Aike Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Det har tillkommit många nya medlemmar under året som verkar vara potentiella spammare, eller personer som vill marknadsföra något. De skriver aldrig något och är ofta amerikaner. I alla fall enligt deras presentationer. Men jag tror många är fejk. Är det något som andra också har uppmärksammat? Quote
thamupp Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Jag har också undrat länge vad det är... Är det BOTar som registrerar sej på forum som använder IPBoard? Det registreras Flera medlemmar varje dag men ingen av dom verkar vara en riktig person... Quote
Mr Trek Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Jag har också märkt av detta, jag anmälde en för ett tag sen... Tror det behövs ett krafttag mot detta! Quote
thamupp Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Jo, se tex forumets senast medlem: charcoopeys Quote
The Holy Three Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Har sett det med, inte mycket verkar göras för att ta bort dessa. Varför inte anställa en Spam officer som har i uppdrag att radera eller åtminstone rapportera alla spamkonton som skapas? Quote
Mr Trek Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Jag rapporterade just en massa "reklammedlemmar" ^ Quote
Commander Michels Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Enligt min åsikt har dessa "personer" inte här att göra, möjligtvis kanske man kunde spärra deras IP (och ta bort deras profiler från databasen), förmodligen är det en och samma individ som ligger bakom alla och då kunde man få bukt med dem allihop på en gång (förhoppningsvis). Kanske något kunde göras för att förhindra att man kan öppna konton såhär lätt i form av någon sorts kontrolluppgift? Jag tycker att det är tråkigt att vi har råkat ut för det här, de får knappast ut något av att ha dessa onödiga profiler här i ett svenskt forum, det är inte som att vi kommer slänga oss på luren och ringa och köpa precis... <_< Quote
Jocke Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Så länge dessa "reklammedlemmar" inte skriver några inlägg, kommentarer etc så skadar dom inte forumet på något direkt sätt. Skulle det nu vara vanliga spammare så skulle såklart något göras åt dessa medlemmar. Forumet har ett aktivt system som kontrollerar medlemmar vid registrering mot en databas med kända spammare som IPS sköter. Om det är så att medlemmen är med i denna databas så stängs medlemmen av automatiskt. Ni får gärna göra som Mr Trek och rapportera dessa medlemmar så kan vi markera dom som spammare så att dom finns med i systemet. Quote
The Holy Three Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Så länge dessa "reklammedlemmar" inte skriver några inlägg, kommentarer etc så skadar dom inte forumet på något direkt sätt. Men blir ni tipsade om såna så tar ni väl ändå bort dom från forumet och inte låter dom ligga kvar bland registrerade medlemmar? Quote
Jocke Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Så länge dessa "reklammedlemmar" inte skriver några inlägg, kommentarer etc så skadar dom inte forumet på något direkt sätt. Men blir ni tipsade om s??na så tar ni väl ändå bort dom från forumet och inte låter dom ligga kvar bland registrerade medlemmar? Ja med tiden kommer dom tas bort... Quote
Fmi Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Ett alternativ är ju att ha en liten captcha vid registreringen. Quote
Jocke Posted March 21, 2010 Report Posted March 21, 2010 Vi har haft en captcha vid registrering under flera år. Någon slags verifiering vid registrering måste man ha. Skulle tro att dessa är riktiga människor som registrerar sig. Quote
Jocke Posted March 22, 2010 Report Posted March 22, 2010 Alla rapporterade medlemmar har nu tagits bort. Kollade även igenom medlemslistan och hittade ytterligare ca 10 liknande medlemmar som också har tagits bort Hittar ni fler liknande medlemmar så är det uppskattat om ni rapporterar dom. Quote
Mr Trek Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Vore det inte rimligt att medlemmar som har noll inlägg efter att ha varit registrerade i en månad tas bort? Det kanske till och med går att göra automatiskt? Quote
The Holy Three Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Det tycker jag är en ypperligt dålig idé. Vissa kanske går med, tappar suget och skriver inget på ett tag, men sen när de är sugna att diskutera Star Trek så kommer dom tillbaka och gör just det. Sen finns det ju folk som går med men inte diskuterar, utan bara läser. Kan man väl göra utan att vara medlem också men det är ju deras val, annars hade väl forumet varit dolt för dom som inte är medlemmar. Har själv gjort liknande förut, gått med i ett forum, dök inte in direkt i massa diskussioner men återkom senare. Quote
Jocke Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Jag har under flera år gjort som så att jag ungefär 2-3 ggr/per år har skickat ut ett brev till dom medlemmar som har 0 inlägg och har varit registrerade under ca 3-6 månader (varierar lite beroende på hur ofta jag gör detta). I detta brev finns info om forumet och en förfrågan om man vill vara kvar som medlem i forumet. Dom medlemmar som får detta brev får 2 veckor på sig att svara och om dom inte gör det så tas dom senare bort. Oftast så studsar en står del av dessa brev direkt tillbaka till mig då dom inte kan levereras pga att medlemmarna har bytt e-postadress. Quote
Mr Trek Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Kan man inte bara skriva en presentation i välkommentråden? Det är mååånga utan några som helst inlägg som bara verkar ha varit aktiva när de registrerade sig, misstänker att dessa är robotar som registrerar sig här. Får man informationen vid registration borde man klara att skriva ett hej i alla fall. Quote
The Holy Three Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Kan kan man väl, frågan är om man vill. Vill du att det ska bli en regel? Quote
Mr Trek Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Vad är meningen med registration om man endast vill läsa? Jag tycker det är rimligt, annars kan man ju skriva någon åsikt om något någonstans. Varför är det så väldigt orimligt? Quote
The Holy Three Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 För att tvång inte klingar bra. Får dåliga vibbar av det. Meningen med att registrera sig utan att skriva något kan vara flera, man kanske inte har så mycket att säga men när den tiden väl kommer och det börjar klia i fingrarna kanske man vill ha ett konto. Quote
Mr Trek Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Då kan man regga sig då eller bara skriva något, något som visar att det är en riktig människa bakom medlemmen. Quote
The Holy Three Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Är det bara därför du vill ha en sån regel, för att vi ska kunna urskilja riktiga personer från spamkonton? Quote
Pjotr'k Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Spammande upptäcker vi snart nog ändå. Jockes utskick 2-3 ggr per låter som en mer rimlig åtgärd. Quote
Jocke Posted April 15, 2010 Report Posted April 15, 2010 Är på The Holy Threes sida här. Att ha något slags tvång är aldrig bra. Tror då istället att vi driver bort medlemmar. Vi kan visserligen fundera på att kanske skicka något slags välkomstmeddelande till nya medlemmar och på det viset få dom att bli mer aktiva. Ska kolla på det och se vad som går att göra... (kräver någon slags mod så det är inte säkert att det går att genomföra på ett bra sätt) Quote
pela Posted April 16, 2010 Report Posted April 16, 2010 Själv brukar jag ofta vara medlem på forum ett bra tag innan jag skriver något. Ofta behöver man vara inloggad för att kunna se nya inlägg sedan sist och liknande. Dessutom finns det ofta områden som bara registrerade användare kommer åt. Här på startrekdb finns till exempel en west coast trekkers-avdelning som bara är öppen för oss som är medlemmar där. Så jag tycker inte heller att inläggstvång är bra. Dessutom skulle det vara betydligt mer irriterande om "spamanvändarna" började göra inlägg bara för att reglerna är sådana... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.