OnO Posted September 17, 2004 Report Share Posted September 17, 2004 Ni som inte sett filmen Generations och tänkt göra det, läs inte mer här nu. M.a.o. SPOILER. När dog egentligen James Tiberius Kirk? År 2293 förolyckades James T. Kirk, när Enterprise B skadades alvarligt av Nexus fenomenet. Men, han överlevde i en annan existensdimension (Nexus), där han räddandes av Jean-Luc Picard, bara för att bli dödad på Veridian 3, år 2371. Mänskligt sett så lämnade ju Kirk jordelivet 2293, men eftersom Picard "räddade" honom från Nexus (himeln?) så lyckades han ju dö igen!? år 2371.....? Religöst sett, om du eller någon du känner dör så kommer personen till himeln, så då dör personen inte. MEN, officelt sett så är du död. Min fråga är, när dog Kirk. Officiellt. Och varför det? En fråga till, i TOS piloten "Where no man has gone before" står det på Kirks gravsten: James R. Kirk. Vad var R:et tänkt att stå för? Någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted September 17, 2004 Report Share Posted September 17, 2004 En fråga till, i TOS piloten "Where no man has gone before" står det på Kirks gravsten: James R. Kirk. Vad var R:et tänkt att stå för? Någon som vet? <{POST_SNAPBACK}> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 17, 2004 Author Report Share Posted September 17, 2004 Detta kommer jag inte ihåg. Men gäller inte detta Kirks pappa eller något liknande? Sen undrar jag om inte detta ämne böra finna under originalserien istället? <{POST_SNAPBACK}> Nej, det tror jag inte. Det är ju så att Lieutenant Gary Mitchell får någon sorts mystiska krafter och blir till slut n??gon sorts Gud. Och visar Kirk hans blivande gravsten. fast som vi förstår så reder ju Kirk ut det hela. En teori lan ju vara att Lt. Michell inte viste att hans gamla kompis hette Tiberius i mellannamn, han kanske hade fått för sig att han hette något annat. T.ex. Rolf... ;) Nej, jag tycker inte att detta ämne ska vara under originalserien (TOS) därför att Kirk även var med i 7 stycken filmer. I så fall kunde det lika gärna vara under filmer. Min första reflektion här gällde ju just en film: Generations. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted September 17, 2004 Report Share Posted September 17, 2004 Min fråga är, när dog Kirk. Officiellt. Och varför det? Ur Stjärnflottans synvinkel måste det ha varit 2293, allt som återstod var ju bara ett stort hål i skrovet. Men för oss Trekkisar är det dog han (officiellt) 2371 på Veridian III. Han dog nämligen inte i Nexus, han blev bara uppslukad av den. Det finns en disskussion om Nexus, s?? jag tänker inte gå in på den, men enligt min synvinkel var det såhär: Kirk blev uppsugen av Nexus, Alla trodde att han var död, 78 år senare lämnar Kirk Nexus med Picard och dör på Veridian III En fråga till, i TOS piloten "Where no man has gone before" står det på Kirks gravsten: James R. Kirk. Vad var R:et tänkt att stå för? Någon som vet? R:et var ett fel som uppstod innan man fick veta att han hette James T. Det var tänkt att R:et skulle stå för Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 17, 2004 Author Report Share Posted September 17, 2004 Ur Stjärnflottans synvinkel måste det ha varit 2293, allt som återstod var ju bara ett stort hål i skrovet. Men för oss Trekkisar är det dog han (officiellt) 2371 på Veridian III. Han dog nämligen inte i Nexus, han blev bara uppslukad av den. Det finns en disskussion om Nexus, så jag tänker inte gå in på den, men enligt min synvinkel var det såhär: Kirk blev uppsugen av Nexus, Alla trodde att han var död, 78 år senare lämnar Kirk Nexus med Picard och dör på Veridian III R:et var ett fel som uppstod innan man fick veta att han hette James T. Det var tänkt att R:et skulle stå för Richard <{POST_SNAPBACK}> Okej, då är vi överens om det första, fast jag tycker vi borde ha samma syn på saken som stjärnflottan, då du är lieutenant jg där och jag ensign ;) Ang. den andra frågan: Men, innan man fick veta Innan vem fick veta? Och av vem? hade Herr Roddenberry redan bestämt Tiberius? Och glömt berätta det för Samuel A. Peeples, manusförfattaren till "Where no man has gone before"? Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted September 17, 2004 Report Share Posted September 17, 2004 Okej, då är vi överens om det första, fast jag tycker vi borde ha samma syn på saken som stjärnflottan, då du är lieutenant jg där och jag ensign Ang. den andra frågan: Men, innan man fick veta Innan vem fick veta? Och av vem? hade Herr Roddenberry redan bestämt Tiberius? Och glömt berätta det för Samuel A. Peeples, manusförfattaren till "Where no man has gone before"? Eller? <{POST_SNAPBACK}> Eftersom man vet vad T:et står för och eftersom det är det klart mest förekommande namnet så brukar man andvände det, R:et var ett infall från en tokig snubbe. Men du har en poäng, Peeples var först med James R så man skulle kunna s??ga att James T är fel. Roddenberry hade säkert inte kommit på ett fullständigt namn. Om jag hade varit Picard hade jag inte orkat förklara om Nexus och Kirk, det hade varit alltför krångligt särskillt som man själv inte fattar allt. Så jag hade lämnat Kirk i frid i sin stengrav, och låtit stjärnflottan tro att han dött på Enterprise-B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myko Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 Ang. den andra frågan: Men, innan man fick veta Innan vem fick veta? Och av vem? hade Herr Roddenberry redan bestämt Tiberius? Och glömt berätta det för Samuel A. Peeples, manusförfattaren till "Where no man has gone before"? Eller? <{POST_SNAPBACK}> De hade helt enkelt inte bestämt sig ännu för vad hans mellannamn skulle vara. T:t kom lite senare i TOS, men att det betydde Tiberius bestämde man inte på förrens i TAS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted June 21, 2005 Report Share Posted June 21, 2005 Jag måste nog erkänna att jag har ganska svårt med Kirks machostil, dessurom har en en besserwisser inom sig som också irriterar mig en del. Jag vet inte riktig om detta beror på att Shatner faktiskt är den sämsta skådespelaren av alla kaptener inom ST. Visst han har ett kultvärde, men som skådespelare är han tveksam och därmed blir Kirk detta också. Bones skådisen (namnet är just nu helt borta sorry :rodna: ) är mycket starkare och skulle nog ha kunnat gestalta en intressantare kapten. Ojoj det känns nästan som att skjuta med en bazooka i ett glashus, eller? Är det bara jag som tycker att det finns svagheter hos Kirk. Eller är det så att bara för att detta är originalet med kultvärde så kan man inte ha samma kritik mot detta som de nyare?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted June 21, 2005 Report Share Posted June 21, 2005 Minns att shatner kanske inte är den bäste men trion Nimoy, Shatner, Kelley är helt klart den mest intressanta karaktärsinteraktionen i hela star trek universumet... Inget annat kan mäta sig med det. Kirk (mod, handlingskraft, leder de andra två och de blir en enhet), Spock (logik, intellekt) och Bones (känsla)... :vulcan: :vulcan: :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanmare Posted January 17, 2008 Report Share Posted January 17, 2008 Jag måste nog erkänna att jag har ganska svårt med Kirks machostil, dessurom har en en besserwisser inom sig som också irriterar mig en del. Jag vet inte riktig om detta beror på att Shatner faktiskt är den sämsta skådespelaren av alla kaptener inom ST. Visst han har ett kultvärde, men som skådespelare är han tveksam och därmed blir Kirk detta också. Bones skådisen (namnet är just nu helt borta sorry :rodna: ) är mycket starkare och skulle nog ha kunnat gestalta en intressantare kapten. Ojoj det känns nästan som att skjuta med en bazooka i ett glashus, eller? Är det bara jag som tycker att det finns svagheter hos Kirk. Eller är det så att bara för att detta är originalet med kultvärde så kan man inte ha samma kritik mot detta som de nyare?? Jag håller med dig till 100 %. Shatners insatser och Orginalseriens oförmåga att skapa spänning medförde att jag länge trodde att alla Star Trek-serier var lika långtråkiga. Jag var barn då, och en serie som Månbas Alfa kändes hundra gånger bättre än Kirks och Spocks äventyr. Jag blev oerhört förvånad när jag råkade titta på Star Trek: Voyager 30 år senare och det visade sig att jag älskade serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanmare Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 Ni som inte sett filmen Generations och tänkt göra det, läs inte mer här nu. M.a.o. SPOILER. När dog egentligen James Tiberius Kirk? År 2293 förolyckades James T. Kirk, när Enterprise B skadades alvarligt av Nexus fenomenet. Men, han överlevde i en annan existensdimension (Nexus), där han räddandes av Jean-Luc Picard, bara för att bli d??dad på Veridian 3, år 2371. Mänskligt sett så lämnade ju Kirk jordelivet 2293, men eftersom Picard "räddade" honom från Nexus (himeln?) så lyckades han ju dö igen!? år 2371.....? Religöst sett, om du eller någon du känner dör så kommer personen till himeln, så då dör personen inte. MEN, officelt sett så är du död. Min fråga är, när dog Kirk. Officiellt. Och varför det? En fråga till, i TOS piloten "Where no man has gone before" står det på Kirks gravsten: James R. Kirk. Vad var R:et tänkt att stå för? Någon som vet? Jag har räknat ut att Kirk måste ha varit 30 eller 31 år när han befordrades han till kommendör över skeppet USS Enterprise. Enligt biografin på denna sajt var han 17 när han antogs av Stjärnflottan, 21 när han tog examen. Därefter ska han ha tjänstgjort 9 år innan han fick befälet över Enterprise. Men i biografin står längre ner att han var 34 när han blev kommendör över Enterprise. Så vad gäller: 30 eller 34. Det känns lite för ungt för en människa på 2200-talet; när människor får längre liv tenderar de också att bli klar med sin utildning senare. Men Stjärnflottan har ju alltid tagit in 17-åringar. Kirk var 60 när han förolyckades 2293. År 2371 kom han tillbaka som 60-åring och dog igen samma år. Då fanns det en kropp att begrava om jag förstått saken rätt. Så 2371 blir det officiella dödsåret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 Nu var det ett tag sedan jag såg Generations, men: Vem utom Picard (och ev. hans närmaste) vet att Kirk kom tillbaka ur Nexus? Rapporterades det till starfleet alls? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 Nu var det ett tag sedan jag såg Generations, men: Vem utom Picard (och ev. hans närmaste) vet att Kirk kom tillbaka ur Nexus? Rapporterades det till starfleet alls? jag har inte en aning, och jag har sett alla filmer efter Generations och man får aldrig veta något mer, det kanske rapporterades, men kanske inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 Mitt tips är att allt om att Kirk skulle ha funnits i the nexus hemligstämplades. Därmed finns det ingen anledning att ändra hans dödsdag. Och frågan är ju också om den kropp som kom ut ur Nexus verkligen är Kirks men det är ju en helt annan historia. Mitt tips är att han officielt dog i den där skeppsolyckan 2293. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monster captein Posted February 7, 2008 Report Share Posted February 7, 2008 ja men eller hur! Hur kunde Kirk veta liksom?.. många mysterier vilar i ST (star trek) värld liksom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contec Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 (edited) Jag antar att Picard berättade för Kirks då fortfarande levande kompisar Mccoy (gammal gubbe) scotty( fast i en transporter loop i flera år) Spock (lever livet på romulas) att kirk har dött på planeten. Det finns ju flera böcker som berättar hur kirk inte dog där utan blev återupplivad igen, bland annat en bok serie av William Shatner. Jag läste för något år sedan en bok som heter Engines of destiny av Gene DeWeese Handlar om hur Scotty efter att ha blivit räddat av Picard blir besatt av tanken att rädda kirk från att dö i explotionen. Han hittar en gammal bird of prey och åker tillbaka i tiden och transportera kirk i samma ögonblick som han dör (hamnar i nexus) ...men det blir inte som scotty har tänkt sej. intro: TIDSPARADOX Eftersom kirk inte hamnar i nexus så kan han inte hjälpa picard när han behöver hjälp i Generations, vilket i sin tur göra att picard hamnar i Nexus och stannar där. Federationen kan inte stoppa Borgerna när dom kommer mot jorden i First contact, Dom åker tillbaka i tiden och assimilerar jorden och många andra planeter. Tidslinjen återställs tillslut av kirk scotty och picard+enterprise D (som skyddades av Nexus fältet ) Kanske berättar jag lite rörigt men Boken är bra och värd att läsa. /Conny Edited February 14, 2008 by contec Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 14, 2008 Report Share Posted February 14, 2008 Jag antar att Picard berättade för Kirks då fortfarande levande kompisar Mccoy (gammal gubbe) scotty( fast i en transporter loop i flera år) Spock (lever livet på romulas) att kirk har dött på planeten. Det finns ju flera böcker som berättar hur kirk inte dog där utan blev återupplivad igen, bland annat en bok serie av William Shatner. Jag läste för något år sedan en bok som heter Engines of destiny av Gene DeWeese Handlar om hur Scotty efter att ha blivit räddat av Picard blir besatt av tanken att rädda kirk från att dö i explotionen. Han hittar en gammal bird of prey och åker tillbaka i tiden och transportera kirk i samma ögonblick som han dör (hamnar i nexus) ...men det blir inte som scotty har tänkt sej. intro: TIDSPARADOX Eftersom kirk inte hamnar i nexus så kan han inte hjälpa picard när han beh??ver hjälp i Generations, vilket i sin tur göra att picard hamnar i Nexus och stannar där. Federationen kan inte stoppa Borgerna när dom kommer mot jorden i First contact, Dom åker tillbaka i tiden och assimilerar jorden och många andra planeter. Tidslinjen återställs tillslut av kirk scotty och picard+enterprise D (som skyddades av Nexus fältet ) Kanske berättar jag lite rörigt men Boken är bra och värd att läsa. /Conny Låter som en stor röra, men är det Canon?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 15, 2008 Report Share Posted February 15, 2008 Antagligen inte. Låter för mycket som en EU novell för mig. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 6, 2008 Report Share Posted March 6, 2008 Jag håller med dig till 100 %. Shatners insatser och Orginalseriens oförmåga att skapa spänning medförde att jag länge trodde att alla Star Trek-serier var lika långtråkiga. Jag var barn då, och en serie som Månbas Alfa kändes hundra gånger bättre än Kirks och Spocks äventyr. Jag blev oerhört förvånad när jag råkade titta på Star Trek: Voyager 30 år senare och det visade sig att jag älskade serien. Långtråkig? Ingen spänning? Kan inget annat än att inte hålla med. Amok Time t. ex, mycket bra exempel på spänning i Star Trek. Kirk Vs Spock, hur kan detta sluta Aja, bortom det "långtråkiga" finns en av de mest välskrivna serier i TV-historien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gronkal Posted July 4, 2009 Report Share Posted July 4, 2009 den här bilden säger allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted July 5, 2009 Report Share Posted July 5, 2009 ^Den där bilden har jag som signatur på vissa forum, riktigt skön bild är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts