Gå till innehåll

Vilken nation var Sveriges ärkefiende genom tiderna?


romulanboy_

Rekommenderade inlägg

Du borde läsa lite historia <_< . Men skämt åsido skulle jag säga att vi i sverige haft två ärkefiender. Dels danmark och dels ryssland/sovjetunionen. Danmark hade vi ständiga bataljer med under stormaktstiden och ryssland var lede fi från 1700 talet ända fram till 1990 ungefär. Sedan finns det ju förvisso ett antal länder som vi ofta och gärna bråkade med men det är en helt annan historia... J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta men hela min klass tillsammans skulle kanske kunna en 10 del historia av vad jag kan så... nu har jag skruttit lite :P men jag ville höra era åsikter oxå ock jag vet nog ganska väl att vi har varit indragna i långa och blodiaga krig mot både ryssland och danmark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte norrmännen. Varför tror du att vi skämtar om dom hela tiden?

Här är ett: Hur många norrmän behövs det för att skruva i en glödlampa?

Svar: 100, en som håller i glödlampan och 99 som snurrar på huset. :lol: :D:)

Redigerad av P'kea
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danmark är den enda riktigt stora fienden som Sverige ha haft. Många långa år var vi i fejd med dem. Norge ha dock aldrig varit någon stor fiende.

Appropå det Supreme Comander sa om ryssarna, så fins dem innom det svenska försvaret som åter igen varnar för ryssland. Ekonomin i ryssland är bättre nu och försvaret växer sig åter starkt. Kanske är det så att den ryska björnen inte sover så tungt som vissa vill tro.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaa den sover nog inte så tungt !!! ryssarna har alltid varit aggresiva och även deras stadsskick är demokrati så lutar det nästan mer mot doktatur tycker jag. jag själv tycker att det är synd att vi förlorade finland och baltikum !!! menmen säg den lycka som varar förevigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
Danmark hade vi ständiga bataljer med under stormaktstiden .

inte bara under stormaktstiden utan även under vikingatiden och medeltiden :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...
Vi har en nationaldag den 6 juni för att bland annat fira vår befrielse från de slema danskarna. Så jag anser att danskarna är de som borde få epitetet ärkefiende.

Läs mer här om befrielsekriget

eller om Kristian

Meh, bråken med danskarna var aldrig mer än syskonrivalitet eller vad man ska kalla det i mina ögon. Visst, hade vi förlorat mot dem så skulle vi prata som om vi hade käften full med gröt, men hade ryssen erövrat oss så hade följderna vart bra mycket värre än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en nationaldag den 6 juni för att bland annat fira vår befrielse från de slema danskarna. Så jag anser att danskarna är de som borde få epitetet ärkefiende.

Läs mer här om befrielsekriget

eller om Kristian

Meh, bråken med danskarna var aldrig mer än syskonrivalitet eller vad man ska kalla det i mina ögon. Visst, hade vi förlorat mot dem så skulle vi prata som om vi hade käften full med gröt, men hade ryssen erövrat oss så hade följderna vart bra mycket värre än så.

Ja då hade vi druckit en massa vodka...för det gör vi ju inte nu.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vi har vunnit mest :D om det inte vorde för att Danmark och Ryssland altid gadade ihop sig. Sverige har alltid haft otur när det gäller alliangser!!! <_<

Danmark och Ryssland var aldrig allierade . däremot var Norrmännen och Danskarna allierade vid flertal tillfällen(de planerade till och med ett korståg mot Småland ihop , det blev inget av med det därför att Danskarna sölade sådant att Norrmännen gick på korståg själva och passade på att anfalla Danskarna i förbifarten) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en nationaldag den 6 juni för att bland annat fira vår befrielse från de slema danskarna. Så jag anser att danskarna är de som borde få epitetet ärkefiende.

Läs mer här om befrielsekriget

eller om Kristian

Meh, bråken med danskarna var aldrig mer än syskonrivalitet eller vad man ska kalla det i mina ögon. Visst, hade vi förlorat mot dem så skulle vi prata som om vi hade käften full med gröt, men hade ryssen erövrat oss så hade följderna vart bra mycket värre än så.

Och vi har vunnit mest :D om det inte vorde för att Danmark och Ryssland altid gadade ihop sig. Sverige har alltid haft otur när det gäller alliangser!!! <_<

Danmark och Ryssland var aldrig allierade . däremot var Norrmännen och Danskarna allierade vid flertal tillfällen(de planerade till och med ett korståg mot Småland ihop , det blev inget av med det därför att Danskarna sölade sådant att Norrmännen gick på korståg själva och passade på att anfalla Danskarna i förbifarten) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Danmark har alltid varit den enda konstanta fienden. Om man tittar på historien i stort, så är det ingen annan som vi bråkat med så mycket. Dessutom hörde bl.a. skåne till Danmark vilket gjorde att de kontrolerade mycket av sveriges handel och handeln i Östersjön. Skåne "försvenskades" först efter brutala omständigheter och bestämmelser. "Skånekonflikten" är en stor del i fientligheten mellan Sverige och Danmark. Vad beträffar Norge så har de tillhört Danmark långa tider, nästan på samma sätt som Finland tillhörde Sverige.

Ryssland har inte varit en farlig fiende på långa vägar så länge som Danmark.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det må vara så men Ryssland är det enda land som har slagit en av våra armeer i grunden, ja slagit den så att den helt upphörde att existera. Dessutom är Ryssland det enda land som tvingat en av våra kungar i exil för en längre tid. Det är dessutom det land som har tagit störst landområde av oss (finland, S:t Petersburg området och delar av balticum) ifrån oss. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är ju ruserna delvis nordiska efter att nordiska (svenska?) vikingakungar blev kungar där för en sisådär 1200 år sedan. De bör ju ha beblandat sig med de som bodde i det av dem grundade Kievriket? Kanske finns det allt sedan dess ont blod mellan svenskar och ruser? Läs mer på Wikipedia: Ruser / Kievriket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det må vara så men Ryssland är det enda land som har slagit en av våra armeer i grunden, ja slagit den så att den helt upphörde att existera. Dessutom är Ryssland det enda land som tvingat en av våra kungar i exil för en längre tid. Det är dessutom det land som har tagit störst landområde av oss (finland, S:t Petersburg området och delar av balticum) ifrån oss. J.

danskarna har gjort det vid flera tillfällen , slaget vid Hova 1275 t.ex. då de hjälpte Magnus Birgersson(senare kallad Ladulås) till makten . hans bror Valdemar förlorade kronan och gick i landsflykt .och Danmark hade ju HELA Sverige under en tid :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det må vara så men Ryssland är det enda land som har slagit en av våra armeer i grunden, ja slagit den så att den helt upphörde att existera. Dessutom är Ryssland det enda land som tvingat en av våra kungar i exil för en längre tid. Det är dessutom det land som har tagit störst landområde av oss (finland, S:t Petersburg området och delar av balticum) ifrån oss. J.

Ja det är ju en korekt synpunkt. Inget land har tagit mer land från Sverige än Ryssland. När Sveriges stormaktstid gick mot sitt slut, började Ryssland att verkligen växa till sig. Vore det inte för Ryssland kunde Finland mycket väl fortfarande vara en del av Sverige.

Ryssland har tagit mest land av Sverige, Danmark-konflikten varade längre. Frågan, vilket land har varit Sveriegs främsta fiende, handlar om hur vad man bedömmer. Personligen sätter jag Danmark på förstaplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...