Gå till innehåll
Aike

Mängder med nya fejkmedlemmar?

Rekommenderade inlägg

Det har tillkommit många nya medlemmar under året som verkar vara potentiella spammare, eller personer som vill marknadsföra något. De skriver aldrig något och är ofta amerikaner. I alla fall enligt deras presentationer. Men jag tror många är fejk. Är det något som andra också har uppmärksammat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också undrat länge vad det är...

Är det BOTar som registrerar sej på forum som använder IPBoard?

Det registreras Flera medlemmar varje dag men ingen av dom verkar vara en riktig person...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt min åsikt har dessa "personer" inte här att göra, möjligtvis kanske man kunde spärra deras IP (och ta bort deras profiler från databasen), förmodligen är det en och samma individ som ligger bakom alla och då kunde man få bukt med dem allihop på en gång (förhoppningsvis). Kanske något kunde göras för att förhindra att man kan öppna konton såhär lätt i form av någon sorts kontrolluppgift?

Jag tycker att det är tråkigt att vi har råkat ut för det här, de får knappast ut något av att ha dessa onödiga profiler här i ett svenskt forum, det är inte som att vi kommer slänga oss på luren och ringa och köpa precis... <_<

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge dessa "reklammedlemmar" inte skriver några inlägg, kommentarer etc så skadar dom inte forumet på något direkt sätt. Skulle det nu vara vanliga spammare så skulle såklart något göras åt dessa medlemmar.

Forumet har ett aktivt system som kontrollerar medlemmar vid registrering mot en databas med kända spammare som IPS sköter. Om det är så att medlemmen är med i denna databas så stängs medlemmen av automatiskt.

Ni får gärna göra som Mr Trek och rapportera dessa medlemmar så kan vi markera dom som spammare så att dom finns med i systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge dessa "reklammedlemmar" inte skriver några inlägg, kommentarer etc så skadar dom inte forumet på något direkt sätt.

Men blir ni tipsade om såna så tar ni väl ändå bort dom från forumet och inte låter dom ligga kvar bland registrerade medlemmar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge dessa "reklammedlemmar" inte skriver några inlägg, kommentarer etc så skadar dom inte forumet på något direkt sätt.

Men blir ni tipsade om s??na så tar ni väl ändå bort dom från forumet och inte låter dom ligga kvar bland registrerade medlemmar?

Ja med tiden kommer dom tas bort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft en captcha vid registrering under flera år. Någon slags verifiering vid registrering måste man ha.

Skulle tro att dessa är riktiga människor som registrerar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla rapporterade medlemmar har nu tagits bort. Kollade även igenom medlemslistan och hittade ytterligare ca 10 liknande medlemmar som också har tagits bort :)

Hittar ni fler liknande medlemmar så är det uppskattat om ni rapporterar dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore det inte rimligt att medlemmar som har noll inlägg efter att ha varit registrerade i en månad tas bort? Det kanske till och med går att göra automatiskt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tycker jag är en ypperligt dålig idé. Vissa kanske går med, tappar suget och skriver inget på ett tag, men sen när de är sugna att diskutera Star Trek så kommer dom tillbaka och gör just det. Sen finns det ju folk som går med men inte diskuterar, utan bara läser. Kan man väl göra utan att vara medlem också men det är ju deras val, annars hade väl forumet varit dolt för dom som inte är medlemmar.

Har själv gjort liknande förut, gått med i ett forum, dök inte in direkt i massa diskussioner men återkom senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har under flera år gjort som så att jag ungefär 2-3 ggr/per år har skickat ut ett brev till dom medlemmar som har 0 inlägg och har varit registrerade under ca 3-6 månader (varierar lite beroende på hur ofta jag gör detta). I detta brev finns info om forumet och en förfrågan om man vill vara kvar som medlem i forumet. Dom medlemmar som får detta brev får 2 veckor på sig att svara och om dom inte gör det så tas dom senare bort.

Oftast så studsar en står del av dessa brev direkt tillbaka till mig då dom inte kan levereras pga att medlemmarna har bytt e-postadress.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man inte bara skriva en presentation i välkommentråden? Det är mååånga utan några som helst inlägg som bara verkar ha varit aktiva när de registrerade sig, misstänker att dessa är robotar som registrerar sig här. Får man informationen vid registration borde man klara att skriva ett hej i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är meningen med registration om man endast vill läsa? Jag tycker det är rimligt, annars kan man ju skriva någon åsikt om något någonstans.

Varför är det så väldigt orimligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att tvång inte klingar bra. Får dåliga vibbar av det. Meningen med att registrera sig utan att skriva något kan vara flera, man kanske inte har så mycket att säga men när den tiden väl kommer och det börjar klia i fingrarna kanske man vill ha ett konto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är på The Holy Threes sida här. Att ha något slags tvång är aldrig bra. Tror då istället att vi driver bort medlemmar.

Vi kan visserligen fundera på att kanske skicka något slags välkomstmeddelande till nya medlemmar och på det viset få dom att bli mer aktiva. Ska kolla på det och se vad som går att göra... (kräver någon slags mod så det är inte säkert att det går att genomföra på ett bra sätt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv brukar jag ofta vara medlem på forum ett bra tag innan jag skriver något. Ofta behöver man vara inloggad för att kunna se nya inlägg sedan sist och liknande. Dessutom finns det ofta områden som bara registrerade användare kommer åt. Här på startrekdb finns till exempel en west coast trekkers-avdelning som bara är öppen för oss som är medlemmar där. Så jag tycker inte heller att inläggstvång är bra.

Dessutom skulle det vara betydligt mer irriterande om "spamanvändarna" började göra inlägg bara för att reglerna är sådana...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu