Nyhet Posted October 12, 2008 Report Share Posted October 12, 2008 Flera sammanfattningar på det närmaste årets bokutgivning har tillförts databasen, efter att Pocket Books har släppt dessa fria. Det rör bl.a. böckerna Open Secrets, den fjärde boken i Vanguard-serien och New Frontier-boken Treason. Dessutom har vi utökat beskrivningarna av uppföljningsboken till Destiny-trilogin, A singular destiny, där vi får möta helt nya karaktärer efter det att Federationen kraftigt försvagats, samt av Star Trek: Voyagers nystart, Full Circle. Bered er på riktiga spoilers för tidigare utgivna böcker om ni läser dessa sammanfattningar. [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted October 12, 2008 Report Share Posted October 12, 2008 hoppas att de kommer ut på svenska . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 (edited) hoppas att de kommer ut på svenska . Ehm, har det kommit ut några av dessa "dussin-trekböcker" på svenska tidigare?? :blink: Edited October 13, 2008 by Tom_Hell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Finns det några star trek böcker på svenska över huvud taget skulle jag säga? Fram för svenska star trek författare! J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Dussinböcker? Jag tycker flera av dessa böcker har stor potential. Visst, de finns inte på svenska, men vi har ett rätt så litet språk, så det blir nog svårt. Gene Roddenberrys novellisering av TMP (första filmen) finns på svenska (har den själv), det är nog den enda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Ser fram emot kommande böcker i Titan-serien som jag gillar. Ska även ta en närmare titt på Destiny-trilogin. Längtar dock mest efter Full Circle, kommande boken i återupplivade Voyager-serien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 13, 2008 Report Share Posted October 13, 2008 Finns det några star trek böcker på svenska över huvud taget skulle jag säga? Fram för svenska star trek författare! J. En kompis till mig hade "Fysiken i Star Trek" på svenska. Det måste ha varit någon gång 1997 eller 1998 den kom ut. Skönlitteratur tror jag dock inte finns. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 14, 2008 Report Share Posted October 14, 2008 Dussinböcker? Jag tycker flera av dessa böcker har stor potential. Visst, de finns inte på svenska, men vi har ett rätt så litet språk, så det blir nog svårt. Gene Roddenberrys novellisering av TMP (första filmen) finns på svenska (har den själv), det är nog den enda. Med dussinböcker menar jag att de känns som om de är gjorda på någon slags löpande band-princip. Det pumpas ut ST-böcker i en strid ström. Missförstå mig rätt, många jag läst har varit bra och det finns flera kompetenta författare bland ST-böckerna. Men det är extremt få böcker som är i någon slags klass för att vinna litterära pris eller så. Jämför gärna med dagens svenska deckarvåg. Kompetent hantverk från de flesta men sällan mycket mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 14, 2008 Report Share Posted October 14, 2008 Jag behöver inte ha böcker som vinner litterära priser, jag behöver ha BRA böcker. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 15, 2008 Report Share Posted October 15, 2008 Jag behöver inte ha böcker som vinner litterära priser, jag behöver ha BRA böcker. J. Böcker som vinner priser är i regel bra. Att påstå något annat är i bästa fall en klyscha. Oavsett så står jag för min beskrivning av ST-böckerna. Det här förekommer även inom andra franchise-serier med kultfölje; Star Wars, Babylon 5 etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted October 15, 2008 Report Share Posted October 15, 2008 Att säga att böcker som vinner priser är bra ligger farligt nära en plattityd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 15, 2008 Report Share Posted October 15, 2008 Jag behöver inte ha böcker som vinner litterära priser, jag behöver ha BRA böcker. J. Böcker som vinner priser är i regel bra. Att påstå något annat är i bästa fall en klyscha. Oavsett så står jag för min beskrivning av ST-böckerna. Det här förekommer även inom andra franchise-serier med kultfölje; Star Wars, Babylon 5 etc. För att vinna priser måste en bok naturligtvis hålla en viss kvalité. Och gärna ha lite blomsterspråk och långa beskrivande miljöbeskrivningar. Det är sådant som går hem hos bokjurygrupper världen över (ok nu generaliserar jag). Detta tenderar att göra böckerna tämligen sega och svårsmälta vilket inte är mitt kännetäcken för en bra bok. En bra bok är en bok d??r man hela tiden vill veta vad som ska hända och när man har läst den vill man ändå läsa om den. Det är naturligtvis väldigt subjektivt vad som gör en bok bra men i mitt fall är det sällan böcker jag läser om och om igen (som Arn böckerna och Sånger från vår fjärran jord) vinner stora utmärkelser. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 15, 2008 Report Share Posted October 15, 2008 Att säga att böcker som vinner priser är bra ligger farligt nära en plattityd. Att hävda något annat är som sagt en klyscha. För att vinna priser måste en bok naturligtvis hålla en viss kvalité. Och gärna ha lite blomsterspråk och långa beskrivande miljöbeskrivningar. Det är sådant som går hem hos bokjurygrupper världen över (ok nu generaliserar jag). Detta tenderar att göra böckerna tämligen sega och svårsmälta vilket inte är mitt kännetäcken för en bra bok. En bra bok är en bok där man hela tiden vill veta vad som ska hända och när man har läst den vill man ändå läsa om den. Det är naturligtvis väldigt subjektivt vad som gör en bok bra men i mitt fall är det sällan böcker jag läser om och om igen (som Arn böckerna och Sånger från vår fjärran jord) vinner stora utmärkelser. J. Fördomar. Det finns massor med läsupplevelser man vill besöka igen och igen inom t ex Nobelpris-litteraturen. Själv gillar jag Lessing och Oe starkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 15, 2008 Report Share Posted October 15, 2008 Nja i så fall är jag inte ensam om dessa då jag har läst i minst en "hur man skriver böcker" bok att vill man skriva för att få priser så bör man använda så kallat blomsterspråk. Medan om man vill sälja böcker så väljer man bort alltför djupgående dykningar i detta skrivsätt. Dessutom tenderar sådant att vara enkom för den publik som lever i samma land som författaren. Vi har ju trots allt inte så många liknelser i stil med "som en leopards jakt" eller vad nu någon afrikan skrev. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 15, 2008 Report Share Posted October 15, 2008 Det är klart aldrig Star Trek-böcker kommer att vinna stora litteraturpriser. Men det finns definitivt ett område där de slår många bästsäljande respektive prisade böcker. Nämligen att de har en väluppbyggd dramaturgi från första till sista sida. Böckerna kan inte frångå det av två skäl. Det första är att de inte är "stor litteratur" . Det andra är att de inte skrivna av en f??rfattare som säljer på sitt eget namn och därmed kan göra som han eller hon vill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 15, 2008 Report Share Posted October 15, 2008 Nja i så fall är jag inte ensam om dessa då jag har läst i minst en "hur man skriver böcker" bok att vill man skriva för att få priser så bör man använda så kallat blomsterspråk. Medan om man vill sälja böcker så väljer man bort alltför djupgående dykningar i detta skrivsätt. Dessutom tenderar sådant att vara enkom för den publik som lever i samma land som författaren. Vi har ju trots allt inte så många liknelser i stil med "som en leopards jakt" eller vad nu någon afrikan skrev. J. Det är inte de som vinner priser. Självklart finns det undantag men i regel är ett dåligt skrivet stycke alltid ett dåligt skrivet stycke om man inte når fram till läsaren. Sådant här vet seriösa litterära människor som sysslar med priser och liknande. De läser böcker precis som du och jag. En av de bättre böckerna som handlar om att skriva är Stephen Kings "Att Skriva". I den förordar han att man skalar bort allt sånt där, men bara om det är onödigt. Han hyser inte de fördomar om vackert skrivna böcker som du verkar göra. Det behöver helt enkelt inte finnas några motsättningar mellan att skriva vackert och att skriva säljande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 16, 2008 Report Share Posted October 16, 2008 Det är inte de som vinner priser. Självklart finns det undantag men i regel är ett dåligt skrivet stycke alltid ett dåligt skrivet stycke om man inte når fram till läsaren. Sådant här vet seriösa litterära människor som sysslar med priser och liknande. De läser böcker precis som du och jag. Det behöver helt enkelt inte finnas några motsättningar mellan att skriva vackert och att skriva säljande. Det beror väl på vilket land man rör sig i. I den engelskspråkiga och germanska delen av världen blir väl sällan böcker med blomsterspråk storsäljare. Däremot i den latinska har de större chans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 16, 2008 Report Share Posted October 16, 2008 Nja i så fall är jag inte ensam om dessa då jag har läst i minst en "hur man skriver böcker" bok att vill man skriva för att få priser så bör man använda så kallat blomsterspråk. Medan om man vill sälja böcker så väljer man bort alltför djupgående dykningar i detta skrivsätt. Dessutom tenderar sådant att vara enkom för den publik som lever i samma land som författaren. Vi har ju trots allt inte så många liknelser i stil med "som en leopards jakt" eller vad nu någon afrikan skrev. J. Det är inte de som vinner priser. Självklart finns det undantag men i regel är ett dåligt skrivet stycke alltid ett dåligt skrivet stycke om man inte når fram till läsaren. Sådant här vet seriösa litterära människor som sysslar med priser och liknande. De läser böcker precis som du och jag. En av de bättre böckerna som handlar om att skriva är Stephen Kings "Att Skriva". I den förordar han att man skalar bort allt sånt där, men bara om det är onödigt. Han hyser inte de fördomar om vackert skrivna böcker som du verkar göra. Det behöver helt enkelt inte finnas några motsättningar mellan att skriva vackert och att skriva säljande. Jag är inte någon älskare av vackert skrivande, det är sant. Jag tycker att man ska skriva ganska avskalat och låta läsaren själv göra sig en bild av hur det ser ut. Alltför mycket blomsterspråk drar dessutom ner tempot så att boken blir segare än kola. Sa jag inte i början att för att vinna ett pris krävs det naturligtvis en viss miniminivå på kvaliteten? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flow My Tears Posted September 1, 2009 Report Share Posted September 1, 2009 (edited) Star Trek: Voyagers nystart, Full Circle. Jag har funderat på att köpa den boken ett bra tag nu men har ännu inte gjort det. Jag tänkte om det kanske är någon här som har gjort det och kanske även har läst ut den? Är den i sådant fall bra/dålig? Edited September 1, 2009 by Flow My Tears Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted September 1, 2009 Report Share Posted September 1, 2009 (edited) Jag har funderat på att köpa den boken ett bra tag nu men har ännu inte gjort det. Jag tänkte om det kanske är någon här som har gjort det och kanske även har läst ut den? Är den i sådant fall bra/dålig? Pjotr'k har skrivit en recension på bokens sida på databasen http://startrekdb.se/litteratur/litteratur.php?litteratur=669 ;) Edited September 1, 2009 by Mr Trek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flow My Tears Posted September 3, 2009 Report Share Posted September 3, 2009 -Jo, men den recensionen är så kort och säger mig inte speciellt mycket. Är det någon som vet om det finns en mer omfattande recension av boken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted September 3, 2009 Report Share Posted September 3, 2009 Den här verkar vara mer omfattande: http://trekmovie.com/2009/03/19/library-computer-review-star-trek-voyager-full-circle/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flow My Tears Posted September 3, 2009 Report Share Posted September 3, 2009 Tack. Den ser ut att vara åt det hållet som jag eftersöker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts