Gå till innehåll

Star Trek rollspel


Turambar

Rekommenderade inlägg

Nej, tyvärr. jag har aldrig fått någon riktig kläm på det där. Hur funkar det?

Jag har ju spelat rollspel som diablo över internet, funkar det likadant?

Eller är det mer "improviserat"?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag rekommenderar att du går till hemsidan:

http://www.starbase-prime.tk/

där står lite mer i detalj på hur en SIM kan fungera.

USS Pretoria fungerar lite annorlunda än Starbase prime. För det första är det ett engelsktalande SIM (Starbase Prime är svensk talande), för det andra i stället för mail baserat sim vilket Starbase Prime använde sig av, så skriver man in inlägg i själva forumet för USS Pretoria. Personligen så tycker jag det är bättre så! USS Pretoria SIM är uppdelat i olika avsnitt där man har förbestämda handlingar. På Strabase prime är det mera fritt,..

Mer om USS Pretoria, gå till: http://s6.invisionfree.com/usspretoria

(Jag vill bara säga att USS Pretoria forumet är vissa delar avstängda för gäster, där enbart medlemmar kan se dessa inlägg! Dock kan gamla inlägg /avsnitt läsas. )

Jag gillar både Starbase Prime och USS Pretoria, då båda har sina fördelar..

Huvudregeln är att man ska skriva ett mail/inlägg i veckan!

(fast kan man inte en gång så är det inte hela världen, bara man meddelar huvudansvarige..)

Har du flera frågor så kan du kontakta mig genom PM!

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Jag var just in och kollade på Starbase Prime och tycker att det verkar riktigt roligt. Jag ska ta och fundera lite över en karaktär...

Kathryn Archer, är det ok om jag kanske mejlar ett karaktärsförslag till dig?

Jag håller för närvarande på att spelleda en kampanj i star trek rollspelet som decipher har gett ut. Jag tänkte berätta lite om min kampanj och äventyret jag för närvarande håller på att spelleda (vi slutade mitt i det och det är svårt att fortsätta eftersom vi alla är så spridda över landet... <_< ):

Året är (minns inte just nu men det är i alla fall säsong 4 på DS9).

Kampanjen har en karaktär som är en blandning mellan TNG och DS9. Under den första säsongen var romulanerna de vanligaste antagonisterna ochrollpersonerna var ombord på ett Nebula class starship (USS Discovery vars besättning till stora delar utgjordes av SLP:s från Last unicorns ST RPG Core book). Efter ca. 6 äventyr förflyttades vissa karaktärer till ett galaxy class (Uss Agamemnon). Delvis för att få variation i kampanjen och delvis för att några spelare ville byta karaktärer.

I samband med förflyttningen påbörjades säsong 2 med ett Q avsnitt det bästa star trek äventyr jag skrivit). Kampanjen fortsatte och till slut bestämde jag mig för att låta rollpersonerna få möta en borgkub vid alpha centauri.

Efter att ha lyckats förstöra den (lite väl coolt gjort kanske) så valdes rp:na ut att göra en "shakedown cruise" med ett nytt skepp utvecklat i anti-borg programmet. Skeppet heter UUS Phantom och är liknande Defiant men kan inte kamoflera sig. Skrovet är i stället gjort av ett sensor reflekterande material samt en specialbyggd motor. En kombination som ska göra skeppet svårt att upptäcka med sensorer och dessutom så bryts inte avtalet mellan romulanerna och Starfleet.

Hur som helst är skeppet defekt. Något att göra med motorn men jag har inte kommit på vad och på deras under deras Shakedown cruise är rollpersonerna tvugna att ta ned skeppet i den neutrala zonen( Man fann en M-klass planet i närheten, obebodd men inte tom). Efter landningen påbörjades reparationerna och man upptäckte något som såg ut som fornlämningar av en pro-romulansk/pro-vulcan kultur. När man skulle utforska det närmare avkamoflerades en Romulansk skyttel. Skytteln landade och ur den klev beväpnade romulaner samt en kåpklädd man som visade sig vara Ambassadör Spock.

Tanken med äventyret är att rp:na ska komma i kontakt med romulaner som uppskattar vulkansk logik. Samtidigt är de lojala mot "the Star Empire" och jag har tänkt att det ska vara ett problem att ett experimentellt starfleet skepp finns i deras händer men att ta med det till romulus skulle avslöja deras studieplats för den vulcanska logiken....

Vad tycker ni? Har ni några åsikter om handlingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har just börjar meka med grundplottarna för säsong två.. all feedback eller bara en kort kommenar är mycket välkommen.

Alfakvadranten = Den fjärdedel av vintergatan som Jorden ligger på gränsen till.

2x1 Homespace part II

Fortsättning på Homespace. Andorianerna vill erövra jorden och Vulcanernas kapten Vanik vill se till att det inte ska finnas något kvar för Andorianerna att erövra.

Besättningen på UES Frontier går sin största utmaning än så länge till mötes då händelserna vid Jorden kan komma att avgöra det Vulcansk-Adorianska kriget och i längden hela alfakvadrantens framtid.

2x2 Grounded (inspirerad av en parodi på Enterprise)

Kriget är över och många hoppas på att det här ska kunna bli början på en ny era i vintergatans historia.

En upplyst era där fred, utforskning och utveckling ska ena Vulcaner, Andorianer, Människor och andra raser.

För Kapten Elizabeth Gardner är det däremot en tid av osäkerhet. Det har gått flera månader sedan freden vid Jorden avslutade det Vulcansk-Andorianska kriget och Elizabeth har inte fått något nytt uppdrag.

Frontier ligger avstängt i torrdocka och skeppets besättning är splittrad.

När Elizabeth får ett mystiskt meddelande om att jordens passivitet är kopplat till Sulibanernas attentatet mot Enterprise så samlar hon sin gamla besättning för att återta befälet över Frontier och avslöja den konspiration som försöker förhindra mänskligheten från att fortsätta utforskandet av djuprymden.

2x3 Shadows of Eternity

Besättningen på UES Frontier är nästan helt återsamlad och deras nästa uppdrag är att eskortera diplomaterna

Ali Aquaba och Rakel Aquaba till Denobula för att förhandla om möjligheterna för att även Denobula ska gå med i den nybildade alliansen mellan Andor, Vulcan och Jorden.

Halvvägs till Denobula får dock Frontier sällskap med UES Eternity, det skepp som Gardner tidigare förde befäl över. Mötet med Eternity påverkar Gardner på ett oväntat sätt när hon påminns om den fruktansvärda händelsen som inträffade på Eternity när hon hade befäl över skeppet. Samtidigt som Gardner och Dr Lucas plågas av minnena av olyckan som dödade Eternitys försteofficer märker många andra i Frontiers besättning att det verkar som att olyckan håller på att upprepas. Besättningen på Frontier måste samarbeta med den på Eternity för att lösa gåtan om något som mer och mer börjar likna en förbannelse över det mindre skeppet.

2x4 Déjà vu (Inspiration från Cause and Effect)

Efter en attack från Sulibanerna fastnar Frontier i en dödlig tidsloop…

Efter en attack från Sulibanerna fastnar Frontier i en dödlig…

Efter en attack från Sulibanerna fastnar Frontier i en…

Efter en attack från Sulibanerna fastnar Frontier i …

Efter en attack från Sulibanerna fastnar Frontier…

Efter en attack från Sulibanerna fastnar…

Efter en attack från Sulibanerna…

Efter en attack från…

Efter en attack…

Efter en…

Efter…

2x5 Far From the Glory (Lite inspirerad av "Good Shepard")

Elizabeth Gardner och hennes modiga officerare skulle gå till historien som de första mänskliga djuprymdsutforskarna. Alla ombord på Frontier skulle dock inte hamna i historiens rampljus.

För varje viktig officer på Frontier fanns det tio vanliga besättningsmän (och kvinnor) som arbetade med allt ifrån matlagning och reparationer till att övervaka datasystemen och stå som reserv för att ta över säkerhetskonsolen på nattpassen.

Detta är berättelsen om deras liv och vardag en helt vanlig dag på UES Frontier.

2x6 A.T.P.A. (Inspiration från Future Tense)

Besättningen på Frontier undersöker ett ytterst ovanligt subrymdsfenomen som på många sätt liknar det som förde dem till deltakvadranten. Då det inte längre är tal om att åka in i fenomen av den här typen håller de sig utanför och genomför de en enklare undersökning av det hela med hjälp av mindre sonder och enklare sensorsökningar.

Plötsligt kommer ett skepp ut ur subrymden.

Den ende ombord är en humanoid men avstängd robot som verkar heta A.T.P.A eller ”Advanced Time Protector Android??. Det visar sig snart att Frontiers besättning inte är de enda som är intresserade av roboten och snart befinner sig besättningen mitt i korselden i det sulibanska tidsinbördeskriget.

2x7 Quadrophenia (inspiration från alla "Crew acts strange avsnitt")

Äntligen verkar det som om besättningen på Frontier får en lugn tid. Efter ett par månaders hårt arbete i djuprymden kallas Frontier tillbaka till Vulcansk rymd för att genomgå reparationer. Tyvärr så förvandlas lugnet till rent kaos. Det börjar med att några personer som nyss har varit nere på en obebodd planet börjar bete sig mer och mer avvikande. Efter ett tag börjar det sprida sig till några andra och snart är hela Frontier drabbat av något som verkar vara en epidemi i galenskap.

