Gå till innehåll

Vilken Star Trek film tycker du är bäst?  

59 medlemmar har röstat

1. 1.

• Star Trek I/Motion picture
      0
    • Star Trek II/Wrath of Khan
      4
    • Star Trek III/Search for Spock
      3
    • Star Trek IV/Voyage home
      7
    • Star Trek V/Final Frontier
      0
    • Star Trek VI/Undiscovered country
      6
    • Star Trek/Generations
      3
    • Star Trek/First contact
      29
    • Star Trek/Insurrection
      2
    • Star Trek/Nemesis
      5
    • Ingen
      0

Rekommenderade inlägg

Postad (redigerade)

Pjotr´k stängde en tråd om filmerna. Men sa att någon kunde öppna en ny tråd om det sedan. Jag gör det, för jag finner att det finns mycket viktigt och värdefullt man kan diskutera om dem. Dock valde jag att ta bort röstningen om "vilken film som är bäst", känns nämligen inte så viktigt.

Mina tankar om alla filmer:

1. The motion picture

En film med mycket specialeffekter, dock är handlingen fruktansvärt seg alltså.

Det mesta är ju att de åker runt i rymden och man ser färgskiftningar. Påminner lite om slutet i filmen "2001" av Kubrick. Ska man se en film om StarTrek och inte sett någon innan, kan jag inte rekommendera denna som första val i varje fall!

2. Wrath of Khan

Nu börjar det likna något. Denna filmen är mycket bra! Tydlig protagonist/antagonist film. Spelet mellan Kirk och Khan är underbart i denna filmen.

Av en olyckshändelse råkar Enterprise hamna med besättning på "fel" planet och stöta på Khan som blivit satt på Ceti 5 av Kirk. Nu är det payback som gäller alltså! Och av en ren händelse råkar några forskare jobba med ett evolutions redskap vid namn Genesis.

Bra story och bra skådespeleri!!

3. The search for Spock

Om ni vill se denna filmen bör ni se 2:an först eftersom dessa 2 filmer hör ihop.

Klingons är alltid trevlig. Ett bra och kämpande släkte. Vi får i denna film se en del med dom. Tycker denna film är ganska underskattad. Klart sevärd, kanske inte riktigt lika bra som 2:an.

George Lucas Industrial Light and Magic har gjort specialeffekter, som lite tidigare filmer med...

4. The voyage home

En av de få komedifilmerna i genren. Den är väldigt humoristisk och underhållande! Lysande skådespelarinsatser och missuppfattningar och olika tider gör det hela otroligt kul. En av de bästa filmerna helt klart!

5. The final frontier

Inte så rolig film. Tråkigt manus och mediokert skådespeleri.

6. The undiscovered country

Ingen kommentar än så länge....

7. Generations

Klart underskattad film, den näst bästa i mitt tycke. Första filmen med TNG besättningen. Data är väldigt rolig i den här filmen pga en viss sak. Stewart är ju en skådespelare i s??rklass med.

Spännande film överlag och även här bra protagonist/antagonist spel. Dock är väl kanske inte slutet det bästa i filmen.

8. First contact

Bästa filmen...än så länge! Genomtänkt manus och TNG gänget, kan inte bli bättre än så. Otroligt spännande film och bra actionscener.

9. Insurrection

10. Nemesis

Hade inte tid att skriva mer än så här just nu, men återkommer.

Tråden är meningen att bli som min tråd med "the next generations". Diskutera filmerna på djupet. Så det är bara att sätta igång.

