Jump to content

Män är från Mars och kvinnor är från Venus

EoNeel

Recommended Posts

På mitt jobb är det uteslutande männen som gillar sci-fi, endast en kvinna av tio gillar sci-fi och då enbart Star Trek...tur är väl det.

Utanför min arbetsplats känner jag bara en kvinna till som verkligen gillar sci-fi, och hon gör det till gränsen av fanatism.

Av detta forum så förstår jag att det finns så klart kvinnor som gillar sci-fi, men även på detta forum så är männen fler...varför är det så?

Lockas kvinnor och män av samma saker när det gäller sci-fi?

Gillar båda könen rymdskepp på samma sätt?

Lockas kvinnor och män av samma saker när det gäller sci-fi?

Gillar båda könen rymdskepp på samma sätt?

<{POST_SNAPBACK}>

Visst jag gillar rymdskepp jättemycket, men det är främst tanken på det okända som lockar mig med sci-fi. Vi har utforskat en så himla liten del av något som är så enormt (oändligt?) stort och vem säger att det faktiskt inte finns klingons därute någonstans? Åh, tänk bara, att ha möjligheten att sätta sig i ett rymdskepp och färdas till en annan värld!!!

Men snygga rymdskepp är ju självklart ett plus. Jag är dock rädd för att de aldrig kommer att se ut så i verkligheten :D

Männen har varit fler på alla internetforum som jag har varit med i så det behöver ju inte ha med sciene fiction att göra. Något säger mig iofs ändå att det inte är lika många kvinnor som gillar sf, men det är bara rena fördomar så ni får gärna överbevisa mig på den punkten :D

Männen har varit fler på alla internetforum som jag har varit med i så det behöver ju inte ha med sciene fiction att göra. Något säger mig iofs ändå att det inte är lika många kvinnor som gillar sf, men det är bara rena fördomar så ni får gärna överbevisa mig på den punkten :D

<{POST_SNAPBACK}>

Förhoppningsvis är det något som kommer att ändras på. I tidiga sci-fi filmer var ju kvinnor med som något vackert som skulle räddas, men med Alien så förändrades den bilden.

Som ett litet experiment tog jag upp Matrixfilmerna vid fikan på jobbet. Vi var två män och åtta kvinnor som fikade. Ingen av kvinnorna tyckte om Marix och skälen var att filmerna var svåra att förstå, för lite romantik, för mycket våld.

Flera av kvinnorna sa att det var en typisk grabbfilm. Flera av dessa kvinnor tyckte att det mer eller mindre blivit tvingade av sina killar att gå och se dessa filmer.

Jag tyckte detta lät för tröstlöst. Man skall ju inte behöva känna sig tvingad att se en film. Men det var också förvånande att alla dessa kvinnor tyckte illa om Matrix.

Edited by EoNeel

Som ett litet experiment tog jag upp Matrixfilmerna vid fikan på jobbet. Vi var två män och åtta kvinnor som fikade. Ingen av kvinnorna tyckte om Marix och skälen var att filmerna var svåra att förstå, för lite romantik, för mycket våld.

Flera av kvinnorna sa att det var en typisk grabbfilm. Flera av dessa kvinnor tyckte att det mer eller mindre blivit tvingade av sina killar att gå och se dessa filmer.

Jag tyckte detta lät för tröstlöst. Man skall ju inte behöva känna sig tvingad att se en film. Men det var också förvånande att alla dessa kvinnor tyckte illa om Matrix.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja tyvärr är det ju fortfarande så att killar gillar teknik och tjejer gillar kärlek. Självklart finns det undantag, men på det stora hela är det på det sättet. Tjejer har ofta problem med filmer med för mycket våld - en av mina arbetskamrater kunde inte titta på Gladiator för att den var för våldsam, en film som i mitt tycke är jättebra.

Jag är inte superförtjust just i Matrix, jag tycker att det är en överskattad film, men det beror främst på att Keanu Reeves är en jättedålig skådis. Filmen är otroligt snygg och manuset är intressant och framför allt så har det ju varit en föregångare inom filmtekniken. Som jag sa i diskussionen i AlienVsPredator så hoppar ju tom en av alienarna (öööh, ber om ursäkt för den grammatiska böjningen ;)) i bullit-time....

