crazy_voyager Posted April 29, 2005 Report Share Posted April 29, 2005 (edited) Nu é det ju så att vi har en bra databas här, men jag läste på memory-alpha att man kan starta ett memory på sitt eget språk, om jag skulle starta ett på svenska, skulle ni här på forat då hjälpa mig genom att bidra med sina kunskaper och på så sätt på lång sikt skapa en enorm databas på svenska om star trek, vad säger ni? Edited April 29, 2005 by crazy_voyager Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted April 29, 2005 Report Share Posted April 29, 2005 Låter som en cool grej men kan du utveckla det? Kan det här på något sätt t.ex. gå offline? Tänk om man har skrivit som *** och så helt plötsligt försvinner allt när någon tröttnar på att betala internetabbonemangsräkningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted April 29, 2005 Author Report Share Posted April 29, 2005 Det kommer ligga på samma server som det nuvarande memory-alpha och kommer bli som en "underdel" till det primära "minnet", Det kommer bara vara på svenska istället för engelska, idag finns det två "underminnen" på tyska och holländska men inget på svenska. Nej jag tror inte det är möjligt, det händer ju aödrig på det "riktiga" memory-alpha så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted April 29, 2005 Report Share Posted April 29, 2005 Jag är mycket intresserad så räkna med mig Vilken känsla att få skriva för Memory Alpha. En liten fråga bara: skulle det bara handla om att översätta de engalska artiklarna eller skulle det bli egna texter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 29, 2005 Report Share Posted April 29, 2005 Jag skulle säkert hänga på om det startades, för jag kan inte hålla fingrarna borta från allt som har med redigerande att göra. Jag vill gärna se Memory Alpha /svenska) som ett komplement till vår databas, mer än som en "konkurrent". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted April 29, 2005 Author Report Share Posted April 29, 2005 Det vill jag också, på sätt och vis kanske vi utnyttjar märket, för jag tänker lägga in en sida om star trek dd direkt Göra egna texter har jag tänkt, men man får självklart hämta fakta från dom engelska, jag har skrivit två-tre artiklar på engelska och dom kommer jag nog översätta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted April 29, 2005 Author Report Share Posted April 29, 2005 Jag har skickat en begäran om att få starta en wiki sida med titeln memory-alpha minne-Alfa, svar väntas om en vecka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted April 29, 2005 Report Share Posted April 29, 2005 Låter kul. Det skulle vara roligt om man kunde bidraga med något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 1, 2005 Author Report Share Posted May 1, 2005 Begäran blev godkänd, jag ska översätta lite saker och så innan vi kan komma igång på riktigt (krävs av folket på wiki) men det borde inta ta jättelång tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted May 2, 2005 Report Share Posted May 2, 2005 coolt, jag är som sagt gärna med och bidrar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 2, 2005 Author Report Share Posted May 2, 2005 Jag har börjat översatt dom viktigaste sidorna men jag ska fortfarande fixa bland annat FAQ, sen ska det vara klart att skriva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 Nu har jag börjat lägga in information! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 Här är direktlänken till den svenska sidan: http://www.memory-alpha.org/sv/wiki/Huvudsida Men jag förstår inte riktigt. :rodna: Jag klickade på hjälp och där står bara "(Det finns för tillfället ingen text på den här sidan.) " Det verkar inte finnas någon struktur på det hela ännu, är det så, eller är det bara min hjärna som har ballat ur totalt? Hur börjar man... :rodna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 6, 2005 Author Report Share Posted May 6, 2005 hjälpen ska komma upp, jag tror den är färdig men angela (engelska kontaktpersonen) har inte lagt upp den ännnu, vi ska också ha administratörer (tror jag är en redan) och dom ska utses (vet redan en självklar), annars behöver du bara söka på en sida, antigen kommer du till den (om den finns), annars till en sida som är helt vit, då är det bara att skriva det du tycker ska finnas på sidan och trycka på save page/spara sida. Sedan ligger den där, hittar ni en sida ni tycker saknar något? tryck på knappen "redigera sida/edit this page" (längst upp) så hammnar ni på samma vita skärm fast med den text som redan finns där, skriv dit det nya och tryck på spara. enkelt när man kommit igång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted May 6, 2005 Report Share Posted May 6, 2005 Tack. Jo, jag vet ungefär hur det fungerar. Jag har t.o.m. varit och kladdat lite i den engelska varianten en gång i tiden (förra året). Men det känns så naket när allting är så nytt. Men det ska vi väl kunna ändra på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted May 7, 2005 Report Share Posted May 7, 2005 Ser att ni har kommit igång bra med svenska Memory Alpha Ett förslag från mig är att ni gör om huvudsidan snart så att det blir enklare att hitta och få en bättre översikt av sidan, men det kanske ni har tänkt att göra när sidan blir lite större. Sidans titel skulle också behöva ändras: Huvudsida - Wikipedia => Huvudsida - Memory Alpha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 27, 2005 Author Report Share Posted May 27, 2005 ja det finns alltid utrymme för ändringar, från och med nu ska alla ändringar av huvudsidan gå genom mig men om ni har ett bra förslag brukar det inte vara ett problem att få det godkänt, jag tittar också på personer att nominera som administratörer på den svenska sidan, för minst en till borde finnas (både engelsk och svensktalande flytande är ett krav, och sedan ska man ha tid att logga in typ varannan dag, man ska även kunna ta ansvar för en hemsida och ett kollektiv som memory alpha) det finns flera personer på sidan som passar in, men minst en till ska jag ha innan jag skickar PM till dom berörda, och sedan är det självklart ett krav att man är medlem på sidan, Därför skulle jag vilja att alla som använder ett annat nick på MA än på STDb säger det förlsagsvis här eller i ett meddelande till mig, den som inte gör detta kan inte bli nominerad till administratör. Slutligen: det är självklart inget tvång, en nominerad kan alltid tacka nej till posten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 Det jag tycker är konstigt är att alla i den här tråden uttrycker sig väl i skrift. Men svenska Memory Alpha är minst sagt rutten både när det gäller översättningar och svenska språket. I alla fall i de artiklar jag har läst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 13, 2009 Report Share Posted March 13, 2009 Jag håller med - jag var aktiv i början och rättade då många språkfel. Det blev dock för mycket för mig att upprätthålla och skapa material både på MA och Stdb, så jag valde av naturliga skäl Star Trek Databas. Ibland har det hänt att folk på MA snott större mängder med material från Stdb, men det har vi lyckats hitta i tid, ta bort det materialet och spärra de IP-adresser som lade in det (och ja, det är enbart anonyma IP-adresser som snor material, de som jobbar med MA deltar inte i sådana skumma aktiviteter). Star Trek Databas har nu uppskattningsvis en tiondel av antalet artiklar som engelska MA har, troligtvis något mer och även om vi inte tror att ett fåtal redaktörer kan åstadkomma en lika stor databas som MA så fungerar redigerandet här på ungefär samma grund - alla bidrar med det som de kan så bygger vi upp sidan än mer. Bidra gärna med material både till MA och Star Trek Databas - det uppskattas av Star Trek-Sverige! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 13, 2009 Report Share Posted March 13, 2009 senaste inlägget innan dagens är från 2005. snacka om gravedigger varning. Jag visste inte ens om att vi hade en svensk MA sida... Vad det gäller språknivån på databasen tycker jag den håller en jämn och hög klass. Vad det gäller forumet försöker jag att inte vara allt för småsint vad det gäller att rätta stavfel och liknande (gör säkert en hel del sådana själv för övrigt). J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 13, 2009 Report Share Posted March 13, 2009 senaste inlägget innan dagens är från 2005. snacka om gravedigger varning. Jag visste inte ens om att vi hade en svensk MA sida... Jag visste inte att det fanns gravdiggingvarningar ;) Vad det gäller språknivån på databasen tycker jag den håller en jämn och hög klass. Vad det gäller forumet försöker jag att inte vara allt för småsint vad det gäller att rätta stavfel och liknande (gör säkert en hel del sådana själv för övrigt). J. Ja, databasen håller verkligen hög klass. Forumet likaså i nästan alla fall. MA däremot var ingen kul läsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted March 15, 2009 Report Share Posted March 15, 2009 Ska man ta ställning känns det väl mer motiverat att satsa på STDB, men jag undrar hur det ligger till med rättigheter på texterna som lämnas in. Har respektive textförfattare äganderätt över sin text eller tar STDB över det ägandet? För jag antar att alla är välkomna att lämna bidrag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted March 22, 2009 Report Share Posted March 22, 2009 För jag antar att alla är välkomna att lämna bidrag? Såklart, jag har hjälpt till lite med bokavdelningen och lämnat in några bokrecensioner. Hjälp till själv vet jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 22, 2009 Report Share Posted March 22, 2009 Star Trek Databas äger rättigheterna till de texter som lämnas in, men alla större bidrag får man uppmärksamhet, såsom att det står Mr Trek på varje bokbeskrivning som Mr Trek har lämnat in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 24, 2009 Report Share Posted March 24, 2009 Jag har flyttat diskussionen om fanfiction till diskussionen med namn fanfiction. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts