Gå till innehåll

SPOILER! Harry Potter HBP


K'Ehleyr

HBP  

15 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • ja
      8
    • nej
      5
    • Nått annat skumt (skriv det i så fall)
      2


Rekommenderade inlägg

*snyft* Jag har nu för ca en månad sen läst ut harry potter HBP. För alla som inte läst denna bok men ska så tänker jag inte säga dess namn utan bara #

som ni vet så är det jätte många runt om i världen som gör hemsidor om att # inte är död och det finns massor med "bevis" på det. Jag hoppas verkligen att # inte är död för hur ska harry klara sig nu?! Jag tror inte han är det på grund av detta som är det bästa beviset: När en viss person kastar Avada Kedavra på # så flyger # upp och hänger i luften ett tag sen faller han ner, men varje gång AK (avada kedavra) har använts så dör man på en gång bara faller ihop som i fyran när cedric blir dödad av AK så faller han död ner samma sak med nån dödsätare och så vidare. Sen när # blir begravd så får man inte se kroppen. Sen när han eldas upp så ser det ut som nån slags fenix flyger upp ur röken... Men men man vet aldrig men jag hoppas att J.K Rowling la ut de här ledtrådarna av nån anledning

Om ni markerar texten ovanför så kan ni se hur # dör och vem!!!! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst den svenska versionen ännu...men jag ser verkligen fram emot att läsa den..

Jag tror verkligen att # dog..varför skulle han/hon inte ha gjort det?

Visst är det lite underligt att den som tillslut gjorde det ( ;) ni vet vem jag menar) var den personen som slutförde det, men å andra sidan hade han/hon gett sitt hedersord (och där med hans/hennes liv som ni vet ifrån början av boken) att skydda ni vet vem. Så på sådan sätt så var han/hon i en dilemma när det inträffade förutsatt att han/hon verkligen var på den goda sidan. Jag blev ändå lite besviken på slutet av boken...det kändes lite overkligt.

Tror ni att ni att Sniper verkligen var god eller att han var ond redan från början med tanke på vad som hände i HPB..?

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, något skumt var det. Jag är inte säker på om han dog eller inte så därför faller min röst på något annat skumt.

Personen som gjorde det är väldigt osannolik som mördare på ett sätt eftersom han jobbat för ordern och kunde dödat honom mycket tidigare. Men å andra sidan är det ksnake först nu han fått order från "du vet vem". Jag föredrar att vänta och se.

En intressant handling hade varit om han kom tillbaka som spöke fast det är ju enligt "The order of the fenix" inte många som gör det.

Jag väntar med spänning tills nästa bok. Innan dess tycker jag inte det är någon större mening med att spekulera allt för mycket. Jag vill bli överaskad! <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror verkligen att # dog..varför skulle han inte ha gjort det?

Tror ni att ni att Sniper verkligen var god eller att han var ond redan från början med tanke på vad som hände i HPB..?

Eftersom # är väldigt kompetent och skulle kunna gjort ett halvt dussin saker för att skydda sig, samtidigt som vi stenhårt blir intutade med det nya konseptet att man kan kasta magi utan att det syns. Det skulle var väldigt tråkigt om "mördaren" verkligen var mördare, de logiska är att de bara var teater för syns skull för att rädda en annan person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Kanske om h*n på något sätt "vilar" bland porträtten för att sedan på något sätt kunna återvända...önskedröm? Fast h*n kan ju hjälpa till som tavla också antar jag. H*n är ju inte riktigt borta...

Tror att det är en önskedröm tyvärr... Sirius dog ju på riktigt så JK Rowling är ju inte främmande för att ta död på karaktärer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske om h*n på något sätt "vilar" bland porträtten för att sedan på något sätt kunna återvända...önskedröm? Fast h*n kan ju hjälpa till som tavla också antar jag. H*n är ju inte riktigt borta...

Det är intressant det där med porträtten. Frågan är hur levande de egentligen är. Porträtten har ju varit till stor hjälp i böckerna bland annat "Den tjocka damen". Porträtten kan kommunicera ocg röra sig mellan olika ramar. De kan dock inte röra sig i den "riktiga världen". Är porträtt samma sak som foton? Vad jag förstår så är fotona inte levande utan mer ett eko av personen som blivit forograferad. Tänker på när Harry tittar på bilden av sina föräldrar. Jag vill inte minnas att fotografier har pratat och agerat på samma sak som porträtt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B)-->

CITAT(B @ 4 Jan 2006, 9:29) <{POST_SNAPBACK}>
Det är intressant det där med porträtten. Frågan är hur levande de egentligen är. Porträtten har ju varit till stor hjälp i böckerna bland annat "Den tjocka damen". Porträtten kan kommunicera ocg röra sig mellan olika ramar. De kan dock inte röra sig i den "riktiga världen". Är porträtt samma sak som foton? Vad jag förstår så är fotona inte levande utan mer ett eko av personen som blivit forograferad. Tänker på när Harry tittar på bilden av sina föräldrar. Jag vill inte minnas att fotografier har pratat och agerat på samma sak som porträtt.

Nej det verkar finnas en väsentlig skillnad mellan foton och tavlor. Kanske inte ens är alla tavlor som är som Hogwarts? Men tror det komplicerat saken om Harry kunnat kommunicera med sina föräldrar genom fotografierna - det hade gjort de få ställen han gör det (i film/bok 1 och 4) mindre speciella och viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...

Tror han kanske kan komma tillbaka som ett spöke??? Kanske Gryffindors nya elevhemsspöke? Men hur som hälst finns han i porträttet :)

Dock kan tänkas att han gav harry ett nytt beskydd ungeffär som Lilly Potter gjorde som hindrar volemort (eller möjligtvis snape?) att angripa honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många sätt för # att komma tillbaka i någon form, bland annat tavlorna, och den där persivilen/ stora skål saken som man dumpar minnen i.

Voldermort har ju ett par ess i ärmen för att komma tillbaka om han skulle dödas, men jag tror inte att # skulle sjunka så långt för att komma tillbaka.

Potter Rules

/Conny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske om h*n på något sätt "vilar" bland porträtten för att sedan på något sätt kunna återvända...önskedröm? Fast h*n kan ju hjälpa till som tavla också antar jag. H*n är ju inte riktigt borta...

Tror att det är en önskedröm tyvärr... Sirius dog ju på riktigt så JK Rowling är ju inte främmande för att ta död på karaktärer.

Att ta död på Sirius var om man tolkar en intervju med Rowling rätt - en spontansak. Hon bestämde sig i stundens ingivelse att ta död på Sirius. Med karaktär X kan det vara annorlunda.

Skulle dock inte förvåna mig om hon bara la ut alla dessa ledtrådar för att retas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske...(ett mycket icke troligt kanske) så slutar sista boken med ett Scoobi do slut, alltså att voldermort blir fångad och man drar av honom masken och där är Mr X och sedan drar man av den masken och där sitter Sirius och sedan en gång till och där sitter James och lilly potter, slutar alltså med att ingen har dött och allt var på skoj... hehe

/Conny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas vänligen att # kommer tillbaka eller kan nå och hjälpa Harry på något sätt ( om inte i strid så åtminstone som kunskapskälla och lärare ), tycker det är för hemskt att alla nära beskyddare till Harry måste dö. Det blir nästan lite Frodo över det hela. Harry måste till slut klara detta enorma eldprov helt själv :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Jag tror inte att * är död, detta är nog ytterligare ett steg i kampen mot Voldemort där bara * och hans "mördare" har insikt, annars hade "mördaren" gjort samma sak med Harry när han hade chansen? Då menar jag i slutet när Harry springer efter "mördaren". För varför skulle * offra sig så när Voldemort bara växer sig starkare? Skulle han lämna alla åt sitt öde? Jag tror verkligen inte det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske...(ett mycket icke troligt kanske) så slutar sista boken med ett Scoobi do slut, alltså att voldermort blir fångad och man drar av honom masken och där är Mr X och sedan drar man av den masken och där sitter Sirius och sedan en gång till och där sitter James och lilly potter, slutar alltså med att ingen har dött och allt var på skoj... hehe

/Conny

Det är så galet att det kanske kan funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderat lite, det med kasta magi utan att det syns är kanske bara ett stickspår som Rowling glömt bort, som tex befriandet av alferna? anledningn varför X måste dö är att Potter ska vara ensam och ensam besegra Voldemort i en desperat strid. SPOILER VARNING vi får inte glömma att Voldemort fruktar X, och då skulle Potter kunna släpa med X till den slutgiltiga uppgörelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag blev också aningen förvånad över att just # skulle dö. Det skulle vara rätt kul och intressant om nu # är så mäktig att han överlevt till o med överlevde detta, men om han inte gjorde det utan ät död, så känns det också som att det äntligen tar en mycket mörkare väg, inte som det har vart hittils, då det mest vart barnböcker enligt mig då, som man har läst sen man var liten och nu är större då. Ska bli kul med sista boken också, kommer nog självklart köpa den som de andra på engelska då jag inte har tid att vänta på en översättning ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst hp men förstår ändå vem ni menar. Tror ni inte att det kan vara en Yoda död? Det vill säga att # dör men blir mer kraftfull och hjälpsam som död en som levande? Det kanske är ett sätt att vara med HP i den avgörande bataljen mot ni vet vem utan att han vars namn inte får sägas vet om det. Den som lever får se... J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, känns även skönt att sista boken kommer nu innan alla som vart HP fan som små blir för stor för böckerna, personligen tycker jag HP är okej, men har fastnat för mer "riktigt" fantasy eller hur jag ska säga det, typ som sanningens svärd, och sånna böcker med en 10+ böcker i serien :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...