Redigerad av Mr Borg
Postad (redigerade)

Tänkte att jag skulle kommentera lite saker om filmerna:

The Motion Picture

En klart underskattad film måste jag säga, faktiskt. Köpte den på Directors edition för ett tag sedan, och den var ju riktigt lysande tycker jag. Definitivt den mest estetiskt tilltalande filmen i mitt tycke. Miljöerna ombord på skeppet t ex är ju helt fantastiskt vackra, även själva skeppet som sådant. Redan på den tiden kunde man göra en film på mestadels specialeffekter, för man behöver ju inte så mkt till handling när man bara sitter där och gapar av beundran ;). Sen så är ju det filosofiska budskapet i den mkt intressant, att man genast antar att allt okänt som gör onda saker, gör det uppsåtligt, eller hur man nu skall uttrycka det. Det gillade jag skarpt med filmen. Väldigt Star Trekig på det viset, även om den som en del säger kan vara lite seg ibland.

The wrath of Khan

Detta är ju mer utav en action-film utan alltför mkt filosofi bakom, och som action funkar den ju mkt bra...

Var ju även ganska medryckande (blev faktiskt rörd till tårar första gången, av slutet)

The Search for Spock

Det är ju en ganska ok film. Inte mkt till budskap i den inte (iofs "the needs of the one, outweighed the needs of the many", men ändå...). Dock en smårolig film som var rätt spännande.

The Voyage Home

Detta är ju i första hand en komedi, med många simpla, om än roliga, skämt. Den kändes inte heller särskilt Star Trekkig. Och cloaken på Klingon BoP känndes lite för bra. F ö var det ju Checkov som blev anklaga för att vara spion. Dessutom bryter de mot T P D på ett mkt dumt och fånigt sätt, när de introducerar Genomskinligt aluminium för 1980-talet. I serierna kan de gräma sig i ett helt avsnitt över minsta lilla överträdelse, här går de och gör ngt som kan ha avgörande historisk effekt på framtiden, utan att ens bry sig det allra minsta. Mkt otrekkigt. <_<

The Final Frontier

Den sämsta ST-filmen i mitt tycke. I stort sett bara en massa flum utan ngn som helst anknytning till tidigare filmer, även om det fanns några roliga skämt i den. Det verkade ju vara ngt slags försök till en religiös film, men det blev aldrig riktigt så.

The Undiscovered Country

Den bästa ST-filmen i mitt tycke. Spännande, actionladdad, fartfylld, snyggt utförd och rolig. Även om budskapet måhända var lite svagt, så fanns det ändå där ("only Nixon could go to China").

Generations

Av många utdömd som dålig. Personligen tycker jag att den var rätt så ok. Dock så förstörde de många saker där. Känndes som det var lite ovärdigt Kirk att dö på det sättet, så simpelt liksom. Sen att Enterprise-D, som mött både Borgkuber och Warbirdar, skulle förstöras av ett litet fjuttigt klingonskepp kännde sju också som en besvikelse. Men annars var den spännande och ganska underhållande. Sammanfattningsvis kan man väl säga att de hade många goda idéer till avslut och annat, som dock utfördes väldigt illa.

First Contact

Den näst bästa ST-filmen i mitt tycke. Spännande, rolig och snygg (Enterprise-E kan ju inte mäta sig med A, men det är ändå rätt snyggt ;)).

Insurrection

Budskapet i den här är ju djupsinnigt och så, men som film är den riktigt kass. Inte särskilt spännande och inte några direkta kopplingar till ngt annat, dock fanns det även här fanns en hel del lustigheter.

Nemesis

Denna film lider av samma åkomma som Generations; många bra idéer, som dock är väldigt dåligt utförda. Rikers och Trois bröllop, får man bara se mottagnmingen av. Rikers första befäl, och vi får inte ens se skeppet. Data dör hastigt och lustigt, inte alls som Spock. Appropå Spock: Den "känslolöse" karaktären dör, men blir ändå överförd till ngn annans medvetande. Ser ngn en viss likhet här...? ;) Det märktes att man försökte göra detta till en "vanlig film", med biljakter, en slutscen som går ut på "spräng allt i luften(eller i det här fallet rymden ;)), så räddar vi de goda". Inte något direkt synligt budskap ngnstans. Och dessutom är ju inte Schinzon och Picard ens särsklit lika.

Redigerad av Essray
  • 11 månader senare...
Postad

Ett tips till MrBorg. Gör inga långrandiga inlägg där du beskriver handlingar i avsnitt/filmer när du egentligen vill ge djuplodande kommentarer. Skriv bara vad du tycker istället så blir inläggen kortare och mer lättlästa...

Nåväl, mina tankar i korthet om filmerna:

TMP: Uselt klippt. Scenerna på utsidan av Enterprise i Spacedock är ju vansinnigt långa. Intrigen är dock förstklassig och riktigt Trekkig.

TWoK: EN av de bästa. Ricardo Montalban som Kahn är en av de mest magnifika filmskurkar jag sett. Underbar katt och råtta-lek i slutet. Perfekt regisserat.

TSFS: Nästan lika mycket sömnpiller som ettan. Har sina ljusa stunder men är egentligen ganska långtråkig. Knepig regi av Nimoy. Många scener och händelser känns omotiverade eller dåligt placerade. Som Davids död t ex. Eller scenen där Kruge brottas med ormen. McCoy får dock skina lite.

TVH: ROlig och lättillgänglig men hela idén med valarna känns lite corny. Finns ingen riktig trovärdighet i storyn men det gör mindre då filmen är så glad och lättsam. Många roliga scener som Scottys försök att kommunicera med datorn, eller scenen där Chekov och Uhura frågar folk på gatan var de förvarar sina atomdrivna farkoster. En rolig detalj med det är att folk de frågar ser genuint överraskade och förvånade ut eftersom de inte var statister eller ens visste vad som pågick.

TFF: Mycket tråkigt att hela inspelningen var så otursförföljd. Det mesta som kunde gå snett gjorde det och därför är det färdiga resultatet inte i närheten av vad han ville göra. Bra är att triangeln Bones-Spock-Kirk inte framhävts så bra sedan orginalserien. Humorn är även den i topp. Första halvan är klart bäst.

TUC: Välproducerat, välregisserat men kanske aningens för välpolerat ibland. Det är roligt, spännande och fantastiskt välskrivet. Specialeffekterna är goda och det finns egentligen inga direkta fel med filmen. Kanske är det det som gör att den inte sitter riktigt rätt med mig. Ibland känns den lite väl smart för sitt eget bästa.

GEN: Ojojoj, vilket magplask. Det börjar bra (på enterprise-B), fortsätter sämre (På Enterprise-A) Fortsätter tveksamt (i Nexus) och sluter i ett anti-klimax som är ett av de värsta jag sett (slutstriden och Kirks död).Skulle detta vara ett slut värdigt galaxens största hjälte, James T Kirk? Tillåt mig hånskratta. Skönt att även William SHatner tyckt så och återupplivat honom (på ett för mig trovärdigt sätt) i sina böcker. Det finns några ruggigt bra specialeffekter men Malcolm McDowell är blek som Soran, och slutstriden är pinsamt tafflig. Nej, i min värld finns egentligen inte den här filmen. Kirk lever!

FC: Gillade den inte först då jag precis innan läst boken Federation som jag tyckte berättade en bättre historia om Cochrane. Dock har jag sedan ändrat mig något och medger att det är en riktigt bra thriller/action-rulle. Minus är att en del karaktärer inte får någon vettig "screen-time".

INS: Äntligen en intrig som känns väldigt klassisk Star Trek. Inte alls så dålig som många säger men eftersom det är en helt annan typ av film än FC så förstår jag mångas besvikelse när den kom. Jag gillar den dock, och skurkarna är mycket bra tillsammans med specialeffekterna. Storyn är mycket bra och som sagt mycket Trekkig!

NEM: Uselt manus. Det är filmens största fel. Sedan en drös omotiverade eller ologiska scener staplade på varandra. Picard ser mest trött ut och ingen klarar egentligen av att lyfta detta spektakel. Är det månne slutet för TNG-gänget?

