Cecilia Postad 31 Januari, 2007 Rapport Postad 31 Januari, 2007 Just nu visas "Tillbaka till vintergatan" igen i SVT (fredagar 18.30 om jag uppfattat det rätt). Mina barn 4 och 9 år är helt sålda på den och jag tittar gärna tillsammans med dem. Det är kanske inte världens bästa specialeffekter, men den har mycket gemensamt med Star Trek, så jag ser det som en inskolning för barnen. För oss gamlingar är det lite kultigt att återse Kapten Zoom igen! Länk till Vintergatans hemsida Paralleller med Star Trek: -Kolla in loggan! -Man strålas upp till rymdskeppet (i en taxibil) -Allt kan hända i rymden (to boldly go...) -Var rädd om planeten jorden! (en form av Prime Directive) Citera
Supreme Commander JAF Postad 1 Februari, 2007 Rapport Postad 1 Februari, 2007 Vi får inte glömma serier som Planeten gyllenblå, eller var det gulblå, B-aktiga kuktiga kulliser och efekter i samma still som TOS. Någon som mins den serien? gick väll för sådär 20 år sedan, ganska våldsam för att vara ett barnprogram, tänker i början när skeppet bombar staden. Räknas min tv-serien Zonen som ett SF-serie? Är det den där ett antal byggjobbare mitt i vintern hamnar i ett område där det är vår/sommar? Och så är det någon mystisk kraft som gör alla galna? I så fall är det nog en sf serie - Dessa kan ju utspelas i nutid lika gärna som i framtid/dåtid. Huvudsaken är att det är teknik som inte finns (än). J. Citera
rehnvall Postad 1 Februari, 2007 Rapport Postad 1 Februari, 2007 fel av mig, den korekta titlen är Vägen till gyllenblå och inget annat och visades 1985. Handlar om en profesor som förvandlar sig till ett rymdskepp och tar två barn till gyllenblå där det är föbjudet att skratta. Motstånsrörelsern vill använda barnen för att deras skratt ska smitta av sig (invånarna kan inte längre skratta) och stor skurken vill få barnen att glömma att skratta. Höjdpunkter, eller vad jag mins tydligt, rymdskeppet i bästa TOS efekt stil som bombar staden, skolan där de använder datorer för att rita skepp med en ljuspenna kom ihåg att detta var 1985, och natrurligtvis den berömda nakenheten (som jag då inte tycket var konstigt då naiva barn, de tappade kläderna när de skulle simma över floden) och inte minst då motståndsrörelsen försöker få en hund att skratta eftersom de tror att han är skeppets pilot. Citera
Unkas Postad 5 Februari, 2007 Rapport Postad 5 Februari, 2007 fel av mig, den korekta titlen är Vägen till gyllenblå och inget annat och visades 1985. Handlar om en profesor som förvandlar sig till ett rymdskepp och tar två barn till gyllenblå där det är föbjudet att skratta. Motstånsrörelsern vill använda barnen för att deras skratt ska smitta av sig (invånarna kan inte längre skratta) och stor skurken vill få barnen att glömma att skratta. Höjdpunkter, eller vad jag mins tydligt, rymdskeppet i bästa TOS efekt stil som bombar staden, skolan där de använder datorer för att rita skepp med en ljuspenna kom ihåg att detta var 1985, och natrurligtvis den berömda nakenheten (som jag då inte tycket var konstigt då naiva barn, de tappade kläderna när de skulle simma över floden) och inte minst då motståndsrörelsen försöker få en hund att skratta eftersom de tror att han är skeppets pilot. Kommer ihåg att jag tyckte den serien var ganska så skrämmande när jag var liten. Nuförtiden har jag bara ett vagt minne av den. Kanske borde man försöka få tag i serien och återuppleva lite av magin. Citera
UFP Postad 7 Juni, 2007 Rapport Postad 7 Juni, 2007 Just nu visas "Tillbaka till vintergatan" igen i SVT (fredagar 18.30 om jag uppfattat det rätt). Mina barn 4 och 9 år är helt sålda på den och jag tittar gärna tillsammans med dem. Det är kanske inte världens bästa specialeffekter, men den har mycket gemensamt med Star Trek, så jag ser det som en inskolning för barnen. För oss gamlingar är det lite kultigt att återse Kapten Zoom igen! Länk till Vintergatans hemsida Paralleller med Star Trek: -Kolla in loggan! -Man strålas upp till rymdskeppet (i en taxibil) -Allt kan hända i rymden (to boldly go...) -Var rädd om planeten jorden! (en form av Prime Directive) Tex ett gemensamt mellan Star Trek och Vintergatan är att man ser Enterprise vid slutet. Citera
Supreme Commander JAF Postad 8 Juni, 2007 Rapport Postad 8 Juni, 2007 Hur är det med svenska science fiction böcker? Själv har jag skrivit en som håller på att kramas genom förlagens nålsöga men finns det andra nyskrivna svenska sci fi böcker? Min bok heter månbarnet. J. Citera
NX-01 Postad 8 Juni, 2007 Rapport Postad 8 Juni, 2007 Just nu visas "Tillbaka till vintergatan" igen i SVT (fredagar 18.30 om jag uppfattat det rätt). Mina barn 4 och 9 år är helt sålda på den och jag tittar gärna tillsammans med dem. Det är kanske inte världens bästa specialeffekter, men den har mycket gemensamt med Star Trek, så jag ser det som en inskolning för barnen. För oss gamlingar är det lite kultigt att återse Kapten Zoom igen! Länk till Vintergatans hemsida Paralleller med Star Trek: -Kolla in loggan! -Man strålas upp till rymdskeppet (i en taxibil) -Allt kan hända i rymden (to boldly go...) -Var rädd om planeten jorden! (en form av Prime Directive) kommer ihåg att jag såg på det när jag var mindre. det är först nu som jag verkligen ser likheterna, men star trek var ju då bara en helt vanlig rymdserie, enligt mig. gick ut på hemsidan och kollade lite, tycker att Glen (den mörkhyade) påminner mycket om Travis Mayweather ombord på NX. men när jag tänker tillbaka så är de nog väldigt olika varandra till sättet. Citera
larsk Postad 10 December, 2007 Rapport Postad 10 December, 2007 Jag älskade Kenny Starfighter när det gick på TV och nu äntligen skall de göra en film om honom. Kenny Begins skall ha premiär i februari 2009: http://www.expressen.se/noje/film/1.958203...r-blir-langfilm Citera
rehnvall Postad 11 December, 2007 Rapport Postad 11 December, 2007 Annan svensk sf: Mirtza Radioteater i 5 delar fårn början av 80-talet. Ganska grym för att vara riktad mot barn. Ett skepps besättning försöker övertyga en "handelsman" att inte sälja Jorden som avfalsplanet (mycket seriösare än vad det låter som) kommer särskilt ihåg skeppsdatorn Hellport nästa MOOHAHHHAHHAHAH (vansinigt skratt) Operation vildkatt bok av Hans Nordström, också miljöpropaganda. Mänskligheten har tvingats flytta till Mars. Handlar om en pojke som vill bli pilot och hans sökande vad som igentligen hände hans pappa. Käns otroligt föråldrad på vissa punkter att skeppsdatorn inte kan räkna ut korekt inträdesvinkel utan måste ha hjälp fårn en markbunden dator. Universums öde serien av George Johansson, den ultimata miljöpopagandan.....George var helt klart emot kärnkraft ;) Mycket spänande bokserie om ett par som emigrerar från den miljöförstörda Jorden. Hummm verkar vara som den svenska 80-tals SF var förpassad till förklädd miljöpropaganda.... Citera
Unkas Postad 11 December, 2007 Rapport Postad 11 December, 2007 Annan svensk sf: Mirtza Radioteater i 5 delar fårn början av 80-talet. Ganska grym för att vara riktad mot barn. Ett skepps besättning försöker övertyga en "handelsman" att inte sälja Jorden som avfalsplanet (mycket seriösare än vad det låter som) kommer särskilt ihåg skeppsdatorn Hellport nästa MOOHAHHHAHHAHAH (vansinigt skratt) Operation vildkatt bok av Hans Nordström, också miljöpropaganda. Mänskligheten har tvingats flytta till Mars. Handlar om en pojke som vill bli pilot och hans sökande vad som igentligen hände hans pappa. Käns otroligt föråldrad på vissa punkter att skeppsdatorn inte kan räkna ut korekt inträdesvinkel utan måste ha hjälp fårn en markbunden dator. Universums öde serien av George Johansson, den ultimata miljöpopagandan.....George var helt klart emot kärnkraft ;) Mycket spänande bokserie om ett par som emigrerar från den miljöförstörda Jorden. Hummm verkar vara som den svenska 80-tals SF var förpassad till förklädd miljöpropaganda.... Det är också ett lätt sätt att förklara varför mäniskorna har lämnat jorden. Med tanke på hur mucket det pratades (och frtfarande pratas) om k??rnkraft i början av 80-talet, så är det inte så konstigt att den svenska Sci-Fien handlade om miljön. Kernobyl bar inte heller långt borta. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.