Men det där med att bli "tvingad" till att se film, är inte det bara ett uttryck? Det brukar jag också säga. Min man tvingar mig att titta på zombiefilmer, min man tvingade mig att titta på Star Trek när vi blev tillsammans och titta hur det gick :D. Men jag menar att jag egentligen inte har någon lust att se på just den filmen, men man kan bli positivt överraskad. Jag kommer nog aldrig bli ett stort fan av just zombiefilmer dock, men jag tittar för att veta vad min karl gillar och för att göra något tillsammans med honom.

Men å andra sidan så "tvingar" jag ibland honom att titta på kärleksfilmer, så jag tror att det går åt båda hållen. Och jag tvingar honom ju inte genom att hota med ett basebollträ eller en kniv, utan jag tittar bedjande på honom tills han går med på det :) . Han skulle egentligen aldrig ha kollat på Moulin Rouge om inte jag "tvingade" honom (han gillar inte kärleksfilmer och han gillar inte musikaler) men tro det eller ej, han gillade den!

Men sen undrar jag om det inte är lite av en generationsfråga. Yngre tjejer gillar teknik och sånt som egentligen är killintressen i större utsträckning än äldre tjejer. Inte alla, men det blir fler och fler...precis som fler och fler killar vågar erkänna att romantik inte är så himla dåligt ändå.... ? :)

Men å andra sidan så "tvingar" jag ibland honom att titta på kärleksfilmer, så jag tror att det går åt båda hållen. Och jag tvingar honom ju inte genom att hota med ett basebollträ eller en kniv, utan jag tittar bedjande på honom tills han går med på det  :) . Han skulle egentligen aldrig ha kollat på Moulin Rouge om inte jag "tvingade" honom (han gillar inte kärleksfilmer och han gillar inte musikaler) men tro det eller ej, han gillade den!

Men sen undrar jag om det inte är lite av en generationsfråga. Yngre tjejer gillar teknik och sånt som egentligen är killintressen i större utsträckning än äldre tjejer. Inte alla, men det blir fler och fler...precis som fler och fler killar vågar erkänna att romantik inte är så himla dåligt ändå.... ? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså... kärleksfilm, det är ett ganska brett begrepp...

Moulin Rouge är ett mästverk...

Den absolut bästa "kärleksfimen" tycker jag är Wild at heart, av David lynch, men kan den klassas som kärleksfilm? jag tycker så....

Sedan, vad många associerar med kärleksfilmer, är sådandära sk kärlekskomedier, dussinfilmer med tex jennifer Lopez, som ijallefall jag får akut diarré av att se... tex: Maid in Manhattan

Sedan, givetvis är det en generationssak... men, sen är frågan hur mycket genetik det ligger bakom Manligt/kvinnligt...

Edited by Dahlberg

Den absolut bästa "kärleksfimen" tycker jag är Wild at heart, av David lynch, men kan den klassas som kärleksfilm? jag tycker så....

Jag kanske inte skulle klassa den som en kärleksfilm direkt, "bara" som världens bästa film :D . Det är en fantastisk film, Nicholas Cage gör en fantastisk roll...men nu var det ju inte det jag skulle diskutera.

Sedan, vad många associerar med kärleksfilmer, är sådandära sk kärlekskomedier, dussinfilmer med tex jennifer Lopez, som ijallefall jag får akut diarré av att se... tex: Maid in Manhattan

Det var väl kanske såna jag mest menade när jag sa kärleksfilmer, även om jag försöker undvika Jennifer Lopez så mycket som möjligt :D

men, sen är frågan hur mycket genetik det ligger bakom Manligt/kvinnligt...

<{POST_SNAPBACK}>

En mycket intressant (och omdebatterad) fråga. Vissa forskare hävdar att de kan se skillnad på beteende redan på fosterstadiet - att pojkar skulle vara mycket mera aktiva än flickor. Och när man sedan har gjort undersökningar vid 9 månaders ålder, genom att lägga fram en mängd leksaker så uppvisar bebisarna könstypiska beteenden. Dvs om det ligger en hammare där så hamrar pojken med den medan flickan försöker krama den.

Å andra sidan finns det forskare som har visat i undersökningar att vi behandlar pojkar och flickor olika från den sekund de kommer ut. Vi kan inte förhålla oss till barn om vi inte vet vad det är för kön, det är den vanligaste frågan man ställer en nybliven förälder efter "Vad heter h*n". Sedan så gosar vi mer med våra flickor, pratar med mjukare röst etc. Men vi uppmanar pojkarna att vara mer självständiga, aktiva och busiga.

Och allt detta gör vi omedvetet (för det mesta)

Min egen teori är att arv och miljö i kombination formar oss. Så visst kan vi tjejer bli mer teknikintresserade och visst kommer en större del av männen ta ut sina pappadagar och stanna hemma med barnen - men bara till en viss gräns.

Ruskigt intressant ämne för övrigt :)

Jag tänker på den tragiska historien om pojken som efter födseln blev kastrerad genom en olycka ( Vetenskapens värld). En läkare sa till föräldrarna att de måste fostra barnet till en flicka, annars skulle barnet bli så olycklig som vuxen. Problemet var bara att det fungerade inte. Idag är denna man död efter att ha tagit sitt liv.

När jag tar upp detta med sci-fi med min kvinna så är det ett ämne som hon finner lika intressant som det man kan finna i en dammsugarpåse. Jag vill så gärna veta vad det är som hon finner är så tråkigt med sci-fi. :huh:

Hon somnade två gånger till Alien vs Predator, det kan jag förstå då filmen kanske inte är så där jättebra, men hon tyckte att den var lika dålig som Alien (den första filmen). :(

Jag börjar tro att hon kanske känner för sci-fi som jag känner för att handla kläder...att det är slöseri med tid.

Det lustiga är att hon gillar inte romantiska filmer heller. Det skall vara kluriga deckare för hela slanten.

Det ända svar hon ger mig på varför hon tycker det är så tråkigt med sci-fi är att hon tycker den är så overkliga. :blink:

Jaha...vad svarar man på det...

Vad är det med deckare som folk vill ha. Få se i en deckare får vi en medelåldersman som är lite på dekis, dricker lite finare sprit och tycker dj**ligt synd om sig själv. Vad är det som lockar så många läsare och framför allt kvinnor. Mitt tips till EoNeel är att fråga om det är detta som din sambo tycker om. Är det inte så utan det är själva strukturen hon tycker om att läsa. Så sätt Isaac Asimovs Stiftelse triologi i handen på henne för där har vi ju en riktig deckare i SF-förpackning.

Men åå andra sidan vad vore ett förhållande där man tyckte likadant. Stillsamt, lugnt, meningslösa diskusioner, grå vardag ....eller alldels alldels underbart - typ som en bal på slottet. Dvs detta finns bara i sagornas värld.

Tja tyvärr är det ju fortfarande så att killar gillar teknik och tjejer gillar kärlek. Självklart finns det undantag, men på det stora hela är det på det sättet. Tjejer har ofta problem med filmer med för mycket våld - en av mina arbetskamrater kunde inte titta på Gladiator för att den var för våldsam, en film som i mitt tycke är jättebra.

Tror det handlar mycket om referensramar och förebilder det med teknik. Jag studerar själv på musikhögskolan och märker att det finns vissa "genus" kurser. Ljudteknik är en kurs som nästan uteslutande väljs av killar och rytmik nästan uteslutande tjejer. Tror det handlar mycket om att man måste ge allt en chans, våga försöka förstå saker. Jag har själv som kille läst ämnet rytmik och fann det otroligt givande och roligt.

Sedan kanske det finns vissa genetiska drag också, jag vet inte alltså. När jag själv har rytmikundervisning märker jag att killarna slår hårt på trummorna medan tjejerna är mer försiktiga.

Hmm, i min klass är det bara jag som är ST-fan, alla killar är mer för Tibia osv. och tjejerna för annat, sedan är det en till tjej i skolan som är min kompis som verkligen gillar ST, men fler vet jag inte, varken i hennes klass eller andra.

• 2 months later...

Detta är kanske lite off-topic, men jag upplevde det så intressant att jag måste lägga in det.

Jag var på ett kalas i helgen och det var mkt kvinnor där. Efter en stund började vi prata sci-fi och jag tog upp detta med androider. Först var det några av dessa kvinnor som inte visste vad det var för något så jag fick förklara lite närmare.

Deras första resktion var att de tyckte androider var läskiga, men efter att de hade fått spåna lite så kom de fram till följande:

"Androider kan fylla den plats där männen saknas"(mkt skratt här...)

"Androider kan vara den ständige psykologen"

"Androider skulle kunna ta hand om sjuka och äldre"

"Androider skulle kunna bli lekkamrater till barnen"

Jag satt helt förstummad och såg hur dessa kvinnor fann snabbt praktiska ändamål för en android. Problemet var bara att jag tyckte att det låg en könsfråga och pyrde under allt detta, men den frågan vågade jag inte ta upp av vissa skäl.