johannalaforge Posted April 6, 2008 Report Posted April 6, 2008 En transporter skulle vara bra att ha. Tänk, slutar jobbet för dagen, pölsar fram i snön, går upp på transporter plattan och vips så är du i varma thailand, äter en mycket billig lunch, slappar på stranden några timmar, sedan transporterar sej hem igen för att sova. Underbart /Conny Du har en väldigt bra poäng där (som jag aldrig hade tänkt på). Själv skulle jag nog säga replicators ändå, det känns som om de skulle kunna skapa väldigt många positiva saker här i världen, den hypotetiska elimineringen av svält, som exempel. Quote
Marvin Posted April 6, 2008 Report Posted April 6, 2008 (edited) Replikator, det finns få grejer jag tycker är tråkigare än att laga mat. Och om den dessutom kan styra upp svält, inte mig emot. ;) Men transportern är också frestande, med Thailands-scenariot där... Edited April 6, 2008 by Marvin Quote
contec Posted April 7, 2008 Report Posted April 7, 2008 Du har en väldigt bra poäng där (som jag aldrig hade tänkt på). Själv skulle jag nog säga replicators ändå, det känns som om de skulle kunna skapa väldigt många positiva saker här i världen, den hypotetiska elimineringen av svält, som exempel. Med transporten skulle man kunna fixa eliminerat svälten ochså. Jag tänker som så: Det finns tillräckligt med mat i världen för alla folk, men det är kostsamt att frakta maten dit den behövs+ att frakta råvarorna till fabrikern m,m. Hade man transporters skulle denna kostnad försvinna och alla folk skulle få mat och annan hjälp direkt. Det skulle heller inte bli några utsläpp av farliga avgaser vilket är bra för miljön. Man skulle komma direkt till sjukhuset om man råkat ut för en olycka om ambulanserna hade en transporter, Ingen transport tid som skulle riskera livet på folk. Inte bara mat skulle kunna transporteras med en transporter även vatten skulle kunna flyttas och öknar skulle bli fruktbara. Även skador som oljeutsläpp skulle kunna göra mot stränder skulle kunna stoppas genom att transportera olje spillet+vattnet till ett ställe som rensar vattet från oljan. /Conny Quote
startrek92 Posted April 7, 2008 Report Posted April 7, 2008 Transporter svarar jag fast no skulle holodeck ochså vara coolt att fara vart som helst nät som helst ;) Quote
K´hogh son of Klintoch Posted April 7, 2008 Report Posted April 7, 2008 men om man har en replicator sä kan man replikera delar till en transporter(tänkte ni inte på va) Quote
johannalaforge Posted April 7, 2008 Report Posted April 7, 2008 (edited) men om man har en replicator sä kan man replikera delar till en transporter(tänkte ni inte på va) Precis. Då skulle inte transportern vara en lika exklusiv vara som den blir annars (att man måste ha typ 20 miljoner att spendera för att kunna äga en). Om replicatorn skulle finnas skulle vi i teorin kunna komma mycket närmare Gene Roddenberry's vision om att det på 2300-talet inte kommer finnas någon svält eller girighet. Jag skulle vilja säga att jag lade min röst på replicatorn, men sanningen är den att jag inte minns vad jag röstade på :lol: Edited April 7, 2008 by johannalaforge Quote
K´hogh son of Klintoch Posted April 7, 2008 Report Posted April 7, 2008 men om man har en replicator sä kan man replikera delar till en transporter(tänkte ni inte på va) Precis. Då skulle inte transportern vara en lika exklusiv vara som den blir annars (att man måste ha typ 20 miljoner att spendera för att kunna äga en). Om replicatorn skulle finnas skulle vi i teorin kunna komma mycket närmare Gene Roddenberry's vision om att det på 2300-talet inte kommer finnas någon svält eller girighet. Jag skulle vilja säga att jag lade min röst på replicatorn, men sanningen är den att jag inte minns vad jag röstade på :lol: speciellt om man replikerar delar till replikatorer och skänker bort ihopsatta replikatorer till alla som vill ha en(fast man skulle nog inte vilja ge en replikator till nån som var en dryg mobbare eller maktgalning . för risken finns ju att han replikerar sig en egen armé av mobil holoemitters och hologram från ett program om Omaha beach eller Hill 937 Quote
Expendable Ensign Posted April 7, 2008 Report Posted April 7, 2008 men om man har en replicator sä kan man replikera delar till en transporter(tänkte ni inte på va) Men är det inte så att man måste veta hur transportern är uppbyggd för att kunna replikera den. Vet man det så är det dock en annan femma. Något man dock bör ha i åtanke när det gäller dessa mojänger är att om de fanns skulle flera yrkeskårer försvinna. T.ex. skulle förmodligen stora delar av transportindustrin kollapsa om man kunde tillverka transportrar. Och replikatorer kan ju skapa mer än bara mat så de som arbetar med tillverkning av diverse saker riskerar också att bli av med sina jobb. Quote
K´hogh son of Klintoch Posted April 7, 2008 Report Posted April 7, 2008 men om man har en replicator sä kan man replikera delar till en transporter(tänkte ni inte på va) Men är det inte så att man måste veta hur transportern är uppbyggd för att kunna replikera den. Vet man det så är det dock en annan femma. Något man dock bör ha i åtanke när det gäller dessa mojänger är att om de fanns skulle flera yrkeskårer försvinna. T.ex. skulle förmodligen stora delar av transportindustrin kollapsa om man kunde tillverka transportrar. Och replikatorer kan ju skapa mer än bara mat så de som arbetar med tillverkning av diverse saker riskerar också att bli av med sina jobb. men om de har en replicator behöver man inget jobb . vem behöver pengar för att köpa saker när man kan tillverka dem själv . Quote
gronkal Posted July 4, 2009 Report Posted July 4, 2009 jag tog replicator tänk bara vad mycket man skulle kunna äta och närsomhelst utan att behöva vänta en lång period, varenda måltid är "snabbmat". Quote
Recommended Posts