2x8 Restrike

A.T.P.A aktiverar sig själv och förklarar sig ha ett meddelande från Severin Laikan.

”Sulibanerna är ett hot mot både tidslinjen och jorden i det här århundradet.”

Sök upp Jayla. Ni behöver hennes färdigheter och hennes skepp för att rädda tidslinjen.

Nu har Gardner ett dygn på sig att tillsammans med sin före detta ärkefiende och några få av sina egna officerare obemärkta ta sig in i sulibansk rymd och förstöra något vid namn tidskammaren.

2x9 Fortfarande oklart. Jag har ett par idéer men har inte bestämt mig än… har du nåt förslag?

Ska nog sluta med att Frontier kallas till Vulcan eller Andor för att få ett nytt uppdrag.

2x10 Enterprise part I (Typ lite från boken Daedalus)

Frontier har fått ett nytt uppdrag. De ska möta upp med sitt systerskepp UES Eagle NX-03 för att tillsammans med det representera jorden vid en ceremoni som firar att även Alfa Centauri officiellt har anslutit sig till alliansen. På vägen till mötesplatsen blir dock Frontier anfallna av ett antal Sulibanska skepp beväpnade med avancerade vapen som helt saknar en normal tidssignatur. Alla skott tränger rakt igenom Frontier pansar och sulibanerna ska precis avfyra den sista förintande salvan när de plötsligt bara försvinner.

Ungefär samtidigt som besättningen på Frontier inser att de inte har blivit sprängda till rymdstoft upptäcker de att även A.T.P.A har försvunnit.

När besättningen efter att ha återupptagit sin resa mot mötesplatsen träffar på en man de med sina egna ögon såg dö för mer än ett år sedan blir det uppenbart för dem att något är mycket, mycket fel.

2x11 Enterprise part II

Fångade i ett alternativt universum, ett universum där sulibanerna inte lyckades spränga Enterprise (d.v.s. det universum som ”den riktiga” TV-serien utspelar sig i) måste besättningen samarbeta med Kapten Archer på Enterprise (en man som de i flera år har sett som död) för att lyckas ta sig tillbaka till sitt eget universum.

Men är de verkligen beredda att betala det oerhörda pris som verkar krävas för att få återv??nda till sin egen verklighet och hur påverkas de egentligen av vad de får veta om hur oerhört annorlunda deras egna liv skulle ha sett ut om inte sulibanerna skulle ha sprängt Enterprise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade med "utforskande avsnitt" var att jag tänkte på Frontiers uppdrag, "To bodly go were no one has gone before". Jag menade ett avsnitt (2.9) att det skulle passa in att ha ett avnitt där besättningen till slut fick möjlighet att utforska lite icke-kartlagt område. Det räcker t.ex. med att skeppet passerar en del av rymden som Vulcans inte kartlagt. Det borde väcka kapten Gardners intresse. Vad som skulle kunna hända där är ju hlet öppet. Kanske en Rogue planet eller något anna coolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok

Jag kom att tänka på Denobulans.

Du har ju med i "storylinenen" att denobulans är intressanta att få med i det förbund som bildats mellan människorna, Andorians och Vulcans. Kan det inte vara kul med ett äventyr då Frontier utför något slags räddningsuppdrag och får ombord individer från den där rasen som denobulans har haft ett krig mot (minns inte vad de heter). De Denobulans (kanske bara var en) som finns på skeppet får slitas mellan lojalitet mot kapten gardner och sin egen främlingsfientlighet. Det skulle kunna leda till ett avsnitt som leder till att t.ex. Vulcans eller starfleet motsätter sig en allians med Denobulans, eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom nu alla håller på och snakar om Starbase PRime så får jag göra lite reklam samtidigt(detta har jag redan gjort men det kan ju inte skada att göra det igen)

Att vara hyfsad på Engelska är ett måste och att också kunna ta en post som officer och lära sig baskunskaper(inget svårt) måste ni vilja, annars är detta inget.

Det finns ett utmärkt forum som heter UFIS; United Federation of Interstellar Simmers(http://www.ufis.org/forums/). Detta är ett forum där du rollspelar på ett av tre skepp: USS Pegasus(där jag är science officer), USS Enterprise(I starkt behov av officerare) och USS Medafor.

Pegasus och Enterprise spelas med hjälp av forum som detta, man postar inlägg i pågående uppdrag.

Medafor spelas genom IRC(Internet Relay Chat) där du spelar genom att "chatta" dig fram genom uppdraget på bestämda tider.

Om du vill ta dig an en möjlighet att gå från första års kadett upp till högsta command tillsamans med andra star trek älskare så är detta något. Du har dessutom gott om folk som kan hjälpa dig eftersom forumet just nu växer i maklig takt(för till fället runt 20 medlemmar bara).

Kom och kolla om detta är något för dig och om det nu inte är det(ve och fasa) så får du väll låta det vara men om det är det(:D) så är det bara att joina federationens flotta och uppleva spännande uppdrag med ordentliga detaljer och ordentlig bakgrund.

Osäker? Är jag konstig, fattar du inte vad jag säger? Skicka mig ett PM.

¨

Vi syns i rymden

Anders Hansen Chief Science officer of the USS Pegasus.

---Channel closed----

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en sida nån gång med en massa folk som höll på med onlinerollspel som romulans, till stor del baserat på Diane Duanes böcker. Jag var ganska sugen på att börja, men det skulle ju ta en hel del tid gissar jag. Om jag skulle spela ST-onlinespel så skulle det iallafall vara ett där jag kan spela romulan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Besättningen på Frontier får i uppdrag att åka till Denobula för att avgöra om denobulanerna har uppfyllt alla krav för att kunna ansluta sig till alliansen. Till att börja med verkar allt bra och Gardner ska just avsluta uppdraget när det visar sig att den denobulanska historien rymmer mer än bara fred och utveckling.

Denobulanerna själva förnekar alla anklagelser men för Gardner blir det mer och mer uppenbart att Denobulanerna har begått det största massmordet i kvadrantens kända historia.

Nu måste Gardner avgöra om alliansen kan acceptera att ta upp en medlem där makthavarna systematiskt har undanhållit sanningen om vad som inträffade för trehundra år sedan.

Kommer nån ihåg Voyageravsnittet remember?

Vad tror ni? Är även tänkt som en paralell till att Turkiet vill gå med i EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Besättningen på Frontier får i uppdrag att åka till Denobula för att avgöra om denobulanerna har uppfyllt alla krav för att kunna ansluta sig till alliansen. Till att börja med verkar allt bra och Gardner ska just avsluta uppdraget när det visar sig att den denobulanska historien rymmer mer än bara fred och utveckling.

Denobulanerna själva förnekar alla anklagelser men för Gardner blir det mer och mer uppenbart att Denobulanerna har begått det största massmordet i kvadrantens kända historia.

Nu måste Gardner avgöra om alliansen kan acceptera att ta upp en medlem där makthavarna systematiskt har undanhållit sanningen om vad som inträffade för trehundra år sedan.

Kommer nån ihåg Voyageravsnittet remember?

Vad tror ni? Är även tänkt som en paralell till att Turkiet vill gå med i EU.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra upplägg. Kommer inte ihåg avsnittet du frågar om men äventyrsupplägget ser snyggt ut. Kommer att bli ett bra äventyr. Jag skulle gärna ta emot en lite mer detaljerad beskrivning av äventyret. Du kan väl skicka ett mejl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu är jag medlem där sen har vi ochså starbaseprime.proboards20.com för dom som tycker om att rollspela det utspelar sej ombord på en rymd station

<{POST_SNAPBACK}>

Utmärkt, ju mer Svenskar desto bättre :)... vad för sorts karaktär ska du spela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om ni är intresserad av ett engelsktalande rollspel med hög kvalitet och med mycket humor så skulle jag rekommendera USS Pretoria, för mer info gå till,

http://s6.invisionfree.com/usspretoria/ind...view=getnewpost

Där står lite om vad det handlar om och vad för rollspel det är, samt vilka platser som är lediga.

"Our storylines with deep character development, strifing for quality and originality. We take take pride (and have fun while we're at it) in our writing: using elements of science, the occasional starship battle, the wonder of exploring, personal dilemmas, sometimes angst, and humor. Often times, the kinds of situations that make you think...."

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Kanske är dags att dela upp den här tråden i två.... en som rör onlinerollspel och en som rör bordsrollspel.. det är inte riktigt samma sak... :)

På tal om onlinerollspel... jag behöver bilder på folk i 2100-talsuniformer.... det kan vara (snygga) bildmontage, bilder på folk som har klätt upp sig, eller screencaps från ENT.. allt funkar så länge det inte är bilder på Enterprises "regulars".. nån som vet hur jag kan hitta fler (behöver dem för att ha som bilder på karaktärer till mitt rollspel och det ger mer känsla att visa en bild på en person i uniform..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då får väl jag rekomendera Utopia Prime, engelstalande sims, både forum och IRC chat (realtids sim). En mycket bra sida med väl utarbetad kommandstruktur och mycket canon ( något som inte stämmer kan ha smugit sig in men det mesta stämmer med serierna). Adressen är http://utopiaprime.org/forums/index.php. Fast ni borde registrera så ni ser det snygga skinet som lagts upp, förresten hittar ni mig som Anders Hansen, skicka ett PM eller skriv här om ni undrar något mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...