Jump to content

Frågor kring sista säsongen *SPOILERVARNING*

DominionMaster

Recommended Posts

Älskar de sista säsongerna av denna otroligt välgjorda serie! Gillar att det är många spår såsom kriget, BajoranPahgrejen med mera.

Dock funderar jag ständigt på en sak när jag ser sista säsongen igen (går ju repris hela tiden på 4 Sci-Fi).

Om nu detta kriget med JemHadar, Founders, Vorta etcetera är ett av de största i Federationens historia, varför är inte Enterpriseskeppet inkallat då? Känns konstigt om detta skepp är på uppdrag någonannanstans. Var i tiden i TNG-serien/filmerna befinner vi oss då?

Någon som har ett bra svar?

Det skildras i litteraturen man räddar bland annat Betazed. P´jotrk lär veta vilka böcker det gäller.

Dock hade en Dominionfilm varit underbar istället för Insurrection. Men man tyckte väl att väl att det tillhörde DS9. Frågan är väl också hur de skulle fått in Enterprise, utan att avsluta kriget i filmen. Sedan ville man göra en ljusare film än First Contact.

Man vill nog hålla isär TNG och DS9 så mycket som möjligt. Såsmåningom när DS9 kommit igång gjorde TNG filmer. Kan vara krångligt både produktionsmässigt, manus och ekonomiska faktorer, att sammanföra de olika serierna. Dock är ju Picard och Enterprise med i början av DS9. Det finns också ett dubbelavnitt där man för samman TNG och DS9. TNG 6;16 och 6;17. Avsnitten hetter "Birthright" del I och II. Här får vi se Worf på DS9, tillsammans med O´Brian. Även LaForge och Data och Bashir slår sinna kloka huvuden ihop och undersöker en mystisk cylinder, ombord på Enterprise.

• 1 month later...
Yepp, lysande avsnitt! På något sätt blir det nostalgi att se olika karaktärer slås samman från olika serier.

Jo, det kallas fan-service ^^ Tycker det var ett väldigt bra val att ha Miles i DS9 eftersom man kände igen honom från TNG.

EDIT: Får tydligen inte använda engelska uttryck här..."service för lojala anhängare" eller hur man ska säga det på svenska.

Edited by Commander Michels

• 1 month later...
  • 4 weeks later...
vill bara påpeka att under DS 9 gång förstördes Enterprise D som är det man ser i TNG så då hade det blivit Enterprise E från filmerna:

Star Trek: First Contact, Star Trek: Insurrection och Star Trek Nemesis

men det hände ju först mellan säsong 3 och 4

Edited by K´hogh son of Klintoch

vill bara påpeka att under DS 9 gång förstördes Enterprise D som är det man ser i TNG så då hade det blivit Enterprise E från filmerna:

Star Trek: First Contact, Star Trek: Insurrection och Star Trek Nemesis

men det hände ju först mellan säsong 3 och 4

tilllägg : i avsnittet "In Purgatory's Shadow" nämner man lite kort de händelser som är med i "First contact"

• 6 months later...

Filmen Generations där Enterprise-D förstörs utspelades 2371

Dominion kriget på gick mellen sent 2373 och tidigt 2376

Filmen First Contact där Enterprise-E får sitt första uppdrag utspelas år 2373

När Enterprise-E kommer till baka efter First Contact incidenten så lagas skeppet och detta bör inte ta mer tid än några månader (?)

Så när Dominoin kriget sätter igång på riktigt så bör Enterprise-E vara i tjänst (?)

Jag har kollat alla årtal och dom stämmer men jag är väldigt trött nu så jag orkar inte förtsätta skriva :P

Men en trött stackare undrar en sak som jag kanske borde kunna svaret till (jah kanske t.o.m kan det fast är för trött :P )

Men Worf kommer väll till ds9 1 år efter Enterprise-D har försörts? och är där s 4-7 men hur är han med i first contact också? :P

..

Jag borde troligt vis förstå deta men är så HIMLA (svälvcensurring) trött. :P

Edited by thamupp