Fänrik Johansson Posted April 12, 2009 Report Posted April 12, 2009 (edited) I voyager avsnittet "Someone to watch over me" blir absadören full (Ursäkta för felstavningen), när man lämnar holodäck försviner allt man tar med från holodäcket. Då borde alkoholen försvinna. Även efter han lämnade holodäcket var han full. Varför? Edited April 12, 2009 by Stora vågen Quote
Borgmi Posted April 12, 2009 Report Posted April 12, 2009 Antagligen så finns det inbyggda replikatorer i holodecket, för att man t ex ska kunna äta middag där utan att behöva ta med sig mat in. Alltså att det blir "riktig" mat och dryck, som sedan återvinns när man stänger ner holodecket. Det är bara en spontan teori från min sida dock, har ingen aning egentligen Hur fungerar det med syntehol egentligen? Kan replikatorerna skapa riktig alkohol, som man blir berusad av eller är det bara fejk alltihopa? Quote
commander ricochet Posted April 12, 2009 Report Posted April 12, 2009 Skull gissa på att dom kan göra alkohol men den valmöjligheten finns ej då det inte är tillåtet eller gängse med alkohol i star fleet..i alla fall officiellt sett ;) Quote
Commander Michels Posted April 12, 2009 Report Posted April 12, 2009 Välkommen till Forumet Stora vågen Var inte Ambassadören berusad redan innan han kom dit? Alkohol börjar ju inte värka direkt så han kan ju ha druckit innan och hans art ser ju inte ut att ha bra ölsinne precis. Seven tål ju inte heller synthehol så det är möjligt att han inte heller gör det om det nu var det som det serverade honom (vilket det förmodligen var). Annars kan han helt enkelt ha haft med sig dricka till holodecket, i DS9 ber de Quark fixa maten de tar med sig in i holosviterna. Replicatorn kan fixa till alcohol men synthehol är preset och du får inte alkohol om du inte säger till. Quote
Supreme Commander JAF Posted April 12, 2009 Report Posted April 12, 2009 Mat och dryck är väl ungefär som den som vi är vana vid idag. Jag misstänker att sådan mat och dryck man kommer i kontakt med på holodäcket replikeras snarare än att vara hollografiska föremål. Det finns ju bla ett tng avsnitt där wes kommer ut från hollodäcket blöt och ett där någon kastar en snöboll ut från hollodäcket. Jag kan väl misstänka att det där med att inte ta ut holodäcksprylar mest gäller karaktärer och liknande medan mat och saker man gör kan replikeras så att de kan tas ut. Sedan får man väl anta att manusförfattarna medvetet släpper på sådana restriktioner för att ha mer frihet att göra spännande avsnitt. J. Quote
Fänrik Johansson Posted April 13, 2009 Author Report Posted April 13, 2009 (edited) Tack för svaren. Jag kanske minns fel. Och tack för välkomnandet. Edited April 13, 2009 by Stora vågen Quote
Supreme Commander JAF Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 Det är nog inte så att du minns fel men vi pratar över 700 avsnitt och flera deceniers utveckling här. Jag minns klart och tydligt att de gjorde en grej av att man inte fick ta med sig någonting från holodäcket i tng och även doktorn i voyager kan ju inte röra sig som han vill i början så ditt minne är nog rätt. Men att man sedan ruckar på dessa regler och låter folk tex vara blöta i håret eller ta med sig mat och dryck de just har ätit och druckit är ju en helt annan femma. Frågan är dock vad som händer om man tex blir gravid med en holodäckfigur... J. Quote
crazy_voyager Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 (edited) Det är nog inte så att du minns fel men vi pratar över 700 avsnitt och flera deceniers utveckling här. Jag minns klart och tydligt att de gjorde en grej av att man inte fick ta med sig någonting från holodäcket i tng och även doktorn i voyager kan ju inte röra sig som han vill i början så ditt minne är nog rätt. Men att man sedan ruckar på dessa regler och låter folk tex vara blöta i håret eller ta med sig mat och dryck de just har ätit och druckit är ju en helt annan femma. Frågan är dock vad som händer om man tex blir gravid med en holodäckfigur... J. förhoppningsvis ingår det i holodeck safeties att det inte kan ske :o Edited April 14, 2009 by crazy_voyager Quote
Supreme Commander JAF Posted April 13, 2009 Report Posted April 13, 2009 Saft? eh, du menar safetyrules. Ja det får man väl anta men håll med om att det vore en bra bortförklaring för en tonåring på smällen... :lol: J. Quote
Unkas Posted April 14, 2009 Report Posted April 14, 2009 Hollodeck preventinmedel :lol: Ja det är kanske inbyggt, men kanske är det också så att det är upp till det individuella programet vad som är möjligt. Om det är ett av Quarks program har det säkert bara njutningssyften och inte några utökade funktioner för fortplantning. :lol: Quote
contec Posted April 17, 2009 Report Posted April 17, 2009 Bellana torres var ju gravid med en holofigur i ett avsnitt. (den med hirogen som tagit över voyager) Då hade hon stor mage som hon gick och kånkade på och hon var verkligen glad att slippa den när dom tillslut tog tillbaka skeppet. Holodäck kondom borde ju vara något kraftfält eller så? /Conny Quote
Commander Michels Posted April 17, 2009 Report Posted April 17, 2009 Jag har för mig att hon verkligen var gravid då det spelades in - en nödlösning till att hennes tillstånd inte längre gick att dölja. Quote
Unkas Posted April 17, 2009 Report Posted April 17, 2009 Jag har för mig att hon verkligen var gravid då det spelades in - en nödlösning till att hennes tillstånd inte längre gick att dölja. Det är möjligt. Sådanna nödlösninger är inte ovanliga i tv-seriernas värld. Quote
Supreme Commander JAF Posted April 18, 2009 Report Posted April 18, 2009 Skådespelare är ju inte mer än människor och naturligtvis blir de gravida ibland så jag tror nog att varje serie har planer för vad som händer om de olika skådespelarna som har möjlighet till det blir gravida och måste ha stor mage i ett eller flera avsnitt. En annan möjlighet är ju att karaktären försvinner under en viss tid. J. Quote
Unkas Posted April 18, 2009 Report Posted April 18, 2009 Det går också att lösa genom att undvika att filma personen i helfigur, som man gjorde med Gates McFadden i TNG, när hon var gravid. I avsnittet "The Host 4.23" har Beverly Crusher en romans med en ambasadör från Trill. När avsnittet spelades in var hon höggravid. Quote
contec Posted April 25, 2009 Report Posted April 25, 2009 Det går också att lösa genom att undvika att filma personen i helfigur, som man gjorde med Gates McFadden i TNG, när hon var gravid. I avsnittet "The Host 4.23" har Beverly Crusher en romans med en ambasadör från Trill. När avsnittet spelades in var hon höggravid. Hon sprang ochså runt i sin läkarrock hela tiden. Quote
Expendable Ensign Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 Även B'Elanna hade en extra rock eller jacka på sig vilket jag antar var för att dölja Dawsons graviditet. Att graviditet skulle kunna uppstå då ena parten är en holodäckfigur tror jag vore för avancerat även för teknologin i Star Trek. Om det är kvinnan som är denna figur går det säkert att simulera men det skulle bara förbli en simulation. Vad det gäller mat och dryck så vill jag minnas att det är så som redan beskrivits här ovan. Alltså att holodäcket har en inbyggd replikator som replikerar det som ska förtäras. Att replikera alkoholhaltiga drycker borde inte vara svårare än något annat. Om det sedan är förbjudet på Starfleetskepp eller om besättningen väljer själva att avstå från alkoholen kan man diskutera. I TNG-avsnittet Relics där Scotty är med har ju Guinan några flaskor bakom disken vilket tyder på att det inte går att få via replikatorerna medan andra avsnitt visar på motsatsen. Jag tänker bland annat på tillfällen då Klingon blood wine, vilket jag förmodar är berusande, replikeras. Quote
Unkas Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 Det går säkerligen att replikera alkohol, men det smakar, vad jag kan förstå lite annorlunda. Så det är inget som kan ersätta äkta varan. Ialla fall om man går efter vad som sägs i serierna. Quote
Commander Michels Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 Som jag fattat det så smakar det likadant men har inte den brännande känslan som alkoholen har... Quote
Unkas Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 Som jag fattat det så smakar det likadant men har inte den brännande känslan som alkoholen har... Och vanligtvis inte heller berusningen, eller hur? Utan den brännande delen, "spriten", kan man undra vad det blir av allkohol egentligen. Smaken av sprit, styrkan i drycken, är väll ändå en stor del av upplevelsen. Jag kan inte föreställa mig hur Whisky skulle vara uttan den där starka kännslan. Kanske skulle min Laphroaig smaka lite som te bryggt på en nermald tunna tjära. Det låter inte så trevligt. :blink: Quote
Commander Michels Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 Haha nej, utan det är det inte samma grej med Whisky. I avsnitt TNG "Up the Long Ladder" påpekar Ledaren till farmar-kolonin samma sak och får alltså smaka något starkare klingonskt som Whorf fixar till . Har för mig att Skotty påpekar samma sak han med i det avsnitt han är med i (i TNG, på hans tid hade de tydligen inte synthehol). Quote
Unkas Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 (edited) Nej Skotty var visst inte så förtjust i synthehol. Tur att Gaunan hade lite starkare grejer bakom disken. :lol: Edited May 18, 2009 by Unkas Quote
Mikael Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 Nej Skotty var visst inte så förtjust i synthehol. Tur att Gaunan hade lite starkare grejer bakom disken. :lol: Visade inte Worf hur man fixade fram alkohol ifrån replikatorn för Scotty också? Quote
Expendable Ensign Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 Nej Skotty var visst inte så förtjust i synthehol. Tur att Gaunan hade lite starkare grejer bakom disken. :lol: Visade inte Worf hur man fixade fram alkohol ifrån replikatorn för Scotty också? Nej, det gjorde han inte. Scotty undvek Worf och jag tror inte han sa ett ord till honom. Dessutom verkade Scotty nöjd med flaskan Data tog fram åt honom från Guinans lager bakom bardisken. Quote
Mr Trek Posted May 19, 2009 Report Posted May 19, 2009 Nöjd? Han verkade helnöjd! Han tog med den till en holosimulering av Enterprise 1701:s brygga och drack. Underbart avsnitt förövrigt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.