Jump to content

Humor, finns det?

Expendable Ensign

Recommended Posts

Jag söker ständigt efter komiska filmer, serier och andra former av underhållning som verkligen kan få mig att skratta. Tyvärr verkar dock humor vara en bristvara. I alla fall den typ av humor som jag finner roande. Visserligen finns det många komedier så väl som många komiker men ofta håller humorn en ganska låg nivå och leder sällan till genuina gapskratt. Så nu vänder jag mig till er, ärade forumbesökare, i hopp om att någon kan ge mig tips på vad jag ska leta efter. Det jag främst söker efter är vad man skulle kunna kalla intellektuell vansinneshumor, alltså sådant som framförs på ett helgalet men engagerat och professionellt sätt och som även, i många fall, innehåller viss baktanke. Ofta är det svenska och brittiska komiker och deras humor som faller mig i smaken så som Monty Python (både som grupp och individuellt), Rowan Atkinson, Hugh Laurie, Stephen Fry, Peter Sellers, Galenskaparna och Aftershave, Hasse och Tage, Martin Ljung m.fl.

(Antar att du redan sett en del av det jag tipsar om i listan nedan, men det kan ju intressera även andra.)

Ett par tips:

League of Gentlemen

The Young Ones

Bottom

A Bit of Fry and Laurie

Jeeves & Wooster

Abolutely Faboulous

Black Adder

Little Britain

Arrested Development

The Office

Extras

Edited by Schran

Jag söker ständigt efter komiska filmer, serier och andra former av underhållning som verkligen kan få mig att skratta. Tyvärr verkar dock humor vara en bristvara. I alla fall den typ av humor som jag finner roande. Visserligen finns det många komedier så väl som många komiker men ofta håller humorn en ganska låg nivå och leder sällan till genuina gapskratt. Så nu vänder jag mig till er, ärade forumbesökare, i hopp om att någon kan ge mig tips på vad jag ska leta efter. Det jag främst söker efter är vad man skulle kunna kalla intellektuell vansinneshumor, alltså sådant som framförs på ett helgalet men engagerat och professionellt sätt och som även, i många fall, innehåller viss baktanke. Ofta är det svenska och brittiska komiker och deras humor som faller mig i smaken så som Monty Python (både som grupp och individuellt), Rowan Atkinson, Hugh Laurie, Stephen Fry, Peter Sellers, Galenskaparna och Aftershave, Hasse och Tage, Martin Ljung m.fl.

Ser att du gillade Martin Ljung! Skaffa dej låten "Lingonben" och sketchen "Fingal Olsson" om du inte redan har dom!

För övrigt så har du ju science fiction-komediserien "red dwarf". Jag skulle rekommendera Charlie Chaplin också-ett tidlöst geni som gav sparkar åt politker och övriga makthavare( se g??rna "moderna tider" och "diktatorn"). Om du vill ha lite mer "lättilllgänglia saker så sök på youtube på "star trek"! Jag hittade några bra skämt där.

Edited by michael ricochet

Två mycket bra serier som inte nämnts är "Allo Allo" och "Coupling". Eddie Murphys shower "Delirious" och "Raw" från 83 och 87 är också något jag gärna rekomenderar. I "Delirious" talar han faktiskt lite om Star Trek och TOS-gänget.

Precis som Expendable Ensign, känner även jag en stor torka på bra humor i dessa dagar. Coupling är den enda riktigt riktigt bra serien på senare år, och den är ändå flera år gammal nu. När det gäller filmer så fins det inget med bra humor i under de senare åren. USA slänger ut så kallade komedier ibland, men det fins appsolut ingen sofistikerad humor i de filmerna.

Min humor-gen är i dag totalt och fullständigt svältföd.

Edited by Unkas

Eddie Murphy's Raw är dock klart bättre än Delirious. Coupling är aningen ojämn, men klart sevärd. Och nog finns det bra humor idag, Little Britain är ett lysande exempel. Sen finns ju även Arrested Development och Extras som inte är lika bra men klart godkända.

På filmsidan kan jag dock hålla med, det kommer få bra komedier.

Eddie Murphy's Raw är dock klart bättre än Delirious. Coupling är aningen ojämn, men klart sevärd. Och nog finns det bra humor idag, Little Britain är ett lysande exempel. Sen finns ju även Arrested Development och Extras som inte är lika bra men klart godkända.

Personligen tycker jag att Arrested Development och Extras inte är något roligt. Ingen explicit humor, om det nu överhuvudtaget kan kallas för humor, då vi letar efter något att jämföra med Blackadder, Monty Python m.m.

"The Office" får jag nog kalla den sämsta "humor" jag sett. jag vill dock inte kalla det humor.

Personligen tycker jag att Arrested Development och Extras inte är något roligt. Ingen explicit humor, om det nu överhuvudtaget kan kallas för humor, då vi letar efter något att jämföra med Blackadder, Monty Python m.m.

"The Office" får jag nog kalla den sämsta "humor" jag sett. jag vill dock inte kalla det humor.

Smaken är som baken, delad. Jag antar att du har kollat in ds9. Om inte det är soffistikerad humor på lägsta nivå så vet inte jag. J.

Två mycket bra serier som inte nämnts är "Allo Allo" och "Coupling". Eddie Murphys shower "Delirious" och "Raw" från 83 och 87 är också något jag gärna rekomenderar. I "Delirious" talar han faktiskt lite om Star Trek och TOS-gänget.

Precis som Expendable Ensign, känner även jag en stor torka på bra humor i dessa dagar. Coupling är den enda riktigt riktigt bra serien på senare år, och den är ändå flera år gammal nu. När det gäller filmer så fins det inget med bra humor i under de senare åren. USA slänger ut så kallade komedier ibland, men det fins appsolut ingen sofistikerad humor i de filmerna.

Har inte sett Coupling men minns Allo Allo mycket väl som liten, kollade ständigt på den serien med morsan och brorsan. Kan dock inte säga om det håller än idag eller inte, måste se om det.

Raw & Delirious är riktigt, riktigt bra som du säger, äger båda på DVD och gillar man rå stand-up är det ett självklart köp.

Mina tips skulle nog vara serien Boston Legal, mycket smart och rolig advokatserie där även Shatner medverkar. Är även mycket svag för Will Ferrell, Anchorman måste vara den roligaste filmen jag sett. Bill Murray är riktigt bra han med.

Expandable Ensign, gillar du stå-upp komik? Amerikansk då förstås... Gör du det så har jag massor att rekommendera.

Har inte sett Coupling men minns Allo Allo mycket väl som liten, kollade ständigt på den serien med morsan och brorsan. Kan dock inte säga om det håller än idag eller inte, måste se om det.

Raw & Delirious är riktigt, riktigt bra som du säger, äger båda på DVD och gillar man rå stand-up är det ett självklart köp.

Mina tips skulle nog vara serien Boston Legal, mycket smart och rolig advokatserie där även Shatner medverkar. Är även mycket svag för Will Ferrell, Anchorman måste vara den roligaste filmen jag sett. Bill Murray är riktigt bra han med.

Expandable Ensign, gillar du stå-upp komik? Amerikansk då förstås... Gör du det så har jag massor att rekommendera.

Jag vet inte vad Expendable Ensign gillar, men du får gärna tippsa oss andra om bra amerikansk stå-upp komik. Jag är alltid på jakt och man vet aldrig vad riktigt bra humor kan komma ifrån.

Edited by Unkas

Jag vet inte vad Expendable Ensign gillar, men du får gärna tippsa oss andra om bra amerikansk stå-upp komik. Jag är alltid på jakt och man vet aldrig vad riktigt bra humor kan komma ifrån.

Ja om det ska vara intellektuell stand-up så är det inte många som slår George Carlin & Bill Hicks, mycket politisk humor osv. Rå, mörk och hysteriskt kul.

Gillar man Eddie Murphy så är ju Richard Pryor och Chris Rock givna val av liknande komiker, The Original Kings of Comedy (stå-upp ensemblé med Bernie Mac, Steve Harvey, D.L. Hughley och Cedric The Entertainer) är sjukt bra den med. Skulle kunna rekommendera Chapelle men det känns för über-obvious.

Gillar man lite lättare stå-upp komedi så är ju Seinfeld & Bill Cosby roliga att lyssna på.

Rodney Dangerfield (Caddyshack & Back To School) ska också nämnas som en av de bästa och mest respekterade i branschen. Hans "I get no respect" är ju legendariskt.

Om du vill ha någonting att skratta åt kan jag DEFINITIVT rekomendera X-men Evolution. Har sett alla avsnitt SJUKT många gånger, men jag skrattar ändå alltid lika högt åt till exempelt Taods självömkan eller Nightcrawlers humor. :D :P Bästa serien som finns, efter TNG så klart :D

Annars måste jag nog säga (i filmväg):

*Shaun of the dead

*Kung Pow- Enter the fist

*Bad Santa

*Rat Race

*Monty Python

*Robin Hood, karlar i trikåer

*Rush Hour

*Notting Hill

*Dude, where's my car?

*Det våras-filmerna

*Ice Age

(Som ni kanske ser varierar min humor en smula :P )

Edited by johannalaforge

Nu är det visserligen gammal skåpmat vid det här laget, men vad som helst med Mel Brooks (det våras för rymden och det våras för frankenstain har redan nämts).

Kolla The History of the World Part 1, en av de bästa komedier jag sett. Tyvärr kom aldrig en del 2, hehe, det utlovades i slutet på ettan bland annat "Hitler on ice" och "jews in space"!

Blazing Saddles aka det våras för western, eller Robin Hood: Men in tights är båda hysteriskt kul. Sen har vi också High Anxiety aka det våras för galningarna.

• 1 year later...

Här har vi ett styck teknologisk utveckling som här föreläses. Närmare bestämt anskaffandet av möjligheten att titta på kanal 2 och hur man går tillväga för att få detta under med ÄNNU en kanal att fungera!

Va? Ligger jag 40 år efter? Har vi redan kanal två?? :blink:

Okej för oss som inte hängt med:

Vacation eller Ett päron till farsa, som den heter på svenska

Meet the parents/fockers - Robert De Niro är genial

Weird Science

Bill and Ted's excellent adventure/bogus journey

Beavis and Buthead do America

Amazon Women on the Moon

Ghostbusters

Gotcha

Austin Powers 1 o 2

Blues brothers

Home Alone 1

Grumpy Old Men och annat med duon Lemon/Matthau

Groundhog Day

Creepshow (ska den vara lite läskig? Jag skrattade iaf)

Ferris Bueller's day off

Dum Dummare

Beetle Juice

Lost in Translation

The Frightners

Waterboy

Ghost town

redigering

Glömde nästan bort:

SevTrek the Movie - pos in boots

/redigering

Edited by RoLaren

• 3 weeks later...

Jag antar att du syftar på det Quarks som fanns inne på Star trek: Experience vilket dessvärre är nedlagt (Om de inte har lyckats få det att återuppstå i någon form.) J.

Japp det var det jag syftade på. Och jag tror tyvärr inte att dom kommer att starta upp det igen någonsin om inte någon megarik knös får tillstånd och startar upp det för sitt nöjes skull. Då skule jag, som är slö på att komma iväg på konserter och konvent, faktiskt spara ihop och åka dit! :)

Apropå humor så stötte jag på en hel sida ägnat åt star trek.humor endast, igår men det lilla jag orkade kika på var poänglöst och småtråkigt. Det var alltså skämt konstruerade ur star trek- inte av eller med densamma. Star trek som ju är superhumoristikt i sej!

• 2 weeks later...

Vacation eller Ett päron till farsa, som den heter på svenska

Meet the parents/fockers - Robert De Niro är genial

Weird Science

Bill and Ted's excellent adventure/bogus journey

Beavis and Buthead do America

Amazon Women on the Moon

Ghostbusters

Gotcha

Austin Powers 1 o 2

Blues brothers

Home Alone 1

Grumpy Old Men och annat med duon Lemon/Matthau

Groundhog Day

Creepshow (ska den vara lite läskig? Jag skrattade iaf)

Ferris Bueller's day off

Dum Dummare

Beetle Juice

Lost in Translation

The Frightners

Waterboy

Ghost town

redigering

Glömde nästan bort:

SevTrek the Movie - pos in boots

/redigering

Fin lista. Fullkomligt älskar duon Walter Matthau & Jack Lemmon. Odd Couple 1 & 2 är riktigt bra dom med.