DominionMaster Posted January 25, 2009 Report Share Posted January 25, 2009 Älskar de sista säsongerna av denna otroligt välgjorda serie! Gillar att det är många spår såsom kriget, BajoranPahgrejen med mera. Dock funderar jag ständigt på en sak när jag ser sista säsongen igen (går ju repris hela tiden på 4 Sci-Fi). Om nu detta kriget med JemHadar, Founders, Vorta etcetera är ett av de största i Federationens historia, varför är inte Enterpriseskeppet inkallat då? Känns konstigt om detta skepp är på uppdrag någonannanstans. Var i tiden i TNG-serien/filmerna befinner vi oss då? Någon som har ett bra svar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 25, 2009 Report Share Posted January 25, 2009 Det är en stor galax och bara för att ett skepp inte skildras i en serie betyder det inte att det inte gör någonting. Jag slår vad om att Enterpise gör massor av intressanta saker på sitt eget håll. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DominionMaster Posted January 25, 2009 Author Report Share Posted January 25, 2009 Jo, men med tanke på storleken av detta krig är det ändå märkligt. Klart en kostnadsfråga, men tänk vilken film de hade kunnat göra! Med DS9- och TNGgänget ihop! Det hade blivit storslaget! Voyager är ju en annan sak som befinner sig ganska många år från sin hemgalax.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 25, 2009 Report Share Posted January 25, 2009 Det skildras i litteraturen man räddar bland annat Betazed. P´jotrk lär veta vilka böcker det gäller. Dock hade en Dominionfilm varit underbar istället för Insurrection. Men man tyckte väl att väl att det tillhörde DS9. Frågan är väl också hur de skulle fått in Enterprise, utan att avsluta kriget i filmen. Sedan ville man göra en ljusare film än First Contact. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DominionMaster Posted January 25, 2009 Author Report Share Posted January 25, 2009 Jo, det är ju det som är problemet. Hade det gjorts en film på detta tema hade det krävts att alla sett DS9 för att följa med. Filmerna är ju lite tänkta att vara fristående utan Trekkerkompetens! Fast det underlättar ju ändå om referensramen är bredare! Skulle gärna läsa den boken! Intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 28, 2009 Report Share Posted January 28, 2009 Man vill nog hålla isär TNG och DS9 så mycket som möjligt. Såsmåningom när DS9 kommit igång gjorde TNG filmer. Kan vara krångligt både produktionsmässigt, manus och ekonomiska faktorer, att sammanföra de olika serierna. Dock är ju Picard och Enterprise med i början av DS9. Det finns också ett dubbelavnitt där man för samman TNG och DS9. TNG 6;16 och 6;17. Avsnitten hetter "Birthright" del I och II. Här får vi se Worf på DS9, tillsammans med O´Brian. Även LaForge och Data och Bashir slår sinna kloka huvuden ihop och undersöker en mystisk cylinder, ombord på Enterprise. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DominionMaster Posted January 28, 2009 Author Report Share Posted January 28, 2009 Yepp, lysande avsnitt! På något sätt blir det nostalgi att se olika karaktärer slås samman från olika serier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dagas Posted March 14, 2009 Report Share Posted March 14, 2009 (edited) Yepp, lysande avsnitt! På något sätt blir det nostalgi att se olika karaktärer slås samman från olika serier. Jo, det kallas fan-service ^^ Tycker det var ett väldigt bra val att ha Miles i DS9 eftersom man kände igen honom från TNG. EDIT: Får tydligen inte använda engelska uttryck här..."service för lojala anhängare" eller hur man ska säga det på svenska. Edited March 14, 2009 by Commander Michels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lcaz Posted April 21, 2009 Report Share Posted April 21, 2009 vill bara påpeka att under DS 9 gång förstördes Enterprise D som är det man ser i TNG så då hade det blivit Enterprise E från filmerna: Star Trek: First Contact, Star Trek: Insurrection och Star Trek Nemesis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted May 20, 2009 Report Share Posted May 20, 2009 (edited) vill bara påpeka att under DS 9 gång förstördes Enterprise D som är det man ser i TNG så då hade det blivit Enterprise E från filmerna: Star Trek: First Contact, Star Trek: Insurrection och Star Trek Nemesis men det hände ju först mellan säsong 3 och 4 Edited May 20, 2009 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 vill bara påpeka att under DS 9 gång förstördes Enterprise D som är det man ser i TNG så då hade det blivit Enterprise E från filmerna: Star Trek: First Contact, Star Trek: Insurrection och Star Trek Nemesis men det hände ju först mellan säsong 3 och 4 tilllägg : i avsnittet "In Purgatory's Shadow" nämner man lite kort de händelser som är med i "First contact" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted December 17, 2009 Report Share Posted December 17, 2009 (edited) Filmen Generations där Enterprise-D förstörs utspelades 2371 Dominion kriget på gick mellen sent 2373 och tidigt 2376 Filmen First Contact där Enterprise-E får sitt första uppdrag utspelas år 2373 När Enterprise-E kommer till baka efter First Contact incidenten så lagas skeppet och detta bör inte ta mer tid än några månader (?) Så när Dominoin kriget sätter igång på riktigt så bör Enterprise-E vara i tjänst (?) Jag har kollat alla årtal och dom stämmer men jag är väldigt trött nu så jag orkar inte förtsätta skriva :P Men en trött stackare undrar en sak som jag kanske borde kunna svaret till (jah kanske t.o.m kan det fast är för trött :P ) Men Worf kommer väll till ds9 1 år efter Enterprise-D har försörts? och är där s 4-7 men hur är han med i first contact också? :P .. Jag borde troligt vis förstå deta men är så HIMLA (svälvcensurring) trött. :P Edited December 18, 2009 by thamupp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 17, 2009 Report Share Posted December 17, 2009 Utan att spoila för mycket kan man väl säga att enterprise plockar upp worf på vägen... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted December 18, 2009 Report Share Posted December 18, 2009 jo jag förstod det nu :P Var "ganska" trött :P jag fattar inte varför jag var så trött men jag typ somna framför datorn två gånger igår :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts