Gå till innehåll
t80u

10 TV-serier (rekommendationer/favoriter)

Rekommenderade inlägg

Efter att ha läst igenom ett stort antal av de icke-star trek-trådarna så börjar jag nu inse att vi är väldigt många här som har liknande intressen, värderingar och smak vad gäller olika konstformer (såsom film och tv-serier). Således är sannorlikheten stor att en tv-serie, film, musiker, konstnär, författare, poet, etc som en person som tillbringar tid här gillar även skulle uppskattas mycket av oss andra som besöker denna sida. Därför är jag lite nyfiken vilka era favorit-tv-serier är, så att jag (och säkert många med mig) kan få lite uppslag på nya serier att ladda hem, kolla på några avsnitt, och därefter beställa alla boxarna till :)

Så vilka är era favorit tv-serier, dvs sådana som är ritkigt riktigt bra och som ni kan rekommendera till andra :)

Redigerad av t80u

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Efter att ha läst igenom ett stort antal av de icke-star trek-trådarna så börjar jag nu inse att vi är väldigt många här som har liknande intressen, värderingar och smak vad gäller olika konstformer (såsom film och tv-serier). Således är sannorlikheten stor att en tv-serie, film, musiker, konstnär, författare, poet, etc som en person som tillbringar tid här gillar även skulle uppskattas mycket av oss andra som besöker denna sida. Därför är jag lite nyfiken vilka era favorit-tv-serier är, så att jag (och säkert många med mig) kan få lite uppslag på nya serier att ladda hem, kolla på några avsnitt, och därefter beställa alla boxarna till :)

Så vilka är era favorit tv-serier, dvs sådana som är ritkigt riktigt bra och som ni kan rekommendera till andra :)

Ok, då får man la tänka efter lite om vilka som är ens favoritserier (spenderar all min tid framför burken, så det blir en aning många)

Min lista (Star Trek borträknat)

*Prison Break

*Kyle XY

*Grey's Anatomy

*Pimp My Ride

*Jackass

*Ugly Betty

*Psych

*VÄNNER

*Scrubs

*Cityakuten

*3 lbs (ett STORT måste)

*Saturday Night Live

*Miami Ink

*Robot Wars

*The War at Home

Av alla dessa rekomenderar jag allra mest Prison Break, Kyle XY, 3 lbs och Vänner. 4 KANONSERIER. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har ganska ont om fritid som jag kan spendera på tv-tittande så är det ganska få tv-serier som uppfyller mina krav på kvalitativ underhållning i kombination med intellektuell stimulans, men några serier har jag sett igenom till fullo och kan verkligen rekommendera:

X-files - 9 säsonger av mystiskt gåtknäckande med konspirationstema

Babylon 5 (säsong 1-4, skippa säsong 5) - genomtänkt och spännande rymdserie, mkt likt deep space nine men tydliugare röd tråd

Star trek: the next generation - förklaring behövs knappast ;)

Star trek: deep space nine - förklaring behövs knappast ;)

Star trek: voyager - förklaring behövs knappast ;)

Star trek: Original series - förklaring behövs knappast ;)

Ghost in the shell: Stand alone complex - cyberpunkig animéserie

Red Dwarf - Humoristisk brittisk komediserie i rymdmiljö

Blue planet - undervattens-dokumentärserie gjord av BBC, fantastiskt vacker och välgjord

Battlefield - Brittisk andravärldskrigs-dokumentärserie som på ett bra sät går igenom de största slagen under andra världskriget

..utöver det har jag vissa förväntningar på Firefly, Heroes, Noir (animé) och serial experiment Lain (animé).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är några serier jag kan rekomendra.

Som Sci-Fi skulle jag skulle rekomendera "Firefly". En underbar serie. Eftersom det bara gjordes en sesong så kan man köpa denna och filmen "Serenity"(Binder ihop serien) för under 500kr. Ett av det bättre köp jag gjort.

http://www.imdb.com/title/tt0303461/

http://www.imdb.com/title/tt0379786/

Om man gillar Humor är "Coupling" ett mycket prisvärt och underhållande alternativ. Serien gick på SVT för några år sedan så det är inte omöjligt att ni sett något avsnitt. Handlar om relationer, och det är gapskratt som gäller.

http://www.imdb.com/title/tt0237123/

Om man gillar deckare så vill jag starkt rekomendera den brittiska serien "Foyle's War". Foyle utreder mord i England mitt under andra världskriget. Armen är inte alltid så förtjusta i hans utredningar, viket gör att han ofta stöter på problem.

http://www.imdb.com/title/tt0310455/

En serie som jag håller på att se igenom just nu är "Miami Vice". För mig är det en stor kultserie. Många kan ha svårt för stilen som är ganska 80-tals matcho. Men om man ser bortom det är det mycket underhållande. Serien vågar ha dramatiska slut och förklarar eller försvarar sig ofta inte för vad den gör. Historiskt sett var det serien som återupplivade Miami som stort turisktmål och kändiskarnas paradis. De introducerade popmusik som bakrundsmusik i serier, vilket de var först med. Och det kryllar av kändisar i avsnitten. Igår såg jag ett avsnitt där både Wesley Snipes och Bill Paxton var med och gjorde gästroller.

http://www.imdb.com/title/tt0086759/

Vill även tippsa om några Japanska animerade serier som är mycket bra:

Dominion Tank Police/ New Dominion Tank Police är en framtidsserie som involverar både allvar och humor. Man kan tolka serien som en skrämande bild av globaliseringen.

http://www.imdb.com/title/tt0278419/

http://www.imdb.com/title/tt0158590/

Sedan har jag en 100% komedi som hetter "Ranma ½". Humor humor humor! Handlar om Ranma som tränar kamsport, går på en skola och är förlovad med sin fars väns dotter. En uppgörelse som inte Ranma eller hans blivande fru Akane är förtjusta i. Sedan har även serien en mycket speciel twist då Ranma inte enbart är en ung pojke.... :blink: ??

http://www.imdb.com/title/tt0096686/

det var några tipps. Jag har många fler i olika kategorier om ni är intreserade.

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att jag har beskrivit mina favoritserier i tidigare trådar men det kan ju inte skada att ta dem en gång till, eller. Om man bortser från alla star trek serierna så har vi följande:

1: Stargate Atlantis. Så nära star trek man kan komma utan att vara det. Kul serie med många roliga avsnitt.

2: Stargate SG1 Se ovan.

3: Robotwars. Robotar som pucklar på varandra i ärlig kamp, kan det bli bättre? Synd bara att de la ner serien...

4: Det var en gång: Rymden. Fick den mig intresserad av sci fi så måste det vara en bra serie, eller hur?

5: Airwolf. Kul serie om en man och hans helikopter. Lite sci fi över det hela.

6: Babylon 5. Kul serie som jag dessvärre har sett för lite av.

7: Hornblower. Vet inte om det går att klassifiera som serie men kul var den i alla fall.

8: West Wing (Vita Huset)

9: JAG (På heder och samvete)

10: Onedinlinjen. Vet inte varför jag tyckte den var kul men det var något som tilltalade mig i den

11: Nord och Syd. Krig är väl aldrig fel?

J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

J.

Tvärt om, krig är alltid fel!

Håller med Unkas fullhjärtat i denna fråga. Krig är helt onödigt, bara oskyldiga människor som dör för ingenting. Enligt mig kan man aldrig rättfärdiga krig, aldrig. (detta är då min åsikt, alla behöver inte tycka likadant :) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

J.

Tvärt om, krig är alltid fel!

Håller med Unkas fullhjärtat i denna fråga. Krig är helt onödigt, bara oskyldiga människor som dör för ingenting. Enligt mig kan man aldrig rättfärdiga krig, aldrig. (detta är då min åsikt, alla behöver inte tycka likadant :) )

Vad jag menar är att krig är riktigt kul lek att inte vara med i... Men håll med om att det är skoj att titta på serier och filmer som handlar om krig. men vid närmare eftertanke så är det nog inte nord och syd jag tänker på även om den är bra den med utan någon serie som handlade om andra världskriget. Var det någonting med vind eller så i titeln? Krigets vindar kanske? Hur som helst fick man följa en familjs öden och äventyr i andra världskriget. vi fick se alla stora slag och så fick vi följa huvudpersonernas kamp. Nån var jude och hamnade naturligtvis i tyskland där hon slutade utmärglad under ett tåg efter sju resor och åtta bedrövelser. Hm.. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

få se nu..

Sci-fi serier:

1. Firefly

2. Farscape

3. Battlestar Galactica

4. Stargate SG-1

5. Stargate Atlantis

6. Dark Angel

7. Arkiv x (X files)

8. Taken

9. Andromeda

10. Kyle XY

11. Doctor Who

12. Torchwood

ike sci-fi seier:

1. Mitt Liv Som Död (Dead like me)

2. Supernatural

3. Ncis

4. bones

5. ugly Betty

6. Veronica Mars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En serie jag verkligen gillar är The Persuaders (Snobbar som jobbar). Det beror till stor del på den underbara kemin mellan Roger Moore och Tony Curtis. Deras många ordväxlingar får mig att vrida mig av skratt. Något som som slog mig första gången jag såg serien var att jag inte fann ett enda avsnitt tråkigt vilket jag annars brukar göra i de flesta serier. Det kan bero på att den bara gick i en säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En serie jag verkligen gillar är The Persuaders (Snobbar som jobbar). Det beror till stor del på den underbara kemin mellan Roger Moore och Tony Curtis. Deras många ordväxlingar får mig att vrida mig av skratt. Något som som slog mig första gången jag såg serien var att jag inte fann ett enda avsnitt tråkigt vilket jag annars brukar göra i de flesta serier. Det kan bero på att den bara gick i en säsong.

Jag håller med i det du säger. The Persuaders (Snobbar som jobbar) är verkligen en serie jag kan rekomendera. Den har allt från tuffa bilar och miljöer till action och humor. Underhållningen är på topp hela tiden och presis som Expendable Ensign säger så är Moore och Curtis väldigt bra ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

icke star trek top 10

1.tillbaka till aidensfield- engelsk drama serie från 60 talet

2.sherlock holmes adventures-mästar detektiven!

3.Matlock-bra serie om mannen som löser allt :)

4.Macgyver-jag tror alla vet

5.doctor who-både nya och gamla serierna

6.the royal hospital-läkar serie i aidensfield stiil

7.diagnosis murder-mord lösningar

8.pulttibois-finsk humor som bäst

9.mr bean-fantastisk humor :)

10.happy days-usa 70 talets glaga gäng :)

bra serier som jag inte fick riktikt att rymmas :huh: på top 10

Blackadder-engelsk humor som bäst

battlestar galactica-bra överlevnings serie

stargate- scifi klassiker

Skenet bedrar-skulle inte vilja på i detta hus :D

och andra som int jag kom på nu :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ok, då får man la tänka efter lite om vilka som är ens favoritserier (spenderar all min tid framför burken, så det blir en aning många)

Min lista (Star Trek borträknat)

*Prison Break

*Kyle XY

*Grey's Anatomy

*Pimp My Ride

*Jackass

*Ugly Betty

*Psych

*VÄNNER

*Scrubs

*Cityakuten

*3 lbs (ett STORT måste)

*Saturday Night Live

*Miami Ink

*Robot Wars

*The War at Home

Av alla dessa rekomenderar jag allra mest Prison Break, Kyle XY, 3 lbs och Vänner. 4 KANONSERIER.

Jag tror att jag hade lite hjärnsläpp när jag skrev min lista för ett tag sedan. Glömde helt att ta med följande superba serier:

*Dirty Sanchez

*Wildboyz

*Chuck (ny serie, endast sett ett underbart avsnitt)

*X-men Evolution (hur kunde jag glömma Evolution, en av mina absoluta favvoserier? )

*The New Adventures of Old Christine

*Angel

*OC

*Joey

*Amazing Race

*So You Think You Can Dance, både den Amerikanska och den Scandinaviska verisonen

Alla dessa serier har ENORMA måste-stämplar på sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Navy NCIS" som går på tv nu tycker jag är mycket underhållande.

http://www.imdb.com/title/tt0364845/

På tv för några år sedan gick det en serie som hette "Mitt liv som död" eller på engelska"Dead like me". Handlar om en grupp liemän som alla själva är avlidna och som jobbar med att ta själar precis innan personer dör och sedan eskortera dem till de kan gå vidare. Mycket underhållande och med en komisk twist.

http://www.imdb.com/title/tt0348913/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
*So You Think You Can Dance, både den Amerikanska och den Scandinaviska verisonen

Jag blev oresonligt upprörd om jag inte kunde se det amerikanska när det gick. Den skandinaviska har dock hittills (som de flesta svenska kopior) varit jämförelsevis torr. Har redan gett upp på den.

Förresten borde man kanske starta en tråd om serier man skäms lite för att man tittar på? <_< ;) :)

Redigerad av Marvin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

trodde att jag redan gjort en sån lista men nähä . nåja här kommer den då

1.Star Trek(vilket som går bra)

2.Stargate Atlantis

3.Eureka

4.Grey's Anatomy

5.NAVY CIS

6.My name is Earl

7.Scrubs

8.Mitt liv som död

9.mr bean

10.vad som helst utom sport eller någon realityserie(är man inte trött på såna?)

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev oresonligt upprörd om jag inte kunde se det amerikanska när det gick. Den skandinaviska har dock hittills (som de flesta svenska kopior) varit jämförelsevis torr. Har redan gett upp på den.

Förresten borde man kanske starta en tråd om serier man skäms lite för att man tittar på? <_< ;) :)

Jag är nästan helt säker på att min topp på denna lista skulle bli Desperate Houswifes, Alla dietprogram man kollar på (kollar på ett as we speak, as a matter of fact), Martha Stewart och schlagerfestivalen. Vad ska man säga? Det är helt enkelt program jag brukar utelämna när jag talar om vilka program jag ser på tv-n.

En tråd för dessa disskussioner låter inte helt tråkigt. Då kan man ju se vad andra gillar att smygtitta på på tv :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LOST - Är det bara jag i hela världen som tycker den är fantastiskt bra? Jag hittade ingen LOST tråd i varje fall... :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LOST - Är det bara jag i hela världen som tycker den är fantastiskt bra? Jag hittade ingen LOST tråd i varje fall... :(

Jag tyckte att första säsongen var något av det bästa som någonsin gjorts. Men sen blev det för konstiga grejer som hände (t.o.m. för mig), man fick inte svar på någon enda liten grej och det blev för många grupperingar på den där ön. Nu har jag gett upp helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tyckte att första säsongen var något av det bästa som någonsin gjorts. Men sen blev det för konstiga grejer som hände (t.o.m. för mig), man fick inte svar på någon enda liten grej och det blev för många grupperingar på den där ön. Nu har jag gett upp helt.

Telepati någon? Det var nästan exakt detta jag tänkte säga :lol:

LOST var helt enkelt bäst innan handlingen blev totalt lost

Ang. att du inte hittar en LOST-tråd: Jag blev helt förskräckt när jag inte hittade en Prison Break-tråd, men samtidigt är jag för lat för att starta en :lol: (en om X-men skulle inte heller sitta helt fel. Det är ju trots allt dessa tre som är mitt liv: Star Trek, Prison Break och X-men :wub: )

Redigerad av johannalaforge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telepati någon? Det var nästan exakt detta jag tänkte säga :lol:

LOST var helt enkelt bäst innan handlingen blev totalt lost

Orkade du med så länge att du fick veta vad de muterade isbjörnarna gjorde där? Eller har man kanske inte alls fått veta någonting för att manusförfattarna inte pallade hålla reda på alla dumheter till slut? :blink: :D

Och jag kan nog inte leva länge utan ST och House, de väger jämnt i mitt hjärta... :rodna:

Redigerad av Marvin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Orkade du med så länge att du fick veta vad de muterade isbjörnarna gjorde där?

Jag har för mig att jag la av när Jack, Kate och Sawyer typ flydde från sina kidnappare. Alla dessa muppiga ting som förekom på den där högst muppiga ön asså. Det förbryllar mig hur man kan komma på så mycket luddiga saker i en enda serie, sen att man typ måste vänta i 2 säsonger för att få reda p?? vad alla dessa muppiga saker egentligen är stör mig. Gör som i Prison Break istället: Där händer det någonting enormt, så slutar avsnittet, sen i nästa avsnitt får man veta vad detta var. Det är inte som i LOST där man då måste vänta i en evighet på att alla dessa mysterier ska lösas.

Det enda jag numera gör som är LOST-relaterat är att jag Wikipediar Jin regelbundet för att se till så att han inte gått och dött i serien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Muterade isbjörnar på en öde ö i tropikerna? Där har man visst mött sin överman (eller kvinna?)... Man kanske borde höra med honom eller henne om hur i hskotta man ska lyckas trolla fram 100 vita elefanter i en piratfilm och göra det trovärdigt och drivande dessutom... Förslag någon? :huh: :blink: :lol: J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu