Jump to content

Research pågår för Picard-novell

Tom_Hell

Recommended Posts

Osäker på om denna tråd ska läggas här eller i film-delen på forumet. Flytta den om ni bedömer något annat. Det kändes hur som helst vettigare att göra en egen tråd av detta istället för att peta in småfrågor i andra.

Bakgrunden till denna tråd är:

Jag har påbörjat en fan-fictionnovell om Picard, mest därför att jag efter en annan tråd började fundera på om jag kunde skriva någon utan att kunna så mycket tekniskt. Ett spännande experiment och en personlig utmaning alltså.

Jag har en bra (tror jag) grundhistoria som definitivt förlitar sig mer på djupare personliga och karaktärsdrivande aspekter än rymdstrider och pang-pang. Trots det kommer det förmodligen att förekomma minst två stridsscener varav den första skall skrivas härnäst.

Nåväl, jag skulle avsky att skriva färdigt novellen, publicera den och sedan få reda på att jag gjort grova misstag mot kanon. Visst, det är fan-fiction så vem bryr sig? Jag! :rolleyes:

Problemet är att jag har lite dåligt minne ibland och dessutom har jag inte tillgång till alla filmer, avsnitt, feta uppslagsböcker och annat. Databasen har varit viktig hittills, men inte ens den innehåller allt. Så jag tänkte använda den här tråden som bollplank om någon är intresserad av att hjälpa till. Om inte ni vet är det nog inte värt att jaga rätt på svaret. Eventuellt kommer jag att överväga att kanske släppa ut novellen i etapper som följetong om någon skulle vara intresserad.

Jag har några inledande frågor som jag hoppas att ni kanske kan besvara:

1. I GEN sitter Picard inne i Nexus och firar jul. Hans brorson är ju uppenbarligen där, men visst fanns det andra ungar som sprang runt där? Vilka var dessa? Eller minns jag galet?

2. Minnet är som sagt suddigt ifrån GEN, det är ju inte precis min favoritfilm, men var det så att Nexus skapade en illusion där Picard var gift och Rene var hans son? Eller var Rene fortfarande hans brorson trots att han var gift?

3. Just nu kan jag bara komma på ett kärleksintresse som Picard har haft, och det är Vash. Vilka andra kvinnor har funnits med i bilden?

4. I databasen här står det att Maquis formas runt 2370 och att senare delen av GEN utspelas runt 2371. I vilket stadie befinner sig Maquis under GEN? Har vi till exempel nått DS9:s säsong 3? Får inte ordning på tidslinjen där.

5. Vilken typ av skepp har Maquis tillgång till vid tiden för GEN?

6. Om jag vill ge eldunderstöd till marktrupper från omloppsbana, vilken typ av vapen går att använda? Hur stor eller liten träffyta kan man egentligen få till med fasrar till exempel?

1. I GEN sitter Picard inne i Nexus och firar jul. Hans brorson är ju uppenbarligen där, men visst fanns det andra ungar som sprang runt där? Vilka var dessa? Eller minns jag galet?

Det är hans barn.

2. Minnet är som sagt suddigt ifrån GEN, det är ju inte precis min favoritfilm, men var det så att Nexus skapade en illusion där Picard var gift och Rene var hans son? Eller var Rene fortfarande hans brorson trots att han var gift?

Han är fortfarande hans brorson.

3. Just nu kan jag bara komma på ett kärleksintresse som Picard har haft, och det är Vash. Vilka andra kvinnor har funnits med i bilden?

Nella Darren i Lessons, en gammal flamma i We will Always Have Paris, en kadett i avsnittet Tapestrt Beverly Crusher, Lwaxana Troi (fast det kanske inte var ömsesidigt från Picards sida :D). Memory Alpha har så gott som all info om Picard.

4. I databasen här står det att Maquis formas runt 2370 och att senare delen av GEN utspelas runt 2371. I vilket stadie befinner sig Maquis under GEN? Har vi till exempel nått DS9:s säsong 3? Får inte ordning på tidslinjen där.

