Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Nej Skotty var visst inte så förtjust i synthehol. Tur att Gaunan hade lite starkare grejer bakom disken. :lol:

Visade inte Worf hur man fixade fram alkohol ifrån replikatorn för Scotty också?

Nej, det gjorde han inte. Scotty undvek Worf och jag tror inte han sa ett ord till honom. Dessutom verkade Scotty nöjd med flaskan Data tog fram åt honom från Guinans lager bakom bardisken.

Så var det ja, var riktigt länge sedan jag såg på det. Har dock ett minne av att någon visade någon annan hur man fick riktig alkohol ifrån replikatorerna...

Postad
Nej Skotty var visst inte så förtjust i synthehol. Tur att Gaunan hade lite starkare grejer bakom disken. :lol:

Visade inte Worf hur man fixade fram alkohol ifrån replikatorn för Scotty också?

Nej, det gjorde han inte. Scotty undvek Worf och jag tror inte han sa ett ord till honom. Dessutom verkade Scotty nöjd med flaskan Data tog fram åt honom från Guinans lager bakom bardisken.

Jag gillar att Data säger "Its Green", när Scotty frågar vad det är. Härlig referens till Avsnittet i TOS där det är Scotty som kommer med den repliken. :)

Jag märker att vi glider bort från ämnet här nu. Vi bör nog återgå till "holodäckmat och dryck" innan vi är för långt borta. En sak är i alla fall klar. Scotty gillar inte synthehol.

Postad
Nej Skotty var visst inte så förtjust i synthehol. Tur att Gaunan hade lite starkare grejer bakom disken. :lol:

Visade inte Worf hur man fixade fram alkohol ifrån replikatorn för Scotty också?

Nej, det gjorde han inte. Scotty undvek Worf och jag tror inte han sa ett ord till honom. Dessutom verkade Scotty nöjd med flaskan Data tog fram åt honom från Guinans lager bakom bardisken.

Så var det ja, var riktigt länge sedan jag såg på det. Har dock ett minne av att någon visade någon annan hur man fick riktig alkohol ifrån replikatorerna...

det var Worf som visade det men i ett annat avsnitt . det var i det avsnittet där de får ombord folk som är ena delen av besättningen på ett försvunnet skepp . den andra halvan håller på ochklonar sig själv och stjäl D.N.A från besättningen(tror att det är Geordi , Crusher och Riker)och skapar kloner av dem

Postad

Det finns ett avsnitt där de hittar ett skepp med tre personer som blivit nerfusna efter sin död för att kunna återuppväckas när botemedel mot deras olika sjukdomar hade forskats fram. Kommer inte ihåg vad detta avsnitt heter. I vilket fall så visar Data en av dem hur han kan replikera en drink. Har för mig att det diskuteras huruvida den innehåller alkohol eller inte.

En sak jag funderar på när det gäller replikerad mat är om smaken skiljer sig åt om man replikerar samma rätt två gånger. När man lagar mat på vanligt vis får man aldrig exakt samma smak varje gång men replikatorerna skapar ju maten efter ett specifikt mönster.

Postad
Det finns ett avsnitt där de hittar ett skepp med tre personer som blivit nerfusna efter sin död för att kunna återuppväckas när botemedel mot deras olika sjukdomar hade forskats fram. Kommer inte ihåg vad detta avsnitt heter. I vilket fall så visar Data en av dem hur han kan replikera en drink. Har för mig att det diskuteras huruvida den innehåller alkohol eller inte.

En sak jag funderar på när det gäller replikerad mat är om smaken skiljer sig åt om man replikerar samma rätt två gånger. När man lagar mat på vanligt vis får man aldrig exakt samma smak varje gång men replikatorerna skapar ju maten efter ett specifikt mönster.

Jag kollade upp avsnittet du pratade om och det heter "The Neutral Zone" och det är med i säsong 1.

Smaken borde inte skilja sig åt alls om du replikerar en rätt två gr. Replikeringsmöstret är inprogrammerat och förblir alltså konstant och du borde få exakt samma sak ända ner till molekylär nivå.

På databasen under Teknik står följande om Replikators:

En replikator (Eng. replicator) är en maskin som genom transportörteknik avmaterialiserar materia och återmaterialiserar materia i en annan form. Till skillnad från transportören arbetar inte replikatorn på kvantnivå utan på molekylär nivå. Datorn läser av objektets molekylstruktur och använder sedan en kompressionsalgoritm för att spara minne. Utifrån den sparade mallen skapas sedan kopior av det ursprungliga objektet.
Postad
Och det är ganska många som påstår något i stil med att holodäckmat är underlägsen den riktiga maten men någon sa att man undrar om de verkligen skulle kunna kännna skillnaden i ett blindtest... J.

Jag ställer gärna upp i det blindtestet! :blink:

Skulle tippa på att man måste ha en rejäl vidd på rätterna (vilket man nog har) eftersom att en och samma rätt troligtvis smakar exakt samma varenda gång..blir lite "livslöst" då liksom. Jag gillar Siskos matlagningskvällar! :)

Postad

En möjlighet är ju att man kanske skulle "scanna" in en maträtt flera gånger lagade under olika tillfällen, vilket därmed ger varje tillagning en liten ofrånkomlig variation. När maträtten sedan replikeras skulle den ju kunna utgå ifrån denna mängd scanningar och därmed skapa något av en "slumpmässig" variation.

Fast frågan är ju om det vore värt det extra arbetet bara för lite minimal skillnad :P

  • 1 år senare...
Postad

om jag förstått det rätt så tar replikatorn bort allt "onödigt" och onyttigt i maträtterna vilket gör att kryddor nästan inte används ...BLÄ!

Vad skulle syftet vara med att på elektronisk väg avlägsna alla kryddor? Effekten på energiförbrukningen borde vara försumbar och kryddor är ju vanligtvis inte heller något som försämrar hälsan. Att ta bort sådant som är onyttigt t ex mättat fett är en sak, Det kan vara motiverat men att avlägsna kryddor kan ju inte fylla något vettig funktion.

Postad

Jag tror inte att man tar bort kryddningen i maten, det är ju inte så många som klagar på att den inte skulle smaka någonting. Men jag misstänker att en del ogillar replikatormat för att de "vet" att det är replikatormat, ungefär som att ungar ogillar fiskbullar bara för att de vet att det är fiskbullar. J.

Postad

Fiskbullar är äckligt pga konsistensen. :P

Det är ju så att hemlagad mat är oftast godare än köpt, i alla fall om man är hyfsad på att laga mat. Kanske det är så att replicator mat smakar som portionsförpackad mat från frysdisken. Kanske konsistensen blir fel.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...