Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
nej , nej och åter nej [till Picardserie] ! skulle inte bli bra alls (återigen hänvisar jag till megafloppen ENT och brotten mot canon)

Indiana Jonesserien var ingen kommersiell framgång, men det kan inte ta ifrån serien att den var utmärkt.

Det finns inget som inte säger att en inte Picardserie skulle lyckas. Karaktären är en av få i Trek som skulle kunna bära en egen serie. Dels för att Picard är larger and life och är en ikon. Dels för att det skulle fokusera på en figur och kunna bli en bra äventyrsserie på samma sätt som Xena, Herucules, Highlander samt Indiana Jones.

Nu kanske det inte är mitt favoritval för en framtida serie. Men jag tror att den är ett av få förslag här som skulle ha möjlighet att nå en bredare publik än de som såg de sista serierna. Även om den nog aldrig skulle nå TNG:s publiksiffror.

Kanon ser jag som ett litet problem. Antalet avsnitt som handlar om Picards ungdom kan man räkna på en hands fingrar: We will always have Paris, Family, och Tapestry. Att respektera vad som händer där är enkelt. Ett större problem skulle vara att att den inte kunde utspela sig på jorden alltför mycket, eftersom jordbaserade avsnitt som Family alltid har varit bland de som har minst tittare.

Så sant det du säger K´hogh son of Klintoch, angående "megafloppen ENT och brotten mot canon". Håller med. Tror även att det är enormt svårt att hitta någon som kan spela en ung Picard. En av minna största farhågor emot den kommande filmen är just detta. Hitta nya unga skådespelare som ska axla en gammal invand och välkänd karaktär, tror jag är en stor risk. Kommer troligen inte att fungera.

Jo, det blir intressant att se hur de nya Kirk och Spock sköter sig.

Samtidigt har dock Picard spelats av andra förut. Tom Hardy som Shinzon i Nemesis och en annan yngre Picard i avsnittet Tapestry.

Det gick i Indiana Jones att byta ut Harrison Ford mot tre andra skådisar. Det har även gått att byta Bond, Batman, Stålmannen, så att byta Picard är ingen omöjlighet.

Edited by Aike
Posted
Konceptet med miniserier är en bra idé. :)

Jo, det är det. Jag ville se det redan 1994 när jag köpte Star Trek Chronology (officiell bok om tidslinjen i Trekvärlden för den som inte vet). Då var min tanke att det skulle fylla ut allt man aldrig hade fått sett i Trekhistorien.

Enterprises fjärde säsong var i praktiken detta. Så här bildades Federationen. Så här räddade Surak vulkanerna från att gå under. Besök på Andoria. Varför klingonerna har ändrat utseende. Och så vidare.

Så ta gärna en titta på den först, för det är bland de bättre säsongerna i alla serierna. Jag är dock osäker om jag vill se mer av det. Dels lockar det ingen mer än de redan frälsta. Dels tycker jag att de skulle gå tillbaka att göra riktigt bra enskilda avsnitt istället för att göra följetonger, vilket enbart gör det svårare att hänga med.

Posted
Det gick i Indiana Jones att byta ut Harrison Ford mot tre andra skådisar. Det har även gått att byta Bond, Batman, Stålmannen, så att byta Picard är ingen omöjlighet.

Det där är väll en högst personlig fråga. Själv har jag slutat se Bond, har aldrig sett Batman, eller den "nya" Stålmannen. Många äldre jag känner tycker till exempel att den enda som gjorde James Bond bra var Sean Connery.

Har man varit med från början i något, så tror jag det är enormt svårt att acceptera och kunna ta till sig en ny skådespelare i en gammal roll. Om man däremot är yngre och kommer inte i något i ett senare skede, har man troligen mycket lättare att acceptera att den gammla rolllen har ersatts av en ny yngre, frächare skådespelare.

Posted
Det där är väll en högst personlig fråga. Själv har jag slutat se Bond, har aldrig sett Batman, eller den "nya" Stålmannen. Många äldre jag känner tycker till exempel att den enda som gjorde James Bond bra var Sean Connery.

Har man varit med från början i något, så tror jag det är enormt svårt att acceptera och kunna ta till sig en ny skådespelare i en gammal roll. Om man däremot är yngre och kommer inte i något i ett senare skede, har man troligen mycket lättare att acceptera att den gammla rolllen har ersatts av en ny yngre, frächare skådespelare.

Allt du skriver är sant. Samtidigt behöver Star Trek nya fans och en nystart för att överleva.

Det är några få karaktärer som har ikonstatus och skulle kunna bära något nytt tillsammans eller i vissa fall på egen hand. Picard är en av dem.

Utmaningen med Trekkaraktärer jämfört med Bond, Batman mfl är att de gamla skådespelarna har varit med och skapat dem. Därför de har ju inte förekommit i andra sammanhang som böcker eller tecknade serier förut.

Posted (edited)

Vad ska första miniserien handla om? Kanske om det filmen First contact var inne på, ett möte med Zefram Cochrane och en utveckling om vem han var.

Edited by Starblind
Posted (edited)

Nja, även om Cochrane var kul så tror jag inte att det skulle räcka, inte ens till en miniserie. Det är nog lite för lite Star trek i det hela också. Därimot tror jag stenhårt på en serie om borg, på något sätt. Man får följa med på ett borgskepp och se mer om hur assimileringen går till, vilka olika raser som finns och historen bakom dessa. En miniserie då, annars blir det nog lätt lite tjatigt. Borg är alltid spännande tycker jag.

Sen vore det intressant att få veta lite mer om ALLA andra raser. Kanske att man får se första kontakten med olika raser, hur man lär känna varandra och så vidare. Lite mer djupgående.

Och självklart en lång, riktig serie till!

En serie som innehåller en homosexuell karaktär vore också intressant.

Edited by Borgmi
  • 2 months later...
Posted
..Star trek serie heta? För självklart blir det en till serie eller...

Förslag från mig: Hur bildades federationen eller på engelska: The Federetion, nu stavade jag säker fel.

Kunde vara kul att få reda på i en Tv serie hur och varför federationen uppstod.

Kan den idén räcka i 7 säsonger? :rolleyes:

Då bör du titta på Enterprise igen för det var precis vad den serien handlade om.

Själv har jag svårtr att placera in en ny serie i tidslinjen. Bakåt i tiden har redan gjorts (Ent), i framtiden (Tidskriget etc.) känns knepigt att få fram bra teknologimässigt. "Nutid" har ju redan 3 serier som utforskar. Jag skulle kunna tänka mig en serie miniserier nu som kan utspelas lite när som helst med olika skådisar (billigt) och olika handlingar. Om dessa går bra, därefter en serie som kanske fokuserar på det civila livet i ST. Förmodligen i "nutid"...

Nu har även jag sett säsong 3 och 4 av Enterprise. Håller med dig Tom Hell om att de säsongerna handlar en hel del om bildandet av en framtida federation även om den kallas för alliansen. Så där sprack min idé om en ny Star Trek serie... :rolleyes:

• 1 month later...
Posted

Jag skulle också gärna ha miniserier men med mer kända skådespelare istället(vilket jag tror skulle kunna dra nytt folk till Star Trek). Jag skulle vilja ha en serie som följde en klingonsk besättning, och gärna en med Enterprise-B, sen vill jag ha en med utforskning av gammakvadranten eller deltakvadranten också.

• 2 weeks later...
Posted

Hej

Fanns många ideer att plocka av.. vill till lägga att ENT tydligen var en flopp men

jag tycker den var bra och men fick se och förstå helhet av Star Trek lite mer.

Hade gärna sett en fortsättning på ENT ( även fast jag vet att det aldrig kommer bli så)

gillar ide om att förre detta borg nissar åker runt och fixar till det dom har ställt till men

men skulle det inte Kunna vara i en form av medlemar i Stjärnflottan med typ något icke känt skepp typ som Yeager Lagom Stort. sök upp nya platser och problem att tackla, var en vidare ut veckling på den ide..

Annars en ny rymdstation vid gränsen mot Romulaner där det går hänt till

med hemliga uppdrag och utveckling av spionnering, å övervakning

jaja nu har jag ide torka, hoppas det kommer någon serie efter filmen släpps och att dom inser

att det finns miljoner människor världen över som älskar star trek och vill ha nya serie igen =)

ha det gött

Länge leve Star Trek :)

Posted

Skulle vilja se små miniserier som utspelar sig på olika ställen kanske några avsnitt om olika bakgrunder hos gamla karaktärer. Liksom kanske något avstamp till någon helt ny serie. Tycker dock inte för mycket tidsresor för dessa kan snörra till saker och ting.