Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Hej, jag är lite sent ute fast jag hittade den här sidan först idag.

Jag är en pilot (trafikpilot) så om ni har några frågor går det bra att ställa dom till mig, jag svarar så gott jag kan.

Vad för sorts plan flyger du, och var går rutterna?

Vilket bolag jobbar du på ?

Postad

Problem - Nej.

Jag har där emot flugit med flygrädda personer i mindre flygplan (läs cessna 172 och liknande). Det mest effektiva sättet jag vet att få dom att slappna av är att berätta allt jag gör och vad jag tänker göra.

Tex: Jag tänker kontrollera motorn nu, så jag kommer varva upp motorn lite, det kommer låta mer och skaka lite. Då vet dom vad dom har att förvänta sig och känner sig genast mycket tryggare.

Postad
Problem - Nej.

Jag har där emot flugit med flygrädda personer i mindre flygplan (läs cessna 172 och liknande). Det mest effektiva sättet jag vet att få dom att slappna av är att berätta allt jag gör och vad jag tänker göra.

Tex: Jag tänker kontrollera motorn nu, så jag kommer varva upp motorn lite, det kommer låta mer och skaka lite. Då vet dom vad dom har att förvänta sig och känner sig genast mycket tryggare.

Det finns inget bättre än kaptener som informerar passagerarna om vad som händer! Tex att nu har vi tre plan som ska landa på banan innan vi kan starta. Tänk om alla piloter ville ha den vänligheten! J.

Postad (redigerade)
Problem - Nej.

Det finns inget bättre än kaptener som informerar passagerarna om vad som händer! Tex att nu har vi tre plan som ska landa på banan innan vi kan starta. Tänk om alla piloter ville ha den vänligheten! J.

men man vill inte att de berättar allt:

"mina damer och herrar , om ni undrar vad som händer så kan jag berätta att stjärten nyss lossnade och höger motor har just börjat brinna...HERRE GUD ! VI KOMMER ATT DÖ !"

eller :

"mina damer och herrar , om ni undrar vad som händer så kan jag berätta att jag försöker lista ut vad det är för rund visare mitt på kontrollbrädan och varför andrepiloten är sur bara för att jag frågar vad den knappen gör!"

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Postad
Problem - Nej.

"mina damer och herrar , om ni undrar vad som händer så kan jag berätta att stjärten nyss lossnade och höger motor har just börjat brinna...HERRE GUD ! VI KOMMER ATT DÖ !"

eller :

"mina damer och herrar , om ni undrar vad som händer så kan jag berätta att jag försöker lista ut vad det är för rund visare mitt på kontrollbrädan och varför andrepiloten är sur bara för att jag frågar vad den knappen gör!"

Det är nog inte så bra att ge sådan information, tror det skulle kunna skapa en del problem i planet. Men det låter smart att hela tiden informera vad man gör, specielt när man flyger med flygrädda.

Postad
Problem - Nej.

eller :

Fick mig att tänka på en sketch i How to Irritate People där John Cleese och Graham Chapman (eller om det var Michael Palin) är piloter och säger till passagerarna att "det finns ingen anledning till oro". Sedan säger de till dem att göra olika saker som att spänna fast säkerhetsbältet och sätta på sig flytvästen men upprepar hela tiden att det inte finns anledning till oro. :lol: Tror förövrigt att jag sett en svensk version av den sketchen.

Postad
Problem - Nej.

eller :

Fick mig att tänka på en sketch i How to Irritate People där John Cleese och Graham Chapman (eller om det var Michael Palin) är piloter och säger till passagerarna att "det finns ingen anledning till oro". Sedan säger de till dem att göra olika saker som att spänna fast säkerhetsbältet och sätta på sig flytvästen men upprepar hela tiden att det inte finns anledning till oro. :lol: Tror förövrigt att jag sett en svensk version av den sketchen.

Jag vill minnas att det var John Cleese och Graham Chapman som gjorde sketchen. Fick mig att gapskratta när jag så den. Riktigt bra brittisk humor det. Men kanske inte ett tipps på praktical joke f??r den som är pilot.

Postad

Finns att se på

om man inte sett den innan :D
Postad

ja så mycket info som möjligt är bra. när jag skulle hem på jul höll det på att bli katastrof. först är flyget försenat i Kiruna, vi fick inte veta nånting, inte ens hur länge det var försenat. men så efter 45 minuters försening fick vi lyfta och resan gick jättebra (och för en gångs skull ingen skrikande unge i närheten). men när vi landat på arlanda hände nåt mysko, vi taxade till gaten som vanligt, men där fick vi sitta utan att få kliva av på 20, jag var förbannad för jag hade redan klent med tid, skulle ju hinna äta innan jag tog tåget hem (sista tåget den dan för övrigt). när vi ändå kommer ut på arlanda så är bagagebandet nersölat så man blev galen, lite tur i oturen dock för jag hann köpa en hamburgare. sen när man väl fått väskan samtidigt som man tuggar för fullt springer jag så fort jag kan mot Skycity och tågstationen och är redan två minuter sen. springer ner för den riktigt långa rulltrappan med min gigantiska (och lika tunga) resväska. när jag väl kommer ut på perrongen ser jag som tur är att tåget står där men svoosch säger det och dörrarna stängs. i panik springer jag och rycker i en dörr, och den går upp så jag kliver på. till min olycka klev jag på i vagn 7 och skulle till bortre änden av vagn 3. sen blev man ju riktigt irriterad på de nonchalanta julresänerna som har väskor, hundar och småbarn som håller till i mittgången och vägrar flytta på sig. jag hade ordentlig träningsvärk i armen efteråt av att bära (för trångt för att dra) den där väskan.

jag var visserligen lite glad över att hinna med tåget, men SAS förlorade större delen av mitt förtroende den dagen :arg:

Postad

ja så mycket info som möjligt är bra. när jag skulle hem på jul höll det på att bli katastrof. först är flyget försenat i Kiruna, vi fick inte veta nånting, inte ens hur länge det var försenat. men så efter 45 minuters försening fick vi lyfta och resan gick jättebra (och för en gångs skull ingen skrikande unge i närheten). men när vi landat på arlanda hände nåt mysko, vi taxade till gaten som vanligt, men där fick vi sitta utan att få kliva av på 20, jag var förbannad för jag hade redan klent med tid, skulle ju hinna äta innan jag tog tåget hem (sista tåget den dan för övrigt). när vi ändå kommer ut på arlanda så är bagagebandet nersölat så man blev galen, lite tur i oturen dock för jag hann köpa en hamburgare. sen när man väl fått väskan samtidigt som man tuggar för fullt springer jag så fort jag kan mot Skycity och tågstationen och är redan två minuter sen. springer ner för den riktigt långa rulltrappan med min gigantiska (och lika tunga) resväska. när jag väl kommer ut på perrongen ser jag som tur är att tåget står där men svoosch säger det och dörrarna stängs. i panik springer jag och rycker i en dörr, och den går upp så jag kliver på. till min olycka klev jag på i vagn 7 och skulle till bortre änden av vagn 3. sen blev man ju riktigt irriterad på de nonchalanta julresänerna som har väskor, hundar och småbarn som håller till i mittgången och vägrar flytta på sig. jag hade ordentlig träningsvärk i armen efteråt av att bära (för trångt för att dra) den där väskan.

jag var visserligen lite glad över att hinna med tåget, men SAS förlorade större delen av mitt förtroende den dagen :arg:

Låter lite som en mardrömmsupplevelse. Själv så använder jag sällan kolektivtrafik. Smidigare och snabbare med bil. Fast det förutsätter givetvis att man kan åka bil och inte behöver flyga.

Postad

Låter som nått man skulle kunna göra en film av: stressad människa får panik. Ska han hinna? :w00t: Nu vet jag ingenting om anledningar till att planet blev försenat men det behöver inte vara sas fel. Det kan vara flygtrafikledningen eller att man missar sloten eller att det är dåligt väder bara för att ta några orsaker. Sedan var det väl inte direkt lysande av sas att låta er sitta i tjugo minuter men sådant händer. Jag blev fast i ett plan i en halvtimma eller så bara för att charterpersonalen skulle kunna dela ut taxfree påsarna. Dessbättre hade jag inte bråttom men det hade stressade herren på plats 1A. Han fick panik när han inte kom av planet och han fick panik när han inte fick väskuslingen först av alla. Kul att se på men inte så roligt för hans resesällskap. Tänk p?? att en gate är en teknisk pryl som behöver skötas av kompetenta människor (läs utbildad personal). J.

Postad
Låter lite som en mardrömmsupplevelse. Själv så använder jag sällan kolektivtrafik. Smidigare och snabbare med bil. Fast det förutsätter givetvis att man kan åka bil och inte behöver flyga.

haha joo jag skulle gärna köra bil, synd bara att jag är ett år från körkort och dessutom är det lite jobbigt att åka 130 mil och man inte ska övernatt nånstans :huh:

Låter som nått man skulle kunna göra en film av: stressad människa får panik. Ska han hinna? :w00t: Nu vet jag ingenting om anledningar till att planet blev försenat men det behöver inte vara sas fel. Det kan vara flygtrafikledningen eller att man missar sloten eller att det är dåligt väder bara för att ta några orsaker. Sedan var det väl inte direkt lysande av sas att låta er sitta i tjugo minuter men sådant händer. Jag blev fast i ett plan i en halvtimma eller så bara för att charterpersonalen skulle kunna dela ut taxfree påsarna. Dessbättre hade jag inte bråttom men det hade stressade herren på plats 1A. Han fick panik när han inte kom av planet och han fick panik när han inte fick väskuslingen först av alla. Kul att se på men inte så roligt för hans resesällskap. Tänk på att en gate är en teknisk pryl som behöver skötas av kompetenta människor (läs utbildad personal). J.

joo jag vet, det var nog förmodligen inte SAS fel. men det var deras fel att vi bara fick sitta där och vara stressade utan att få veta ett ord om varför :arg:

en annan lite smått irriterande grej var nu när vi flög till Kiruna efter sportlovet. planet var så gott som fullt och jag och min tjej fick sitta på olika ställen, hon långt fram och jag på näst sista raden. jag hade en mysko grej framför mig så jag fick lov att ha laptopväskan i hatthyllan, det har jag aldrig annars. irriterade då jag alltid vill ha den i närheten och kunna knappa på den. sen hade jag gärna suttit allra längst bak då ungen bakom mig började skrika och sparka på min stol redan innan vi började taxa. men det värsta var att jag skulle snabba mig ur planet (jag satt ju precis vid bakre dörren, där jag fick kliva på) och så skulle jag stå och vinka och se glad ut när min tjej kliver av där fram. men så säger dom att eftersom det är kallt i Kiruna så öppnar dom bara fram. jag kom av nästan sist och Emelie ville inte ens kyssa mig för hon frös :( inte så farligt men ändå lite smått irriterande

Postad

Jo det är problemet med bil. Det är inte praktiskt när det blir väldigt långa avstånd. Med dagens bränslepriser så är det nästan alltid billigare att flyga.20 mil funkar med bil, även 30-35 går väll bra, men sedan blir det segt och jobbit. Skönare då att ta Tåg eller flyg. Jag tycker dock att det är tråkigt med tåg för ofta måste man byta 32,3, eller 4 gånger.

Postad
Problem - Nej.

eller :

Jag vill minnas att det var John Cleese och Graham Chapman som gjorde sketchen. Fick mig att gapskratta när jag så den. Riktigt bra brittisk humor det. Men kanske inte ett tipps på praktical joke för den som är pilot.

Ville bara medela att jag har kollat i facit och det var John Cleese och Graham Chapman och Connie Both som gjorde sketchen.

Postad (redigerade)

"Varning för barn" med Magnus Härenstam och Brasse Brännström har en fin sketch som heter "Flygkaptenerna". De vet hur man flyger men inte hur man landar, och har lyckats undvika det genom vissa knep. Sen så vet de inte var de är någonstans ("Ser du något avlångt blått? Vättern!"). Brasse kommer på lösningen och ropar ut i högtalarna: "Mina damer och herrar, detta är kaptenen som talar. På höger sida ser vi... ja, vad ser vi? Detta är dagens tävling, och den som först kommer på vad det är får komma fram och själv landa planet!" :rolleyes: :lol:

Redigerad av Marvin

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...