EoNeel Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Jag har haft ett av de jobbigaste dygnen på mycket länge. Jag bor i Kärrdalen i Göteborg, och vi har varit hård drabbade av stormen som drog över landet för några dagar sedan. Av alla träd som blåste omkull på tomten, var våran 20-meters gran värst. Den har strykit förbi ett av hörnen på huset och slitit av en bit av fasaden. Grannens tegelpannor hade slagit in vårt hus (de lät som kulsprutesmatter när de slog in). Andra träd ligger som plockepinn på tomten. En granne har en gran i vardagsrummet och flera andra hade fått sina fönster förstörda. När jag och en granne var ute och röjde under natten fick vi hela tiden se upp flygande takplåtar, tegelpannor och annat bråte som yrde omkring i luften och på gatan. Som jag ser det nu så hade vi änglavakt, huset har lättare skador och ingen blev skadad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Fortfarande strömavbrott OCH ingen telefon....är snart uppe i två dygn... En gran har fallit på tomten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Fortfarande strömavbrott OCH ingen telefon....är snart uppe i två dygn... En gran har fallit på tomten... <{POST_SNAPBACK}> jag antar att du inte surfar hemmifrån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Fortfarande strömavbrott OCH ingen telefon....är snart uppe i två dygn... En gran har fallit på tomten... <{POST_SNAPBACK}> jag antar att du inte surfar hemmifrån <{POST_SNAPBACK}> Hrm...det ser inte hoppfullt ut idag heller. Hemma är fortfarande svart.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Häruppe där jag bor (Karlskoga) blåste det kraftigt men inte riktigt så allvarligt som längre söderut, inga problem med strömavbrott eller sånt. Några omkullfallna träd och soptunnor är väl det värsta som har hänt här... Skönt att det gick så bra som det gick för er, EoNeel och ni andra. Hoppas att strömmen återkommer för er snart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ickamicka Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Jag var i falkenberg på lan när stormen kom över oss. först blåste det så in i norden sen gick strömmen också.. Var utan ström i ca 18h, från 18tiden på lördagkväll till 12tiden på söndagmorgonen.. Men det funkade ändå satt inne i deras hus och pusslade Igår fick jag reda på att bastun hemma hos oss är helt raserad, piren var täckt med 3dm vatten och en kontainer som stod längst ute på piren nu ligger och flyter längst in i viken. Vi är ju oändligt glada för att vi fällde våra stora tallar för nåra vekcor sen så att de inte kunde välta nu! Annars har vi klarat det bra hemma.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 I Skövde blåser det på... På en vadnring genom stade idag, så såg det mesta ut att vara helt, bara någon reklampelare som tagit en tur ut på en parkering... Men blåser gör det... känner hur mina väggar rör sig ot olika håll Annars gillar jag sådana här väder, om man bortser från Saklig och personliga skador Det värsta som har hänt var väl att den lanerade Star trek och öl-kvällen blrv inställd, för att folk inte vill chansa på vädret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted January 10, 2005 Report Share Posted January 10, 2005 Ska åka ut till farsan och hjälpa till att röja upp nu i helgen. Har blåst ner en massa träd och ett par plåtar från ladugårdstaket. Runtomkring där jag bor blev det inga större skador. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Fortfarande svart...enligt Sydkrafts hemsida är fortfarande 2202 abonnenter strömlösa i Karlskrona kommun... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 här i uppland blåser det varje dag och visa hus här i uppland är strömlösa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Hmm, jag misstog stormen för ett duggregn och fick en uppläxning av min flickvän efter att jag frågat om hon blev blöt efter att hon gjort lite ärenden på stan. Hade totalt missat att det blåste så mycket häromkring (Örebro). :rodna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stranglehold Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Jag jobbade hela tiden stormen var här. Vi hade båtlossning (BF95 från båt -> cisterner) på ytersta kajen i här i Kalmar. Så varje timme när man skulle ut och ta prover så höll man knappt på att ta sig tillbaka. Det värsta var när man skulle upp på lejdare m.m då man höll på att nästan blåsa bort. Jag är glad att grannen hemma hade fällt sina rangliga tallar för bara två veckor sedan. Annars vet man inte vad som kunnat hända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 11, 2005 Author Report Share Posted January 11, 2005 Det jobbigaste är att det skall komma en ny storm på onsdag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 oj redan i morgon vad jobbigt vi har redan satt upp vårat tak efter gårdagens storm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 11, 2005 Author Report Share Posted January 11, 2005 oj redan i morgon vad jobbigt vi har redan satt upp vårat tak efter gårdagens storm <{POST_SNAPBACK}> Blev ni av med taket...Då måste ni ha jobbat som bara den. Hos kommer snickaren idag för att titta på skadorna. Försäkringsbolaget har iaf sagt ok. Snickaren skall inte bara laga på huset utan även såga upp de fallna träden. Nu har vi inga fler träd som kan blåsa omkull...så om det blir samma styrka på denna nya storm så är det väl annat man får se upp med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Nu har vi inga fler träd som kan blåsa omkull...så om det blir samma styrka på denna nya storm så är det väl annat man får se upp med. <{POST_SNAPBACK}> Det farliga är väl om det ligger "löst bråte" som kan flyga runt och skada både människor och egendom. Tänker t ex på trädgrenar, takpannor etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 (edited) nä inte hela taket det var bara nåra tak plattor som rasa av som vi var tvungna att sätta tillbaka men det är ficksat och strömen i uppland är tillbaka nu Edited January 11, 2005 by captain archer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Klarade mig ganska bra från stormen, men med regnet blev det värre. I och med att det regnat nästan oavbrutet i en vecka plus att det är kulingvarning var och varannan dag så har havskustlinjen stigit och översvämmat nästan halva byn där jag bor. Sen har naturligtvis en och annan gran blåst ner, men strömmen har vi i alla fall fått behålla här, så Star Trek-tittandet har inte blivit lidande. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Vi hade strömavbrott från ca 17.00 på lördagen till ca 15.00 igår. Jag är jättetacksam över att vi fick tillbaka strömmen. Mångaa av mina klasskamrater är fortfarande strömlösa. Jag är också glad att vi har en vedspis i köket, det blir inte kallt där då och man kan laga mat och koka vatten. Ibland blir det lite för varmt...(tex 32 grader :P ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted January 12, 2005 Report Share Posted January 12, 2005 Uppmanar alla att vara försiktiga när ni röjer undan träd efter stormen. Läste i tidningen att det är ett farligt arbete och att man lätt kan skada sig när träden ligger i spänn. Var rädda om er! Jag var hos mina föräldrar i Ängelholm. Det stormade fruktansvärt i skåne. Fanns dock inga träd som kunde falla på tomten. Eftersom mina föräldrar bor i stan fick vi inget strömavbrott. Hemma i Linköping ser jag inte så mycket rster efter stormen. Många som bor ute på landet är dock fortfarande utan ström. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 Hemma i Linköping ser jag inte så mycket rster efter stormen. Många som bor ute på landet är dock fortfarande utan ström. <{POST_SNAPBACK}> Men bor du också i Linköping, det har jag visst missat. Det blåste ju ner ett par träd och lite annat i gamla Linköping annars blev det ju inte så mycket mer än ett par förstörda/böjda skyltar lite här och var vad jag har sett. Håller med om att det kan vara farligt att röja nerblåsta träd. Dom brukar röra sig fortare än man tror när man sågat av dom och det gör ju ganska ont att få ett på foten. Ska vara försiktig ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts