spegeluniversumet och den här världen för här är skottland och wales så gott som självtändiga. Hur har sovjetunionen lyckats överleva så länge?
P'kea Postad 14 Februari, 2007 Rapport Postad 14 Februari, 2007 I spegeluniversumet är sovjet imperiet kommunistiskt? Och kan du förklara närmare varför storbritannien splittrats? 1.Ja. 2. En rörelse av natolasiter(osäker på stavning) i Skottland ville skapa ett frit Skottland och dom fick förvånarts värt många supportrar och efter ett tag så beslutade parlamentet att Skottland skulle bli frit för att undvika inbördeskrig. En liknade rörelse skapades i Wales och snart... tja ni kan räkna ut resten. Annan fakta: Gene Roddenberry har köpt Hawaii och gjort om hela ön till ett Star Trek nöjesland. Hela ön är uppdelad i zoner som TNG zonen, DS9 zonen o.s.v. Och så finns det fulskaliga modeller av alla skepp som man kan gå omkring i. Så finns det alla typer av snabbmat. Kirk vanilla drink, Picrad cream(glass), Worf Burger och min favorit Enterprise-stake(biff formad som valfrit Enterprise skepp). Då är det ju inte så stor skillnad mellan spegeluniversumet och den här världen för här är skottland och wales så gott som självtändiga. Hur har sovjetunionen lyckats överleva så länge? Sovjet Unionen är ett imperium nu. Det blev så 1982.
Brunt Postad 14 Februari, 2007 Rapport Postad 14 Februari, 2007 Vad är skillnaden? Och jag har hört att kommunister inte gillar imperialister.
Kai Dukat Postad 16 Februari, 2007 Rapport Postad 16 Februari, 2007 Här är artikeln ur Illusterad Vetenskap nr 3 -05. Engelsmannen Stephen D Unwin, som är doktor i teoretisk fysik, har nyligen räknat på frågan om Guds existens. Han kom fram till att sannolikheten för att Gud existerar är 67 procent. ---------------REPLY SEPARATOR--------------- 2007-02-06 10:25:52 Salve! Det skulle vara intressant om det gick att räkna på sannolikheten att Jesus finns/har funnits. Som ni vet har det länge pågått en debatt kring det faktum att Paulus i sina brev – som är de äldsta texterna i Nya Testamentet (NT) – uppvisar en total okunnighet om de händelser i Jesus liv som beskrivs i de fyra evangelierna (som visserligen är placerade före breven i NT men skrevs senare). Paulus nämner bl.a inte ett ord om Maria, Josef, Judas Iskariot, Johannes Döparen, Golgata, Lasarus, m m. Och han färlägger Jesu död och uppståndelse till den andliga världen, d.v.s. han placerar inte Jesus på jorden och i historien. Om detta kan man läsa under sökordet "Jesusmyten" på Wikipedia. Dessutom saknas historiska källor om att Jesus ska ha levt vid den tidpunkt som evangelierna anger. Det senaste tillskottet är Lena Einhorns bok Vad hände på vägen till Damaskus?: På spaning efter den verklige Jesus från Nasaret. Hon framkastar hypotesen att Paulus egentligen är Jesus, som genom god eftervård överlevde korsfästelsen, som varade blott 6 timmar. Det är därför Paulus är tvungen att hålla sig borta från Jerusalem, Judéen och Galliléen, och det är därför som Paulus plågas av kroniska smärtor och någon slags sjukdom. Tidsresandet i Star Trek omges forfarande av stor mystik, i stort sett inga frågor är bevarade. Och det är självklart att manusförfattarna och de som planerar serien vill ha det så. Uppenbarligen är det möjligt att på 2800-talet resa tillbaka till Jesu tid (eller Muhammeds) och kontrollera vad som egentligen hände, och kanske har det gjorts, men vi kommer aldrig att ens få se en replik i någon Star Trek-serie om detta. Men det är någonting man känner till om världsreligionerna redan i den tid ENTERPRISE utspelar sig, något som är allmänt känt för mänskligheten men som ej nämns för oss tittare. Vad kan det vara? Vi tittare tror – och förleddes redan i orginalserien att tro – att det bara har skett någon slags utveckling som innebär att mänskligheten har kastat vidskepelsen av sig. Men det är egentligen inte möjligt på så kort tid; det måste ha inträffat något mer. Eller också är det så att aktivt troende inte kan söka till Stjärnflottans utbildning. Ingenting sägs ju i Star Trek om vad som försiggår i religiös väg på planeten jorden. Sanmare Jaha jaa Paulus problemet kan väldigt enkelt förklaras av att han skrev före nedtecknandet av Evangelierna. Markus är det älsta och måste vara skrivit före år 70 i och med att Jerusalem hålls som Judarns aktiva huvudstad. Det apokalyptiska i retoriken visar också på att kristendomen har "upptäckts" av romarna och då befinner vi oss på 60-talet. Alla Paulus brev är skrivna före detta. Dessutom är det nog så att evangelierna och Paulus är av två skolor, i APG och GAL kan vi tydligt se att det finns en stor konflikt mellan paulus och evandelie traditionen. Einhorn har en intressant teori men den är sanare rolig än trolig. Men den ger intressanta infallsvinklar på problemet. Att Jesus har funnit är helt troligt, en aktiv religiösledare kan vi nog också anta. Religionsgrunfare tveksamt och om han var Gud??? ja det är nog nara Tron som kan bevisa detta som sant. Låg säkert i religiöskonflikt med Johannes döpare och har därmed esserna och göra. Innebär också att han var asket och därmed ogift.Hade uppenbarligen ett gång av lärjungar - knappast 12 utan betydligt fler - och maria Magdalen var nog en av dessa. Strafleet är helt sekulariserat. dvs utövandet av en tro är en helt privat sak för den enskilde. Se bara hur Choktay och Worf agerar. Picard har ganska liten förståelse för det religiösa Men har ju förstås Picarden.
Sanmare Postad 14 April, 2007 Rapport Postad 14 April, 2007 Jaha jaa Paulus problemet kan väldigt enkelt förklaras av att han skrev före nedtecknandet av Evangelierna. Markus är det älsta och måste vara skrivit före år 70 i och med att Jerusalem hålls som Judarns aktiva huvudstad. Det apokalyptiska i retoriken visar också på att kristendomen har "upptäckts" av romarna och då befinner vi oss på 60-talet. Alla Paulus brev är skrivna före detta. Dessutom är det nog så att evangelierna och Paulus är av två skolor, i APG och GAL kan vi tydligt se att det finns en stor konflikt mellan paulus och evandelie traditionen. Einhorn har en intressant teori men den är sanare rolig än trolig. Men den ger intressanta infallsvinklar på problemet. Att Jesus har funnit är helt troligt, en aktiv religiösledare kan vi nog också anta. Religionsgrunfare tveksamt och om han var Gud??? ja det är nog nara Tron som kan bevisa detta som sant. Låg säkert i religiöskonflikt med Johannes döpare och har därmed esserna och göra. Innebär också att han var asket och därmed ogift.Hade uppenbarligen ett gång av lärjungar - knappast 12 utan betydligt fler - och maria Magdalen var nog en av dessa. Strafleet är helt sekulariserat. dvs utövandet av en tro är en helt privat sak för den enskilde. Se bara hur Choktay och Worf agerar. Picard har ganska liten förståelse för det religiösa Men har ju förstås Picarden. ________________________________________________________________________________ ______ Ytterligare en teori som Einhorn tar upp är att om man flyttar fram Jesus födelse ca 20 år så nämns han (och även Judas Iskariot, Johannes Döparen och Maria från Magdala) plötsligt i historiska dokument förutom Bibeln. Den vanligaste berättelsen är om en judisk pojke som växte upp i Egypten sedan hans föräldrar flytt från Judéen. I Egypten lärde sig denne pojke magi och illusionism av de stora mästarna. Sedan återvände han till Israel, blev starkt påverkad av den religiösa hysterin där, anslöt sig kanske till esséerna, och började ett kringvandrande liv som predikant och illusionist. Josefus och andra historiker kallar honom "Egyptiern" eller "Trollkarlen från Egypten", en expert på skendöd och på att få ögat att lura tanken. Denne Egyptiern ska eventuellt ha deltagit i judarnas sista stora uppror mot romarna, det som slutade med att Jerusalem och templet brändes ner och att judarna förvisades från landet. Det som sedan gällde för de judisk-kristna (var nu dessa kom ifrån) var att särskilja sig från judarna som etnisk grupp. "Roms fiende är judarna, det var de som gjorde uppror. Vi är kristna, vi var inte inblandade!" Så löd budskapet från de kristna, och för att ytterligare understryka sin särart satte de igång med att skriva sina evangelier – kanske uppåt 40 stycken, men som bekant kom bara 4 med i Nya Testamentet. Egyptierns underverk fick utgöra mall för berättelserna om Jesus mirakel. Berättelser om Buddhas barndom och vuxna liv vävdes också in i myten. Då får vi dels en Jesus som inte har existerat i historien, en rent andlig budbärare, som Paulus berättar om. Men vi får också en story om en historisk Jesus byggd på Egyptierns verkliga bragder och Buddhas liv och budskap, samt på esséernas hemliga lära. Den storyn blir evangelierna. Slutligen – vem blev korsfäst? Möjligen Trollkarlen från Egypten därför att hans magi stred mot både judisk och romersk religion, och kanske för att han deltog i det judiska upproret mot Rom. Sanmare
Supreme Commander JAF Postad 14 April, 2007 Rapport Postad 14 April, 2007 Vad är skillnaden? Och jag har hört att kommunister inte gillar imperialister. Kommunister är imperialister (kolla bara på afganistan, ungern och tjeckoslovakien) och därför gillar de inte andra imperialister som konkurerar med dem om deras områden. J.
Kashked Postad 24 April, 2007 Rapport Postad 24 April, 2007 Vad är skillnaden? Och jag har hört att kommunister inte gillar imperialister. Kommunister är imperialister (kolla bara på afganistan, ungern och tjeckoslovakien) och därför gillar de inte andra imperialister som konkurerar med dem om deras områden. J. Kommunister är människor, och därför gillar de inte andra människor.
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu