Gå till innehåll
Nyhet

Planetjägare hittar massor av Jorden

Rekommenderade inlägg

Ny Teknik avslöjar i en artikel att europeiska astronomer, som arbetar vid det chilenska observatoriet i La Silla har hitta mängder med "superjordar" på bara några tiotals ljusår från vår egen sol.

Superjordar är planeter som är mellan två och tio gånger så stora som vår egen jord. Det är de minsta planeter utanför solsystemet som dagens mätinstrument klarar av att upptäcka. Bara runt den ganska normala stjärnan HD 40307, fyrtiotvå ljusår bort, har astronomerna vid ESO (European Southern Observatory) hittat tre planeter som liknar Jorden.

De snurrar dock ganska snabbt runt sin sol. Den minsta, med 4,2 jordmassor, snurrar ett varv på 4,3 dagar. Nästa, som väger 6,7 jordar, tar ett varv på 9,6 dagar. Medan den tyngste, på 9,4 jordmassor, varvar efter 20,4 dagar. Skälet till att de upptäckta planeterna är s?? snabba är på att de är lättare att upptäcka än de mer jordlikt långsamma.

Totalt har astronomerna vid La Silla upptäckt fyrtiofem planeter som väger mindre än trettio jordar med en omloppstid under femtio dagar. Statistiskt sett betyder det att var tredje stjärna har liknande planeter omkring sig.

Astronomerna har studerat stjärnan HD 40307 under fem år, och genom störningar i stjärnas rörelser lyckats upptäcka planeterna, som bara väger en hundratusendel av solen själv.

Runt stjärnan HD 40307 har astronomerna vid ESO hittat tre planeter som liknar Jorden. Illustration: ESO

jorden_stor_28616b_080626.jpg

- Det är klart att de här planeterna bara är toppen på ett isberg, säger planetjägaren Michael Mayor från Genève.

- Våra analyser visar att en tredjedel av alla sollika stjärnor har antingen superjordar eller neptunusliknande planeter.

- Troligen finns många andra planeter där, även jordlika som vi ännu inte kan upptäcka.

Sedan den första planeten utanför vårt eget solsystem upptäckter 1995 hare 270 planeter upptäckts runt främmande stjärnor. Oftast har det varit runt stjärnor som liknar vår egen sol. Men de tidigare fynden har oftast varit gigantiska planeter, av samma storleksordning som våra egna planeter, Jupiter och Saturnus.

(Tack till Börje)

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller astronomi så är det en av de älsta vetenskaperna som vi människor ha ägnat oss åt, så det är stor sannolikhet att vi inte kommer att uppleva den stund då man finner en planet som är lik jorden vi bebor. men givetvis kan man hoppas. Möjligheten fins givetvis, specielt i dag när vi har tillgång till mer avancerad teknologi än vi någonsin har haft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å ena sidan ska man var förnuftig och inse att vi inte kommer att få svar på hur andra planetar har liv eller inte under vår livstid!?

Å andra sidan tycker jag att vi närmar oss Star Trek världen med stormsteg. :lol:

Vad visste vi om rymden för 20 år sedan...och vad vet vi om 20 år framåt..

Redigerad av Starblind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte en kittlande tanke att det vi upptäcker fler planeter i rymden nu.

Finns det liv på andra planeter..?? Självklart. Det senaste tycker jag bara bekräftar detta..mm spännande med en kommande ev. fortsättning..

Redigerad av Starblind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ännu inte teknik som gör så att vi kan upptäcka om andra jordar har liv om nu inte tekniken har tagit jättekliv utan att jag har blivit informerad. Det vi istället kan göra är att spåra planeter genom att de får stjärnor att wobla det vill säga röra sig lite fram och tillbaka under årets gång. Så till vida de inte sänder ut radiosignaler så lär det nog dröja ett tag innan vi faktiskt kan hitta liv på andra planeter. Och intelligent liv lär vi nog inte hitta förren runt år 2061... J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är spännande med nya planeter. När upptäcker vi (jordbor) att det finns liv på andra planeter..

Inom

1 år

50 år

100 år

Aldrig??

Redigerad av Starblind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är spännande med nya planeter. När upptäcker vi (jordbor) att det finns liv på andra planeter..

Inom

1 år

50 år

100 år

Aldrig??

frågan är vad som kommer att hända när vi gör det . kommer det att bli som i Stargate och regeringen tystar ner saken för att behålla teknologin för sig själva (med andra ord kommer Bertil och Rut Svensson i Dalamåla aldrig att få resa ut i rymden .) ? eller kommer någon forskare att bli så till sig i byxorna att han ringer varenda tidning han hört talas om(detta inkluderar självklart Playboy) ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så hittar vi en stor bunker med databanker på Mars år 2050 när den första bemannade expedition avgår. Med det får vi massor med ny spännande tech. Bla annat FTL, holodeck och replikatorer plus längre liv så jag som 64 åring kan leka lite i rymden. Sedan återstår det bara att dö stillsamt och begravas på Pluto...evigt bevarad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Eller också upptäcker vi att vi faktiskt är ensamma i universum.

Det vore en intresant upptäckt. Men om vi ska utforska de, måste vi utforska universum i många tusen år. långt efter att solen ha slocknat till och med.

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att säga att vi är helt ensamma i universum, att vi är den högsta varelsen livet lyckades åstadkomma är väldigt arrogant. Det är i min mening inte ens logisk att säga så. Miljoner galaxer, miljarder sjärnor och miljoner miljarder planeter och den enda som innehar intelligent liv är Jorden. Är det så att vi är ensamma bevisar det iförsig att universum har humor. Människan som den högsta varelsen, den mest intelligenta, den mest civiliserade...med andra ord, humor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sannerligen har universum humor om det är så att vi är ensamma. Men jag tror inte det, inte för en sekund. Precis som du säger Bebbe, tycker även jag att det är mänsklig arogans att tro att vi är "kronan på verket".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Eller också upptäcker vi att vi faktiskt är ensamma i universum.

Det vore en intresant upptäckt. Men om vi ska utforska de, måste vi utforska universum i många tusen år. långt efter att solen ha slocknat till och med.

nja att vi ska behöva leta tills efter solen slocknat låter lite överdrivet, eller nää just jag tänkte bara på vintergatan inte att vi skulle utforska ALLT. men aja jag vill säga det jag tänkte om vintergatan ändå.

jag läste en artikel som sa om människan skulle skicka ett skepp till en planet med en massa människor som bor där och fortplantar sig i typ 1000 innan de skickar ut en ny skara människor mot en annan planet som sedan väntar 100 år innan de skickar ut en ny skara. på så sätt befolkas fler och fler planeter och ju fler planeter som befolkats ju fler planeter skickar ut skepp samtidigt (alltså kan man kolonisera fler planeter samtidigt). enligt denna grej så kunde man befolka hela vintergatan på typ mindre än 100 000 år om jag inte minns fel (och solen slocknar ju inte än på ett par miljarder år).

förstår om det är rätt förvirrande men det var nåt sånt iaf och det var iaf begripligt i artikeln jag läste :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg