Jump to content

Bästa treffen i WCT

Centerwall

Recommended Posts

Låt oss här ta chansen att diskutera de riktigt stora frågorna som endast vi som är medlemmar i Sveriges största, första OCH bästa Star Trek-förening kan diskutera:

Vilken var den bästa treffen?

Vad har vi för roliga minnen från treffar som vi kan dela med oss?

Vilka var de snyggaste kostymerna på treffarna?

Et cetera, et cetera...

Jag tycker den första treffen på Pavens var allra bäst - för det var helt "surreal" - så mycket Star Trek, det fanns mer än jag visste! Efter många års öken --> heaven. Sen första treffen med alla filmerna när First Contact rullar ut med skådisarnas namn i blå förtexter - ryyys (bästa Star Trek-musiken) :w00t:

Övrigt får vi ta en annan gång... jag lämnar plats för övriga och Patrik vilken är din favoritserie (se min tråd)

dax

Låt oss här ta chansen att diskutera de riktigt stora frågorna som endast vi som är medlemmar i Sveriges största, första OCH bästa Star Trek-förening kan diskutera:

Vilken var den bästa treffen?

Vad har vi för roliga minnen från treffar som vi kan dela med oss?

Vilka var de snyggaste kostymerna på treffarna?

Et cetera, et cetera...

Den första treffen är naturligtvis alltid speciell. Men det finns många roliga treffar...

Jag minns en av de sista vi hade på draken då det verkligen hände saker i foajen: dataspel (Adam T satt och spelade inför publik), folk blev sminkade till aliens, Codex hade tagit dit en liten monter och om jag inte minns fel var det en sömmerska där som tog beställningar på uniformer. Så SKA en treff vara - film och en massa andra aktiviteter.

Andra roliga minnen som ramlar in mitt huvud är tårtorna när föreningen fyllde sju år samt när Adam och Thomas sjöng opera. Och vem kan glömma tidskanonen? Eller när en stormtrooper kom och förde ut Björnhög?

Fast det är klart, antagligen den första gången jag träffade min fru var vid förhandsvisningen till Inssurection så det måste ju vara mitt bästa treffminne! :-)

Anledningen till att jag säger antagligen är för att vi inte lärde känna varandra förräns flera år senare, men vi tror att vi växlade några ord med varandra under treffen.

Med vänliga hälsningar,

Patrik Centerwall

WCT # 146

För min del var treffen på Draken som Patrik nämnde (XXV Strange New Worlds) den första jag var på, och den var en höjdare. Jag hade ju inget att jämföra med. Men det var verkligen Star Trek överallt. Minns till exempel galaxkartan över urinoaren :-) Och det var riktigt mycket folk inser jag nu när jag tittar på några bilder jag tog då. Kommer ihåg att jag var mycket förbryllad över applåderna mellan namnen i några av introna. Fick av en mer erfaren vän förklarat om fejden om vilken sten som är snyggast.

Den senaste treffen var också toppen, trots avsaknaden av TAS. Riktigt kul att vi fick se en del av klenoderna från Star Trek. Såg förresten i extramaterialet på de nya TOS-boxarna, säsong 1, en dokumentär om den stora auktionen på Christies. Stefan dök upp emellanåt och på slutet fick man se när containern (!) med prylarna han köpt kom fram och öppnades.

Sedan var ju tio årsjubileet 2006 med filmer och fest hemskt kul.

/Linus Åsemyr

Fram till förra hösten var mina treffbesök alltid ett stort arbete med att genomföra (bodde i Kalmar), så därför var verkligen varje treff en riktig höjdare. Minns första gången (vilken det nu var - Quiet, kan du hjälpa till? - nej, just det, hon har inte bett om behörighet än) när jag för första gången fick träffa just Quiet och även mumle (Henrik) som båda var forumledare och redaktörer vid databasen. Det är alltid något speciellt, tycker jag, att träffa folk från datavärlden i det verkliga livet. Jag delar så mycket av kneg och glädje med folk via nätet, och jag har hittills ytterst sällan blivit besviken när man fått träffa dem i verkligheten.

