ulric Posted November 30, 2001 Report Posted November 30, 2001 Ulrik. Jag tror att det är nog Riker som vad skrev du nu som öh, balenserar kaptenen? JA, Riker har hursomhelst koll på läget . Det gör han ju i och för sig, men det jag syftade på var en stiliserad "serietidningsfigur" som har egenskaper som en vanlig människa inte har. Det ger möjlighet för manusförfattarna att hitta på historier som inte skulle vara möjliga annars. Det blev tydligt när Seven dök upp på Voyager, och ibland har det varit väl mycket fokus på henne bara för att det är så tacksamt att fantisera om nanoprober och borgteknologi.
ENEMiX Posted December 1, 2001 Report Posted December 1, 2001 Vilket för oss till Enterprise: finns det någon i den serien som kan balansera kaptenens roll? Har lite svårt att se det. jag har inte hunnit se så mycket av Enterprise, men T'Pal tycker jag är väldigt störande... hon e nog med i serien mest för att folk ska ha nåt att störa sig på... och som (som du sa) balanserar kapten Archer's entusiasm och nyfikenhet... och hans misstänksamhet mot vulcans...
nx01 Posted December 3, 2001 Report Posted December 3, 2001 Eftersom vi snackar Enterprise kanske man ska spoiler varna här * * * * * * * * * * Vet inte...hon verkar balansera serien ganska bra. Archer och alla de andra mänskliga är fyllda av entusiasm om det som väntar där framme...man behöver helt enkelt nån som "tar ner dem på jorden lite" och vem kan göra det bättre än en vulcan?
commander jennie Posted December 21, 2001 Report Posted December 21, 2001 Nickar instämmande! En Vulcan är perfekt som kapten!!! ;)
ENEMiX Posted December 22, 2001 Report Posted December 22, 2001 Nickar instämmande! En Vulcan är perfekt som kapten!!! ;) vad jag vet så e hon "number one" och inte kapten...
ulric Posted December 23, 2001 Report Posted December 23, 2001 vad jag vet så e hon "number one" och inte kapten... Hon är science officer. Och går mest och surar, om nu vulcaner gör sånt.
Janson Posted December 24, 2001 Report Posted December 24, 2001 Har det inte blivit lite stereo-typiskt att nästan alla Vulcans är intresserade av science?
ENEMiX Posted December 26, 2001 Report Posted December 26, 2001 vad jag vet så e hon "number one" och inte kapten... Hon är science officer. jo, jag vet att hon är science officer, men hon har ju ändå blivit vad man brukar kalla en "number one"... det är henne Archer pratar med om alla taktiska grejer, det är hon som får ta bryggan när han drar iväg nånstans etc... (och jag har ingen aning om varifrån de där smilisarna kommer...)
commander jennie Posted December 26, 2001 Report Posted December 26, 2001 Jag tycker också att Tpal är väldigt störande!!! Specciellt i säsong 8 ja även om det inte finns på film så är hon ändå störande.... :-@ :vulcan:
Quiet Posted December 26, 2001 Report Posted December 26, 2001 Jag tycker också att Tpal är väldigt störande!!! Specciellt i säsong 8 ja även om det inte finns på film så är hon ändå störande.... Enterprise är ju bara inne på första säsongen än så länge, va menar du med säsong 8??
commander jennie Posted January 3, 2002 Report Posted January 3, 2002 Vad!!!!! Vet du inte att det finns en säsong 8???!!! Men hursomhelst Tpal är där ungefär hela tiden och struttar runt med Tuvok..... ???
ENEMiX Posted January 3, 2002 Report Posted January 3, 2002 ...säsong 8 ja även om det inte finns på film... Voyager Säsong 8 (fan fiction) om jag inte tror helt fel... det kunder ju skrivits lite tydligare att det handlade om VOY och inte ENT...
Mikael Posted January 6, 2002 Report Posted January 6, 2002 Hur är säsong 8? är de hemma i Alfa då eller åker de runt i delta?
Blondie Posted January 7, 2002 Report Posted January 7, 2002 vadå? Janeway är bossen och ska den som är mest framgående bland senior officers och om du kollar igenom säsongerna så har alla karaktärer två eller tre ansnitt per säsong som är deras, Alice var paris ansnitt i band 6.2, the gift band 4.1 var Kes, ändå hennes adjö, men de existerar. Jag kan hålla med om att se hennes ansikte på fodralens framsida på 5 eller 6 band irad, det är överdrivet.
Quiet Posted January 7, 2002 Report Posted January 7, 2002 Senaste avsnittet "Someone to Watch Over Me" var ju vekrligen inget Janeway-avsnitt. Hon var ju bara med en kort stund på slutet och i början. Men hon hann fälla ett par bra kommentarer i alla fall. Kommande avsnittet blir ju ett Janeway-avsnitt, men hur mycket Kathryn kommer att vara med, det får vi vänta och se på.
commander jennie Posted January 14, 2002 Report Posted January 14, 2002 Exakt!!! men jag hoppas på mycket Janeway i serien!!! Likaså Chakotay!! Mesta acv allt ett J/C avsnitt!! senaste gången var det ju så mysigt!!
Lieutenet Lind Posted February 3, 2002 Report Posted February 3, 2002 Jag tycker inte att alla avsnitt är om Janeway...=) Jag har set massor med avsnitt om andra karäktärer från seriern.... Men jag måste oxå säga att en stor del är om Janeway men det äe väll för att hon är kapten....
commander jennie Posted February 4, 2002 Report Posted February 4, 2002 Ja, det är ju klart!! Någon som såg gårdagens avsnitt? Herregud va bra alltså!! ;)
Lieutenet Lind Posted February 10, 2002 Report Posted February 10, 2002 Ja, det är ju klart!! Någon som såg gårdagens avsnitt? Herregud va bra alltså!! ;) hella avsnittet var inte om Janeway.. det var ju oxå att Tom blev svartsjuk på BÈlannas ex... :sigh:
commander jennie Posted February 27, 2002 Report Posted February 27, 2002 Ja, det varblev han ju men det ä'r ju faktiskt inte så konstigt han är väldigt avundsjuk!! ;)
Fröken A Posted March 1, 2002 Report Posted March 1, 2002 Exakt!!! men jag hoppas på mycket Janeway i serien!!! Likaså Chakotay!! Mesta acv allt ett J/C avsnitt!! det måste bli J å C!!! Janeway e bäst av nån sjuk anledming [= ingen alls] älskar ja henne!!! ja tycker att det borde vara fler avsnitt om henne.... ha det så bra!
commander jennie Posted March 3, 2002 Report Posted March 3, 2002 JEPP!!!! det är ju klart och det har jag tjatat om länge!! Fnizz!! Hon är ju den bästa kaptenen i hela universum!! Annars många KJAMISAR!!
Fröken A Posted March 3, 2002 Report Posted March 3, 2002 Hon är ju den bästa kaptenen i hela universum!! Precis min åsikt! åååå, ikväll e det Star Trek! det har inte givits ut nån bok om personerna i ST? speciellt om voyager? [som ju e min favorit...] jäjä kräm de la kräm de la edgar!
Lieutenet Lind Posted March 3, 2002 Report Posted March 3, 2002 Janeway är ju den bästa kapten i världen hon är ju också den första kvinnliga kapten av alla kaptener i Star Trek serierna så klart hon får mycket uppmärksam då!!
Nettan Posted March 3, 2002 Report Posted March 3, 2002 Varning : ett långt inlägg. Ni får gärna hoppa över mitt inlägg. Har läst vissa inlägg om varför all vulcans drar sig till yrket science officer. Citatet från Jansson, 24 dec.2001.12:40 "Har det inte blivit lite stereo-typiskt att nästan alla Vulcans är intresserade av science?" Svaret är enkelt (och logiskt?) , enligt min lilla teori för att vulcans har hög intelligens än de övriga raser undantag borg och android. De har otroliga förmåga att beräkna t .ex matematik eller hastighetsbanor/omloppbanor snabbt och skickligt utan med hjälp av miniräknare (eller tricorder). Jag har sett ett TOS-avsnitt "Errand of Mercy" ett kort utdrag på ett samtal mellan Kirk och Spock. Kirk : "Vad är våra odds att komma härifrån?" Spock: "Svårt att säga exakt. Ungerfär 7824,7 mot ett" Kirk: "Svårt att säga exakt? 7824 mot ett?" Spock: "7824,1 mot ett!" Kirk : "7824,1 mot ett...." Spock: "Jag strävar efter exakthet" Kirk: " Du lyckas..." Nu till huvuvdämne "VOY : är det bara Janeway?" Jag tycker att det är inte så mycket "janeway" i alla avsnitten i säsong 5 men det är för mycket av Seven of nine. Det är trevligt att ha en kvinnlig kapten i en fin tv-serie. Och Torres är också en kvinnlig tekinkchef.
Recommended Posts