Jump to content

Tricordern är redan uppfunnen!

NX-01

Recommended Posts

jag var i kiruna på semester och skulle inreda min nya lägenhet. men när vi var där passade man på att besöka lite olika sevärdheter som Esrange (riktigt intressant), ishottelet i jukkasjärvi och LKAB:s besöksgruva

LKAB är ett företag som utvinner järnmalm i gruvor. namnet står för Loussavaara-Kiirunavaara Aktiebolag och när dom staratde så bröt dom malm ur bergen Loussavaara och Kiirunavaara som ligger p?? varsin sida om staden Kiruna. nuförtiden bryter man inte längre i Loussavaara. besöksgruvan ligger nere i Kiirunvaara, närmare bestämt på 540 meters djup under marken. man åkte buss hela vägen ner dit. där nere fick man kolla på hur det gick till där nere och så vidare. men dom hade ett gruvmuseum där nere och det var där nere som jag hittade något riktigt häftigt (förutom allt annat häftigt).

det var en apparat som man mäter decibel (ljudnivå) men det roliga var hur den såg ut. nämligen nästan precis om en trikorder ifrån TOS-tiden.

PICT0903.jpg

dB-mätare

PICT0901.jpg

annan vinkel

tricorder-3.jpg

vanlig trikorder ifrån star trek

visst var det likt? en liten låda med skärm och knappar som dessutom har en rem.

Coolt! Du utropade väl- "Star trek ÄR på riktigt"? :lol:

nja jag utropade det inte direkt, men jag tänkte det i alla fall :P

Ja jag har döpt mitt bluetooth handset(namngett i moblien alltså) till starfleet com.badge. Det är ju bara att trycka på den och säga namnet till den man vill prata med! ;)

Ja jag har döpt mitt bluetooth handset(namngett i moblien alltså) till starfleet com.badge. Det är ju bara att trycka på den och säga namnet till den man vill prata med! ;)

Det är ju coolt att ha Bluetooth, för då kan man ju se vilka andra som också är "inloggad" och på så vis kan man se vilka personer som är i närheten, precis som en Tricorder :P :D

Edited by UFP

jag har namngett min egen mobil som NCC-Z800-I för bluetooth-användande. jag har en sony ericsson Z800i, det är därför jag döpte den till det jag gjorde och ni kanske förstår var jag fick NCC ifrån :lol:

Jag skulle föredra en äkta tricorder som inte ser ut som en, men som istället fungerar som en. Som den här nedan utvecklad av Purdue University.

Den här mackapären kan ultrasnabbt analysera kemiska sammansättningar i olika material (även biologisk vävnad, t.ex. upptäcka cancer) och gaser (som atmosfärer), och ge direkt återkoppling till den som mäter.

25x20x15 cm och 10 kg.

tricorder.png

Bläddra ner till mitt på sidan:

Tomorrow's Trends

Edited by Fleetadmiral

hehe smart pryl, men nånting säger mig att det dröjer innan varje person i away teamet har en sån med sig :lol:

hehe, la märke till en sak nu några dagar efter det här inlägget. på maskinen ovan står det Mini 10, undrar vad dom menar med mini? :lol:

Edited by NX-01

jag var i kiruna på semester och skulle inreda min nya lägenhet. men när vi var där passade man på att besöka lite olika sevärdheter som Esrange (riktigt intressant), ishottelet i jukkasjärvi och LKAB:s besöksgruva

LKAB är ett företag som utvinner järnmalm i gruvor. namnet står för Loussavaara-Kiirunavaara Aktiebolag och när dom staratde så bröt dom malm ur bergen Loussavaara och Kiirunavaara som ligger på varsin sida om staden Kiruna. nuförtiden bryter man inte längre i Loussavaara. besöksgruvan ligger nere i Kiirunvaara, närmare bestämt på 540 meters djup under marken. man åkte buss hela vägen ner dit. där nere fick man kolla på hur det gick till där nere och så vidare. men dom hade ett gruvmuseum där nere och det var där nere som jag hittade något riktigt häftigt (förutom allt annat häftigt).

det var en apparat som man mäter decibel (ljudnivå) men det roliga var hur den såg ut. nämligen nästan precis om en trikorder ifrån TOS-tiden.

PICT0903.jpg

dB-mätare

PICT0901.jpg

annan vinkel

tricorder-3.jpg

vanlig trikorder ifrån star trek

visst var det likt? en liten låda med skärm och knappar som dessutom har en rem.

Gud vad mycket det finns i Kiruna. Esrange måste ha varit jättekul. :lol:

ja kiruna är en riktigt häftig stad. Terassgatan ligger nästan högst upp på ett berg så man har världens utsikt. esrange var riktigt kul. visste du att vissa elever får vara med inne kontrollcentralen under uppskjutning av raketer. de andra eleverna får stå på ett berg och titta på.

ja kiruna är en riktigt häftig stad. Terassgatan ligger nästan högst upp på ett berg så man har världens utsikt. esrange var riktigt kul. visste du att vissa elever får vara med inne kontrollcentralen under uppskjutning av raketer. de andra eleverna får stå på ett berg och titta på.

Va kul! Då får man la hoppas att inte så många är höjdrädda då. Så du menar att terassen ligger på ett berg? Coolt!

Ok, NX-01. Det här var riktigt coolt. Du hade ögonen med dig.

När jag jobbade på ABB visade en gästföreläsare från ett canadensiskt dotterbolag en mekanisk arm som skulle kunna hålla optik i en spektrometer stilla. Alltså helt stilla, för användning i satelliter och som alltid vapensystem. Nåväl, jag håller på att tappa tråden. Denna mekaniska arm möjliggör en förminskning av en FTIR (fourier transform Infra Red) spectrometer som är ett analysinstrument som är ofta använt inom organisk och oorganisk kemi. Denna kombinerad med en bärbar XRF måste bli väldigt nära tricorder... kanske inom 10 år.

• 1 year later...

jag måste säga att detta var mycket intresant jag ska gå och söka på google sedan för att ta redan på mer om den där tricorden som skulle kunna behöva hjul. men jag föredrar mark 7;orna tror jagatt det heter dom tricordarna som man får se i tng.

• 7 months later...
  • 2 years later...