Jump to content

Spekulationer om avslutningen av säsong 4

Smirf

Recommended Posts

De lösa trådar som jag har svårt att se hur de ska lyckas med att sammanställa så att det inte blir halvdant på de få avnsitt som är kvar är följadne

1) Hur ska man hantera "the temporal cold war". Det känns som bara det är ett ämne nog för en hel säsong, t.ex säsong 5. Dvs något i still med säsong 3 med Xinidi hotet.

2) Den plöstliga Romulan touchen som fjärde säsongen har fått. Kommer vi hinna få se vad de har för planer, och kommer Enterprise kunna hinna göra något åt det?

3) Skapandet av federationen. Det skulle kännas tillknystat om det blir något de skyndar igenom i det sista avsnittet. Vilket jag misstänker kommer att ske.

Vad har ni för funderingar angående avslutningen av säsong 4 och de punkter jag räknat upp.

Vad gäller Federationen kommer det att tas upp i avsnittet "Demons", det behöver inte betyda att sista episoden inte handlar om det, men det garanterar att tråden inte lämnas orörd.

Temporal Cold War är nog den minst sannolika avslutningen på säsongen, det är lite sent att ta upp det nu när de flesta har glömt bort det. Fast nog vill jag veta vem skugg-killen i strålen är ;) .

Jag gissar att i sista avsnittet startar Romulanerna en operation för ökad osämja mellan Jorden, Tellar, Vulcan och Andoria. Antingen sammarbetar planeterna från början eller så är Enterprise och Co ensamma om att veta sanningen. I vilket fall kommer Enterprise med några allierade (förmodligen Shran) att gå till motattack. De kommer självfallet lyckas men det blir samtidigt uppenbart att Romulanerna har något stort på gång och inte kommer låta sig stoppas. Avsnittet kommer också sluta med en scen där representanter från olika planeter bestämmer sig för att sammarbeta. Sannolikt kommer storyn också involvera ett eller annat element från en annan ST-serie.

Hur det än blir hoppas jag Enterprise och hennes besättning får ett värdigt avsked.

Tror att allt kommer att bli väldigt snabbspolat...de har säkert redan spelat in/planerat 3-4ep så de har bara ca 5ep att avsluta hela härligheten.

Så jag tror att de blir många ej avslutade trådar.

<{POST_SNAPBACK}>

Å andra sidan har Berman sagt att avsnittet hela tiden varit skrivet som en serieavslutning så det är inte nödvändigt med massa oavslutade trådar.

Sen håller jag med Peter - jag tror att temporal cold war är slut redan och lika bra är det :)

Tycker det är ganska sunkigt att du/ni inte skriver spoilers när tråden innehåller det... trodde man skulle spekulera i avslutningen och inte få flera spoilers slängda rakt i ansiktet...:arg:

Jag antar att ni har laddat ner avsnitten, för hur kan man annars se serien i sverige?

Jag antar att ni har laddat ner avsnitten, för hur kan man annars se serien i sverige?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag utgår från att majoriten ser avsnitten på andra sätt än via SVT ;)

Men visst, jag kan ändra trådtitlen.

Edit: man kan visst inte ändra trådtitlar, bummer!

Edited by Smirf

• 1 month later...

"Temporal Cold War" pågår ju redan.

Det är när Trekkers skickar smått hotfulla brev till skaparna av Enterprise för att hota dom att fortsätta serien.

den skuggiga killen är ju helt klart en person som fick sitt liv förstört för att Enterprise slutade sändas (han som spelar Archer kanske ;-))

Tror serien kommer att sluta med att federationen skapas, att de har hoppat några år i framtiden, sen blir det väl nån touch i slutet på future guy. Läste att Riker o Troi skulle va visst med i sista avsnittet kanske slutar något lökigt med att Riker o Troi läser för sina barn om det första skeppet enterprise. Hehe..aja mer seriöst slut lär vi nog får se iaf.

• 2 years later...

Jag håller med er. Star Trek Enterprise slutade ovärdigt och med många obesvarade frågor.

Jag tycker att Star trek skaparna har rört till det hela. I varje ny serie, så skapar man nya arter och nya stora fiender, vilket jag tycker är fel. Det känns som om dom olika serierna inte har en bra sammanhang. En fiende som är ivrig att krossa mänskligheten är helt plötsligt borta i nästa serie. Ta t ex Sulibaner i Star trek Enterprise. Då Star Trek Enterprise är början på Star Trek, så borde man ha tagit en art som redan existerade som fiende Istället så tar man en ny art som inte omnämns i dom andra Star Trek serierna. Dom olika serierna innehåller alla nya arter och dessa arter nämns sällan i dom andra serierna än i den serien som dom har skapats för. Det är ett utav dom största felen med Star Trek enligt min mening. Man försvagar sammanhanget mellan dom olika serierna och ger tittaren en känsla av ovisshet och lämnar dom med många frågetecken. Det skulle inte hända om alla serierna hängde ihop.

:(

Vad tycker ni?

Jag håller med er. Star Trek Enterprise slutade ovärdigt och med många obesvarade frågor.

Jag tycker att Star trek skaparna har rört till det hela. I varje ny serie, så skapar man nya arter och nya stora fiender, vilket jag tycker är fel. Det känns som om dom olika serierna inte har en bra sammanhang. En fiende som är ivrig att krossa mänskligheten är helt plötsligt borta i nästa serie. Ta t ex Sulibaner i Star trek Enterprise. Då Star Trek Enterprise är början på Star Trek, så borde man ha tagit en art som redan existerade som fiende Istället så tar man en ny art som inte omnämns i dom andra Star Trek serierna. Dom olika serierna innehåller alla nya arter och dessa arter nämns sällan i dom andra serierna än i den serien som dom har skapats för. Det är ett utav dom största felen med Star Trek enligt min mening. Man försvagar sammanhanget mellan dom olika serierna och ger tittaren en känsla av ovisshet och lämnar dom med många frågetecken. Det skulle inte hända om alla serierna hängde ihop.

Vad tycker ni?

Jag håller med dej om kontuiniteten vad gäller fiender. Personligen så tycker jag att en utav (kanske den enda) svag´heterna med star trek är att det fläskas på med nya raser hela tiden. Det blir tillslut nästan lite för mycket av det goda.

Vad tycker ni?

Jag håller med dej om kontuiniteten vad gäller fiender. Personligen så tycker jag att en utav (kanske den enda) svag´heterna med star trek är att det fläskas på med nya raser hela tiden. Det blir tillslut nästan lite för mycket av det goda.

ja , i Voyager och Deep Space Nine har de ju ursäkten att Voyager håller till i Delta-kvadranten där ingen har varit tidigare och storboven i Deep Space Nine(Dominion) håller till i Gamma-kvadranten och den är även den helt outforskad men i ENT dyker en massa raser upp som sabbar tidslinjen d.v.s Ferengis som i TNG knappt hört talas om "Humaaans" i början och var chockade över att kvinnorna fick ha kläder på sig och Romulaner som i TOS är helt okända för Federationen (inte ens Spock verkar känna till dem). :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch