Jump to content

Religioner i Star Trek

Bradis_Mamma

Recommended Posts

Tja.

Inga människor i Star Trek verkar tillhöra något religion.

Det finns ca en miljard Muslimer på jorden nu och ännu fler kristna.

Har ST något förklaring till varför det nästan inte finns några spår av religion om bara 150 år??

Jag har planer på en rollspelskampanj som ska utspela sig bara något år efter Voyager och en av mina polare skulle passa perfekt i rollen som skeppspräst men sådanna

verkar inte existera.

Det ska nu i ärlighetens namn sägas att den enda ST-Serien jag har följt fullt är VOY och ENT säsong ett (och alla filmerna) så jag har säkert missat den här förklaringen.

Någon som har något svar??

Tackar för ordet.

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja.

Inga människor i Star Trek verkar tillhöra något religion.

Det finns ca en miljard Muslimer på jorden nu och ännu fler kristna.

Har ST något förklaring till varför det nästan inte finns några spår av religion om bara 150 år??

Jag har planer på en rollspelskampanj som ska utspela sig bara något år efter Voyager och en av mina polare skulle passa perfekt i rollen som skeppspräst men sådanna

verkar inte existera.

Det ska nu i ärlighetens namn sägas att den enda ST-Serien jag har följt fullt är VOY och ENT säsong ett (och alla filmerna) så jag har säkert missat den här förklaringen.

Någon som har något svar??

Tackar för ordet.

I 5te filmen så snacakr dom en del religon ("why do god need a spaceship?"), men annars är det tunnsått, ijallefall bland människorna

Just de "jordliga" religionerna sägs det inte så mycket om. Märkligt när du nämner det att just religionen nästan försvunnit och klassisk musik och Shakespear är betydligt större i framtiden.

Dock ser man ju en del Klingonsk religion. I TNG är det en del där med ritualer och tillbedjan.

Jag vill nästan påstå att Vulcans strävan efter bara logik blir nästan en religion i sig.

Tja, som jag har uppfattat det så finns det inga världsreligioner på jorden i Star Trek utan att man har slutat med att tro på övernaturliga krafter. Men visst tvivlar en del i Star Trek och viss andlighet förekommer ju. Ta tuill exemepl chakotay o VOY, kan kanske inte räknas som religion men ändå.

Edited by Thalaxian

Jag tror att manusförfattarna medvetet valt bort att diskutera mänskliga religionsfrågor då dessa frågor i bland kan vara laddade. Däremot väljer de att beskriva andra rasers religioner som en slags anknytning ändå till jordiska religioner.

Detta påminner mig om att författarna ofta tar upp moralfrågor som anknyter till dagens viktiga frågor, men på jorden är allt frid och fröjd. Där är pengar, brott och fattigdom avskaffade.

Syftet är således IMM att visa på religiösa och etiska frågeställningar med hjälp av andra exempel - ett klassiskt sätt att nå ut effektivare med ett budskap utan att trampa någon på tårna.

Som Pjotr'k säger, så går det ofta att finna paralleller mellan de historier som berättas i Star Trek och vårt nutida samhälle. De utomjordiska raserna fungerar som en spegelbild av oss, samtidigt som de ger författarna mer svängrum då de frågor och problem som tas upp, ibland kan vara kontroversiella.

En ras vars religion får stort utrymme i Star Trek är Bajorans, främst då i DS9.

Men de mänskliga religionerna har helt försvunnit utan någon (in lajv) förklaring.

Jaja, då det är Star Trek vi pratar om så bör det vara rätt lätt att fixa till det genom att låta det första äventyret i kampanjen bestå i en tidsresa där RP "råkar" ändra på historien så att religionerna fortfarande existerar på jorden (min spelgrupp besår av fyra krista, en som inte bryr sig samt en svartrockare som leker ond även om han egentligen inte bryr sig, och då alla vi respekterar varandra och andras tro så lär det inte bli något problem).

Men de mänskliga religionerna har helt försvunnit utan någon (in lajv) förklaring.

Jaja, då det är Star Trek vi pratar om så bör det vara rätt lätt att fixa till det genom att låta det första äventyret i kampanjen bestå i en tidsresa där RP "råkar" ändra på historien så att religionerna fortfarande existerar på jorden (min spelgrupp besår av fyra krista, en som inte bryr sig samt en svartrockare som leker ond även om han egentligen inte bryr sig, och då alla vi respekterar varandra och andras tro så lär det inte bli något problem).

Men dom som är i denna gruppen behövde ju inte vara med. Dom kunde ju lika gärna ha valt en annan rollspelsgrupp om dom inte tyckte det va kul att ha icke-kristna i gruppen. I Star Trek är det lite svårare med tanke på att det inte finns så många olika varianter att se på TV, om man inte bor i USA.

• 3 weeks later...

Jag tror att många av människorna i Star Trek är ngt slags motsvarighet till deister; de verkar vara övertygade om att Gud inte har ngn direkt påverkan på dem i vardagen, men många tror på liv efter döden, och att något gud-aktigt skapade universum (Picard talar om detta ngn gång, om jag inte minns fel). Samtidigt så brukar de ju också förklara onaturliga och oförklarbara saker med religion ibland ("The prophets work in mysterious ways" ;)).

Hepp, i ds9 5 avsnittet i 5 säsongen så säger O'Brian "God help me", antingen så säger han bara det för det är ett talesätt (troligtvis så, eller så tänkte inte manusförfattarna pådet helt enkelt), eller så tror han att gud ska ingripa vilket visar att han iallafall inte är en deist (lååångsökt).

Hepp, i ds9 5 avsnittet i 5 säsongen så säger O'Brian "God help me", antingen så säger han bara det för det är ett talesätt (troligtvis så, eller så tänkte inte manusförfattarna pådet helt enkelt), eller så tror han att gud ska ingripa vilket visar att han iallafall inte är en deist (lååångsökt).

Skulle tro att det är ett uttryck, precis som många svenska Svordomar och kraftuttryck har med religon att göra.. Många uttryck hänger ju med..

• 4 weeks later...

Jag har alltid fått känslan av att människor som lever under "Star Trek tiden" har utvecklats intellektuellt så att det inte längre behöver tro på någon religion för att få någon mening med livet.

Den egentliga anledning är ju, som Pjotr'k sa att författarna inte vill blanda in religionerna i avsnitten eftersom det kan bli väldigt laddat, och man kan kanske mista en del tittare.

• 3 weeks later...

I TNG-avsnittet "Who Watches The Watchers?" framgår väl ganska tydligt Star Trek-människornas inställning till religion. Man hyllar här ett folk som typ befinner sej i bronsåldern för att de är så intellektuellt utvecklade, och faktiskt övergav religion och andra vidskepligheter redan för X antal år sen. Detta framhålls alltså som något väldigt bra. När sedan Picard genom diverse incidenter blir kallad Gud och några snubbar vill att han ska spela med blir Picard typ galen och ryter att han under inga omständigheter vill ta folket på planeten tillbaka till "the dark ages of religion".

Att man övergett religioner i Star Trek, i varje fall människorna, är ju heller inte direkt särskilt förvånade. Religionsutövning är ändå ganska primitivt och tyder på intellektuell inskränkthet och ignorans. Vi ser ju även idag har religioner överges allt mer i i-länder och det är väl inte alltför drastiskt att religionerna om 150 år har förpassats till historiens kyrkogård. Notera dock att Phlox i nåt avsnitt, ett där nån utomjordisk sekt bevittnar ett fenomen i galaxen de tror vara platsen för själva skapandet av universum, säger att han besökt nåt tempel/kloster på jorden. Jag tror det var hinduiskt eller buddhistiskt. I Data's Day, i TNG, som skildrar en vanlig dag för Data, säger Data att det "idag är den hinduiska högtiden för ljus". Detta indikerar ju att vissa religioner tydligen lever kvar i viss utsträckning, eller också bara att Data har jävligt mycket onödig fakta i sin positronhjärna.