Och så min slutranking då:

1. TwoK

2. TUC

3. FC

4. TVH

5. INS

6. TFF

7. TMP

8. TSFS

9. GEN

10. NEM

• 5 veckor senare...
Postad

Tom_hell:

Inläggen är inte speciellt långrandiga om man jämför med de andra här. Varför jag gjorde resumé om handlingen var mestadels för de som inte sett filmerna och att tråden var helt nystartad av mig. Tänkte det kunde vara en bra grej.

Men jag förstår ditt resonemang också vid närmare eftertanke!

Postad
Tom_hell:

Inläggen är inte speciellt långrandiga om man jämför med de andra här. Varför jag gjorde resumé om handlingen var mestadels för de som inte sett filmerna och att tråden var helt nystartad av mig. Tänkte det kunde vara en bra grej.

Men jag förstår ditt resonemang också vid närmare eftertanke!

Jo, men när ämnet går ut på att ge sin syn på filmerna är en resumé bara tidsödande. Dessutom gör du inte de som inte sett dem en tjänst, snarare en björntjänst. Jag skulle då inte vilja ha handlingen spoilad på en film jag inte sett. Däremot vill jag gärna höra vad folk tycker om filmen...

• 1 månad senare...
Postad

Jag förstår inte er som tycker att Kirk dog ovärdigt i Generations.

Han räddade (tillsammans med Picard) livet på 230 miljoner (230 000 000) invånare i det Veridianska solsystemet.

Hjältedåd, är vad det var. Mycket, mycket värdigt den stora kapten Kirk!

• 3 veckor senare...
Postad
Jag förstår inte er som tycker att Kirk dog ovärdigt i Generations.

Han räddade (tillsammans med Picard) livet på 230 miljoner (230 000 000) invånare i det Veridianska solsystemet.

Hjältedåd, är vad det var. Mycket, mycket värdigt den stora kapten Kirk!

<{POST_SNAPBACK}>

Gärningen han gör ar ett hjältedåd, "sättet" han dog på ar det inte. Sedan hade man också förväntat sig att man skulle hålla sig trogen siandet han gör i TFF.

• 3 veckor senare...
Postad

Jag tycker att det är inte mer en rätt att det skulle komma DS9 och VOY-filmer. Det finns ju redan TOS och TNG-rullar, så varför inte DS9 och VOY?

ENT-film är jag inte lika sugen på.

Postad
Jag tycker att det är inte mer en rätt att det skulle komma DS9 och VOY-filmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är också sugen på det, framför allt VOY för jag är lite ambivalent till en DS9 film.

*möjlig spoiler följer för er som inte sett DS9*

Sisko är ju borta, Chief O'Brien är på jorden, Odo är tillbaka hos founders och framför allt, Dax är död (jaja, jag vet att det "bara" är Jadzia, men Ezri är en ovärdig efterföljare :) ) Alla är splittrade, det skulle inte vara samma sak. Men det är klart, man vill ju veta om Sisko kommer tillbaka :)

Postad
Jag tycker att det är inte mer en rätt att det skulle komma DS9 och VOY-filmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är också sugen på det, framför allt VOY för jag är lite ambivalent till en DS9 film.

*möjlig spoiler följer för er som inte sett DS9*

Sisko är ju borta, Chief O'Brien är på jorden, Odo är tillbaka hos founders och framför allt, Dax är död (jaja, jag vet att det "bara" är Jadzia, men Ezri är en ovärdig efterföljare :) ) Alla är splittrade, det skulle inte vara samma sak. Men det är klart, man vill ju veta om Sisko kommer tillbaka :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ett supermanus till en DS9-rulle skulle vara böckerna AVATAR 1&2, vilken film det skulle bli! :w00t:

• 2 veckor senare...
Postad

First contact!! Utan tvekan. Stämningen i den filmen är underbar och så gillar jag borgerna, det är roligt när Deanna är berusad och jag gillar scenerna mellan borgdrottningen och Data.

...om man nu skulle motivera?! :D

Postad (redigerade)

First Contact. Av precis samma anledning som MrsRiker. Dessutom var det väldigt kul att se Phoenix spränga warpvallen. Samt avslutningen när första kontakten ägde rum. Det var ett så stort ögonblick för mej att jag knappt kunde hålla tillbaka tårarna...

T'Plana Hath

Designen på detta underbara lilla skepp med alla dess rörliga delar och dess otroligt komplicerade procedur bara för att öppna dörren verkar inte speciellt logisk... ;)

Redigerad av OnO
Postad (redigerade)

Detta var en svår röstning för mig då det är många av dessa filmer som jag älskar.

Search for Spock är en underbar ST-film och jag kan se den hur många gånger som helst.

First Contact tillhör också mina topp favissar.

Voyage Home blev tillslut mitt val p.g.a många skäl. Humorn i denna rulle är lysande och många i besättningen ser ut att behöva gå i pension. Det är liksom inga unga hjältar utan gamla stötar som fixar skivan. :D

Tillägg 041106

Jag såg Nemesis för tredje gången igår. Jag hade svårt för den första gången jag såg den, men jag älskar rymdstriden på slutet. Den är faktiskt otrolig. Lustigt, men jag tycker att den blir bättre och bättre. Sen är ju storyn som ett TV-avsnitt från TNG, fast lite bättre.

Tillägg 041108

Jag satte mig och tittade på ST III/ Search for Spock igår. Vilken underbar och framför allt vacker film det är. De röda, lite jultomteaktiga uniformerna, de har är så sci-fi! Allt är så "grand", mäktiga scener. Det liksom gör ingenting att Kirk är så teatralisk som han är, det är Star Trek. Det är väl så Star Trek skall vara, som en enda stor rymdopera. :w00t:

Redigerad av EoNeel
Postad

Känns som om det redan finns en sån diskussion.

Ja, ja. Det får väl bli First Contact, det finns ingen annan film som kan matcha den. FC har verkligen allt man kan önska och lite till, det spelar ingen roll om man är trekker eller inte, alla gillar den.

The Voyage Home är heller inte dålig men den tillhör liksom en annan klass eftersom den är lite annourlunda än de andra star trek filmerna med Kirk-gänget. Skämten är också mycket bra men det är svårt för en outsider att förstå dem. Det märkte jag när jag visade den för min (icke trekker-) kompis.

Postad

first contakt är min favorit! såg nemesis senast idag och den är riktigt ryslig, det finns mängder av avsnitt i tvserien som är mycket bättre/actionfyllt och med bättre handling/mer sentimental än vad nemesis var..

sedan gillar jag _inte_ att de tar död på data så där..

• 2 månader senare...
Postad

Tittade på First contact förut och konstaterade att det är ju egentligen inte konstigt om vulcanerna försöker att hålla oss kvar nere på jorden så länge som möjligt (som i ENT alltså) med tanke på att Zephram Cochrane är den första de träffar på. Han introducerar dem för sprit och högljudd Roy Orbison, och framstår som ganska primitiv och omogen....

Det i kombination med lukten kan jag tänka mig att det är en chock för de stackars logiska varelserna, något de inte vill utsätta någon annat högt utvecklad ras för... :D :lol:

Postad
The Voyage Home är heller inte dålig men den tillhör liksom en annan klass eftersom den är lite annourlunda än de andra star trek filmerna med Kirk-gänget. Skämten är också mycket bra men det är svårt för en outsider att förstå dem. Det märkte jag när jag visade den för min (icke trekker-) kompis.

<{POST_SNAPBACK}>

Konstigt då jag stött på motsatta reaktioner. TVH gick ju dessutom hem hos icke-Trekkies just för att humorn var sådan att många kunde ta den till sig. Jag kan inte minnas många "Star Trek"-relaterade skämt. Snarare tycker jag att skämten lika gärna skulle ha kunnat förekomma i någon annan SF-komedi. TVH är den film (numera även FC) som jag brukar rekommendera till folk som tittat snett på Star Trek tidigare men som ändå vill ge den en chans.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...