Mötet med folk är det viktigaste, särskilt när man nu har sett det mesta i Star Trek-väg i några omgångar, men om det inte hade varit heldagsvisningar hade jag nog aldrig åkt så långt bort som till Göteborg (och ortsnamnet sade jag med dialektförsök, om ni inte hörde det...).

/ Pjotr'k

Inget kan väl slå Star Treff 97?

Nej, naturligtvis finns det inget som kan slå fullt pådrag med "riktig" film över hela bioduken på ett nästan fullsatt Draken. Men om man går efter medlemsnumren på de nyaste medlemmarna så är det en stor majoritet av dagens medlemskår som missade den upplevelsen.

Så, då var jag också registerad här, och dax att skriva något också.

Som flera andra sagt, svårt att slå den första treffen man gick på, för mig var det "Q-treffen", kommer inte ihåg vilken i ordningen det var, eller exakt när den var, men bör ha varit runt 1998? Jag hade inte sett särskilt mycket Trek innan detta, lite TNG på femman (med betoning på lite, hade inte femman när jag växte upp), lite DS9 på trean, samt en del Voyager, tack vare onsdagsvisningar i sektionspuben Focus på Chalmers. Tack vare detta fick jag upp ögonen för Star Trek, och "Star Trek-gänget" på Tekniks Fysik drog därmed också med mig på denna första treff, och efter det var jag fast. :) Så med tanke på att den treffen var det som gjorde att jag fastnade för Star Trek, så ??r det ju onekligen svårslaget. :)

Edited by Scox

I stort sett alla träffar har varit bra men de som verkligen står ut är de som hölls på Draken innan flytten därifrån. Tyvärr missade jag några år där. Kommer inte ihåg exakt när jag blev medlem men jag tror det var i samma veva som jag registrerade mig här på forumet, så någon gång runt 2002. Det var förövrigt mycket trevligt att vara tillbaka på Draken under förra treffen även om det inte var på långa vägar lika fullsatt som tidigare år. Det ska bli intressant att se vad biograf Roy har att erbjuda i fortsättningen.

• 3 weeks later...

Jo jag håller med Pjotr´k om att den där treffen på Draken när vi träffades allihopa från forumet, den slår ganska högt!

Jag har för mig att det låg en bild på gamla trekkers.se från den treffen med oss allihopa, mumle, ella, .. ja, några till som jag inte kommer ihåg.

Avsnittsmässigt var också en av de där treffarna roligast, jag minns att det visades nya Voyager-avsnitt som inte hade kommit till Sverige än då. Dubbelavsnitt Voyager på Draken .. mmmm :) Härliga tider! :D

Jubileet 2006! Tre dagar med film, upptåg och en himla massa trekkers (plus Mats)! Jag kände mig bedövad i flera dagar efteråt, och inte bara den delen som var i kontakt med biostolen...

Ett underbart arrangemang, tack alla ni som genomförde det.

/Nr. 2015

Jag kom med i WCT lite senare än många här, min första treff var Q2 som hölls i kårhuset på Chalmers. Innan WCT hade jag inte sett så mycket star trek svt hade visat Voyager, det var allt jag hade sett. Fösta treffen när min ST värld vidgades var speciell :D .

Jubilet, 3 dagar med Star Trek, kan det bli bättre, den var härlig. Senaste treffen med utställning var väldigt trevlig och att få pilla på prylarna var häftigt, den treffen står högt i min kurs.

Jubilet, 3 dagar med Star Trek, kan det bli bättre, den var härlig. Senaste treffen med utställning var väldigt trevlig och att få pilla på prylarna var häftigt, den treffen står högt i min kurs.

Roligt att du tyckte om treffen.

Detta var ett litet försökt till att inte köra ren biosittning.

Det har efterfrågats mer aktiviteter runt omkring och även dykt upp många bra förslag på detta forum.

När vi kommer testköra Roy nu i höst så kommer vi få en jättefin biograf som är väldigt(!!) central.

Dock så har den en minimal foaje som begränsar möjligheten till aktiviteter i denna.

Biografen har med flit valt bort ett antal stolsrader närmast duken för att skapa utrymme för just aktiviteter.

