Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Denna fråga har varit uppe tidigare och då har vi sagt nej till en sådan forumdel.

Får man lov att fråga: Varför?, eller du kanske kan länka till den diskussionen?

• Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Jag var en av de som sa ett starkt nej till en sådan forumdel då, så jag kan förklara lite snabbt varför:

- forumet skulle snabbt bli väldigt stort och oorganiserat iom att det inte skulle finnas några krav på diskussionsämnen, därav skulle det bli väldigt svårt för oss forumledare att kontrollera om någon av våra regler bröts.

- varför ska ett sf-forum ha ett speciellt fora där medlemmarna ska kunna bekanta sig med varandra? Det finns en PM-funktion och möjlighet att skriva mail till varandra, måste vi agera kontaktannonsörer också?

- vi har redan ett forum som är väldigt välorganiserat och där det finns oändliga kunskapsresurser bland medlemmarna, det vore dumt att tramsa bort de seriösa diskussionerna med en massa pladder.

Postad

Om amn pratar om att utvidga så tycker jag att det bör vara en fantasy del.

då en del ämnen glidit in på fantasy och då SW är fantasy enligt många (inte mig) så tycker jag att det inte är mer än rätt att skapa en fantasy del. jag tror att alla här gärna skulle snacka ex sagan om ringen men det får vi inte. :blink: :blink:

Postad
Om amn pratar om att utvidga så tycker jag att det bör vara en fantasy del.

då en del ämnen glidit in på fantasy och då SW är fantasy enligt många (inte mig) så tycker jag att det inte är mer än rätt att skapa en fantasy del. jag tror att alla här gärna skulle snacka ex sagan om ringen men det får vi inte. :blink:  :blink:

Tyvärr så blir det nog ingen fantasy del heller, när vi satte upp sci-fi delen så funderade vi på att även ha fantasy där, men vi kom överrens om att det inte passar in, detta är ju i huvudsak ett Star Trek forum och pga av att jag tycker att sci-fi och fantasy är två helt skillda saker så blir det nog tyvärr ingen fantasy del inom den närmaste framtiden. Jag vet att en del skulle vilja ha en fantasy del, därav diskussionen om LoTR, men det blir nog tyvärr inte så.

Postad
Men då vissa tycker att SW är fantasy så kan man inte prata om det på sci-fi forumet det är ju fel då (om SW nu är fantasy)

Vi har ju nyligen diskuterat detta och dom som tycker att det är fel behöver ju inte diskutera SW i sci-fi-delen. I beskrivningen till den delen så står det "...som Star Wars...".

Postad
- varför ska ett sf-forum ha ett speciellt fora där medlemmarna ska kunna bekanta sig med varandra? Det finns en PM-funktion och möjlighet att skriva mail till varandra, måste vi agera kontaktannonsörer också?

Grejen med pm och mail är ju att det då bara rör sig om två personer som "pratar". Med ett fritt fora kan ju flera vara med och diskutera. Det är den anledningen jag ser till ett ev. fritt forum.

Fast jag håller med om att det skulle bli väldigt stort och oöverskådligt om alla började starta ämnen om allt mellan himmel och jord...

Postad
Grejen med pm och mail är ju att det då bara rör sig om två personer som "pratar". Med ett fritt fora kan ju flera vara med och diskutera. Det är den anledningen jag ser till ett ev. fritt forum.

Fast jag håller med om att det skulle bli väldigt stort och oöverskådligt om alla började starta ämnen om allt mellan himmel och jord...

Jo, jag förstår självklart skillnaden. Det är ju därför man skulle ha en chat. Men nackdelen med en chat är ju att alla måste vara online samtidigt, och det är inte så ofta det händer tyvärr. Visst, jag är nästan alltid online, men det är ju bara jag. ;)

Postad

Jag har en tanke.

Jag tycker att det borde stå nere vi statestiken när forumet skapades. så man kan se under vilken tid dessa 12000 inlägg gjorts

Postad
- forumet skulle snabbt bli väldigt stort och oorganiserat iom att det inte skulle finnas några krav på diskussionsämnen, därav skulle det bli väldigt svårt för oss forumledare att kontrollera om någon av våra regler bröts.

Skulle man inte kunna göra så att vanliga regler inte gällde i ett sådant forum, att alla fick använda det på egen risk. Om man bara skriver det tydligt så att alla vet vad som gäller, så kan ju de som inte vill vara med, avstå.

• 2 veckor senare...
Postad

Ihopskrivningen på detta forum är ibland lite överdriven, t ex "Onödigainlägg"(det borde ju stå "Onödiga inlägg"), och nu senast upptäckte jag "medlemse-post"(även där behövs nog ett mellanrum).

Men allt detta blir väl fixat till v1.1 hoppas jag :) . Hur går det med den förresten?

Postad
Ihopskrivningen på detta forum är ibland lite överdriven, t ex "Onödigainlägg"(det borde ju stå "Onödiga inlägg"), och nu senast upptäckte jag "medlemse-post"(även där behövs nog ett mellanrum).

Men allt detta blir väl fixat till v1.1 hoppas jag :) . Hur går det med den förresten?

Jo ihopskrivningarna och särskrivningarna är väll mitt fel, när vi bytte till detta forum, så kände jag att jag inte hade tid att översätta språkfilerna själv, så jag hittade en som redan hade gjort detta, men problemet är att det var väldigt dåligt gjort så det finns en del språkfel, jag rättar till dom som jag hittar.

Tyvärr så kan jag inte säga när v1.1 kommer, den kanske släpps om 1 vecka eller så kan det ta 10 veckor, det är ingen som vet, bara han som utvecklar forumet. Men jag kan säga att det kommer att vara värt väntan :)

Postad
Jag saknar de länkar som fanns förut på framsidan, till databaserna. :(

Återigen detta är något som troligen kommer att fixas till v1.1, men jag kan nog fixa något tillfälligt.

Det bästa vore nog om ni väntar tills v1.1 med att ge förslag, eftersom att det kommer att bli en rätt så stor förändring, så vill inte jag lägga ner för mycket tid på att ändra denna version när jag får göra om allt igen till v1.1.

Lägger hellre den tiden på andra saker förtillfället.

Självklart så tar vi gärna emot alla andra förslag.

• 2 veckor senare...
Postad

*SPOILERVARNING*

*

*

*

*

Jag har ett förslag: Jag tycker att det borde stå i forumreglerna att man inte får använda en avatar som spoilar, t ex så skulle man ju kunna ha en bild på Janeway i admiralsuniform, vilket skulle avslöja en del om Nemesis.

Postad
Jag har ett förslag: Jag tycker att det borde stå i forumreglerna att man inte får använda en avatar som spoilar

Nja, jag tycker inte att det är så farligt, en sån liten bild kan ju inte avslöja så himla mycket. Det finns fler avatarer som spoilar då, eftersom att all ST som inte har visats i svensk-TV anses vara spoiler.

• 2 veckor senare...
Postad

Skulle forumets administratör vara intresserad av att få lite reklam på Scandinavian Sci-Fi and Toy Convention? (Jag är ju med i WCT:s monter, och om det finns intresse skulle jag kunna fråga om jag fick sätta upp en liten affisch med forumets namn och URL)

Postad
Skulle forumets administratör vara intresserad av att få lite reklam på Scandinavian Sci-Fi and Toy Convention? (Jag är ju med i WCT:s monter, och om det finns intresse skulle jag kunna fråga om jag fick sätta upp en liten affisch med forumets namn och URL)

Ja visst, reklam är alltid bra :)

Bara det inte är krångligt för dig så är det helt ok.

• 2 veckor senare...
Postad
Star Trek delen av forumet är ju indelat i "Allmänt om Star Trek" och "Serierna". Jag tycker det skulle vara praktiskt med en "Filmerna" del också.

Tycker du inte att det räcker med att "Filmerna" tillhör "Allmänt om Star Trek"?

Postad
Star Trek delen av forumet är ju indelat i "Allmänt om Star Trek" och "Serierna". Jag tycker det skulle vara praktiskt med en "Filmerna" del också.

Tycker du inte att det räcker med att "Filmerna" tillhör "Allmänt om Star Trek"?

Nja, jag tycker filmerna är ett såpass stort ämne, det finns ju trots allt 10 styck. Men kanske det inte postas så många inlägg om dem?

En annan sak jag funderat över, fast det har förmodligen med forum-koden att göra men när ett inlägg flyttas så kunde den som skapade inlägget att meddelas med ett pm att hans/hennes inlägg flyttats.

Postad

Nja, behövs det verkligen? I ämnet Flyttade ämnen (som ligger under förumdelen "Meddelanden") försöker vi forumledare att komma i håg att skriva upp de ämnen som vi flyttar. Jag vet i alla fall att jag gör det. Läs i stället reglerna om vilka ämnen som passar vart, så behöver det inte bli fel från första början.

• 3 veckor senare...
Postad

Jag håller med dig. Jag har därför stängt den sistnämnda omröstningen för vidare inlägg. Det bör dock fortfarande gå att rösta i den, om systemet fungerar som jag tror att den skall.

• Skapa nytt...