Rent allmänt kan man väl säga att de flesta religioner tappar sin sista uns av trovärdighet när det framgår så tydligt att människan inte på något sätt är utvald i universum. Men de rent filosofiska och spirituella inslagen i religioner, såsom livet efter döden osv. kommer väl för alltid att attrahera oss människor i viss utsträckning, och det är väl just den aspekten av religionerna som i viss utsträckning lever kvar i Star Treks värld.

I TNG-avsnittet "Who Watches The Watchers?" framgår väl ganska tydligt Star Trek-människornas inställning till religion. Man hyllar här ett folk som typ befinner sej i bronsåldern för att de är så intellektuellt utvecklade, och faktiskt övergav religion och andra vidskepligheter redan för X antal år sen. Detta framhålls alltså som något väldigt bra. När sedan Picard genom diverse incidenter blir kallad Gud och några snubbar vill att han ska spela med blir Picard typ galen och ryter att han under inga omständigheter vill ta folket på planeten tillbaka till "the dark ages of religion".

Att man övergett religioner i Star Trek, i varje fall människorna, är ju heller inte direkt särskilt förvånade. Religionsutövning är ändå ganska primitivt och tyder på intellektuell inskränkthet och ignorans. Vi ser ju även idag har religioner ??verges allt mer i i-länder och det är väl inte alltför drastiskt att religionerna om 150 år har förpassats till historiens kyrkogård. Notera dock att Phlox i nåt avsnitt, ett där nån utomjordisk sekt bevittnar ett fenomen i galaxen de tror vara platsen för själva skapandet av universum, säger att han besökt nåt tempel/kloster på jorden. Jag tror det var hinduiskt eller buddhistiskt. I Data's Day, i TNG, som skildrar en vanlig dag för Data, säger Data att det "idag är den hinduiska högtiden för ljus". Detta indikerar ju att vissa religioner tydligen lever kvar i viss utsträckning, eller också bara att Data har jävligt mycket onödig fakta i sin positronhjärna.

Rent allmänt kan man väl säga att de flesta religioner tappar sin sista uns av trovärdighet när det framgår så tydligt att människan inte på något sätt är utvald i universum. Men de rent filosofiska och spirituella inslagen i religioner, såsom livet efter döden osv. kommer väl för alltid att attrahera oss människor i viss utsträckning, och det är väl just den aspekten av religionerna som i viss utsträckning lever kvar i Star Treks värld.

Tänkvärt, men lite svårt att sålla ut vad du relaterar till verkligheten respektive Star Trek-världen, som ju faktiskt tyvärr inte är den framtid vi går till mötes...

Jag tycker för övrigt att dina åsikter om religionsutövare är väldigt nervärderande; för otroligt många människor är religionen en verkligt viktig del av sina liv och sjänker om inte annat en gemenskap med likasinnade som "de upplysta ateisterna" i sin ensamhet inte ens kan föreställa sig. Du inser nog inte heller hur många som verkligen utövar en eller annan form av religion i världen, att detta skulle dö ut inom 150 år finner jag högst otroligt. Människan kommer alltid att ha ett religiöst behov, i vilken form detta kommer att ha i framtiden kan ingen här svara på, bara att behovet kommer att finnas kvar.

Vad menar du föresten med det du skriver i det sista stycket? Är inte Människan utvald, för att det finns andra raser i Star Trek-universumet eller? Klargör vad du menar och blanda inte ihop verkligheten med Star trek.

Jag håller med dig om att filosofiska, moraliska frågor å sånt som ofta är finns mycket i religioner lever kvar i stor utsräckning i Star Trek världen. Det brukar ju vara många avsnitt där huvudpersonerna brottas med såna problem.

Edited by Captain Proton

Att man övergett religioner i Star Trek, i varje fall människorna, är ju heller inte direkt särskilt förvånade. Religionsutövning är ändå ganska primitivt och tyder på intellektuell inskränkthet och ignorans. Vi ser ju även idag har religioner överges allt mer i i-länder och det är väl inte alltför drastiskt att religionerna om 150 år har förpassats till historiens kyrkogård. Notera dock att Phlox i nåt avsnitt, ett där nån utomjordisk sekt bevittnar ett fenomen i galaxen de tror vara platsen för själva skapandet av universum, säger att han besökt nåt tempel/kloster på jorden. Jag tror det var hinduiskt eller buddhistiskt. I Data's Day, i TNG, som skildrar en vanlig dag för Data, säger Data att det "idag är den hinduiska högtiden för ljus". Detta indikerar ju att vissa religioner tydligen lever kvar i viss utsträckning, eller också bara att Data har jävligt mycket onödig fakta i sin positronhjärna.

Tänkvärt, men lite svårt att sålla ut vad du relaterar till verkligheten respektive Star Trek-världen, som ju faktiskt tyvärr inte är den framtid vi går till mötes...

Jag tycker för övrigt att dina åsikter om religionsutövare är väldigt nervärderande; för otroligt många människor är religionen en verkligt viktig del av sina liv och sjänker om inte annat en gemenskap med likasinnade som "de upplysta ateisterna" i sin ensamhet inte ens kan föreställa sig. Du inser nog inte heller hur många som verkligen utövar en eller annan form av religion i världen, att detta skulle dö ut inom 150 år finner jag högst otroligt. Människan kommer alltid att ha ett religiöst behov, i vilken form detta kommer att ha i framtiden kan ingen h??r svara på, bara att behovet kommer att finnas kvar.

Vad menar du föresten med det du skriver i det sista stycket? Är inte Människan utvald, för att det finns andra raser i Star Trek-universumet eller? Klargör vad du menar och blanda inte ihop verkligheten med Star trek.

Att många finner en fin gemenskap i religionsutövning är inget jag är främmande. Att detta skulle berättiga religioners existens är jag däremot inte riktigt med på. Man kan ju enas runt en ond sak och fortfarande finna god gemenskap, som ju faktiskt är grundläggande framförallt i fascistiska rörelser. Att ateister inte ens kan föreställa sej denna form av religiösa gemenskap är trams, vad de däremot gör är att de inte låter saken underordnas gemenskapen, vilket många religiösa har en tendens att göra och som en frukt av det exempelvis dissar homosexuella utan vidare.

Varför skulle människan alltid ha "ett religiöst behov" utöver det jag nämnde, det vill säga moraliska och filosofiska frågor?

Vad jag menar med sista stycket är att det vore befängt av människan att se sej själv som utvald i universum då det uppenbarligen existerar så många andra folk. Det vore minst lika befängt som när nazisterna anser att de vita är utvalda eller sionisterna när de säger att de är det. Att se sej själva som utvalda går emot alla Federationens principer, och eftersom jag tycker Federationen i Star Trek är en väldigt bra instutition skulle jag som människa aldrig kunna se mej själv som någon form av utvalt folk. (Notera att jag inte förväxlar Star Trek med verkligheten, bara hänvisar till Star Treks värld för bra exempel.)

Jag tycker inte direkt att jag blandat ihop verkligheten med Star Trek mer än att jag menar att den verklighet vi ser i Star Trek är en möjlig framtid, och det tycker jag att den är, i alla fall i vissa avseenden. Var tycker du jag blandar ihop verkligheten och Star Trek?

Att många finner en fin gemenskap i religionsutövning är inget jag är främmande. Att detta skulle berättiga religioners existens är jag däremot inte riktigt med på. Man kan ju enas runt en ond sak och fortfarande finna god gemenskap, som ju faktiskt är grundläggande framförallt i fascistiska rörelser. Att ateister inte ens kan föreställa sej denna form av religiösa gemenskap är trams, vad de däremot gör är att de inte låter saken underordnas gemenskapen, vilket många religiösa har en tendens att göra och som en frukt av det exempelvis dissar homosexuella utan vidare.

Varför skulle människan alltid ha "ett religiöst behov" utöver det jag nämnde, det vill säga moraliska och filosofiska frågor?

Vad jag menar med sista stycket är att det vore befängt av människan att se sej själv som utvald i universum då det uppenbarligen existerar så många andra folk. Det vore minst lika befängt som när nazisterna anser att de vita är utvalda eller sionisterna när de säger att de är det. Att se sej själva som utvalda går emot alla Federationens principer, och eftersom jag tycker Federationen i Star Trek är en väldigt bra instutition skulle jag som människa aldrig kunna se mej själv som någon form av utvalt folk. (Notera att jag inte förväxlar Star Trek med verkligheten, bara hänvisar till Star Treks värld för bra exempel.)

Jag tycker inte direkt att jag blandat ihop verkligheten med Star Trek mer än att jag menar att den verklighet vi ser i Star Trek är en möjlig framtid, och det tycker jag att den är, i alla fall i vissa avseenden. Var tycker du jag blandar ihop verkligheten och Star Trek?

Vad jag menade med religiös gemenskap var snarare den andliga delen i de troendes utövande, eller vad man ska kalla det. Själva gemenskapen som en enad grupp ger kanske kan åstakommas i andra samfund, men den själaförsörjande delen, tröst i svåra livssituationer är något som inte går att återskapa i andra sammanhang. Vart vänder sig en ateist vid en livskris? Religiös tillhörighet har räddat många från depressioner, kriminalitet, alkolism, och annat missbruk.

Religiösa utövare har väl rätt till åsikter, precis som alla andra. Beträffande homosexuella, behöver åtminstone inte jag vara speciellt religiös för att förstå kyrkans motvilja att exempelvis viga sådana par, då det strider mot de fundamentala värderingarna i bibeln. Det hela handlar självklart bara om en gammal konflikt över en principfråga och de homosexuellas försök provocera fram förändringar som ska ge dem exakt samma rättigheter i samhället som alla andra, oavsett om det egentligen är nödvändigt för dem eller ej.

Förr eller senare hamnar de flesta människor i livssituationer eller kriser när en religiös utväg är ett tänkbart alternativ. Det är en sanning som inte behöver utvecklas närmare, jag behöver inte gå längre än till mig själv för att relatera till det.

Mig veteligen finns det än så länge inga konkreta bevis på att vi inte skulle vara ensamma i universum, så din jämförelse med "många andra folk" är onekligen inte så värst genomtänkt. Har du föresten tänkt på att de flesta "utomjordiska raser" i Star Trek utövar en eller annan religion som faktiskt går att jämföra med sådana som funnits på jorden. På Vulcan verkar man bekänna sig till något som starkt påminner om buddism, medan Klingonernas har drag av vår forntida asatro.

Jag tycker fortfarande att du blandar ihop Star Trek med verkligheten, då du gör direkta jämförelser med en konstruerad värld som saknar realism. Star Trek är tyvärr ingen möjlig framtid.

En ateist vändet väl sej förmodligen till ett lite seriösare alternativ än religiös vägledning. Vänner till att börja med, för att i "allvarligare" situationer ta hjälp psykologer, terapi eller vårdhem. Genom dessa alternativ slipper de också bli hjärntvättade och inskränkta i sitt tänkande. Visst är religiös hjälp ett alternativ, men som sagt, inte det bästa, och definitivt inte oumbärligt. Att på så s??tt berättiga religioner håller följdaktligen inte, då det alltså leder till inskränkthet i tänkande.

Visst har religiösa rätt till åsikter, vad jag förde fram var att deras åsikter kanske inte är särskilt välövervägda som de borde. Exemplet homosexuella är ganska relevant därför att det endast är baserat på just en idiotisk grundvärdering i bibeln som liksom blivit standard att anamma som kristen utan vidare funderingar än: "det står i bibeln att det är onaturligt och dumt. eftersom jag är kristen tycker jag därför att det är förkastligt."