Så vad tycker ni, skall man "offra" 1 till 2 avsnitt till förmån för annan aktivitet än bara biosittning?

/mvh

Mippen

vad tycker ni, skall man "offra" 1 till 2 avsnitt till förmån för annan aktivitet än bara biosittning?

Ja, det tycker jag.

Avsnitten kan man, trots allt, titta på hemma..

Att se avsnitten hemma går ju knappast att jämföras med att se dom på bioduk tillsammans med andra trekkers.

Att plocka bort ett eller två avsnitt för någon annan givande aktivitet ser jag knappast som att "offra" något. Det är bra med variation på treffarna och även om det är fräckare att se på Star Trek på en bioduk med andra trekkers har såpass många sett såpass mycket och kan få så bra (och stor) bild + ljud hemma att det behövs mer som lockar. Så kör på - men se för Q:s skull till att det är bra aktiviteter ni hittar på.

Och vad är bra aktiviteter? Kanske kan någon plocka upp bollen från när jag och Kris spelade Hamlet på klingon i Lund? Kanske ett _riktigt_ bra föredrag av någon initierad och känd- eller halvkänd person (om jag får drömma så kan jag väl föreslå Christer Fugelsang). Paneldebatter är roligare än det låter, om det är en bra panel. Ja, det var vad jag kunde komma på på rak arm.

Att plocka bort ett eller två avsnitt för någon annan givande aktivitet ser jag knappast som att "offra" något. Det är bra med variation på treffarna och även om det är fräckare att se på Star Trek på en bioduk med andra trekkers har såpass många sett såpass mycket och kan få så bra (och stor) bild + ljud hemma att det behövs mer som lockar. Så kör på - men se för Q:s skull till att det är bra aktiviteter ni hittar på.

Och vad är bra aktiviteter? Kanske kan någon plocka upp bollen från när jag och Kris spelade Hamlet på klingon i Lund? Kanske ett _riktigt_ bra föredrag av någon initierad och känd- eller halvkänd person (om jag får drömma så kan jag väl föreslå Christer Fugelsang). Paneldebatter är roligare än det låter, om det är en bra panel. Ja, det var vad jag kunde komma på på rak arm.

Tidigare försöka har ju inte varit helt lyckade så det är nog en god idé att göra en "marknadsundersökning" bland medlemmarna vad dom tycker innan man chansar.

Om vilken sorts aktiviteter de i så fall hellre vill ha än dessa avsnitt menar jag.

Personligen tror jag att med rätt "marknadasföring" så kommer bytet av bio bli ett lyft för treffarna.

Att undersöka bland medlemmar vad man vill ha för aktiviteter är naturligtvis ingen dum idé. Att andra aktiviteter än bara filmvisning efterfrågas är ju något som styrelsen har fått reda på genom tidigare marknadsundersökningar och då är det ju logiskt att göra en ny undersökning med specifika frågor om alternativa aktiviteter. Alltså inte bara ställa frågan "vill ni att två avsnitt ska plockas bort ur programmet för att något annat ska hända", utan konkret fråga "vilken av följande aktiviteter hade gjort att det var värt att plocka bort två avsnitt" - och lista olika förslag (naturligtvis inklusive alternativet "inget av ovanstånde").

Tidigare försöka har ju inte varit helt lyckade

Vilka tidiga försök tänker du på?

Personligen tror jag att med rätt "marknadasföring" så kommer bytet av bio bli ett lyft för treffarna.

That goes without saying! Redan nu borde WCT börja sätta upp affischer på lämpliga ställen i stan för att göra reklam för nästa treff: "WCT returns to Göteborg", någon form av tävling borde utlysas (förste nye medlemmen på plats kommer in gratis någon treff), gamla medlemmar som blir medlemmar på nytt borde få någon form av premie om de kommer på treffen med mera, med mera.

Med det sagt så är jag ändå övertygad om att förnyelse av treffkonceptet är av godo - nyhetens behag med att titta på Star Trek på bio finns liksom inte längre, och som jag nämnt tidigare, många har bra TV et cetera hemma.

• Create New...