Gå till innehåll

Bästa säsongen?  

19 medlemmar har röstat

1. 1.

• Säsong 1 (1966-1967)
      5
    • Säsong 2 (1967-1968)
      8
    • Säsong 3 (1968-1969)
      6

Rekommenderade inlägg

Det finns en "rangordna säsongerna" tråd, men ingen simpel "Vilken säsong är din favorit?" tråd, så jag tyckte att det var dags för en!

Så, vilken TOS säsong är just din favorit, och varför? Motivera gärna ditt svar efter att du röstat med några rader.

Redigerad av Jocke
Lagt till omröstningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alright, kan ju sätta igång med lite tankar kring detta. Har precis sett klart säsong 2 för allra första gången, har säsong 3 kvar, sen kan jag ge min röst i denna omröstning, men de 2 säsonger jag sett kan jag ju ge lite synpunkter på.

Både säsong 1 och 2 är väldigt bra med många tiopoängare till avsnitt och är oftast stabila, men båda säsongerna har också sina mindre bra stunder (även fast de är få)

Säsong 1's starkaste och mest minnesvärda avsnitt består utav: Balance of Terror, The Galileo Seven, Arena, Space Seed, This Side of Paradise & City On the Edge of Forever.

Säsong 2's starkaste och mest minnesvärda avsnitt består utav: Amok Time, Mirror, Mirror, The Doomsday Machine, Journey To Babel, The Troubles With Tribbles, A Piece of the Action & Bread and Cirkuses.

Säsong 1's mindre bra avsnitt är enligt mig: The Alternative Factor, Mudd's Women & Dagger of the Mind .

Säsong 2's mindre bra avsnitt är enligt mig: Catspaw & Assignment: Earth.

Säsong 2 har ett extra plus i kanten då det är i denna säsong vi först får bekanta oss med Pavel Chekov. Detta skapar dock på samma gång ett litet minus för säsongen då Sulu inte har lika mycket att göra och inte är med lika mycket(Koenig kom in i serien precis då Takei var upptagen med ett annat projekt och fick då mera screentime under säsongens gång). Så fans utav Sulu kanske väger minuset mer än pluset, och tvärtom för Chekov fans. Det är ju från person till person, själv tycker jag att Chekov bidrog med lite mer än Sulu gjort hittills i serien, främst på humorfronten, så jag anser ändå att pluset väger mer än minuset fastän jag inte har något emot Sulu's karaktär.

Säsong 2 verkar vara en jämnare säsong. Den har mindre "mindre bra" avsnitt än vad säsong 1 har, och de allra flesta avsnitten har 8-9 poäng i betyg i mitt tycke medan säsong 1 är lite ojämnare där flertalet avsnitt har 7-9 poäng.

Säsong 1's tiopoängare verkar för tillfället dock vara starkare än säsong 2's tiopoängare, vilket kan komma att avgöra röstningen för min del (tvekar på att säsong 3 kommer kunna utmana dessa 2 säsonger efter allt man hört om den). Mitt intryck av säsong 2 är att det är mer humor i avsnitten än vad säsong 1 har, om det är bra eller dåligt är upp till var och ens preferenser, själv älskar jag humor i Star Trek så jag ser det inte som något dåligt. Samtidigt har säsong 2 lite mer action än säsong 1, så den mixen med humor och action är riktigt bra gjord!

Säsong 1 gav oss både Mind Meld och Vulcen Neck Pinch, medan säsong 2 gav oss Live Long & Prosper + sci-fi världens mest kända hälsning, samt gav den oss mycket intressant fakta om Spock och planeten Vulcan & dess traditioner. Sarek's introduktion får vi ju inte glömma heller.

Vilken utav dessa 2 säsonger är då bäst? Än så länge har jag inte bestämt mig, måste ta och se om säsong 2 en gång till innan jag kan komma fram till ett beslut. Valet kommer helt klart bli svårt, och kan kanske komma att ändras med tiden efter att det är gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Får också välja andra säsongen. De flesta av de riktigt bra avsnitten fans där.

Agreed. Fast jag har bara sett Säsong 1 (och har den)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara sett första säsongen och därför så valde jag även att lägga min röst på säsong 1. Hade jag sett igenom säsong 2 så hade den nog hamnat högst upp, tror jag. Jag har själv sett några korta klipp direkt från StarTrek.com webbsidan.

Ser fram emot att se säsong 2 och 3 så småningom, definitivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Får också välja andra säsongen. De flesta av de riktigt bra avsnitten fans där.

Agreed. Fast jag har bara sett Säsong 1 (och har den)

Om du inte har sett säsong 2, hur kan du då hålla med? Eller råkade du skriva fel?

Jag har bara sett första säsongen och därför så valde jag även att lägga min röst på säsong 1. Hade jag sett igenom säsong 2 så hade den nog hamnat högst upp, tror jag. Jag har själv sett några korta klipp direkt från StarTrek.com webbsidan.

Ser fram emot att se säsong 2 och 3 så småningom, definitivt.

Om du nu inte sett säsong 2 och 3 tycker jag att du skulle väntat med din röst tills du sett alla säsonger, man kan ju inte tycka att säsong 1 är bättre än 2 & 3 om man inte sett säsong 2 & 3. Ytterst ologiskt skulle en viss utomjording sagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bästa säsongen är den första främst på grund att andra hälften har så pass många bra avsnitt.

Säsong 2 har många bra avsnitt. De flesta Axel Foley nämner är klassiker. Samtidigt överanvänder de avsnitt som handlar om att besättningen hittar en värld som parallell till jorden. Dessutom är inte Assignment Earth mycket Star Trek. då det är en pilot till en serie med Gary Seven som huvudkaraktär. Det gör säsongen ganska ojämn.

Den tredje säsongen tycker jag nästan är den näst bästa.

Helt klart är den underskattad. Avsnitt som Whom Gods Destroy och Turnabout Intruder är klassisker.

Nackdelen med säsongen är att idéen att Kirk är en kvinnotjusare grundläggs. Det går stick i stäv mot Kirk i de andra säsongerna och filmerna, där hans kvinna är istället Enterprise.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dessutom är inte Assignment Earth mycket Star Trek. då det är en pilot till en serie med Gary Seven som huvudkaraktär.

Det hade jag faktiskt ingen aning om, tack för den biten trivia, då förstår jag lite mer varför avsnittet såg ut som det gjorde.

Den tredje säsongen tycker jag nästan är den näst bästa.

Helt klart är den underskattad. Avsnitt som Whom Gods Destroy och Turnabout Intruder är klassisker.

Oj, det var lite oväntat, har ju knappt hört annat än dåligt om den säsongen även om det ska finnas lite guldklimpar där med. Dock får jag höra mycket om att den är underskattad, men möjligen bättre än säsong 2? Ska bli intressant att se, dock tvivlar jag på att så blir fallet. Men njuta kommer jag säkerligen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker säsong tre är bäst tätt följd av två, då börjar avsnitten bli mer intressanta och de har hittat vad trek är :), skådespelarna har hittat sina roller och de pinsamma monstrena i lustiga kostymer blir allt färre ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker säsong tre är bäst tätt följd av två, då börjar avsnitten bli mer intressanta och de har hittat vad trek är :), skådespelarna har hittat sina roller och de pinsamma monstrena i lustiga kostymer blir allt färre ;)

Nu har jag inte sett säsong 3, men det är totala motsatsen mot vad jag hört överallt förut. Löjliga kostymmonstrena ska vara fler och karaktärerna är inte sig lika jämfört med säsong 1 & 2 (vilket representerar deras karaktärer bra).

Kul med en liten annorlunda åsikt, får mig bara att längta efter säsong 3 ännu mer, kanske inte är så pjåkig trots allt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker definitivt att du bör se säsong 3. Vad vi andra änn säger så kommer det troligen inte att stämma med vad du tycker. Och det är ändå Star Trek och det bör man alltid se. Även om det är utan Gene.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker definitivt att du bör se säsong 3. Vad vi andra änn säger så kommer det troligen inte att stämma med vad du tycker. Och det är ändå Star Trek och det bör man alltid se. Även om det är utan Gene.

Givetvis ska jag fortfarande se säsong 3. Ska se, köpa & låta den pryda min fina TOS-samling :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis ska jag fortfarande se säsong 3. Ska se, köpa & låta den pryda min fina TOS-samling :)

Hur går det? Blir det någon recension av säsong 2 och 3?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte sett alla säsonger, ju. :P Har första på box, men dvd-spelaren började strejka innan jag hunnigt sett klart på andra avsnittet. <_< Sen dess har jag inte tittat något...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var väl bra, lite annorlunda (gammalt) kanske, men bra. Har sätt ett par-tre filmer från TOS också. Jag kom på att min lillebror gillar TOS mer (förmodligen för att det är lite mer action, i alla fall från vad jag kunde se). :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ja, det var väl bra, lite annorlunda (gammalt) kanske, men bra. Har sätt ett par-tre filmer från TOS också. Jag kom på att min lillebror gillar TOS mer (förmodligen för att det är lite mer action, i alla fall från vad jag kunde se). :)

Ja Kirks droppkicks går inte av för hackor...... :D Det är vad jag kallar riktig action.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går det? Blir det någon recension av säsong 2 och 3?

Jag var på god väg mot slutet av säsong 2 men där tog det tyvärr stopp ett tag, jobbet tog musten ur mig kan man säga. Har dock inga planer på att inte lägga upp recensionen, den kommer, var så säker ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis sett klart säsong 1 för tredje gången nu, och ska om någon timme börja min tredje genomgång utav säsong 2. Det är fortfarande omöjligt för mig att bestämma mig för vilken av dessa säsonger som är bäst, det är verkligen så jämnt det kan bli. Jag hoppas jag kan bestämma mig när jag gått igenom säsong 2 igen. Då jag sett säsong 1 & 2 tätt intill varandra på en relativt kort stund kanske det blir lättare att välja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu