Jump to content

Event Horizon

Bebbe

Recommended Posts

Såg idag på Event Horizon. En film som kom ut -97 tror jag. Handlar om rymdskeppet Clark & Lewis (eller har jag fattat helt fel) som ska hitta skeppet Event Horizon som helt plötsligt efter att varit spårlöst försvunnet i sju år hittas i omloppsbana runt Neptunus. Vad hände med skeppet och var är besättningen. Mer en sci fi psycho/skräckis än en äventyrs film, typ som Sunshine som börjar som äventyr och slutar som psycho. Men den var bra. Länge sen jag såg en bra sci fi. Finns ju så många filmer med sci fi, right. Känner igen många skådespelare. Bla han som spelar Morpheus (Laurence Fishburne) i Matrix. Han som spelar Merlin (Sam Neil) i Merlin och han som spelar Caesar (Sean Pertwee) i History Channels The Rise And Fall Of Rome och sist men inte minst han som spelar Lucius Malfoy (Jason Isaacs) i Harry Potter. Så en bra grupp med andra ord. Har ni inte sett filmen, se den. Och släck lysena och dra på hemmabion.

398px-Event_horizon_ver1.jpg

mm, är ju surt om filmen slutar med ett besök på kliniken. Men kör man slowmotion på dom värsta flash scenerna så ser man nog det grövsta inom snuff/gore/tortyr som visats i en Hollywood film. Så man kan ju säga att det är en blandning av Solaris/Sunshine/Alien/Hellraiser och i pauserna lite Hostel.

den filmen köpte jag på VHS för många år sen (hade glömt att jag hade den) . tycker den är den bästa Sci-fi/skräck filmen sen första Aliens filmen . tyckte ochså att Event Horizon var ett snyggt skepp(behövdes bara ett par dubbelpipade kanontorn) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Helt ok film. Som någon nämde är storyn kanske lite klen. Men det tror jag beror på att man gjort filmen mer till en skräck-film än Sci-Fi. Får säga att det är en lyckad blandning mellan de två genrerna. Men visst, inget man sitter och käkar till, så en varning är helt på sin plats.

Jag har sett den några gånger och jag tycker inte den är något vidare. Det märks tydligt att det är som regissören tidigare har sagt att filmbolaget (Paramount) mer eller mindre förstörde filmen genom att beordra att Paul W. S. Anderson skulle klippa om filmen. Men en del fel med den kom ju redan när man skrev manus som är minst sagt dåligt IMO.

Såg den för något år sedan och måste säga att jag gillade den skarpt, satt på helspänn med en relativt hög puls större delen av filmen. Gillar effekterna skarpt och de har onekligen ett lyckad skådespelar-team. Håller helt med om en stor varningsskylt :rolleyes:

Japp

!VARNING! Känsliga tittare bör hålla sig till Star Trek!!!

:P

jag kommer inte ihåg att den var så grym, och jag var nog max 12-13 år när jag såg den, fast jag kan se det mesta inget skrämmer direkt mig, popup-situationer däremot kan man bli lite skrämd av men det går över direkt. jag vet att det är på film, att det inte är verkligt, så det blir inte särskilt skrämmande.

Sam Neil är en mycket kompetent skådespelare som jag gärna skulle se i fler filmer.

Hoppas du då har sett Merlin. Där är han väldigt bra.

Verkligen en mycket kompetent skådespelare, som kan göra det mesta med bravur. Syns allt för s??llan i filmer. Får dock ofta göra mindre roller nu för tiden, i mindre filmer.

Sam Neil är en mycket kompetent skådespelare som jag gärna skulle se i fler filmer.

Hoppas du då har sett Merlin. Där är han väldigt bra.

Verkligen en mycket kompetent skådespelare, som kan göra det mesta med bravur. Syns allt för sällan i filmer. Får dock ofta göra mindre roller nu för tiden, i mindre filmer.

han var jättebra i den första filmen jag såg honom i , Ivanhoe (den kommer snart på tv förresten) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Japp

!VARNING! Känsliga tittare bör hålla sig till Star Trek!!!

:P

jag kommer inte ihåg att den var så grym, och jag var nog max 12-13 år när jag såg den, fast jag kan se det mesta inget skrämmer direkt mig, popup-situationer däremot kan man bli lite skrämd av men det går över direkt. jag vet att det är på film, att det inte är verkligt, så det blir inte särskilt skrämmande.

Det är bra att man blir skrämd! :) Det innebär att man inte är avtrubbad som människa. De är en naturlig reaktion att bli skrämd av t.ex så kallade pop up-scener.

Man kan dock bli skrämd på olika sätt. Något som hastigt dyker upp på skärmen och gör att man rycker till är ett effektivt, om än billigt, sätt att skrämma någon och det används flitigt inom film. Effekten brukar dock avta ganska snabbt. Om man istället försöker påverka på det psykologiska planet genom att skapa en kusligt obehaglig stämmning kan man ha en film där allt fortgår lugnt och sakta men som ändå skrämmer upp tittarna och lämnar en otäck känsla som kan sitta i långt efter. Personligen tycker jag det sistnämda är betydligt mer skrämmande än något som förlitar sig på chockeffekten.

Man kan dock bli skrämd på olika sätt. Något som hastigt dyker upp på skärmen och gör att man rycker till är ett effektivt, om än billigt, sätt att skrämma någon och det används flitigt inom film. Effekten brukar dock avta ganska snabbt. Om man istället försöker påverka på det psykologiska planet genom att skapa en kusligt obehaglig stämmning kan man ha en film där allt fortgår lugnt och sakta men som ändå skrämmer upp tittarna och lämnar en otäck känsla som kan sitta i långt efter. Personligen tycker jag det sistnämda är betydligt mer skrämmande än något som förlitar sig på chockeffekten.

när jag tittar på film är det mest pop ups som skrämmer mig, i böcker däremot så blir man påverkad bättre när det gäller det psykiska planet. fast det behöver ju inte alltid vara skrämmande saker man blir påverkad av, det kan vara typ allt som har spänning.

jo, en met mental skräckupplevelse är mycket mera sköj än pop up och splatter. Ett ex är Siqns som jag tyckte var lite små läskig. Man visste att utomjordingarna fanns där ute men inte hur dom såg ut eller vad dom ville. Sen blev det inte bättre att man fick se skuggor på hustakena och hur nånting smög omkring i stora majsfält (hatar dom). Så en film som liksom kryper upp sakta och sätter en på helspänn är den bästa sortens skräckfilm.

Jag håller med dig. Känslan väger tyngre än den ögonblickliga överaskningen. Däremot så är det mycket effektfult att kombinera de två. Som är gjort i Alien. Jag tänker då på det två första filmerna främst. Där blir man verkligen skrämd både av händelserna och personerna, samt shockeffekter.

Att plötsligt stå öga mot öga med en Alien är verkligen en chock.

Jag håller med dig. Känslan väger tyngre än den ögonblickliga överaskningen. Däremot så är det mycket effektfult att kombinera de två. Som är gjort i Alien. Jag tänker då på det två första filmerna främst. Där blir man verkligen skrämd både av händelserna och personerna, samt shockeffekter.

Att plötsligt stå öga mot öga med en Alien är verkligen en chock.

Jamen det gör man väl varje morgon runt kl 06.00 när man tittar sej i spegeln? :blink:

• 1 month later...