Jump to content

Svensk och nordisk science fiction

StarTrekin

Recommended Posts

Det finns inte så mycket svensk sci-fi, möjligtvis är det för att alla effekter är för dyra.

Men jag känner åtmindståne till en serie: Kenny Starfighter.

Om någon har missat denna härliga serie så kan jag berätta att den handlar om en klantig, små trög rymdhjälte som kommer till Jorden i sitt rymdskepp som ser ut som en buss,för att förhindra att D. Deo skapar ett vapen. Han möter några ungdomar och så är äventyret igång.

Det var ganska längesen jag såg Kenny Starfighter, så beskrivningen kanske inte är exakt.

Så, finns det nån annan svensk sci-fi? Och vad tycker ni om Kenny Starfighter?

Bollibolli

• 2 weeks later...

Pja.... det finns Gröna Gubbar från Y.R. inspelad på Skara Sommarland (dålig), Rymdinvasion i Lappland, tv-serien Den 5:e Generationen (i tre delar, vill jag minnas).... Tarkovskijs film.... vad-var-det-den-hette-nu-igen... och... Gladiatorerna... ja - ingenting särskilt att yvas över någondera. Däremot har norrmännen gjort en hyfsad tv-serie i tre delar (Blindpassasjer), som var en budgetvariant på Alien.

Hehe, jag kom just på att det finns en lokal film som är inspelad i Östersund med omnejd, den heter It Came from Outher Space. Någon som har sett denna eller hört talas om den? Jag har bara sett början, men har kassetten så jag ska se hela någon gång.

Edited by Thalaxian

Du menar inte möjligen då Jack Arnolds svart-vita rulle  'It Came from Outer Space'        från 1953 (81 minuter)? ....eller?

Nej nej, jag menade det jag skrev. Filmen heter som sagt var It came from outhger Space men har det lilla tilläget ...N STUFF i mindre bokstäver efter ordet space. :) Det är alltså lokalt producerad Science Fiction från Östersund och Jämtland. Om ni vill kan ni gå in å mitt krypin på lunar och mina prylar där för att se en bild på videkasettfodralet. Jag fattar nämligen inte hur man bifogar bilder i inläggen. :-)

Jag heter förövrigt Thalaxian även på lunar för er som inte vet det redan. :)

• 3 weeks later...
Det finns inte så mycket svensk sci-fi, möjligtvis är det för att alla effekter är för dyra.

Men jag känner åtmindståne till en serie: Kenny Starfighter.

Om någon har missat denna härliga serie så kan jag berätta att den handlar om en klantig, små trög rymdhjälte som kommer till Jorden i sitt rymdskepp som ser ut som en buss,för att förhindra att D. Deo skapar ett vapen. Han möter några ungdomar och så är äventyret igång.

Det var ganska längesen jag såg Kenny Starfighter, så beskrivningen kanske inte är exakt.

Så, finns det nån annan svensk sci-fi? Och vad tycker ni om Kenny Starfighter?

Bollibolli

absolut den bästa svenska sience fiction serien som finns.

bollibolli på dej.. :D

även vintergatan 5b eller vad den nu hette var väldigt bra.

dom borde absolut haft en liknade idé till någon julkalender.

denna var usel detta året.

Hör kanske inte till saken, men ska den verkligen innehålla när ett barn tar en lärare på brösten, och sen gör pappan likadant?

Det är förnedrande.

Precis som om barnen ska tro att det är fritt fram å ta all på brösten.

Bu för årets kalender.

<_<

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Har tidigare inte hittat något ämne för deta. Finns det redan ett så har jag missat det och ber om ursäkt för det.

Detta ämne handlar alltså om lokalt producerad science fiction. Som exempel kan nämnas It Came... From Outher Space ...N Stuff som är inspelad i Jämtland på Frösön och i närheten av Östersund. Sedan finns det mig veterligen minst en till inspelad någonstans lägre norrut. Är det någon som känner till denna eller annan lokalt producerad science fiction i Sverige? Tyckte det skulle vara kul med ett ämne om detta.

Men eftersom vi har regler om dubbeldiskussioner så är det helt onödigt att vi låter två stycken vara öppna. Jag slår därför samman diskussionerna.

Tips: Läs i diskussionerna "Viktigare diskussioner" som ligger längst upp i varje forumdel, däribland i Science fiction. Där finns bra listor på de flesta diskussioner inom varje forumdel. Vi kan ju inte ha kvar regeln om dubbeldiskussioner utan att ge medlemmarna en rimlig och enkel chans att hitta till befintliga diskussioner, eller hur!?!

Vi får inte glömma serier som Planeten gyllenblå, eller var det gulblå, B-aktiga kuktiga kulliser och efekter i samma still som TOS.

Någon som mins den serien? gick väll för sådär 20 år sedan, ganska våldsam för att vara ett barnprogram, tänker i början när skeppet bombar staden.

Räknas min tv-serien Zonen som ett SF-serie?

Edited by rehnvall

• 1 month later...
Det finns en dansk film som heter "Skyggen" eller "Skuggan" på svenska. Den kallas för "En dansk Blade Runner".

Är det någon som sett den? Är den sevärd? Har funderat på att köpa denna flera gånger.

<{POST_SNAPBACK}>

Såg den för ett år sen och tyckte den var förvånadsvärt bra.

Jag kan frimodigt rekomendera den:D

Edited by EoNeel