Generations utspelar sig samtidigt som första hälften av DS9 säsong 3. Maquis introducerades i The Maquis och Preemptive Strike 2370, och nästa stora avsnitt de dyker upp i är Defiant och Caretaker några månader senare. Rimligtvis är de ungefär lika utvecklade som i dessa avsnitt när Generations utspelar sig.

5. Vilken typ av skepp har Maquis tillgång till vid tiden för GEN?

Titta på Caretaker så ser du deras skepp. De kan också stjäla skepp som de gjorde med Defiant i DS9.

Det finns rikligt med info om Maquis och artiklar om skeppen på Memory Alpha.

6. Om jag vill ge eldunderstöd till marktrupper från omloppsbana, vilken typ av vapen går att använda? Hur stor eller liten träffyta kan man egentligen få till med fasrar till exempel?

Memory Alpha, TNG Technical Manual eller Trekbbs.coms teknologiforum borde vara ställen där du skulle kunna hitta svaret på den frågan.

Svaren ovan verkar korekta så vitt jag kan bedöma men vi får ju inte glömma bort flamman i captains holiday heller, du vet avsnittet där picard är på Risa. Sedan är han får han ju familj och barn även i det här avsnittet där han lär sig spela flöjt men det kanske inte riktigt räknas.

Vad det gäller punkt 6 så vet vi att fasrar kan vara väldigt precisa och träffa utvalda stenblock till exempel. Men jag har inte sätt tng fasrar skjuta tillräckligt snabbt och byta mål tillräckligt fort för att kunna ge effektiv eldunderstöd i CAS roll. (Close Air Support). Däremot kan ju skyttlarna flyga nästan som flygplan när de väl är i atmosfären och de kan ju bestyckas och borde väl kunna användas som eldunderstödsfarkoster.

Defiant är ju inte byggt ännu men om man kunde använda samma snabbskjutande fasrar som det skeppet har fast på en skyttel så vore det ju mycket effektivt till markunderstöd.

Tänk på att du har Writers freedom när du gör "din värld". Vill du visa federationens markstyrkor eller eldunderstödstyrkor och sådana inte har visats i canon för den tidsperioden kan du ju alltid uppfinna något. Eller låta Geordi/Data uppfinna något lämpligt tex en star trek version av de häringa STEP grejerna de har i star wars. J.

Förutom de sidor Aike tipsade om finns det en del information att hämta på Ex Astris Scientia även om mycket säkert är sådant som tas upp på de andra ställen också. Några delar som kanske kan vara av intresse baserat på dina frågar:

Sammanfattande information om Picard

http://www.ex-astris-scientia.org/database...ters.htm#picard

En tidslinje som tar upp viktiga händelser i kronologisk ordning

http://www.ex-astris-scientia.org/history.htm

En lista över Maquisskepp med information och bilder

http://www.ex-astris-scientia.org/schemati...hips.htm#maquis

Svaren ovan verkar korekta så vitt jag kan bedöma men vi får ju inte glömma bort flamman i captains holiday heller, du vet avsnittet där picard är på Risa. Sedan är han får han ju familj och barn även i det här avsnittet där han lär sig spela flöjt men det kanske inte riktigt räknas.

Flamman i Captains Holiday är ju Vash som Tom_Hell redan kände till. :)

Avsnittet där Picard lär sig spela flöjt är The Inner Light och kvinnan där heter Eline. Jag tycker definitivt att det ska räknas även om det som sker inte är på riktigt. Picard upplever trots allt en hel livstid.

Han är fortfarande hans brorson.

Ok. Jag antar att detta står i något av sajttipsen du gav? Får kolla upp det, men är det inte lite märkligt att han "fantiserar" att han har riktiga, egna, biologiska barn men att det bara är Rene som verkligen betyder något? Inte alls orimligt, men lite märkligt kan jag tycka. Min egen högst personliga tolkning av bara scenerna i filmen skulle vara att Rene är hans egen i den fantasin.

Memory Alpha, TNG Technical Manual eller Trekbbs.coms teknologiforum borde vara ställen där du skulle kunna hitta svaret på den frågan.

