Jump to content

År 2025 smäller det: Mars!

EoNeel

Recommended Posts

Onsdagen den 14 januari klockan 13.59 gick president George W Bush upp i talarstolen på NASAs högkvarter i Washington och sade följande:

"Bara i vår del av solsystemet är det mycket vi har kvar att utforska. Under de senaste 30 åren har astronauterna inte varit längre bort än 620 kilometer från jordens yta. Det är hög tid att vi tar nästa steg. Människans längtan efter kunskap kan inte tillfredsställas av ens de bästa teleskopbilderna eller de mest detaljerade mätningarna. Vi måste utforska rymden med våra egna ögon."

Man får tycka vad man vill om Bush, men inte i den här tråden. Utan jag är bara ute efter att startskottet är givet, människan är på väg till Mars.

NASA skall utveckla ett helt nytt rymdskepp, Crew Exploration Vehicle, som skall kunna ta astronauter till andra klot i solsystemet - först till månen och sen till Mars.

På Mars skall det byggas en avancerad bas, där forskare skall bo i flera månader medans de studerar planetens yta. År 2025 startar rymdskeppet för en drygt 18 månaders resa, tur och retur.

Astronauterna kommer att möta många hot, som solutbrott, meteorsvärmar, tristess, strömavbrott, muskelförtvining, datorhaveri, sömnlöshet, ensamhet, isolation, det eviga mörkret, kylan, inspärrningen, dålig hygien, nervsammanbrott, maskinbortfall, olyckor och dödsfall. MEN O'BOY VILKEN RESA!

Man kommer att använda kärnkraftsdriva raketmotorer, för de är dubbelt så snabba än kemiskt drivna raketmotorer.

Kärnkraft= 9000 m/s

Kemiskt bränsle= 4500 m/s

Jag kommer att vara 63 år när detta äventyr börjar, men jag kommer att följa det som ett litet barn.

Tanken svindlade faktiskt när man läste om det.

Människan kommer för första gången att sätta sin fot på en annan planet än Jorden!

Mannen/kvinnan som blir den förste att vandra på Mars yta kommer att bli mer känd än Amrstrong.

Stod en del om detta i Illustrerad Vetenskap från Januari i ett extrahäfte.

Det skulle krävas att NASA`s budget mångdubblades (från 15 miljarder till 340 miljarder) för att få projektet att gå runt.

Högst på tiden att det händer något inom rymdfart. Man har ju inte varit på månen sedan 1972 med Apollo 17! Alltså över 30 år sedan. Vad hände sedan? Tog pengarna slut? Rymdfärjeresorna är 20 år....och har väl utvecklats minimalt...

Man har gjort en del framsteg med ISS, rymdstationen, men även här var ju framför allt ryssarna långt framme för länge sedan med MIR.

Jämför detta med framstegen päå 60-talet. Från den första satelleten (Sputnik 1, 1957) till månlandningen med Apollo 11, 1969, var det ju bara 12 år!!

Högst på tiden att det händer något inom rymdfart. Man har ju inte varit på månen sedan 1972 med Apollo 17! Alltså över 30 år sedan. Vad hände sedan? Tog pengarna slut? Rymdfärjeresorna är 20 år....

<{POST_SNAPBACK}>

Det gick inte att motivera kostnaderna för vidare rymdresor...

Vi får väl se hur det går för kineserna... Dom skall tydligen ha ambitioner på månen...

Högst på tiden att det händer något inom rymdfart. Man har ju inte varit på månen sedan 1972 med Apollo 17! Alltså över 30 år sedan. Vad hände sedan? Tog pengarna slut? Rymdfärjeresorna är 20 år....

<{POST_SNAPBACK}>

Det gick inte att motivera kostnaderna för vidare rymdresor...

Vi får väl se hur det går för kineserna... Dom skall tydligen ha ambitioner på månen...

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jag vet att det handlade om ekonomi...man ställde väl in åtminstone tre månfärder. Tror det var planerat t o m Apollo 20..?!

Vad gäller motiveringen med fortsatta rymdfärder, så borde den väl varit likadan då som nu...att resa längre ut i solsystemer?! Marsforskningen var ju i full gång då också...ryssarnas Mars-sonder och USAs Viking....

Tror att det är bara tomt prat för att jag tror inte NASA får mångdubelt ökat anslag. De kommer att ta ytterligare något år innan skyttlen är säker igen...sedan måste allt utveklas ny stor bäraket för att få upp marskeppet (i delar) i omlopsbana utvekla marsraketen etc bygga det..... så 2025 låter väldigt optimistiskt.....

Det hör färutsätter att följande adminstrationer delar Bushs åsikt. Jag ställer mig starkt tvekande till att människan kommer att gå på Mars i en överskådlig framtid. Det känns som de miljarderna kan spenderas på bättre saker, USAs utbildnignssytem t.ex. Jag är övertygad om att nästa adminstration kommer att riva upp de här utopiska planerna.

Det känns som de miljarderna kan spenderas på bättre saker, USAs utbildnignssytem t.ex. Jag är övertygad om att nästa adminstration kommer att riva upp de här utopiska planerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Och andra viktiga saker som krigföring....de måste väl styra jorden helt innan de "tar" nästa planet.... :arg:

Det hör färutsätter att följande adminstrationer delar Bushs åsikt. Jag ställer mig starkt tvekande till att människan kommer att gå på Mars i en överskådlig framtid. Det känns som de miljarderna kan spenderas på bättre saker, USAs utbildnignssytem t.ex. Jag är övertygad om att nästa adminstration kommer att riva upp de här utopiska planerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis som holdoc säger så läggs det mycket mera pengar på krig, olja, bilar, film, kläder, och blah blah. Att det skulle bli en mera rättvis fördelning av pengar i världen hänger nog mera på andra saker, som att människans hjärta måste ändra inställning. Jag personligen tror att kan man få fart på rymdforskning och rymdresor så kommer det att generera arbetstillfällen och hopp om en intressantare framtid. Att människan vill lämna sin värld för att upptäcka andra världar ligger nog i hennes väsen och hon kommer att göra allt för att bejaka den drömmen. Resan till Mars kanske också kan bli en sak världen samlas runt, jag menar det är långt till 2025 och mycket kan hända på vägen.

Jag tycker vi borde fixa till sakerna på jorden först, sprida demokrati etc. Bygga upp samhällena på jorden kämpa mot fattigdom och krig, sända ut sonder, lyssna efter intelligent liv, istället för att lägga massa pengar på rymdfarkoster som kan pajja o flygga i bitar. Och där flög de dära miljarder dollarna i luften. Bygg upp jorden först sen kan vi börja bygga på andra planeter.

Onsdagen den 14 januari klockan 13.59 gick president George W Bush upp i talarstolen på NASAs högkvarter i Washington och sade följande:

"Bara i vår del av solsystemet är det mycket vi har kvar att utforska. Under de senaste 30 åren har astronauterna inte varit längre bort än 620 kilometer från jordens yta. Det är hög tid att vi tar nästa steg. Människans längtan efter kunskap kan inte tillfredsställas av ens de bästa teleskopbilderna eller de mest detaljerade mätningarna. Vi måste utforska rymden med våra egna ögon."

Man får tycka vad man vill om Bush, men inte i den här tråden. Utan jag är bara ute efter att startskottet är givet, människan är på väg till Mars.

NASA skall utveckla ett helt nytt rymdskepp, Crew Exploration Vehicle, som skall kunna ta astronauter till andra klot i solsystemet - först till månen och sen till Mars.

På Mars skall det byggas en avancerad bas, där forskare skall bo i flera månader medans de studerar planetens yta. År 2025 startar rymdskeppet för en drygt 18 månaders resa, tur och retur.

Astronauterna kommer att möta många hot, som solutbrott, meteorsvärmar, tristess, strömavbrott, muskelförtvining, datorhaveri, sömnlöshet, ensamhet, isolation, det eviga mörkret, kylan, inspärrningen, dålig hygien, nervsammanbrott, maskinbortfall, olyckor och dödsfall. MEN O'BOY VILKEN RESA!

Man kommer att använda kärnkraftsdriva raketmotorer, för de är dubbelt så snabba än kemiskt drivna raketmotorer.

Kärnkraft= 9000 m/s

Kemiskt bränsle= 4500 m/s

Jag kommer att vara 63 år när detta äventyr börjar, men jag kommer att följa det som ett litet barn.

<{POST_SNAPBACK}>

Som du beskriver det ("Astronauterna kommer att möta många hot...") så låter det nästan som om det skulle bli en dokusåpa :P

Det låter väldigt spännande i alla fall. Önskar att jag kunde bli en av de astronauterna. Kanske jag kan också, men jag orkar inte utbilda mig till astronaut bara för att få en liiiten chans till det uppdraget.

Synd bara att vi måste vänta i 20 år.

@Schwozh: Om vi skulle lösa jordens problem först kommer vi aldrig att komma ut i rymden.

Om vi skulle lösa jordens problem först kommer vi aldrig att komma ut i rymden.

Jodå. För eller senare måste vi. Största problemet förutsatt att vi löser alla "små" som krig, svält, miljöförstöring etc. är väl det att solen slocknar en dag. Inte inom de närmsta 1000 generationerna kanske, men väl en dag. Och då måste vi vara här i från och bosatta på någon eller några nya små mysiga planeter. Som kretsar kring några betydligt yngre solar än den gamla stofilen vi gottar oss under på sommrarna. :)

Att ta sig ut i rymden kanske är en lösning på jordens problem.

Det finns egentligen pengar i överflöd på denna planet...det är liksom balansen på dem som är lite skev.

Jag ser inget som skulle göra väldssvälten el. krigen värre med ett fungerande rymdprogram. Krig, löser man det med pengar? Det är väl fred som gäller.

Världssvälten löses med en mindre självisk värld där alla tar sitt avsvar för planetens överlevnad.

Som människans längtan över haven för många år sedan så tror jag det är idag med rymden. Vi måste liksom ha något att hoppas på och längta efter.

även jag läste om denna nyhet så jag följer det om det går på tv

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menar du med "om det går på TV" - om vilket går på TV? Själva rapporteringen om Mars-färden lär ju ligga ett antal år framåt i tiden?

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske får vi följa det på holodeck istället :) ;)

Hmm, jag är typ 35 år år 2025. Kanske ska man satsa på att hoppa på projektet...

Nej men det låter oerhört intresant med en mars resa. Tänk att få vandra omkring på den röda jorden öhh marsen <_< :) . Och se jorden gå ner vid horisnten. Och ha olympus moons en bit bort, så högt att du tror att det sträcker sig utanför atmosfären. Det hade vart nåt det...

Är det någon som vet vad dom ska forska om på marsbasen?

Edited by crazy_voyager