Jump to content

NärCon 2008

johannalaforge

Recommended Posts

8-10 Augusti händer det: Årets NärCon! :w00t:

Till och börja med kan jag ju berätta för er som kanske inte vet vad NärCon är att det är ett så kallat "Multi-konvent", vilket betyder att det är Manga/Anime/Tv-spel/Lajv/Rollspel/Musik/osv-konvent. Alltså är det ett ihopslaget Manga/Spel-con, vilket visat sig vara en enorm hit! Själv har jag bara varit där ett år (2007) men jag kan redan nu säga att det kommer att bli en tradition för mig. NärCon hålls som vanligt i Örebro, och som förra året på Karoliska Skolan.

Nu kan jag också berätta lite om min NärCon upplevelse.

Jag var där förra året och dagen började med incheckning kl 14.00. Det är alltid bäst att förbeställa sina biljetter långt i förväg över NärCon's hemsida, det gjorde vi iallafall. Sedan la vi våra saker i sovsalen och började utforska konventet. En stund fastnade vi framför klassiska tv-spel så som SSBM och Soul Calibur, men sen fick vi syn på ett Narutospel som både var populärt och väldigt roligt. Efter detta blev det mer utforskning, exempelvis Orange-pop Café där de satt folk och ritade, pärlade olika pixelfigurer och annat kul. Där fanns även ett urval av Japanska snacks. Sen hittade jag och min kompis ett X-menrollspel som vi tillbringade nästan hela NärCon med. Ni vet, man skriver en karaktär, sen hittar GM på en historia och så slår man tärningar och sånt (ok, det var rollspel for dummies).

Andra dagen var det Cosplaytävlingen och Cosplayparaden, då jag cosplayade den Maskerade Rosen från Sailor Moon. Det var sjukt roligt att se allas välgjorda kostymer och hur olika folk var. Exempelvis hade vi Lulu från Final Fanatsy, Naraku från Inu-Yasha, Dr House från House och Zelda, Link och Ganondorf från Zelda Wind Waker. Så största delen av dagen vigdes åt Cosplaying och Rollspelande. Jag tror även att vi gick till Donken för ett midnattsmål (om du inte har varit i Örebro innan och inte hittar till typ Donken eller Burger King så finns det förmodligen en drös frivilliga NärConnare som gärna visar vägen).

Tredje och sista dagen blev det också mest rollspelande, men vi gick även och handlade lite prylar i NärConshopen. Syrran hittade ett Miroku-gosedjur, jag köpte ett gäng Star Trek-spelkort och syrrans kompis köpte en Kakashi-nyckelring. Tro mig, de finns massa prylar för alla smaker! På tanke om smaker, Juicebaren är stormhäftig! Där har drinkarna namn efter tv-spelskaraktärer, så som Link (som var ruskigt god. Jag har för mig den innehöll typ Vaniljglass, Grön Karamellfärg och vattenmelon) och typ Mario och Kirby (alla har passande färger).

En sista sak som kan nämnas är att alla är sinnessjukt trevliga och att även fast årets tema är Ninjor och Pirater betyder detta inte att man måste Cosplaya det.

Så, gå in på Närcon's hemsida och anmäl dig NUUUU!!!!!

http://www.narcon.sverok.net/

Visst ja, för er som kanske bor lite längre bort och funderar på om detta är välspenderade pengar: Definitivt! 3 fullspäckade dagar av rent nöje :w00t:

Så, nu hoppas jag att jag kanske inspirerat några av er att komma i år så ses vi där :D

Edited by johannalaforge

Låt mig här sammanfatta ämnet. Vad vi hittils har kommit fram till i tråden, är att, på NärCon 2008 8-10 Augusti, kommer medparten av deltagarna i ämnet att förtära någon form av ostprodukt :huh:. Betyder detta att de flesta kommer att besöka NärCon 2008?

Edited by Unkas

Jag har i alla fall varit i örebro en gång,dock inget konvent men ett nog så trevligt vattenkrig som utbröt i vivalla området plus att jag har närvarat vid en vernisage med lila ostbågar.....och ja de var lite så där seg goda...Vad handlade den här tråden om igentligen?

Jag hoppas att det iallafall är någon som funderar på att komma, det skulle vara jättekul (och du skulle HA jättekul!).

Ang. osten/ostbågarna så börjar jag misstänka att startrekdb-forumet behöver en alldeles egen ostdisskussionstråd :lol: Själv älskar jag ostbågedippen som blandas med Creme Fraiche :wub: Sitter faktiskt och äter detta as we speak (med gurka, som man ska :lol: ).

Jag funderar på att åka dit om den ekonomiska biten löser sig. Själklart med en mindre arsenal ostbetonade produkter i bagaget.

Kan alltid passa på att besöka kusinerna, kusinbarnen och kusinbarnbarnet i Askersund och Kumla när jag ändå är i trakten, det var ett tag sedan.

Och så fick jag ett sug efter ostnachos... Det är också gott. :D

Edited by Marvin

Jag funderar på att åka dit om den ekonomiska biten löser sig. Själklart med en mindre arsenal ostbetonade produkter i bagaget.

Kan alltid passa på att besöka kusinerna, kusinbarnen och kusinbarnbarnet i Askersund och Kumla när jag ändå är i trakten, det var ett tag sedan.

Och så fick jag ett sug efter ostnachos... Det är ocks?? gott. :D

Hoppas att det löser sig, ju fler från forumet som kommer, desto roligare! :lol:

BTW: Askersund är ett bra val. Jag sitter i ett hus där och skriver as we speak :lol:

• 1 month later...

Då var årets NärCon slut (åkte hem några timmar tidigare). Det var vad jag kan kalla ett otroligt lyckat konvent! :w00t: Jag fick siffror som var närmare 1000 i frågan om hur många som var där, och vi var 80 cosplayers! 80! (jämfört med de 50 som var förra året). Själv cosplayade jag och min Trekkie-kompis Mario och Luigi i Red Fire (mario's bil) från Mario kart double dash. Vi var en succe :lol: Det var jättekul hur många som tog kort och kramade oss bara sådär :P Annars hade vi även en TOTALGRYM Gears of War-snubbe som mest troligt vann tävlingen (vet ej vem än). Sen hade vi bland annat ett Silent Hill-monster, Yami Yugi och Seto Kaiba från Yu-gi-oh, Midna från Zelda Twilight Princess och en massa Naruto-karaktärer :lol: Annars blev det att dricka en Link-drink, spela Magic and Wizards, sova lite, gå på Donken och kolla på när folk spelade Dance Dance Revolution. Allt var helt enkelt som NärCon alltid är: Helt bäst! :w00t::wub: Längtar redan till nästa år, och dess cosplay-tävling ;)

Någon annan som släpade sig till Örebro i helgen?

Edited by johannalaforge

Vore trevligt med lite bilder. :)

Då konventet slutade för typ inte många timmar sedan så finns det inte överdrivet många uppe just nu, men några iallafall. Här hittar du dem: http://www.konventsbilder.se/ Fler kommer garanterat läggas ut senare :)

Här kommer några små bilder iallafall, för jag märkte att konventsbilder.se inte laggt upp knappt några alls än.

013-1.jpg022-1.jpg009-1.jpg011-1.jpg016-1.jpg

037-1.jpg028-1.jpg018-1.jpgnc-1.jpg

(Sen kan jag la till att jag är en usel fotograf, och att jag hade STORA problem med att komma på hur man la in bilder i inlägg... Fast jag är lite trög :P)

Edited by johannalaforge

Förlåt för dubbelpostningen, men jag bara måste säga att NärCon 2008 nu också finns på youtube! :w00t: Några av AMV-bidragen (anime music video) finns där (sök bara på NärCon och välj "sort by recently added"), också har jag lagt upp två filmer på cosplayparaden :D De finns HÄR och HÄR. Att titta på detta får mig redan att längta till nästa års NärCon :wub: