Jump to content

Favoritserie utanför Star Trek?

Kashked

41 members have voted

1. 1.

• Gillar inte annan Science fiction än Star Trek!
      0
    • Stargate
      11
    • Farscape
      2
    • Firefly
      3
    • Babylon 5
      4
    • X-Files
      5
    • Andromeda
      0
    • Battlestar Galactica
      5
    • Dark Angel
      0
    • Star Wars
      3
    • The 4400
      0
    • Eureka
      1
    • Terminator
      0
    • Doctor Who
      3
    • V
      3
    • Lexx
      0
    • Alien
      1
    • Red Dwarf
      0
    • Heroes
      0
    • Annan
      1

Recommended Posts

För min del så vägde det mellan Stargate och Firefly, men Stargate vann helt enkelt för att det finns så lite Firefly. Vad det gäller att bygga upp ett komplett, konsekvent och spännande universum så ligger Stargate högst på min lista. 15 TV-säsonger och 3 filmer med ytterligare en serie på väg är inte heller illa pinkat.

Dock så måste jag säga att om Firefly hade fått fortsätta så hade den antagligen övertagit den rollen. I det fåtal avsnitt som gjordes så såg man embryot till en mycket genomtänkt värld.

I denna fråga kunde jag faktiskt var med och rösta. Vanligtvis tycker jag det är närmast omöjligt att rangordna. Firefly är den serie jag gillar bäst utanför Star Trek. Bra karaktärer/skådespelare, väl genomtänkt, och skön humor i mörkret.

Då står det mellan Stargate SG-1 och SGA, för ett tag sen hade jag sagt SGA helt klart men sista säsongen höll inte samma kvalité som de tidigare för mig. Kollar på Smallville också men den är inte riktigt så bra även om den är bra.

Tur att det bara stod Stargate och inte specificerat, jag röstade på Stargate!

Edited by Mr Trek

Ja det har varit snack om det länge, sen ska det komma en uppföljare: The Next Generation också. Hoppas det blir något av saken.

Tror att de la ner den idén och istället satsar på nyinspelningen.

Nope, om allt går bra med nyinspelningen står den på tur, om Ken Johnson får som han vill :w00t:

Får nog ta och lägga min röst på X-files. Serien började sändas här i Sverige när jag var omkring 10 år gammal och höll på i 10 år, så det är ju verkligen en serie man har växt upp med. Jag kommer fortfarande ihåg hur jag och några andra "frälsta" klasskompisar på mellanstadiet diskuterade X-files i matsalen varje vecka efter sändningsdagen :).

Dock finns det ju några andra godbitar i listan som gör att valet inte är helt lätt. Farscape, SG-1, Babylon 5 och BSG är alla serier jag tycker mycket om.

V har jag bara vaga minnen av att det sändes på tv när jag var ganska ung. På den tiden var jag inte lika modig som jag är nu, så jag tyckte det var jätteotäckt när de drog av sig människohudarna :)

Har inte sett alla serier på den listan, men av de jag har sett så är Doctor Who min favorit (nya serien, har inte sett tillräckligt mycket av det gamla för att ge en rättvis bedömning) Jag tycker om den för att det är lite orginell, konstig och brittisk och väldigt charmig samtidigt då det finns avsnitt då den är väldigt mörk, trots sitt charmiga yttre.

Men..star wars är väl ingen serie? Annars hade jag röstat på det då jag gillar det episka och att det är så direkta referenser till martial art, som jag pysslar med, och dess filosofi.

Tja, nu tänkte jag mer "franchise" än specifikt TV-serie. Aliens är inte heller en TV serie, men där räknar man helt enkelt in filmerna + Aliens vs. predator.

Får nog ta och lägga min röst på X-files. Serien började sändas här i Sverige när jag var omkring 10 år gammal och höll på i 10 år, så det är ju verkligen en serie man har växt upp med. Jag kommer fortfarande ihåg hur jag och några andra "frälsta" klasskompisar på mellanstadiet diskuterade X-files i matsalen varje vecka efter sändningsdagen

Precis samma story här. :w00t: :lol:

Jag såg från det första avsnittet och sen i stort sett alla avsnitt fram till säsong 8, då började jag bara se ströavsnitt eftersom kvalitén sjönk så kraftigt... :(

De första åren hände det dock att jag missade några enstaka avsnitt när mina pappa var bortrest, för morsan tyckte det var så läskigt så hon sa att jag inte fick se det om inte pappa var där och kunde se det tillsammans med mig... :lol:

Ja, V måste vara med på en topplista. Jag har hört att miniserien ska spelas in på nytt inom något eller några år.

Serien är redan gjord/produceras just nu, konstigt nog. Har varit in development hell i flera år. Har glömt att kolla in Ilanas V-sida (den bästa fansidan på internet) i några månader och hittar helt utan förvarning en trailer för den nya serien :blink:

http://www.youtube.com/watch?v=ahjPQjQGdbU...player_embedded

Effekterna var ju bättre än den gamla. Men var är Diana? :) Den nya kvinnliga ledaren verkar ju helt ointressant. Och varför har de inga röda uniformer? V var ju bland annat bra för att ödlorna var fascister, inte vanliga personer som de verkar vara här. Sedan går de nog i samma fälla som skräpserien som fortsatte efter miniserierna, idén håller inte för länge. Det ska vara skjutande och äventyr inte en massa intriger som aldrig leder någonstans. :(

För mig stod det mellan BSG, Stargate och Firefly. Firefly finns det typ bara 15 (mer eller mindre) avsnitt så det blev mellan BSG och Stargate. BSG är bra men rätt förvirrande, och Stargate har jag gillat under längst tid (t.o.m. längre än ST), så det blev SG för mig. ^_^ Tycker också att Eureka är bra och framför allt underhållande.

Den här pollen känns redan avgjord ;) Den sci-fi-serie som har sänts på bäst sändningstid i Sverige under senare år vinner självklart.

En bättre omröstning hade varit: "Vilken är din favorit-sci-fi-serie förutom Trek och Stargate" :lol:

Effekterna var ju bättre än den gamla. Men var är Diana? :) Den nya kvinnliga ledaren verkar ju helt ointressant. Och varför har de inga röda uniformer? V var ju bland annat bra för att ödlorna var fascister, inte vanliga personer som de verkar vara här. Sedan går de nog i samma fälla som skräpserien som fortsatte efter miniserierna, idén håller inte för länge. Det ska vara skjutande och äventyr inte en massa intriger som aldrig leder någonstans. :(

Nu ska vi inte vara alltfö hårda mot den senare serien, den var bra den med tycker jag. Mer V åt folket! :w00t: Dock är den givetvis väldigt mycket sämre i kvalitet jämfört med miniserien, mest på grund av att budgeten var mycket lägre.