Mej veterligen finns det heller inte några konkreta bevis på andra folk i universum, även om jag är övertygad om att det finns liv därute. Eftersom tråden handlar om religioners existens i Star Trek, och det där finns en hel del utomjordiska folk, ser jag dock inte direkt varför detta resonemang är ogenomtänkt.

Vad gäller ditt poängterande av att det finns religioner hos andra folk i Star Trek ser jag däremot inte logiken. Och vad det gäller de "religioner" du tar upp är de snarare livsfilosofier. Dvs de saknar övernaturliga inslag och stödjer sej på logik och argumentation snarare än på ren "tro".

Slutligen, jag "blandar inte ihop" Star Trek med verkligheten. Jag drar relevanta paralleller då själva tråden alltså handlar om varför det inte finns religioner i Star Trek. Föredrar du att Star Trek helt utelämnas i en s??n diskussion?

Och, jo. Star Trek är i stora drag en möjlig framtid.

En ateist vändet väl sej förmodligen till ett lite seriösare alternativ än religiös vägledning. Vänner till att börja med, för att i "allvarligare" situationer ta hjälp psykologer, terapi eller vårdhem. Genom dessa alternativ slipper de också bli hjärntvättade och inskränkta i sitt tänkande.

1. Jag är fullt kristen och jag dissar de som dissar homosexuallitet.

2. En grundidé är att man måste tro frö att se det bra i religion. Du verkar ta för givet att man inte kan tro. Tvivlar du aldrig på din ateism?? Jag tvivlar ibland på min kristendom.

3. Att du kallar det hjärntvättning visar att du inte verkar ha samma bild av religion som jag. Jag har ickekristna vänner som är med i vår kykrgemenskap på grund av vänskap och ingen pressar dem att börja tro.

En ateist vändet väl sej förmodligen till ett lite seriösare alternativ än religiös vägledning. Vänner till att börja med, för att i "allvarligare" situationer ta hjälp psykologer, terapi eller vårdhem. Genom dessa alternativ slipper de också bli hjärntvättade och inskränkta i sitt tänkande. Visst är religiös hjälp ett alternativ, men som sagt, inte det bästa, och definitivt inte oumbärligt. Att på så sätt berättiga religioner håller följdaktligen inte, då det alltså leder till inskränkthet i tänkande.

Jag måste hålla med Bradis_Mamma. Jag är också Kristen. Jag började inte i kyrkan för att jag trode på Gud. Jag började där för att man inte behövde vara på ett speciellt sätt. Jag blev accepterad trots att jag inte var konfirmerad eller döpt. Att jag senare konfirmerade och döpte mig skedde inte genom någon sorts av "hjärntvättnig". Har du någon gång varit på besök i Svenska Kyrkan och i deras ungdomsgrupper/försammlingar? Om du hade detta så skulle du nog hålla med om att man inte gick dit och sjöng psalmer och studerade bibeln hela tiden.

Att folk söker dig till olika religioner kan vara att man finnner ett budskap i de texter som man läser som man tycker kan göra världen till en bättre plats. Man blir inte tillsagd hur man skall se på texterna som man läser man skall sj??lv tolka dem. Under konfirmationen är det inte kyrkans uppgift att få konfirmanderna att gå till kyrkan varje söndag. Konfirmationen skall lära konfirmanderna att hitta just sin speciell tro, inte den synen på tron som prästen har!

Ledsen att jag tog upp detta eftersom det inte handlar om Star Trek. Men jag kännde att inlägget jag citerade inte grundades av någon form av fakta utan bara var negativ mot kyrkan.

Det finns helt enkelt ingen plats i Star Treks värld för uråldriga vanföreställningar

Trots att jag nyss sade till: Nu finns alltså ytterligare ett inlägg om huruvida religionen är bra eller ej. Det är inte vad diskussionen skall handla om och jag ber er höra upp med detta direkt!

snajve: Redigera ditt inlägg ovan så att det negativa om religioner tas bort. Det här är inte en religionsdebatt! :arg: