Supreme Commander JAF Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Fick en ide som låter väldigt vild men som skulle vara kul om den gick att genomföra. Nämligen att producera en "riktig" star trek film i sverige på svenska eller engelska med en budget anpassad för svenska förhållanden. Finns det någon/några som skulle vara intresserad att satsa på något sådant? Är det överhuvudtaget genomförbart? Diskutera här!!! (till forumledarna: Jag tyckte att detta passade bäst bland filmer (eftersom det handlar om en svensk st film), men vill ni så flytta gärn den någon annanstans J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted September 16, 2006 Report Share Posted September 16, 2006 Okey Det krävs ju resursr för detta • Med vilka pengar gör vi filmen med? • Var skaffar vi kameror? • Vilken inspelningslokal? • Var sys kläderna? • Ska vi använda gammal teknik som i den första Star Trek? Om inte det. • var får vi tag på programvaran för att använda specialeffekter? • Var får vi tag på kunniga personer att jobba med specialeffekter? Jag börjar att diskutera vilken budget vi har. Om jag skulle sponsra så skulle jag vilja ha nånslags kvittering så jag vet vart pengarna går till och varit delaktig i. För det väl så pengarna kommer in, hur har du tänkt dig? Eller hade du tänkt söka stipendium för starten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Klart man är intresserad. Ställer gärna upp i skådis respektive manus-avdelningen. vad det gäller Supertrecks's funderingar är mina tankar dessa: * Det behöver inte "kosta" något egentligen. Det beror förstås på var man lägger ribban, men jag såg direkt framför mig en ganska ideell produktion, och då behöver det inte kosta stora pengar. Man kan t ex börja med att få ihop tillräckligt många personer och starta projektet som en studiecirkel (behövs minst 5 pers). Kanske kan man senare bilda en förening. Då kan man få bidrag från olika ställen. Målsättningen för en sådan förening skulle kunna vara att genomföra en filmproduktion varje 1-2 år. Därtill kan man ordna filmkvällar etc för att dra in pengar. * Många studieförbund har dessutom en hel del utrustning som brukar kunna lånas. I så fall har vi löst utrustningsbiten till stor del. Annars är ju digitalkameror ganska vanligt förekommande i svenska hem nu för tiden så att någon här äger en sådan bör ju inte vara omöjligt, alternativt känner någon som man kan låna av. * Lokaler brukar också kunna lösa sig genom studieförbunden eller genom kontakter. Folk har mer resurser till sitt förfogande än vad de ofta tror innan man sätter sig ner och börjar inventera möjligheterna. Givetvis kan jag misstänka att en sån här film till stor del utspelas utomhus. Och så får man förstås anpassa manus efter de resurser man har. * Kläder är även det en sådan sak som man får kolla upp i bekantskapskretsen. många här misstänker jag t ex har egna ST-uniformer. Utifrån dom kan en eller flera sykunniga säkert göra ett par till för billig penning. Även här spelar manuset in förstås. * Tekniken är förstås en sådan del som brukar kosta pengar. Även här är det nog bäst att anpassa manuset. Gissningsvis bör det billigaste alternativet röra sig om en tidsrese-plot varför det inte lär behövas så mycket på teknik- eller effekt-fronten. Där Supertreck vill diskutera budget först vill jag hellre sammanställa deltagare i projektet och sedan utarbeta manus. Utifrån det kan man sedan lättare göra sig en uppfattning om kostnader och dylikt. Detta eftersom manuset är grunden och måttstocken mot var vi siktar. Dessutom är själva manusarbetet inget som bör kosta något (mer än tid). Jag vet att en Trek-film av amatörformat var på gång (tror det var i Göteborgstrakten) för ett par år sedan. Har dock ingen aning om vad som hände med den. Någon som vet? Avslutningsvis: Det är klart att det är genomförbart beroende av vilken ambitionsnivå man har. Med erfarenhet av amatör-film tidigare så måste jag dock förvarna om att det krävs en massa tid, ork och energi. Annars är det lätt att det hela rinner ut i sanden efter en tid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 17, 2006 Author Report Share Posted September 17, 2006 Hm "som man bäddar får man ligga" Jag hadde vissa tankar om att sfi (svenska filminstitutet) kunde bidra med ett antal miljoner ur sin kassakista. Men det kanske kräver ett bra manus först. Jag hade en ide om att filmen till största delen skulle utspelas i en stad/by på en planet som utsattes för någon form av angrepp/hot som sedan behövde lösas av federationen. Då sparade man in på behovet att bygga många scenerier från rymdskepp. Man kanske kunde begränsa sig till brygga, transportrum och lastrum (är det en st film utan sekvenser från en brygga på ett federationsrymdskepp?). Exteriörer på rymdskepp mm går ju att göra rätt billigt och enkelt på datorn (även om jag inte klarar av det!) *Vad tror ni att paramount skulle tycka om en sådan här film? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 17, 2006 Report Share Posted September 17, 2006 Ah, det var lite så jag tolkade ditt inlägg första gången jag läste det, när jag sen läste Supertrecks svar så trodde jag att jag kanske misstolkat dig. Men hur som helst tror jag knappast att SFi skulle haka på. Här är man inne på rättigheter, och att införskaffa dom skulle säkerligen inte vara gratis. Dessutom kan Paramount vara svårövertalade då jag tror att de är måna om att Star Trek behandlas på ett visst sätt. (Sedan kan man förstås diskutera om man tycker att Paramount behandlat ST väl de senaste åren...) Om det gällde ett generellt SF-projekt kanske Film i Väst skulle kunna bidra med lite, men det lär knappast röra sig om några miljoner - minst en nolla mindre skulle det nog bli. Sedan finns det förstås fler ställen att söka bidrag ifrån men då tror jag att det krävs en hel del kunnigt folk knutet till projektet för att locka till sig mer pengar. Så om folk härifrån skulle göra något får det nog bli i första hand på en ganska amatörnivå. Om du däremot är inne på att delar av den etablerade svenska filmindustrin skulle göra denna film så kommer det nog aldrig att hända... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted September 24, 2006 Report Share Posted September 24, 2006 Kolla in Star Wreck: The Pirkening. Det är en finsk Star Trek/Babylon 5-parodi och är gjord idiellt och kan laddas ner gratis från internet. Man kan göra ganska mycket med små resurser om man verkligen vill. Specialeffekterna är lika bra som i de riktiga filmerna. Skådespelandet är väl sådär men det är trots allt en parodi... :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 *Vad tror ni att paramount skulle tycka om en sådan här film? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 Hm "som man bäddar får man ligga" Jag hadde vissa tankar om att sfi (svenska filminstitutet) kunde bidra med ett antal miljoner ur sin kassakista. Men det kanske kräver ett bra manus först. Jag hade en ide om att filmen till största delen skulle utspelas i en stad/by på en planet som utsattes för någon form av angrepp/hot som sedan behövde lösas av federationen. Då sparade man in på behovet att bygga många scenerier från rymdskepp. Man kanske kunde begränsa sig till brygga, transportrum och lastrum (är det en st film utan sekvenser från en brygga på ett federationsrymdskepp?). Exteriörer på rymdskepp mm går ju att göra rätt billigt och enkelt på datorn (även om jag inte klarar av det!) *Vad tror ni att paramount skulle tycka om en sådan här film? J. Häpp Märkligt. Här har det bara förekommit raka listade frågor som jag gjort utan några av mina åsikter. Var hämtar du din vision med meningen "som man bäddar får man ligga"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 Jag tror att Supreme Commander riktade det uttrycket åt sig själv...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 3, 2006 Author Report Share Posted October 3, 2006 Hm "som man bäddar får man ligga" Jag hadde vissa tankar om att sfi (svenska filminstitutet) kunde bidra med ett antal miljoner ur sin kassakista. Men det kanske kräver ett bra manus först. Jag hade en ide om att filmen till största delen skulle utspelas i en stad/by på en planet som utsattes för någon form av angrepp/hot som sedan behövde lösas av federationen. Då sparade man in på behovet att bygga många scenerier från rymdskepp. Man kanske kunde begränsa sig till brygga, transportrum och lastrum (är det en st film utan sekvenser från en brygga på ett federationsrymdskepp?). Exteriörer på rymdskepp mm går ju att göra rätt billigt och enkelt på datorn (även om jag inte klarar av det!) *Vad tror ni att paramount skulle tycka om en sådan här film? J. Häpp Märkligt. Här har det bara förekommit raka listade frågor som jag gjort utan några av mina åsikter. Var hämtar du din vision med meningen "som man bäddar får man ligga"? Hm hur var det nu? Jag tror jag tänkte på att om man skriver ett manus som kräver jättemycket kostnader och specialeffekter så drar budgeten iväg något enormt. Men om man begränsar effekterna och verkligen tänker på vad man har för någon budget att röra sig med så blir det mycket lättare att ändå få en bra film med bra handling. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schnitz Posted November 4, 2006 Report Share Posted November 4, 2006 Leta upp Star Trek: The new voyage på Video google och kolla igenom. Riktigt schyssta produktioner som antagligen inte kostat allt för mycket. Med väldigt snygga specialeffekter. Tråkigt att det är så dåliga klipp bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Worf Posted November 6, 2006 Report Share Posted November 6, 2006 vet inte vad jag kan göra men hjälper hjärna till om det blir av... har spelat lite typ teater för måånga år sedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 vi skulle kunna försöka göra en film , några ägnar sig åt att skriva manus ,andra fixa kosymer och ytterligare andra snickrar ihop scen (behöver kanske nån som är haj på datorn ochså) sen ser vi om vi får till det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 Jag slog ihop två likartade ämnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 15, 2007 Author Report Share Posted February 15, 2007 Först ska jag skriva klart min star trek bok sedan får vi se vad det blir... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
startrek92 Posted September 8, 2010 Report Share Posted September 8, 2010 Här har ni en skådespelare som kommer med! OBS behöver ingen lön hah hah nee men skulle vara väldigt intressant om det blev av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 15, 2010 Author Report Share Posted September 15, 2010 Lol snacka om gravedigging varning här^^ Men om du vill vara med i en fan film kolla efter Star trek Gatekeeper i vår databas avdelning. Där finns det fortfarande mindre roller, vad jag vet. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
startrek92 Posted September 15, 2010 Report Share Posted September 15, 2010 (edited) Annars toppen,tidpunkten bara lite opasslig åt mig :\ hoppas de gör en efterföljare eller annan fan-film så kanske jag har passligt och får vara med 0,5sekund Edited September 15, 2010 by startrek92 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted September 16, 2010 Report Share Posted September 16, 2010 Gravedigging är bara bra på ett forum med låg aktivitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
747 Posted September 16, 2010 Report Share Posted September 16, 2010 Men då ska man helst tillföra något också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted September 16, 2010 Report Share Posted September 16, 2010 Det är ju en fördel såklart, men lite gravediggande kan ju få andra att få upp ögonen över ämnet och tillföra något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts