Jump to content

Projekt Voyager: avsnittsdiskussioner

thestargaze

Recommended Posts

Projekt Voyager är en studiecirkel där vi diskuterar avsnitt av Voyager-serien. Projektet initierades den 3 november 2004 i diskussionen Voyager säsong 2 dvd av Kathryn Archer.

Varje vecka väljs två avsnitt från Voyager serien, som vi i förväg bestämmer att vi ska se för att sedan diskutera avnitten här över forumet. När veckan har gått och nya avsnitt börjar diskuteras (i särskild diskussion) så är samtidigt diskussionen i princip över här, men om det finns synpunkter efteråt så är det inget som hindrar att diskussionen fortsätter. Om diskussionen blir väldigt aktiv kanske vi t.o.m. väntar med att se nya avsnitt för att det är så kul att diskutera de föregående!

Diskussionen skall vara om händelser, arter, planeter och andra företeelser i de aktuella avsnitten och jämförelser med andra avsnitt ur andra serier är välkomna.

Om diskussionen om en viss sak tar överhand så kanske det i vissa fall skulle vara lämpligt att starta en egen diskussion för detta (om där inte finns en sådan diskussion). En forumledare kan då enkelt flytta över de inlägg som hör dit, så att vi får en bättre helhet.

Välkommen till diskussionen. Här diskuterar vi de avsnitt som står noterat i undertiteln. Nya diskussioner kan skapas allt eftersom vi startar på två nya avsnitt. "Studiecirkelns" ledare är Kathryn Archer.

Veckans avsnitt:

1.15 - Jetrel

Sammanfattning:

En främmande rymdfärja anropar Voyager och meddelar Neelix uppskakande nyheter. För 15 år sedan var Neelix en av de få Talaxianer, som överlevde, när hans hemplanet drabbades av en katastrof förorsakad av ett vetenskapligt experiment, som krävde en kvarts miljon offer. Nu lider många av de överlevande på planeten av en dödlig blodsjukdom och behöver Neelix hjälp ...

http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...avsnitt_id=1.15

1.16 - Learning Curve

Sammanfattning:

Besättningen ombord på Voyager hamnar i livsfara, när en viktig dataanläggning ombord plötsligt börjar krångla. Det blir sedan ytterligare problem när de besättningsmedlemmar, vilka tillhör Maquisrörelsen vägrar att följa Stjärnflottans föreskrifter. Kapten Janeway ger Tuvok uppdraget att se till att Maquismedlemmarna lär sig disciplin och att lyda order ...

http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...avsnitt_id=1.16

OBS! Nästa vecka kommer avsnitt ifrån säsong 2! Missa inte det!

1.15 - Jetrel

En ganska tråkigt avsnitt!

Intressant är dock utvecklingen av Neelix karaktär. Annars så tycker jag att avsnittet inte något vidare bra. Det känns tråkigt och handlingen är för mig ointressant. Jag undrar vad författarna tänkte på när de skapade manuskriptet! :huh:

Sorligt öde för Talaxianerna! :(

Jetrel: Something so enormous as science will not stop for something as small as man.

Betyg: IG

1.16 - Learning Curve

Det här är en av Tuvoks bättre avsnitt. Det är på tiden att man får se hur det går för Maquis besättningen. Det kan ju inte vara lätt att helt plötsligt befinna sig på en Starfleet skepp och under en Starfleet befäl - allt som de avskydde innan. Jag tycker det är kul att se hur Tuvok tvingas ta hand om de utvalda som blir tvungen att ta en snabb kurs i Starfleet regler. Det är synd att man inte får se mer av karaktärerna ifrån Maquis i senare avsnitt. Jag kan i alla fall inte minnas att jag har sett dem i senare avsnitt.

Jag tycker att det är underbart att se hur besättningen arbetar tillsammans för att hitta vad problemet är med skeppets ”bio-gelpack” som i sin tur påverkar systemen. En rolig scen är då en av Maquis besättningen tvingas skrubba the transporter med någon apparat som skulle ta timmar. Medan Torres föreslår att han istället ska gära det på det enkla sättet som bara skulle ta några minuter ..

Höjdpunkterna i avsnittet:

Tuvok: Commander Chakotay would be a more logical choice to be their instructor. He is a Maquis, as well as their former captain.

Janeway: That's my point. He doesn't have to earn their respect. We do.

Chakotay: Don't worry, Tuvok. I'll tell them to take it easy on you.

Tuvok: You're saying that the Maquis crew is rigid and inflexible. That they will never adjust to Starfleet rules.

Neelix: No, Mr. Vulcan. I'm saying that you are rigid and inflexible.

Tuvok: I recently realized that there are times when it is desirable to bend the rules.

Dalby: Lieutenant, if you can learn to bend the rules, I guess we can learn to follow them

Betyg: MVG-

Edited by Kathryn Archer

Jetrel

Jag håller med - visst är det ett tråkigt avsnitt, även om funderingar på att det skulle gå att plocka upp spridda atomer, etc, och plocka i hop en person igen är väldigt fascinerande. Det har ju dryftats i varje fall senare i Star Trek (jag tänker på ENT i ett av de allra senaste avsnitten, så jag skall inte diskutera vidare om det här). Ett intressant koncept, även om självaste Jetrel-karaktären inte var särskilt stark, IMM. För Neelix utveckling är avsnittet dock avgörande, och vi får veta mer om hans kultur vilket självklart alltid är spännande, och en del av vad som gör Star Trek så spännande (med nya kulturer, etc).

Betyget blir nog 3/10.

Jetrel

Detta är ett avsnitt vars tema har behandlats mycket ingående i DS9. Detta gör att man upplever avsnittet som lite tjatigt. Det tillför inget nytt och blir en blek kopia. Ett annat problem är att Neelix karaktären inte riktigt har funnit sig till rätta, vilket ger en osäkerhet i Phillips agerande. Personligen har jag dessutom ganska svårt för den självömkande Neelix, han väcker liksom inga känslor hos mig. (detsamma gäller även Kira när hon gnäller som värst)

Detta gör att jag tycker att detta är ett av de riktigt sämsta avsnitten i Voyagers historia tanken var bra och uppsåtet ärligt men det räcker verkligen inte denna gång.

1/5

LC

Ironiskt nog så ger Voyager oss den svagaste avslutning samtidigt som det är den bästa 1st säsongen som gjorts inom ST. Visst det finns tuffa inslag i avsnittet och Russ dominerar som vanligt. Men på något sätt känns det inte som att detta skulle vara en värdig uppgörelse mellan de två lägren på skeppet. Det blir lite för mycket action och för lite meningsfull dialog.

Men åå andra sidan så är det en inblick i vardagen också på skeppet vilket gör att det finns lite intressanta infallsvinklar. Man lyckas inte lika bra som i TNG avsnittet Lower deck. Men denna idé uppskatas av undertecknad och därför dras omdömet upp en del.

3/5

• 4 weeks later...

1.16 Learning Curve

Intressant story - det känns logiskt att vissa maquiser har problem med kommandstrukturen och stjärnflottans sätt att göra saker. Tyvärr så är personerna som får extra undervisning stereotypa och platta och det gör avsnittet sämre än vad det kunde ha varit.

Dessutom är inte Tuvok min favoritkaraktär - rent generellt är vulcans lite trista tycker jag - så jag tycker att det är synd att det är han som får hand om utbildningen...Jag hade föredragit någon annan, intressantare :)

Men jag gillar interaktionen mellan Tuvok och Neelix. De är motsatser, varsin ände av spektrat - ungefär som Odo och Quark - vilket alltid skapar intresse.

Jag tycker att det tekniska problemet - parallellhandlingen - är kul. Neelix ökända matlagning orsakar haverier över hela skeppet :)

Slutet känns lite väl krystat och hollywoodaktigt. Lieutenant, if you can learn to bend the rules, I guess we can learn to follow them - är lite väl cheasy (dåligt skämt, jag vet :D)

Betyg: 5/10

• 4 weeks later...

1.15 - Jetrel

Jag hade för mig att jag tyckte Neelix var bra de första säsongerna av "Voyager". Nu när jag tittar om på första säsongen så upptäcker jag att jag hade fel. han var bra i pilotavsnittet "caretaker", sen är han urtråkig. han är bara bra/rolig när han interagerar med Tuvok, då kan de bli rätt festligt.

Detta avsnitt är inget undantag. Gääsp. Neelix är urtråkig och hans motspelare Dr. Jetrel är detsamma. Jag har sett så många andra serier och filmer med liknande "krigsförbrytare ångrar sig" scenarier som varit så oändligt mycket bättre. Avsnittet är ingen katastrof med det är trååkigt....

Betyg:3/10

Learning curve

Ett trevligt avsnitt som ger lite perspektiv på starfleet träning etc. samt mycket kameratid åt Tuvok. Han börjar utvecklas mer och mer under säsong 1 och jag vill minnas att det här är bland de bästa avsnitten (överlag är säsongen ganska svag. Tråkiga intriger osv. )

Betyg 6 av 10.

Learning Curve

Ett av de bättre avsnitten i säsong 1. Jag gillar avsnitt där man koncentrerar sig på besättningen och då menar jag utanför huvudpersonerna. Jag gillar det här med Maquis besättningens intergrering med resten av star fleet folket. Tråkigt att man inte tog upp det mer i de sista säsongerna men det dyker ju upp ibland.

Jag håller med om att Maquis-karaktärerna känns platta och stereotypa men jag gillar att Tuvok fick vara deras lärare med tanke på hans bakgrund och sätt att vara.

Betyg: VG+

Inte bara Maquis-karaktärerna känns platta. Även Tuvok känns hitintills oerhört platt. Det är först i senare säsonger som vi får se mer av hans karaktär så att den inte är så platt, men hittills har manuset inte framhävt hans roll särskilt bra i något avsnitt.

1.16 - Learning Curve

Tanken bakom avsnittet är bra. Det kan ju vara intessant att veta hur personalen från maquisrörelsen trivs ombord och hur det känns att tjänstgöra på ett federationsskepp.

Men vad händer? Jo, man framställer en fars, en komedi där maquiserna spelar odugliga töntar. Titta bara på Bolianen Chell, hen framställs som björnen Baloo i djungelboken, fast värre. Tuvok säger spring och Chell springer, hans värdighet är ju noll. Dalby har till en början en viss värdighet när han tycker att det räker med att de gör sitt jobb. Men den försvinner snabbt när han får ett slag på käften av Chakotay. (Chakotay som förvandlats till en inbiten stjärnflotteofficer under detta första år). Att sen maquiserna får en viss upprättning när de räddar livet på Tuvok (och Terek) räcker inte, skadan är redan skedd. Tuvok säger på slutet att han kan tänka sig att stretcha lite på reglerna, varpå maquiserna säger att kan du stretcha på reglerna så kan vi leva efter dom. Tuvok skulle sagt att: Gör ert jobb och gör det bra det räcker. Vi får acceptera er som de maquiser ni är.

Bihandlingen om den "sjuka osten" lämnar jag därhän...

Betyg: Om jag inte följt star trek under så många år som jag gjort så hade jag nog tyckt att detta var en riktigt fartfylld och kul episod och delat ut en 7:a kanske. Men nu är jag en älskare av star trek så jag kan bara säga, jag är ledsen...