Morn Posted November 9, 2001 Report Share Posted November 9, 2001 Jag har offtat undrat varför nästan att voy avsnitt på något magiskt sätt (stortsätt) alltid blir ett avsnitt om janeway. Att jag märker detta är troligen eftersom jag inte gillar janeway men ändå så får de anddra inte lika mycket "tid i rutan". Kan det var så att författarna inte kan skriva annat än med janeway i ljuset. Det är det som enligt mig är orsaken att ds9 är bättre än voy, dom har inte bara storys om Sisko och det har tom. gjorts avsnitt som inte är centrerade runt huvud karaktärerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted November 9, 2001 Report Share Posted November 9, 2001 Tycker du? Jag tycker inte att hon är mer så himla mycket mer än de andra. Det kanske beror på att hon är befälhavare, det är hon som står i rampljuset i kontakt med nya raser, när det är nån som gjort nåt dumt och nån som gjort nåt bra. Hur mycket Voyager har du sett? Förra vintern kollade jag igenom säsongerna 1-4 på två månader ungefär. Då fick jag en väldigt bra uppfattning om serien. Fast det kostade mycket pengar. ;) Ser man bara ett avsnitt varje vecka, eller som Svt hade en tendens att sända i somras, varannan vecka så är det stor risk att man får en lite snedvriden bild. Ser man Macrocosm och Coda på raken så tycker man att Voyager handlar väldigt mycket om Janeway. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted November 9, 2001 Author Report Share Posted November 9, 2001 Citat från Quiet, skickad Nov. 09 2001,14:43Ser man Macrocosm och Coda på raken så tycker man att Voyager handlar väldigt mycket om Janeway. Du har rätt till viss del men jag har sätt alla avsint av voy/(ds9/tng/tos) och som exp kan jag nämna ett avsnitt som börjar bra men com ett chuckels avsnitt och sen så kommer janeway in och tar bara över även fast hon inte hadde nåt att säga till om i det avsnittet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janson Posted November 9, 2001 Report Share Posted November 9, 2001 Jag tycker Chakotay har kommit lite i bakgrunden...Är det bara jag? ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted November 9, 2001 Report Share Posted November 9, 2001 Jag tycker Chakotay har kommit lite i bakgrunden...Är det bara jag? Nej, jag tycker också att Chakotay kommit i skymundan. T.ex. i "Bride of Chaotica!" var han nästan inte med alls, han stod och fnittrade lite i bakgrunden på briefingen, men inte mer. Och han ska vara "Number One"... ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted November 10, 2001 Report Share Posted November 10, 2001 Det jobbiga med situationen är väl inte att Janeway syns för mycket. Hon har ju ändå den "viktigaste" rollen och därmed bör hon synas mycket. Om det är nån som syns för mycket så är det Seven of Nine, men det är en annan femma. Det jag tycker är lite jobbigt med Janeway är hur hon alltid siiter på alla lösningar vare sig det rör sig om teknobabbel eller om det rör sig om diplomati. Hon är verkligen den "bästa" kapten nånsin, om man ser till hur mycket hon kan. Men ändå har hon bara befälet över lilla Voyager och inte nåt annat av Federationens större/viktigare skepp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted November 10, 2001 Report Share Posted November 10, 2001 Du har kanske missat att Voyager befinner sig i Delta kvadranten, 70 000 ljusår bort från Federationen? Då är det lite svårt att få ett nytt skepp om man säger så... ;) Jag håller fullständigt med om att Chakotay är med för lite. Och när han väl får ett avsnitt så handlar allt om honom och en ABOTW... Hans karaktär är ju rätt så intressant, synd att den inte utvecklas mer än så här... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted November 10, 2001 Report Share Posted November 10, 2001 Tiny-liten spoiler * * * * * * * * * Herr Beltran verkade inte speciellt nöjd med hur hans rollkaraktär utvecklats genom serien, detta sa han efter "Endgame". Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted November 10, 2001 Report Share Posted November 10, 2001 Du har kanske missat att Voyager befinner sig i Delta kvadranten, 70 000 ljusår bort från Federationen? Då är det lite svårt att få ett nytt skepp om man säger så...sant..fast Janeway kan väldigt mycket redan från början så jag förundras fortfarnade hur hon "bara" för befäl över ett scout skepp. Tiny-liten spoiler * * * * * * * * * Herr Beltran verkade inte speciellt nöjd med hur hans rollkaraktär utvecklats genom serien, detta sa han efter "Endgame". Jag har väl möjligen också lite SPOILERS * * * * * * * * * * * * Beltran har väl inte gjort mycket annat en klagat under de senaste säsongerna. Lite tråkigt, men jag kan faktiskt förstå han, efter de första säsongerna stannade utvecklingen väldigt mycke för de karakärer som inte var i Janeway/7of9/EMH trion, de andra fick lite mer utfyllnads roller. Men jag antar att det är så när det är tittarsiffror som styr allt. känns som om det här inlägget blev en massa spoliler space mest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted November 12, 2001 Author Report Share Posted November 12, 2001 Det som jag skulle vilja se i en serien är en kapten som inte vet allt, en som måste fråga sig fram, en som inte vet vad han ska göra och som inte kan slåss. detta vore kul att se. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted November 12, 2001 Report Share Posted November 12, 2001 Vadå!? Voyager är väll Starfleets stjärnskepp? Det är ju inget flygande lyxhotell som Enterprise skeppen, Men vad jag minns så är det flottans mest tekniska skepp när man lämnar jorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumle Posted November 12, 2001 Report Share Posted November 12, 2001 Citat från nx01, skickad Nov. 09 2001,20:45Du har kanske missat att Voyager befinner sig i Delta kvadranten, 70 000 ljusår bort från Federationen? Då är det lite svårt att få ett nytt skepp om man säger så... sant..fast Janeway kan väldigt mycket redan från början så jag förundras fortfarnade hur hon "bara" för befäl över ett scout skepp. Tiny-liten spoiler * * * * * * * * * Herr Beltran verkade inte speciellt nöjd med hur hans rollkaraktär utvecklats genom serien, detta sa han efter "Endgame".Jag har väl möjligen också lite SPOILERS * * * * * * * * * * * * Beltran har väl inte gjort mycket annat en klagat under de senaste säsongerna. Lite tråkigt, men jag kan faktiskt förstå han, efter de första säsongerna stannade utvecklingen väldigt mycke för de karakärer som inte var i Janeway/7of9/EMH trion, de andra fick lite mer utfyllnads roller. Men jag antar att det är så när det är tittarsiffror som styr allt. känns som om det här inlägget blev en massa spoliler space mest. Håller med. Beltran verkar va den som är minst engagerad och så nu efter serien. Och i interjuver med med crewn så ser man ju klara skillnader mellan honom och t.ex. Picardo, som babblar på så det är otroligt om sin karraktär och favoritavsnitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted November 12, 2001 Report Share Posted November 12, 2001 Det som jag skulle vilja se i en serien är en kapten som inte vet allt, en som måste fråga sig fram, en som inte vet vad han ska göra och som inte kan slåss. detta vore kul att se.Jo...varför inte. Känns faktiskt som Enterprise har lite av det, har inte sett så mycket men av det jag har sett, så verkqar det som om Archer kör mycketr på instinkt, det blir inte alltid rätt men han lär sig hela tiden. Håller med. Beltran verkar va den som är minst engagerad och så nu efter serien. Och i interjuver med med crewn så ser man ju klara skillnader mellan honom och t.ex. Picardo, som babblar på så det är otroligt om sin karraktär och favoritavsnitt. Picardo har väl lite mer att glädjas över än Beltran. Vilket är konstigt för på förhand verkade Beltrans roll bli ganska centrerad, som tex medlare mellan The Maquis och Fedarationen på skeppet. Men när man skrev ut den konflikten fick han stå där bak. Samtidigt som den betydligt mindre seriösa rollen med EMH växte. Även om jag förstår varför Beltran är ganska missnöjd så tycker jag att det är väldigt dålig stil att gå ut och såga serien under inspelning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted November 12, 2001 Report Share Posted November 12, 2001 Personligen tycker jag mycket bättre om Robert Beltran än Robert Picardo. Sen tycker jag nästan att det börjar bli lite för mycket "Doc", precis som det var lite för mycket Seven ett tag. Fast det är mer i de kommande avsnitten kanske. Det som jag skulle vilja se i en serien är en kapten som inte vet allt, en som måste fråga sig fram, en som inte vet vad han ska göra och som inte kan slåss. detta vore kul att se. Om kaptenen inte kan någonting, inte har någon ledarattityd och inte kan försvara sig och sina medarbetare i strid så tror jag inte att han/hon blir kapten alls. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ENEMiX Posted November 12, 2001 Report Share Posted November 12, 2001 apropå det här med kaptenens egenskaper så gillade jag picard, för han kunde en hel del, samtidigt som det ofta var andra som kom på lösningar på problem och föreslog vad man skulle göra... sen så fick ju riker betydligt mer utrymme i tng än vad chakotay får i voy, som sagt lite synd för chakotay är en intressant person som säkert hade kunnat tillföra en hel del om han bara fått lite tid... en annan sak jag gillade i tng var att det var lite mer tydligt vem som hade ansvar för vad, t ex så fick la forge stå för tekniken och worf för säkerheten och sånt... i voyager känns det som att janeway är mer eller mindre ansvarig för allting, och tydliga uppdelningar saknas... saknar lite den typiska situationen i tng, där man ställs inför ett problem och någon kommer med ett bra förslag och picard säger "make it so!" ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander jennie Posted November 12, 2001 Report Share Posted November 12, 2001 Jag tycker också att det är synd om Chakotay! Men å andra sidan gillar jag inte att tex: ett avsnitt bara handlar om Seven. Det blir ju tråkigt efter en stund. Det enda som saknas i serien är att J/C blir ihop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted November 13, 2001 Report Share Posted November 13, 2001 *nickar instämande* Robert Beltran tyckte ju inte ens om Star Trek när han fick rollen som Chakotay... Och det här med Picardo vs. Beltran... Bob Picardo är ju fantastisk rolig, medan Beltran inte är det (djupa jämföringar det här), och visst blir det lite för mycket Doc ibland men Picardo vinner nog iaf (att han kallade mig beautiful har förstås inget med saken att göra ;) ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janson Posted November 13, 2001 Report Share Posted November 13, 2001 Va? Har du träffat honom? Berätta mer!!! :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted November 15, 2001 Report Share Posted November 15, 2001 Konventet i Blackpool i juli i år... Skrev ett rätt långt inlägg om det nånstans här på forat, var vet jag inte... Om det är nåt speciellt du vill veta så är det bara o fråga, jag tror att jag kommer ihåg det mesta... *upptäcker nu alla klickbara känsloikoner* :borg2: :borgdrottning: Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander jennie Posted November 16, 2001 Report Share Posted November 16, 2001 ??? Gu, va häftigt Ella! Jag ville också åka till Blackpool. Snacka om vad coolt att möta han! ;) Och du: Fortsätt hålla tummarna för J/C. Jag är förresten lite nyfiken på Muse.... ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulric Posted November 26, 2001 Report Share Posted November 26, 2001 Det var mycket Kirk i TOS, mycket Picard i TNG, mycket Sisko i DS9 och det är mycket Archer i ENT. Svårt att se något konstigt med det. Däremot håller jag med om att Chakotay har förvunnit i serien. De flesta andra karaktärer har utvecklats till det bättre. Ulric Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted November 27, 2001 Author Report Share Posted November 27, 2001 Det var mycket Kirk i TOS, mycket Picard i TNG, mycket Sisko i DS9 och det är mycket Archer i ENT. Svårt att se något konstigt med det. Däremot håller jag med om att Chakotay har förvunnit i serien. De flesta andra karaktärer har utvecklats till det bättre. Ulric Hela tos var ju nästan bara en kirk in space och tng är ju ett försök att skapa en liknande serie och där är picard i centrum. Men i ds9 är det mer blandat och det finns vissa avsnitt där sisko knabt är med. Och i voy så har janeway centrum i nästan varge avsnitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulric Posted November 27, 2001 Report Share Posted November 27, 2001 Hela tos var ju nästan bara en kirk in space och tng är ju ett försök att skapa en liknande serie och där är picard i centrum. Men i ds9 är det mer blandat och det finns vissa avsnitt där sisko knabt är med. Och i voy så har janeway centrum i nästan varge avsnitt. Tja, kanske det. Det kanske blir så när det handlar om ett skepp som är ute och åker; det gäller ju TOS, TNG och VOY. Vilket för oss till Enterprise: finns det någon i den serien som kan balansera kaptenens roll? Har lite svårt att se det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted November 27, 2001 Author Report Share Posted November 27, 2001 Efter bara en halv säsong ent så är det lite svårt att dömma men vi får vänta och se :jemhadar: Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander jennie Posted November 30, 2001 Report Share Posted November 30, 2001 Ulrik. Jag tror att det är nog Riker som vad skrev du nu som öh, balenserar kaptenen? JA, Riker har hursomhelst koll på läget . Jag håller med Morn. Janeway står alltid i Centrum i denna serien..... Men hon är ändå en bra kapten... Den saken är jag benhård på!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts