Gå till innehåll

Star Trek-frågesport


Mr Trek

Rekommenderade inlägg

Ny fråga:

I vilket avsnitt kallar Beverly Captain Picard för "Jean"?

Är osäker, men med tanke på hur länge tråden stått still så är jag villig att gissa.

Har för mig att hon kallade honom för "Jean" (eller möjligtvis var det "Jean-Luc") i slutet av TNG-avsnittet The Last Outpost. Är det rätt? :blink:

Rätt :) Frågan var nog för svår egentligen så det är imponerande att du kunde svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 588
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Rätt :) Frågan var nog för svår egentligen så det är imponerande att du kunde svaret.

Som sagt, det var lite av en gissning. Beverly och "Jean" hade ju en hel del scener där det antyddes att de var väldigt nära varandra och kanske hade en relation, och de var dessutom ganska ordentligt spridda över seriens 7 säsonger vill jag minnas. Men hade något vagt minne om att hon kan ha sagt det i just det avsnittet, när Portal släpper skeppet. En gnutta kunskap + En hel del tur :lol:

plommonsjuice "a warrior´s drink". Har ingen aning om hur det stavas på engelska. Någon annan kanske vet?

Ny fråga:

Vad hetter avsnittet där Torres försöker stoppa ett robotskepp, som hon själv programerat, från att anfalla planeten Rakosan.

"Prune Juice" på engelska. Tydligen så är det specifikt katrinplommonjuice, men du får självklart rätt för det. :)

Nu har jag ingen aning om planetens namn men det låter som om det är Dreadnought. Cardassierna hade använt den mot Maquiserna, men den detonerade inte när den nådde målet. Så Torres programmerade om den och skickade tillbaka den, den här gången mot ett Cardassiskt mål.

Ny Fråga: I DS9 så finns det ett avsnitt där Starfleet ger Dr.Bashir översyn över några extremt smarta, genetiskt manipulerade personer med syftet att analysera kriget mot The Dominion och rekommendera vad Federationen bör göra. Vad blir deras rekommendation och varför? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny Fråga: I DS9 så finns det ett avsnitt där Starfleet ger Dr.Bashir översyn över några extremt smarta, genetiskt manipulerade personer med syftet att analysera kriget mot The Dominion och rekommendera vad Federationen bör göra. Vad blir deras rekommendation och varför? ;)

De rådde Federationen att ge upp då de ansåg att kriget inte gick att vinna och att kapitulera det var den bästa lösningen, eftersom det skulle minimera antalet krigsoffer. Senare efter x antal decennier skulle dock en motståndsrörelse starta och störta dominions regim.

Ny fråga: I samma grupp av extremt smarta, genetiskt manipulerade personer fanns en ung kvinna som inte kunde kommunicera särskilt bra med sin omvärld. Julian hjälpte henne senare med en medicinsk procedur som gjorde det möjligt för henne att prata. Vilket var hennes första ord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

En vild gissning men min magkänsla säger det andra avsnittet i säsong fyra, när de återvänder hem efter kampen mot Borg. Jag tror att det heter Family, med viss risk för att jag blandar ihop det med ett nästan identiskt ENT avsnitt, som jag tror heter Home eller något sådant. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst var det en fin bild på Enterprise som rider mot solnedgången, precis som hjältarna gör i westernfilmer. :D

Därför är det en av de vackaste scenen i star trek-avsnitten tycker jag. :wub: :wub: :wub:

Ny fråga: Vilken avsnitt dök en rådjur(eller hjortdjur??) upp i ?

Redigerad av Nettan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny fråga: Vilken avsnitt dök en rådjur(eller hjortdjur??) upp i ?

I ENT säsong 2 avsnitt 2, Carbon Creek, var det väl en av dem som föreslog att de kunde äta en hjort efter att de kraschlandat på Jorden? Det är mitt svar iaf, har för mig att det dyker upp en eller flera hjortdjur i den scenen.

Var det avsnittet du tänkte på? Med över 700 avsnitt inser jag att det är fullt möjligt för andra hjortdjur att ha dykt upp på andra ställen, trots att jag inte kommer på fler just nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Lord Di Lego. Ditt svar är rätt. :D :D :D Jag har glömt bort denna asvnitt "Carbon Creek":rodna:

Tänker egentligen på VOY-avsnitt Waking Moments (s.4.13) från början men är osäker på att det finns flera asvnitt med rådjur/Hjortdjur.

Din tur att ställa en fråga.

Ah, det är sant. Den tänkte jag inte ens på. ;)

Ny Fråga: I TNG avsnittet Tapestry hamnar en ung Picard i slagsmål med ett par Nausicaans och det slutar med att han blir knivhuggen genom ryggen/hjärtat. När Picard faller ner på knän och tittar ner på den blodiga spetsen som sticker ut ur sin bröstkorg så börjar han skratta, varför gör han det (enligt vad som sågs i avsnittet)?

Av ren nyfikenhet, tror ni att det var därför han skrattade när det hände första gången eller hur kommer det sig att han skrattade både då och "nu"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... var det inte helt enkelt så att han tyckte det såg kul ut när han tittade ner och såg spetsen sticka ut, på ett bisarrt sätt <_< ^_^

Nä, det var inte riktigt vad jag var ute efter.

Jag insåg precis att svaret kanske inte är helt glasklart då de faktiskt aldrig sa det rakt ut, utan man fick ta det lite från sammanhanget/läsa lite mellan raderna. Så våga svara om ni misstänker att ni vet svaret, det kan mycket väl vara det svaret jag är ute efter. ;)

Ni får lite mer tid, annars får jag ge frågan underkänt och lämna över taktpinnen :rodna:

Ledtråd: Svaret är väldigt tätt kopplat till huvud-story:n i det avsnittet och speciellt de sista minuterna innan den scenen, så om ni minns avsnittet väl så har ni fördel av det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var något filosofiskt, som att han insåg hur lätt det var att begå ett dumt misstag eller något i den stilen. (fast ordet Fragile dyker upp i mitt huvud och det kan tyda på att han insåg hur skört livet är, men jag minns inte riktigt vad som var så roligt med det. J.

Mja...ok då. Du kan få ½-rätt för det svaret, du är ändå inne på rätt spår. :P

För att vara mer exakt så var det jag letade efter någonting i stil med: Han började skratta för att han var så lättad över att ha lyckats återställa allt till hur han mindes det, och vidare så insåg han hur något från hans ungdom som han under större delen av sitt liv ångrat och velat få ogjort var en så viktig del av vem han sedan blev.

Jag kollade faktiskt Memory Alpha, så att jag inte var helt ute och cyklade med min analys av det, och det verkar stämma ganska bra. :lol:

Din tur att ställa fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spock försökte förvirra de mekaniska kvinnorna som inte ville låta besättningen lämna Mudds "ställe" genom att säga motsägelsefulla saker. Han sa "Jag älsakr dig" till den ena och "Jag hatar dig" till den andra när de eg var lika som bär.

Ny fråga:

I ett TNG avsnitt orsakar Reginald Barclay olika mutationer bland besättningen som devolverar och blir till "djur". Data och Picard som upptäcker detta efter när de kommer tillbaka efter att de varit iväg, och således inte blivit infekterade, får såklart rädda allesammans. Men vad var det egentligen som räddade besättningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...