Jump to content

Nytt rekord för teleportering

Nyhet

Recommended Posts

Fysiker har satt ett nytt rekord för att skicka information m.h.a. kvantteleportering, men säger att en Star Trek-liknande transportör fortfarande är långt borta.

Belfast Telegraph rapporterade om ett forskarlag som teleporterat data över 15 mil på kanarieöarna, från Las Palmas till Teneriffa. Detta är 10 gånger längre än vad man tidigare lyckats med. Fotoner - små ljuspaket - sände information mellan två teleskop på ??arna.

Star Treks transportörer antas baserade på kvantväxelverkan, samma fenomen som testades här. Försöket finansierades av ESA, men det aktuella systemet kan inte transportera materia från en plats till en annan. "Vi tycker att Star Trek är riktigt bra science fiction, men jag är rädd för att det med dagens teknik inte är möjligt att teleportera människor", säger testledaren, Robert Ursin vid Wiens universitet.

Källa

[ Till originalnyheten ]

jag vill inte bli nästa Cyrus Ramsey :lol: , se något ent avsnitt (första eller andra säsongen, vet inte riktigt) så får ni se varför.

woohoo hann precis posta innan tiden på denna betaldator tog slut, men nu har jag betalat lite mer.

Edited by NX-01

• 1 month later...

problemet med en sådan uppfinning är att många affärsrörelser skulle sätta stopp för den tekniken . inte bara bensinbolagen(som ju försöker stoppa el-bilen genom att köpa upp alla patent på fungerande el-motorer) utan alla flygbolag , biltillverkare , fraktbolag , flygplatser och annat skulle gå omkull därför att ingen skulle köpa en bil om man kunde teleportera från Göteborg till Stockholm och vara där på tre sekunder

kom att tänka på det här när jag tänkte mig en Stargateliknande teknologi :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

jo et du säger låter rätt smart, men det fungerar nog ungefär så. men tänk på att om alla företagen avfärdar idén om transportering. sedan kommer till exempel fraktbolag börja använda tekniken och då kommer alla kunder att komma till dom och strunta i dom andra företagen. då måste de andra företagen också börja med transportering för att ha en chans på marknaden.

jo et du säger låter rätt smart, men det fungerar nog ungefär så. men tänk på att om alla företagen avfärdar idén om transportering. sedan kommer till exempel fraktbolag börja använda tekniken och då kommer alla kunder att komma till dom och strunta i dom andra företagen. då måste de andra företagen också börja med transportering för att ha en chans på marknaden.

Just frakt kommer nog att vara en av de första användningsområdena för teleportering. Det kommer säkert att krävas mindre arbete att få en kontainer att transporteras mot att få en människa och många människor vill inte ta risken att få armen på huvudet. Det vill säga systemet måste vara 99,9 procent säkert innan människor vågar använda det i större skala. J.

• 1 month later...

En annan sak som kan vara en bieffekt av transportörerna är att det hade blivit mycket enklare för tjuvarna att stjäla saker och det där med att CD skivor inte bytes om förpackningen är öppnad kommer inte att funka heller eftersom man bara kan beama ut skivan. Man kan också ta sig in i topphemliga områden, så det gäller att man snabbt också uppfinner en transporter inhibitor eller liknande.

En annan sak som kan vara en bieffekt av transportörerna är att det hade blivit mycket enklare för tjuvarna att stjäla saker och det där med att CD skivor inte bytes om förpackningen är öppnad kommer inte att funka heller eftersom man bara kan beama ut skivan. Man kan också ta sig in i topphemliga områden, så det gäller att man snabbt också uppfinner en transporter inhibitor eller liknande.

den tanken har jag haft jag med . det är därför jag mest tänkt på en "stargate"-liknande teleportör där man slår in en adress och om teleportören inte godkänner dej så kan du inte komma in . :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Teleportering är så långt in i framtiden (om det någonsin kommer att lyckas i stor skala?) att samhället kommer vara ett helt annat än det vi lever i. Men det är helt klart att det skulle revelutionera hela logistikbanchen. Jag talar då om, förflyttning av såväl varor som människor. Som vi ser i ST så är det även stora fördelar innom vård. Kort sagt så skulle det påvärka hela samhället enormt. Om folk i dag tycker att internett har påvärkat handel och informationsflödet, m.m. Så är det inget emot vad teleportering skulle göra.

• Create New...