Gå till innehåll

Hjälp mig


Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Nu är det så att jag är instruktör på en akademi för folk som vill lära sig simming, och jag skall göra en science course. Finns det nån här osm kan hjälpa mig verifera alla fakta, alla brukar kunna dra sitt strå och jag vill ha detta canon. Kursen handlar om att bli tränad för sci officer, jag har en del info på saker men länkar till bra sidor är uppskattade, jag ska lägga ut olika saker allt eftersom och ni om vill och kan kan ni hjälpa mig verifera faktan då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattade vad det handlade om, men en bättre förklaring skulle nog inte skada. Kort sagt så vill han ha hjälp med att verifiera en massa ST-fakta om den är "canon" eller inte.

Det låter som att saker som att Starfleet Technical manual, Star Trek Ecyclopedia, Science of Star Trek och vad dom nu heter skulle vara väl värda pengarna för din del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår precis vad du är ute efter. Du ska utbilda personer i att spela vetenskapsofficerare i online-baserade rollspel.

Är det så att du ska lägga in fakta och tips i ett forum och sedan låta folk gå igenom en examen? Isåfall är du den första jag vet som inte gått direkt till en annan sida och använt copy-paste ;) :)

Memory Alpha är en Star Trek-encyclopedia på internet. All info där är canon och dessutom är den väldigt omfattande. Enda problemet är att den fortfarande är ofullständig.

Jag skulle jättegärna läsa igenom och bekräffta dina texter, jag och hela forumet tackar för dit förtroende :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en förklaring skulle kanske vart på sin plats men det verkar som om ni sköter det utan mig.

Jag har nu börjat komma igång och letar efter ett fullständigt register över alla sorters planeter (klasserna ni vet D-klass M-klass och det). POm jag inte minns fel finns det en omfattande text om detta i star trek charhtbook(tror jag den heter) tyvärr har jag väldigt ont om star trek böcker i mitt lilla bibliotek hemma. Är det nån som har den som kan hjälpa mig? jag ska också kolla memory alpha och se vad dom har, annars kanske det finns nåt på typ daystrome institut(jag har väldigt dålig koll på den sidan). Nån osm vet nåt sån sida med ett bra register?

GBotG: Det finns inga andra som jag skulle lita så mycket på som ni på forat när det gäller detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Okej ett utkast till lektion 1 är färdigt, ni som vill kolla på det hittar det här. Jag saknar dock fortfarande massa planeter så ni som har klassifikationen på en planet som inte är uppskriven får gärna ge den till mig, eller tipsa om bra länkar.

Just nu behöver jag dessa klasser:

U

V

W

X

Z

Jag är dock inte säker på om t.ex klass w finns men om ingen hittar den så antar jag att den inte finns.

Redigerat

Redigerad av crazy_voyager
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Jag saknar dock fortfarande massa planeter så ni som har klassifikationen på en planet som inte är uppskriven får gärna ge den till mig, eller tipsa om bra länkar.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, du befinner dig ju på sveriges bästa startreksida :D Titta här, det är ett tema som behandlar just det du söker....Under rubriken "databas" på startrekdb.se:s framsida finns mycket matnyttigt :)

Redigerad av MrsRiker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UP var tidigare en systerorganisation men numera har sidorna smält ihop och bildat ett UP + kan man säga, alla träning och simmning sker tillsammans och den gammla UFIS sidan ska stängas ner.

Men tillbaka till ämmnet, är det nån som vet nåt mer än stjärntyper än det som står på forat? Och jocke som skrev detta vad sjutton står bokstavsbeteckningarna efter alla exempel för? Det står t.ex Wolf 359 (M5-8V)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Star Trek Star Charts:

NOTE: Each spectral class is divided into 10 subclasses, ranging from 0 (hottest= to 9 (coolest). Stars are also divided into six categories according to luminosity: 1a (most luminous supergiants), 1b (less luminous supergiants), II (luminous giants), III (normal giants), IV (subgiants), and V (main sequence and dwarfs). For instance, Sol is classified G2V, which means that it is a relatively hot G-class main sequence star. In addition, classes R, N, S, T, Q, and W are used for relatively rare star types not found on the main sequence.

Wolf 359 en M-stjärna (M), dess temperatur pendlar mellan ljumen och kall (5-8) och den är en dvärjstjärna (V). Därav (M5-8V) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att lära dig hur stjärnklassificering fungerar i praktiken så föreslår jag att du tittar i en Astronomi/Astrofysik bok. Då kan du läsa allt om Hertzsprung-Rusell diagram, utan det är det väldigt svårt att förstå vad som står ovanför. Jag har gått en grundläggande Astrofysik kurs så jag vet att det är faktiskt ganska svårt att förstå stjärnklassificeringen i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lektion 2 såg bra ut men det en sak jag skulle vilja kommentera. Jag tycker att du ska skriva ut temperaturer i SI enheter i stället för Kelvin. Jag vet att det är ett engelskt forum du är aktiv på men det är vanligare att Celcisus används istället för Kelvin i star trek.

Eventuellt kan du väl ange temperaturen inom parantes i Kelvin så engelsmännen och kvinnorna förstår :vulcan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Främst sån som mina elever kommer ha användning av, men gärna allmän vetenskaplig också.

Mitt klassrum har flyttat, all utbildning sköts numera direkt från utopia promes hemsida, klassrummet ligger under advanced education och heter typ science officer training eller något sånt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nebulosor är stora moln av dampartiklar, främst väte, som breder ut sig över stora områden i rymden. De största nebulosorna är över 100 ljusår i diameter medans de minsta knappt täcker en tiondels ljusår. Nebulosor brukar försvåra användningen av viss utrusting som sensorer, subrymdsradio och transportörer. I vissa exträma fall även flygkontrollen.

Vanligsvis delas Nebulosor in i grupper 1-17. I princip är 1 den som påverkar utrustning minst och 17 vice versa men undantag finns. I äldre system kan det förekomma bokstäver istället för siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag brukar översätta senior chief petty officer till antingen överchefsunderofficer (med risk för andnöd) eller överunderofficer (med risk för ordvitsar) ;) Ingen av dem finns i den svenska flottan men det finns ingen riktigt bra översättning.

Warrant officer har ingen som helst motsvarighet i svenska militären och vad jag vet inte heller i stjärnflottan. Men en WO är ungefär lika högt upp som en fanjunkare var så jag skulle översätta till Fanjunkare av första (andra/tredje/fjärde) klassen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...