Jump to content

The Golden Compass

Unkas

Recommended Posts

Nu har det kommit en ny Fantasy "The Golden Compass". Någon som redan sett filmen? Själv har jag inte ens läst boken. Faktiskt kan jag inte minnas att jag hört talas om den.

Har någon på vårt ärorika forum sett filmen eller läst boken?

Jag har sett trailern, och den imponerar inte något vidare. Men jag hoppas att den inte gör filmen rättvis. Skulle gärna villja få se en riktigt bra ny Fantasyfilm.

Jag har sett den på bio, det handlar om ett paraellt universium där man har ett djur med sig hela tiden, som känner det denne som har den känner som smärta m.m.

Filmen vill berätta att vi är gjorda av stoft , och att Guldkompassen berättar framtiden för den som håller i den och det förflutna.

Nä nu ska jag inte berätta mer, ni får se den själv, den är nästan lika bra som Harry Potter! :lol:

P.S Filmen berättar inte hela storyn, den fortsätter precis som Sagan om Ringen.

Edited by UFP

Jag har sett den på bio, det handlar om ett paraellt universium där man har ett djur med sig hela tiden, som känner det denne som har den känner som smärta m.m.

Filmen vill berätta att vi är gjorda av stoft , och att Guldkompassen berättar framtiden för den som håller i den och det förflutna.

Nä nu ska jag inte berätta mer, ni får se den själv, den är nästan lika bra som Harry Potter! :lol:

P.S Filmen berättar inte hela storyn, den fortsätter precis som Sagan om Ringen.

Är det bestäm om man kommer att göra fler filmer i serien? Fullfölja arbetet som man gjorde med LOTR? Med ex. Eragon så verkar det inte bli några fler filmer. Synd, för med fler filmer kanske det skulle bli ett bra verk, och kanske skulle man förså hela historien bättre än med denna enda film.

jag och min tjej såg den på bio i helgen och jag tyckte att den var väldigt bra faktiskt.

alla männiksor i filmen har en egen daimon, en slags följeslagare i form av en shapeshifter i djurform. dessa daimons är knutna med ett band till personen, och de har samma känslor, om den ena skadar sig inträffar det för den andra och vice versa. en liten flicka får den sista guldkompassen som visar den riktiga sanningen om man kan tyda den, och med hjälp av denna ska hon bekämpa de som vill avfärda stoftet och genom tyranni bli mäktiga.

filmen var väldigt bra och hade många bra och kända skådespelare. det var lite svårt att vänja sig vid att flickans pappa spelas av Daniel Craig, varje gång han var med tänkte man på Bond. det är lite kul också att Ian McKellen som är en såpass stor skådespelare enbart gör rösten till en helt datoranimerad isbjörn. man får ju veta att det finns flera olika världar och att det ska gå att färdas emellen dem, strax efter det får man se Cristopher Lee och han ser på pricken ut som han gjorde som Count Dooku i Star Wars. det där med att färdas mellan världar kanske stämmer ändå :lol:

bokserien består av en trilogi men huruvida om man ska göra fler filmer vet jag inte. alla böcker är ju ute i butik, och jag trodde faktiskt att man hade bakat in alla böcker i samma film, men den slutar lite undrande. men det känns tydligt att storyn från filmen avslutas och en ny story introduceras precis i slutet. så även om detta är enda filmen så får den ett värdigt slut.

• 5 weeks later...
Nu har det kommit en ny Fantasy "The Golden Compass". Någon som redan sett filmen? Själv har jag inte ens läst boken. Faktiskt kan jag inte minnas att jag hört talas om den.

Har någon på vårt ärorika forum sett filmen eller läst boken?

Jag har sett trailern, och den imponerar inte något vidare. Men jag hoppas att den inte gör filmen rättvis. Skulle gärna villja få se en riktigt bra ny Fantasyfilm.

Fantasytriologin "His Dark Materials" har skrivits av engelsmannen Philip Pullman:

1. Northern Lights (1995)
  2. The Subtle Knife (1997)
  3. The Amber Spyglass (2000)
När Northern Lights skulle ges ut i USA och Canada döpte man om boken till The Golden Compass, antagligen för att man tyckte att detta namn var mer säljande. Följaktligen fick filmen samma namn. Men sagan utspelar sig verkligen i vårt speciella ljus här i Norden – merparten av filmen är inspelad strax norr om Bergen i Norge.

• 1 month later...
Verkar som att det blev platt fall för " The Golden Compass". Har inte hört något om den det senaste. Blev nog en flopp, ialla fall i sverige.

Den floppade i USA sett till budgeten men gick hyfsat i resten av världen. Lär dock inte bli någon fortsättning.

För övrigt så gjorde Oscarsjuryn ett av de största misstagen i Oscarsgalans historia när de gav denna film pris för bästa visuella effekter, den Oscarn förtjänade Tranformers utan tvekan. Bättre CGI har det aldrig funnits på film och är det mest banbrytande sedan Jurassic Park.

Verkar som att det blev platt fall för " The Golden Compass". Har inte hört något om den det senaste. Blev nog en flopp, ialla fall i sverige.

Den floppade i USA sett till budgeten men gick hyfsat i resten av världen. Lär dock inte bli någon fortsättning.

För övrigt så gjorde Oscarsjuryn ett av de största misstagen i Oscarsgalans historia när de gav denna film pris för bästa visuella effekter, den Oscarn förtjänade Tranformers utan tvekan. Bättre CGI har det aldrig funnits på film och är det mest banbrytande sedan Jurassic Park.

jag tyckte att The Golden Compass var riktigt bra ochd en hade även grymma effekter men nu när du säger det så måste jag säga att jag håller med, transformers var riktigt riktigt grym. har aldrig gillat de tecknade transformers, men den nya filmen vara bara för grym. och sen de snygga effekterna, ofta kan man se att det är CGI, men enda sättet att se det i Transformers är att... ja man får helt enkelt anta att det är CGI när det är omöjligt att bygga såna modeller :lol: sen var soundtracket i transformers ett av dom bästa jag nånsin hört.

• 1 year later...

Filmen är ingen höjdare. Rörig, seg första halvan och filmens budskap är lite anarkistiskt. Effekterna är dock fantastiska och de unga skådespelarna bra. Men vill man se fantasy är allt som gjorts i genren på 2000-talet bättre.

• 3 years later...

Tror att uppföljarna hade blivit lite svåra, om än inte kontroversiella att göra. Katolska kyrkan har sina bestämda uppfattningar om böckerna och tron är ju stark i USA. Sen sett ur perspektivet att göra ett filmmanus av böckerna... ...tja, den första var nog bäst att göra folm av. De övriga två räcker nog inte till...

/Hugh

• 7 months later...