Ah, Memory Alpha hade jag faktiskt glömt bort och ändå ligger den som länk i webbläsaren. Beror nog på att jag inte varit så här intresserad av detaljer på länge. ;)

Vad det gäller punkt 6 så vet vi att fasrar kan vara väldigt precisa och träffa utvalda stenblock till exempel. Men jag har inte sätt tng fasrar skjuta tillräckligt snabbt och byta mål tillräckligt fort för att kunna ge effektiv eldunderstöd i CAS roll. (Close Air Support). Däremot kan ju skyttlarna flyga nästan som flygplan när de väl är i atmosfären och de kan ju bestyckas och borde väl kunna användas som eldunderstödsfarkoster.

Intressant, men som det känns nu är inte skyttlar så användbart. Skeppet i fråga är inte heller jättestort. Dessutom är tanken att det bara ska behöva täcka en relativt liten yta. Säg, storleken på en vingård eller så :rolleyes:

Får se vilken lösning jag kör, verkar som att den enklaste vägen att gå är att sätta in marktrupper ist.

Defiant är ju inte byggt ännu men om man kunde använda samma snabbskjutande fasrar som det skeppet har fast på en skyttel så vore det ju mycket effektivt till markunderstöd.

Skulle iofs kunna passa bra, och när jag tänker efter så skulle det passa riktigt bra. Om det inte har sagts någonstans uttryckligen att dessa inte skulle gå att montera på en skyttel eller något större skepp så känns det som ett bra alternativ. Men är det pulsfaserkanonerna du syftar på då?

Tänk på att du har Writers freedom när du gör "din värld". Vill du visa federationens markstyrkor eller eldunderstödstyrkor och sådana inte har visats i canon för den tidsperioden kan du ju alltid uppfinna något.

Absolut. Problemet för mig är väl snarast att jag blir ruskigt osäker på vad som är eller inte är kanon. Ville jag uppfinna en helt egen värld skulle jag inte skriva denna novell som ST fan-fiction.

Avsnittet där Picard lär sig spela flöjt är The Inner Light och kvinnan där heter Eline. Jag tycker definitivt att det ska räknas även om det som sker inte är på riktigt. Picard upplever trots allt en hel livstid.

Det räknas men kommer nog inte att användas. Den Picard jag skriver om skulle inte se det som en riktig kärlek, mer som en utanför-kroppenupplevelse ju mer tid som går. Där använder jag definitivt min "writer's freedom", JAF! ;)

Men tack för alla tips så långt. Dessvärre för mig börjar ju det här lilla projektet växa och kräva mer av mig. Det var lite det jag var rädd för och som har fått mig att avstå fan-fiction tidigare. Nåja, ska kolla länkarna. Har ni mer tips så är det bara att posta!

Pulsfaserkanoner tror jag bestämt att de kallades för ja.

Om det handlar om att slå ut en vingård så skulle jag sätta in en bomb som skapar ett expanderande krapftfält som förstör allting i sin väg. Inte direkt cannon men en skön effekt. Dessutom skulle det ge hjälten/boven en stund att gömma sig eller fly om han upptäcker bomben i tid. J.

Pulsfaserkanoner tror jag bestämt att de kallades för ja.

Om det handlar om att slå ut en vingård så skulle jag sätta in en bomb som skapar ett expanderande krapftfält som förstör allting i sin väg. Inte direkt cannon men en skön effekt. Dessutom skulle det ge hjälten/boven en stund att gömma sig eller fly om han upptäcker bomben i tid. J.

Ah, ett missförstånd. Nej, det handlar inte om att slå ut eller förstöra ett område. Det handlar om att ge eldunderstöd så att en liten marktrupp kan avancera lättare. Min tanke var att detta skulle ske från ett "medelstort" skepp i omloppsbana, men ju mer jag funderar igenom det blir det nog bättre med en skyttel inne i atmosfären.

Dessvärre för mig börjar ju det här lilla projektet växa och kräva mer av mig. Det var lite det jag var rädd för och som har fått mig att avstå fan-fiction tidigare.

Vill man följa kanon så hårt så blir det tyvärr mycket jobb i form av efterforskning och liknande. Men jag hoppas att du orkar fullfölja detta så att vi får ta del av din berättelse.

Vad det gäller eldunderstöd för en marktrupp som rör sig kan jag hålla med om att det verkar mer logiskt att detta ges från en lågt flygande skyttel. Att använda ett skepp i omloppsbana vore nog svårt att koordinera.

Vill man följa kanon så hårt så blir det tyvärr mycket jobb i form av efterforskning och liknande. Men jag hoppas att du orkar fullfölja detta så att vi får ta del av din berättelse.

Jag vet inte vad som är hårt eller ej. Jag vet att jag visserligen har rätt höga krav på mig själv, men jag skulle hata att göra en en blunder och skriva vansinningt felaktiga saker som inte skulle vara så svåra att kolla upp. Eller som jag kanske borde veta.

Nåja, jag är igång iaf då jag finner det viktigare att få ned historien än att första jaga en massa detaljer som jag ändå inte vet om de kommer med. Jag kan ju ha en idé om hur novell ska vara men sedan kan historien få för sig att ta helt andra vändningar. Det är det som är lite spännande. Jag pluggar Picard och skyttelteknik under tiden! :D

Kul att du skall skriva en bok har själv tankar på att skriva en ST bok...

Lycka till med skrivandet och var inte rädd att fråga din eminenta panel här på forumet!

Tja, bok är kanske att ta i (även om man aldrig vet var historien drar iväg när man väl börjat) men väl en novell (obs, det är skillnad på svenskans novell som är en kortare variant av roman, och engelskans som betyder roman). En gissning är att det kanske hamnar på 5-6000 ord eller så. Är uppe i knappt 1000 ord nu i oredigerat skick.

Hade jag inte haft "panelen" är det tveksamt om jag hade gett mig på detta lilla experiment.

Tja, bok är kanske att ta i (även om man aldrig vet var historien drar iväg när man väl börjat) men väl en novell (obs, det är skillnad på svenskans novell som är en kortare variant av roman, och engelskans som betyder roman). En gissning är att det kanske hamnar på 5-6000 ord eller så. Är uppe i knappt 1000 ord nu i oredigerat skick.

Tack för upplysningen om skillnaden på orden! Om jag ger mig på att skriva blir det nog också en 'novell'.

• 2 months later...
Sedan är han får han ju familj och barn även i det här avsnittet där han lär sig spela flöjt men det kanske inte riktigt räknas.

senare har han ju en flört med en besättningsman och de spelar musik tillsammans . då använder han flöjten och lär henne folkmusik som han lärde sig i den verkligheten .

Vad det gäller eldunderstöd för en marktrupp som rör sig kan jag hålla med om att det verkar mer logiskt att detta ges från en lågt flygande skyttel. Att använda ett skepp i omloppsbana vore nog svårt att koordinera.

behövs nog mer än en skyttel , troligen tre eller fyra för eldunderstöd och tjugo till trettio för luftanfall

Edited by K´hogh son of Klintoch

behövs nog mer än en skyttel , troligen tre eller fyra för eldunderstöd och tjugo till trettio för luftanfall

Hur många skyttlar som behövs beror på situationen. Området, storleken på marktruppen, fiendenstyrkan osv.

En stor bidragande orsak till att Renée är med i Nexus är väl för att han dog precis innan Picard hamnade där? Då blev han (Picard) lite sorgsen över att han inte hade några egna barn och hans släkt skulle typ dö ut, då Renée var den sista Picard, typ. Så önskan om att ha familj och barn växte sig starkare då.

Underbart projekt! Hojta om du behöver hjälp.

• 10 months later...

Jag inser lite skamset att det nu gått nästan ett år. Då ska ni veta att min Picard-novell funnits där i bakhuvudet från och till under den här tiden. Jag har tappat delar av historien som jag tänkte mig den från början men huvuddragen finns fortfarande kvar. Det får mig att tro att själva grund-storyn ändå är hyfsad.

Men nu har det trots allt gått ett år och endast om jag var säker på att några var intresserade så skulle jag kunna frestas att försöka "plocka upp pennan" igen. Samtidigt vet jag att det inte vore någonting värt att flagga efter intresse (som förmodligen skulle besvaras) och inte visa något. Så därför har jag mot mina principer beslutat mig för att publicera en "rå-kopia" av en del av den text jag skrivit hittills. Men märk väl: Detta är tämligen oredigerad text. Slutresultatet kan mycket väl bli något annat.

"Dimmorna låg täta utanför det lilla huset. Jean-Luc Picard stod och stirrade ut genom ett fönster. I handen höll han en kopp té som hade kallnat för länge sedan. Picard var långt borta, begravd i minnen han helst villa låta vara begravna. Han tänkte på sin bror och brorson. Båda hade omkommit i en brand på familjegården. Samma gård som han nu befann sig på. Samma gård som han hade gjort allt för att bli av med. Ända sedan han ärvt dödsboet efter sin bror Robert hade han gjort allt för att bli av med gården, men ingen ville köpa den. På nätterna hemsökte den hans drömmar och på dagarna upptog den en allt för stor del av hans tankar.

Picard grimaserade över en klunk av det kalla Téet och ställde ifrån sig koppen på skrivbordet. Han satte sig ned i den gamla kontorsstolen, svängde runt och tittade ut över dalens vinrankor igen. Så kom tanken på Rene igen och Picard började få svårt att hålla tårarna tillbaka.

Pojken hade varit som en son för Picard. Han hade stått för allt det där som Jean-Luc Picard, stjärnflottekaptenen, hade varit tvungen att åsidosätta under sin karriär. Pojken hade dessutom varit det sista hoppet för att föra namnet Picard vidare in i framtiden. Nu var allt försent.

Jean-Luc hade aldrig erkänt det för någon, inte ens Deanna Troy, men han fann sig allt oftare längta tillbaka till Nexus. Han hade haft en familj där. Rene hade varit hans riktiga son och de hade varit lyckliga. Ju mer tid som förflöt desto mindre kände han sig lurad av Nexus. Bättre män än han själv hade hittat lycka och kärlek i det där energifenomenet. Han hade hittat James Kirk där huggandes ved vid en kubbe. Kirk hade sett mer livfull och lycklig ut än vad han någonsin kunde påminna sig att han gjort på någon av de inspelningar som fanns bevarade. Kirk hade varit svårövertalad men till slut hade Picard fått honom med sig för att stoppa Soran. Det hade kostat Kirks liv och Picard kände ett sting av skuld för det. Kirk skulle ha kunnat leva lycklig inne i Nexus, hur verkligt eller overkligt energibandets påverkan än var, men Picard hade slitit både sig själv och James Kirk därifrån och Kirk hade fått plikta med sitt liv.

Så många dödsfall genom åren. Så många förspillda liv. Tasha Yar, James Kirk, Walker Keel. Alla plågade honom men inget plågade honom så svårt som Rene. Det var därför han hade velat bli av med vingården. Att begrava minnena under en vinranka och sedan aldrig behöva återvända igen. Men ingen hade velat överta den. Det var som om den var förbannad.

Så nu var Picard tillbaka på den för första gången på tre år. Och minnena var definitivt med honom.

Jean-Luc var just på väg att gå in på ett nytt tankevarv med Rene när en skugga lösgjorde sig ur ett buskage och fångade hans uppmärksamhet. Skuggan tog snabbt formen av en tvåbent varelse som snabbt skyndade sig över gården. Picard svängde ut handen och släckte stearinljuset som stod på skrivbordet. Snabbt var han framme vid fönstret, i lagom tid för att se skuggan försvinna in i ett av redskapsskjulen en bit bort.

Picard förde snabbt upp handen mot stjärnflottesymbolen på bröstet men hejdade sig. Kommunikationsbrickan låg kvar i hans packning. Det hade inte funnits någon anledning att bära den på sina civila kläder hade han resonerat. Dessutom kände han sig lite skyldig över att vara på gården iförd stjärnflottesaker. Som om blotta närvaron av Stjärnflottans symboler skulle besudla minnet av hans bror och brorson.

Jean-Luc väntade en stund på att skuggan skulle komma ut och när den inte gjorde det skyndade han sig ut från rummet och iväg mot köksdörren. Den fanns på motsatt sida av huset vilket passade Picard bra. Var det en inkräktare kunde han eller hon vara beväpnad och då ville Picard definitivt ha överraskningsmomentet på sin sida.

Jean-Luc öppnade köksdörren och gled så tyst han kunde ut i kvällsmörkret. Det var då helvetet brakade lös runt omkring honom.

* * *

Världen tycktes formligen explodera runt Jean-Luc Picard. Först verkade det som markexplosioner och det fick honom att springa blint omkring. Hans enda chans var att hålla sig i rörelse tills han kunde ta skydd någonstans. Efter bara några sekunder såg han dock ett ljussken i ögonvrån och hans hörsel plockade därefter upp ett välbekant ljud. Skeppsfasrar!

Någon besköt honom från luften. Innan han hann fundera vidare på saken kastades han omkull av chockvågen från en explosion bara några meter från honom. Omtöcknad men vid liv snodde Picard runt. Han kom upp på fötter igen och stapplade vidare. Han kände sig yr och matt när något inom honom tog över hans kropp. Benen började pumpa igen och han rusade framåt i en oregelbunden zick zack-rörelse. Hans stjärnflotteträning gjorde sig påmind och han höjde huvudet för att spana efter skydd. Några hundra meter framför honom såg han de första hektaren vinrankor breda ut sig och han styrde sin flykt mot dem.

Ovanför hörde han det välbekanta ljudet från en skyttel samtidigt som hans huvud började klarna. Något stämde inte. De kraftfulla och snabba faserattackerna kunde omöjligt komma från en skyttel. Han kastade sig in bland vinrankorna och hukade sig ned samtidigt som en ny salva från den mystiska skytteln förvandlade marken där han nyss sprungit till en rykande slagghög.

Picard ömsom sprang ömsom stapplade fram mellan raderna av vinrankor. Då och då ändrade han riktning nittio grader för att förvilla förföljaren.

En skyttel, tänkte Picard. Hur kan en skyttel ha den snabba eldkraften? Inte ens skyttlarna ombord på Enterprise skulle kunna åstadkomma något liknande.

Faktum var att han inte kunde påminna sig någon Federations-faser som kunde åstadkomma något liknande. Inte på den höjden, och inte med den lilla kraftkälla en Federations-skyttel hade. Trots att han hittills inte fått syn på skytteln var han säker på att det var en Federations-skyttel. Efter över trettio år inom Stjärnflottan gick det inte att ta miste på det ljudet.

Han stannade till för att hämta andan. Explosionerna från faserelden verkade dra sig bortåt, tillbaka mot huset. Picard stack försiktigt upp huvudet. Det var en molnig natt så han fick väldigt lite hjälp från stjärnorna. Skytteln gick inte att urskilja som mer än några diffusa konturer men eldgivningen från den var desto tydligare.

Den jagar någon annan nu, tänkte Picard förbryllat. Frågan var bara vem eftersom han hade varit helt ensam på gården. Så kom han på varför han gett sig ut. Skuggan!"

----------------------------

Jag kommer att kika in om några dagar och kolla responsen. Jag har inga större förhoppningar men heller inga större ambitioner att skriva klart novellen. Det lilla som är återgett ovan är ungefär hälften av det jag skrev för ett år sedan. Skulle jag ge mig på att skriva klart är jag inte ens säker på att jag skulle kunna hitta samma ton och samma historia som jag försökte berätta då. Men även det vore ett kul experiment. Så, det är egentligen upp till er nu kära Trekkies! Ni beslutar vad som händer med Picard fr o m nu! :D

Den frågan kan jag nog svara på: Det är alltid mycket lättare att skriva en historia på sitt modersmål än på ett främmande språk, även ett språk som man är så pass duktig på som engelska.

För att återgå till novellen: En mycket spännande historia som griper tag i en direkt och lämnar många frågor att fundera på. J.

Intressant historia. Jag vill gärna läsa fortsättningen. Bra jobbat Tom_Hell =)

Även jag läser oftast på engelska eftersom den litteraturen jag är intresserad av är i originalet skrivet på engelska. Men om författaren skriver som original på svenska funkar det också.

Om du ska skriva på svenska så finns ju alltid våran ordlista och ordförklaringar att titta på.

Glöm heller inte Frågor och svar-artiklarna som finns i Teman. Där finns svar på en del frågor som har ställts här i forumet och svarats på av medlemmarna. I Teman finns det säkert ännu fler intressanta artiklar som du kan ha användning av :)