Jump to content

Hjälp oss med skräckfilm....

G'Brr

Recommended Posts

Jag och mina kompisar älskar skräckfilm men det är så svårt att hitta några bra...

Den bästa vi sett var "The Descent"(ni som sett den: När monstret kommer fram i kameran första gången, vi har aldrig skrikit så mycket...).

Jag vill se film där det kommer plötsliga läskiga händelser så man hoppar till jättemycket inte typ exorcisten som alla säger är så läskig, usch vad den är tråkig. Förstår ni?

Hjälp mig.... Tack! :lol:

Edited by G'Brr

Jag och mina kompisar älskar skräckfilm men det är så svårt att hitta några bra...

Den bästa vi sett var "The Descent"(ni som sett den: När monstret kommer fram i kameran första gången, vi har aldrig skrikit så mycket...).

Jag vill se film där det kommer plötsliga läskiga händelser så man hoppar till jättemycket inte typ exorcisten som alla säger är så läskig, usch vad den är tråkig. Förstår ni?

Hjälp mig.... Tack! :lol:

Jag rekomenderar skräckserien The Next Generation som pågår nu 16:05 vardagar.

När Data vänder sig om och kommentera om ett nytt värde som dök upp

i någon kraftfält. Oj vad man hoppar högt.

Det är jätteläskigt när Picard säger till att rymdskeppet kan köra iväg

och speciellt när eftertexten kommer precis därpå så hoppar man riktigt högt

av rädsla.

Det mest läskliga är när Data förväntar sig ett svar innan någon svarar.

Oj vad man hoppar väldigt riktigt högt.

Ähh jag skämtade

En gammal klassiker är "Sova med fienden" med Julia Roberts. Jag blev väldigt skraj när jag såg den. Fast det kanske berodde på att jag inte var så gammal då. <_<

Två bra skräckfilmer av senare datum är "Flightplan" och "Strandvaskaren".

Sedan ska man inte glömma "The Shining" både den gamla och den nya versionen. "Langoljärerna" är hyfsat bra som film och ännu bättre i bokform. Om man verkligen vill bli skrämd är det ofta bättre att läsa en bok. Då ser man bilderna "inne i huvudet" och det är oftast mer skrämmande!

B)-->

CITAT(B @ 8 Nov 2006, 11:45) <{POST_SNAPBACK}>
En gammal klassiker är "Sova med fienden" med Julia Roberts. Jag blev väldigt skraj när jag såg den. Fast det kanske berodde på att jag inte var s?? gammal då. <_<

Sedan ska man inte glömma "The Shining" både den gamla och den nya versionen. "Langoljärerna" är hyfsat bra som film och ännu bättre i bokform. Om man verkligen vill bli skrämd är det ofta bättre att läsa en bok. Då ser man bilderna "inne i huvudet" och det är oftast mer skrämmande!

Att kalla "sova med fienden" för skräck är väl ändå att ta i? Det är ju en thriller/drama och inget annat. Filmatiseringarna av Stephen Kings böcker rekommenderas överlag, annars är japanska skräckfilmer en hit.

"Honogurai mizu no soko kara" - mer känd som Dark Water, mycket ruggig.

"Ju-On" - The Grudge, även uppföljaren Ju-On 2 är bra.

"Ringu" - The ring, mycket bra skräckfilm.

"A tale of two sisters" - Koreansk skräckfilm om jag inte missminner mig.

"Silent Hill" - Kanske inte så äcklig, bättre att spela spelet om man vill bli riktigt skrämd.

Enligt mig är den bästa sortens skräck där man sällan ser monstret (t.ex. Alien), eller där källan till skräcken inte har en konkret grund (t.ex. A tale of two sisters). Det bästa är när filmen bygger upp en känsla och atmosfär som är långt mer skrämmande än själva "monstret". En person som var bra på detta är H.P Lovecraft, skaparen av Cthulu, gå till närmsta bibliotek och låna en av hans novellsamlingar. Själv rekommenderar jag "Color beyond time and space" och "Rats in the wall".

B)-->

En gammal klassiker är "Sova med fienden" med Julia Roberts. Jag blev väldigt skraj när jag såg den. Fast det kanske berodde på att jag inte var så gammal då. <_<

Att kalla "sova med fienden" för skräck är väl ändå att ta i? Det är ju en thriller/drama och inget annat. Filmatiseringarna av Stephen Kings böcker rekommenderas överlag, annars är japanska skräckfilmer en hit.

"Honogurai mizu no soko kara" - mer känd som Dark Water, mycket ruggig.

"Ju-On" - The Grudge, även uppföljaren Ju-On 2 är bra.

"A tale of two sisters" - Koreansk skräckfilm om jag inte missminner mig.

"Silent Hill" - Kanske inte så äcklig, bättre att spela spelet om man vill bli riktigt skrämd.

Enligt mig är den bästa sortens skräck där man sällan ser monstret (t.ex. Alien), eller där källan till skräcken inte har en konkret grund (t.ex. A tale of two sisters). Det bästa är när filmen bygger upp en känsla och atmosfär som är långt mer skrämmande än själva "monstret". En person som var bra på detta är H.P Lovecraft, skaparen av Cthulu, gå till närmsta bibliotek och låna en av hans novellsamlingar. Själv rekommenderar jag "Color beyond time and space" och "Rats in the wall".

När detta ämnet startades efterfrågades skräckfilmer med plötsliga händelser. Sådan är "Sova med fienden". Jag tyckte i alla fall att den var läskig. Men som sagt jag var inte så gammal när jag såg den så det kan ju ha spelat in. :P

Jag håller inte med om att de flesta Steven King filmatiseringar är bra. Där tycker jag överlag att den gamla klychan att "Boken är bättre......" stämmer. Mycket på grund av att man inte ser vad som är skrämmande i en bok på samma sätt. Det är mest skrämmande att skapa sina egna bilder. Japansk respektive koreansk skräckfilm har jag aldrig sett - man kanske skulle pröva. Det är väl förhopningsvis svensk text.

Fast det är klart att jag föredrar att bli lite lagon skrämd. Jag gillar ionte filmer som är för otäcka. Framförallt gillar jag inte att se nnär barn och djur råkar illa ut. :huh:

Sci-Fi Alternativet:

Kan rekomendera Alien-filmerna (som tidigare nämnts) speciellt 2:an som enligt min mening är bäst. Sedan Predator 1+2 de är väl inte så mycket skräck men mer action men bra ändå. Ta sedan Alien vs. predador för att samla upp det hela (filmen är ju inte så bra men idén är kul)

Klassiker alternativen:

A Nightmare on Elm Street, klassiker som håller måttet än i dag. Även the shining (som även den har nämnts) är en måste ses.

Cheepy alternativet:

The Grudge. Remake från 2004 av det japanska orginalet. Funkar och man hoppar ett par gånger. Buffy i huvudrollen :P

Kalla kårar-alternativet:

The Others. Psykologiskt läskig.

B)-->

Om man verkligen vill bli skrämd är det ofta bättre att läsa en bok. Då ser man bilderna "inne i huvudet" och det är oftast mer skrämmande!

Den enda bok som på allvar lyckats skrämma mig lika bra som någon film är Koontz Phantoms. Den är otäckt bra skriven och fick mig att tända betydligt fler lampor än vad jag brukar ha. (Dock var filmen rätt löjlig...)

B)-->
Om man verkligen vill bli skrämd är det ofta bättre att läsa en bok. Då ser man bilderna "inne i huvudet" och det är oftast mer skrämmande!

Den enda bok som på allvar lyckats skrämma mig lika bra som någon film är Koontz Phantoms. Den är otäckt bra skriven och fick mig att tända betydligt fler lampor än vad jag brukar ha. (Dock var filmen rätt löjlig...)

Håller med fullständigt. Phantoms är den bästa rysaren jag någonsin läst och en av de bästa böckerna överhuvdet taget. Spänningen är total redan från första sidan! :)

• 3 weeks later...
Att kalla "sova med fienden" för skräck är väl ändå att ta i? Det är ju en thriller/drama och inget annat

Precis som du skriver längst upp så tyckte jag så om Ringu. Det var spännande att följa alla ledtrådar i mysteriet och få reda på mer vad som låg bakom filmen, men skrämmande blev den aldrig. En hygglig thriller tycker jag!

men generellt gillar jag inte skräckfilmer längre. Är inte så road av att bli skrämd. Däremot så ser jag en och annan rolig skräckfilm. Som Jason X eller Jason vs Freddy...

Edited by Tom_Hell

Flightplan är ingen skräckfilm. Den var bra, men den är inte någon skräckfilm inte. The Shining... Borde inte ens få kallas skräckfilm. Men jag ska fundera över de andra :P

Idag har vi andra bedömningar jämfört med vad man hade då när The Shining gjordes

Då kan inte Flugan räknas som skräck. Triller eller rysare. Det handlar ju bara

om misslyckat experiment där en fluga kommer emellan.

Inte heller The Legacy kan vara en skräck

Vad är det för läskigt att någon får en magisk ring och

verkar vara hypnotiserade att stanna kvar i huset. Sen några fåtal dödsfall.

Lite vattenstänk plask nånstans.

Videodrome kan inte heller räknas som skräck.

Vad är det för läskigt att folk blir hypnotiserade av en tv och ser föremål

som börjar leva. Rummet förvränger sig.

• 1 month later...

Yay! Jag gillar också Dean Koontz! Phantoms var sååå bra. Just nu läser jag The Door to December. Någon som har läst den?

Den hemskaste filmen jag någonsin har sett är den franska Irreversible. Den klassificeras inte som skräckfilm, utan snarare som extremt våldsam thriller/kriminaldrama, men det finns ingen skräckfilm som har påverkat mig som Irreversible har gjort. Se till att läs recensioner runtom på nätet innan du ser den, please. Det är en stark varning...

Som mainstream-skräckfilmer tycker jag att The Hills Have Eyes och The Ring (amerikanska versionen) var bra. Ringu var okej, men Ju-On verkar vara bättre än The Grudge.

The Haunting är ju rätt underhållande och ennehåller en hel del effekter som gör att vissa hoppar högt upp från soffan.

Alien 1 är bra och fortfarande riktigt läskig. Resten är tyvärr mer eller mindre skräp. Speciellt Aliens 2.

Läskigaste filmen är fortfarande När lamman tystnar, då är man rädd efter man har sett filmen eftersom den är så verklig.

Men annars är skräckfilmer inte så läskiga. Jag rekomenderar att spela ett skönt skräckspel som Resident Evil och Eternal darkness till gamecube och Silent Hill till playstation. Då kan man verkligen få hoppa högt i soffan.

• 1 month later...

jag kanske är för härdad men jag har inte sett någon bra skräckis sen Fredag den 13:nde del 6 efter det tog specialefekter över och det blev larvigt . sämst är Scream 1,2,och 3 + jag vet vad du gjorde ...

nej jag vill rekomendera Darkling från 1983 , där vet man aldrig när den där kloförsedda handen ska gripa tag i någon av de fem ungdomarna som släppte ut monstret

Edited by K´hogh son of Klintoch